uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 311 akapit czwarty,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej i uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 1 , w szczególności jej art. 10,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego 2 ,
stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,
(1) Procedury obliczania i ujmowania w budżecie rocznego salda budżetowego, przepisy i ustalenia konieczne do kontrolowania i nadzorowania poboru zasobów własnych, oraz odpowiednich wymogów dotyczących sprawozdawczości, to istotne elementy systemu zasobów własnych Unii uzupełniające w sposób bardziej szczegółowy przepisy decyzji (UE, Euratom) 2020/2053.
(2) W celu zapewnienia spójności przepisy dotyczące inspekcji przewidziane w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 3 powinny zostać zawarte w niniejszym rozporządzeniu.
(3) W celu zapewnienia równowagi budżetowej wszelkie nadwyżki dochodów Unii w stosunku do łącznych faktycznych wydatków w ciągu roku budżetowego powinny być przenoszone na kolejny rok budżetowy. Dlatego należy określić saldo podlegające przeniesieniu.
(4) Państwa członkowskie powinny przeprowadzać kontrole i postępowania wyjaśniające dotyczące obliczania, ustalania i udostępniania zasobów własnych Unii. W celu ułatwienia stosowania przepisów finansowych dotyczących zasobów własnych niezbędne jest zapewnienie współpracy między państwami członkowskimi a Komisją.
(5) Przejrzystość systemu zasobów własnych Unii należy zapewnić poprzez przekazywanie odpowiednich informacji Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Dlatego też państwa członkowskie powinny udostępnić Komisji dokumenty i informacje niezbędne do umożliwienia Komisji wykonywania uprawnień powierzonych jej w odniesieniu do zasobów własnych Unii, a w razie potrzeby przesyłać te dokumenty i informacje Komisji.
(6) W celu zapewnienia spójności i jasności należy określić przepisy dotyczące uprawnień i obowiązków urzędników, innych pracowników oraz oddelegowanych ekspertów krajowych, którzy biorą udział w inspekcjach w odniesieniu do zasobów własnych Unii. W szczególności należy ustanowić przepisy dotyczące tajemnicy służbowej i ochrony danych osobowych, których przestrzegać muszą wszyscy urzędnicy Unii, inni pracownicy oraz oddelegowani eksperci krajowi. Konieczne jest określenie statusu oddelegowanych ekspertów krajowych oraz umożliwienie danemu państwu członkowskiemu sprzeciwienia się udziałowi urzędników innych państw członkowskich w inspekcji.
(7) Ustalenia, zgodnie z którymi państwa członkowskie odpowiedzialne za pobieranie zasobów własnych przekazują Komisji sprawozdania, powinny umożliwiać Komisji śledzenie działań państw członkowskich służących odzyskaniu zasobów własnych, szczególnie w przypadku nadużyć i nieprawidłowości.
(8) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w zakresie ustanawiania szczegółowych przepisów dotyczących informowania o nadużyciach finansowych i nieprawidłowościach mających wpływ na należności z tytułu tradycyjnych zasobów własnych oraz dotyczących sprawozdań rocznych dotyczących inspekcji przedkładanych przez państwa członkowskie. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 4 .
(9) Do przyjmowania aktów wykonawczych w celu ustanowienia szczegółowych przepisów dotyczących informowania o nadużyciach i nieprawidłowościach mających wpływ na należności z tytułu tradycyjnych zasobów własnych oraz sprawozdań rocznych z inspekcji przedkładanych przez państwa członkowskie należy korzystać z procedury doradczej, ze względu na techniczny charakter aktów niezbędnych do celów sprawozdawczych.
(10) Odpowiedni nadzór parlamentu, określony w Traktatach, jest wymagany w odniesieniu do przepisów o charakterze ogólnym, które mają zastosowanie do wszystkich rodzajów zasobów własnych.
(11) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 608/2014 5 powinno zostać uchylone.
(12) W celu zapewnienia spójności niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie tego samego dnia co decyzja (UE, Euratom) 2020/2053 oraz powinno być stosowane od tego samego dnia co ta decyzja, to jest od dnia 1 stycznia 2021 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
A.P. ZACARIAS | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.165.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2021/768 określające środki wykonawcze dotyczące systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 608/2014 |
Data aktu: | 30/04/2021 |
Data ogłoszenia: | 11/05/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2021 |