Decyzja 2021/750 w sprawie udziału Stanów Zjednoczonych Ameryki w projekcie PESCO pt. Mobilność wojskowa

DECYZJA RADY (WPZiB) 2021/750
z dnia 6 maja 2021 r.
w sprawie udziału Stanów Zjednoczonych Ameryki w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa"

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 46 ust. 6,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2017/2315 z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz ustalenia listy uczestniczących w niej państw członkowskich 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 2,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2020/1639 z dnia 5 listopada 2020 r. w sprawie ogólnych warunków, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO 2 , w szczególności jej art. 2 ust. 4,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewidziano, że Rada ma podjąć decyzję zgodnie z art. 46 ust. 6 Traktatu, czy państwo trzecie, które uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w danym projekcie chcą zaprosić do udziału w tym projekcie, spełnia wymogi, które mają zostać określone przez Radę.

(2) W dniu 6 marca 2018 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2018/340 3 . W art. 1 tej decyzji przewidziano, że w ramach PESCO opracowany zostanie projekt pt. "Mobilność wojskowa" (zwany dalej projektem PESCO pt. "Mobilność wojskowa"), w którym uczestniczyć będzie 24 członków, w tym Niderlandy działające w charakterze koordynatora.

(3) W dniu 5 listopada 2020 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2020/1639, w której ustanowiono ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO. W art. 2 ust. 4 tej decyzji przewidziano, że na podstawie notyfikacji od koordynatora lub koordynatorów projektu PESCO oraz po uzyskaniu opinii Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa (KPiB) Rada ma podjąć decyzję, zgodnie z art. 46 ust. 6 Traktatu oraz art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315, w sprawie tego, czy udział państwa trzeciego w tym projekcie spełnia warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

(4) W dniu 23 lutego 2021 r. Stany Zjednoczone Ameryki (Stany Zjednoczone) przesłały koordynatorowi projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa" wniosek o udział w tym projekcie, zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Następnie członkowie projektu ocenili na podstawie informacji przekazanych przez Stany Zjednoczone, czy spełniają one ogólne warunki, zgodnie z art. 2 ust. 2 tej decyzji.

(5) W dniu 17 marca 2021 r. koordynator projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa" notyfikował Radzie i Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, zgodnie z art. 2 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, że w tym samym dniu członkowie projektu uzgodnili jednomyślnie, że chcą zaprosić Stany Zjednoczone do udziału w tym projekcie. Członkowie projektu również jednogłośnie zgodzili się co do zakresu, formy udziału, i odpowiednich faz udziału Stanów Zjednoczonych w tym projekcie oraz że Stany Zjednoczone spełniają ogólne warunki określone w art. 3 tej decyzji.

(6) W dniu 30 marca 2021 r. KPiB uzgodnił opinię w sprawie notyfikacji dotyczącej wniosku Stanów Zjednoczonych o udział w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa". W szczególności KPiB zapoznał się z opisem tego projektu przedstawionym w notyfikacji, obejmującym jego cele, strukturę organizacyjną i procedury podejmowania decyzji, a także główne obszary prac. KPiB zauważył także, że w ramach projektu nie dochodzi do wymiany informacji niejawnych ani szczególnie chronionych UE oraz że nie jest on realizowany przy wsparciu Europejskiej Agencji Obrony, w rozumieniu art. 3 lit. g) decyzji Rady (WPZiB) 2020/1639. Ponadto KPiB odnotował, że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badań i rozwoju zdolności ani stosowania i wywozu broni lub zdolności i technologii; oraz że nie wykorzystuje podmiotów, inwestycji i finansowania ze strony państw członkowskich uczestniczących w PESCO ani nie wiąże się z wnioskami o unijne finansowanie działań realizowanych w ramach projektu.

