uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Zgodnie z art. 287 pkt 13 dyrektywy 2006/112/WE Malta może przyznać zwolnienie z podatku VAT podatnikom zaliczającym się do jednej z trzech kategorii: podatnikom, których roczny obrót nie przekracza 37 000 EUR, w przypadku gdy ich działalność gospodarcza polega głównie na dostawie towarów; podatnikom, których roczny obrót nie przekracza 24 300 EUR, w przypadku gdy ich działalność gospodarcza polega głównie na świadczeniu usług o niskiej wartości dodanej (wysokie nakłady); oraz podatnikom, których roczny obrót nie przekracza 14 600 EUR w innych przypadkach, mianowicie w przypadku świadczenia usług o wysokiej wartości dodanej (niskie nakłady).
(2) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2018/279 2 Malta została upoważniona do stosowania, do dnia 31 grudnia 2024 r., środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 287 pkt 13 dyrektywy 2006/112/WE w celu przyznania zwolnienia z VAT podatnikom, których działalność gospodarcza polega głównie na świadczeniu usług o wysokiej wartości dodanej (niskie nakłady) i których roczny obrót nie przekracza 20 000 EUR.
(3) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 20 października 2020 r., Malta wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do stosowania, do dnia 31 grudnia 2024 r., środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 pkt 13 dyrektywy 2006/112/WE, umożliwiającego Malcie przyznanie zwolnienia z VAT podatnikom, których działalność gospodarcza polega głównie na świadczeniu usług o niskiej wartości dodanej (wysokie nakłady) lub usług o wysokiej wartości dodanej (niskie nakłady) i których roczny obrót nie przekracza 30 000 EUR (zwanego dalej "środkiem stanowiącym odstępstwo"). Komisja zwróciła się o dodatkowe informacje związane z wnioskiem, które przekazano w piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 9 listopada 2020 r.
(4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 17 grudnia 2020 r. Komisja przekazała wniosek Malty pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 18 grudnia 2020 r. Komisja zawiadomiła Maltę, że posiada wszystkie informacje, które uznaje za niezbędne w celu rozpatrzenia wniosku.
(5) Biorąc pod uwagę oczekiwania, że podwyższony próg zmniejszy obowiązki związane z VAT, a zatem również obciążenie administracyjne i koszty przestrzegania przepisów dla małych przedsiębiorstw oraz uproszczenie poboru VAT dla organów podatkowych, a także biorąc pod uwagę znikomy wpływ na całkowite dochody z tytułu VAT pobierane przez Maltę na etapie ostatecznej konsumpcji, należy upoważnić Maltę do stosowania środka stanowiącego odstępstwo.
(6) Środek stanowiący odstępstwo nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii pochodzące z VAT, ponieważ Malta dokona obliczenia rekompensaty zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 3 .
(7) Upoważnienie do stosowania środka stanowiącego odstępstwo powinno być ograniczone w czasie. Takie ograniczenie w czasie powinno być wystarczające, aby umożliwić ocenę skuteczności i adekwatności progu. Ponadto art. 287 dyrektywy 2006/112/WE został uchylony dyrektywą Rady (UE) 2020/285 4 , która ustanawia prostsze przepisy dotyczące VAT dla małych przedsiębiorstw, ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2025 r. Należy zatem upoważnić Maltę do stosowania środka stanowiącego odstępstwo do dnia 31 grudnia 2024 r.
(8) Należy w związku z tym uchylić decyzję wykonawczą (UE) 2018/279,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
J. BORRELL FONTELLES | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.163.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/753 upoważniająca Maltę do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2018/279 |
Data aktu: | 06/05/2021 |
Data ogłoszenia: | 10/05/2021 |