(7) W swojej opinii KPiB zaaprobował również proponowany zakres, formę i zasięg udziału Stanów Zjednoczonych w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" opisanym w notyfikacji. Uznał, że Stany Zjednoczone wyraziły pełne poparcie dla zakresu tego projektu określonego w notyfikacji.

(8) W tej samej opinii KPiB potwierdził stanowisko jednomyślnie uzgodnione przez członków projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa", że Stany Zjednoczone spełniają ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, a mianowicie:

Stany Zjednoczone spełniają warunek określony w art. 3 lit. a), wymagający tego, by: podzielały wartości, na których opiera się Unia, określone w art. 2 Traktatu, a także zasady, o których mowa w art. 21 ust. 1 Traktatu, oraz cele wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) określone w art. 21 ust. 2 lit. a), b), c) i h) Traktatu; nie narażały na szwank interesów w zakresie bezpieczeństwa i obrony Unii i jej państw członkowskich, w tym przestrzegały zasady stosunków dobrosąsiedzkich z państwami członkowskimi oraz prowadziły dialog polityczny z Unią, który w przypadku udziału Stanów Zjednoczonych w tym projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" powinien obejmować również aspekty bezpieczeństwa i obrony;
w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. b), by Stany Zjednoczone zapewniały projektowi PESCO pt. "Mobilność wojskowa" znaczną wartość dodaną, w notyfikacji przedstawiono szczegółowy opis wkładu Stanów Zjednoczonych, w tym w odniesieniu do zakresu, formy i zasięgu ich udziału w projekcie, potwierdzający spełnienie tego wymogu;
w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. c) udział Stanów Zjednoczonych w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" przyczyni się do wzmocnienia wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz poziomu ambicji Unii, w tym w zakresie wsparcia misji i operacji w dziedzinie WPBiO, co również zostało szczegółowo opisane w notyfikacji;
w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. d), projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badań i rozwoju zdolności ani stosowania i wywozu broni lub zdolności i technologii. Nie są rozwijane w jego ramach żadne zdolności ani technologie. Z tego powodu udział Stanów Zjednoczonych w tym projekcie nie będzie skutkować uzależnieniem od Stanów Zjednoczonych ani ograniczeniami nałożonymi przez to państwo na dowolne państwo członkowskie;
zapewniono również wymaganą w art. 3 lit. e) spójność udziału Stanów Zjednoczonych z dalej idącymi zobowiązaniami podjętymi w ramach PESCO, odnoszącymi się również do rozmieszczenia i interoperacyjności sił, które niniejszy projekt pomaga osiągnąć, określonymi w załączniku do decyzji (WPZiB) 2017/2315, co zostało doprecyzowane w notyfikacji. W związku z tym, że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie jest projektem zorientowanym na zdolności, wymóg, by udział Stanów Zjednoczonych przyczyniał się do realizacji priorytetów wynikających z planu rozwoju zdolności i skoordynowanego rocznego przeglądu w zakresie obronności, czy też miał pozytywny wpływ na europejską bazę technologicznoprzemysłową sektora obronnego nie ma zastosowania w tym kontekście;
wymóg określony w art. 3 lit. f) został spełniony, ponieważ od dnia 30 kwietnia 2007 r. obowiązuje umowa między Unią a Stanami Zjednoczonymi o bezpieczeństwie informacji 4 ;
warunek określony w art. 3 lit. g) nie ma zastosowania w tym przypadku, jako że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie jest realizowany przy wsparciu Europejskiej Agencji Obrony, a zatem nie jest wymagane zawarcie ustalenia administracyjnego z tą agencją;
w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. h), Stany Zjednoczone zobowiązały się dołożyć starań, by zawrzeć ustalenie administracyjne dotyczące tego konkretnego projektu i zapewnić wszelkie inne niezbędne dokumenty zgodnie z decyzjami Rady (WPZiB) 2017/2315 i (WPZiB) 2018/909 5 .

(9) KPiB w swojej opinii z dnia 30 marca 2021 r. zalecił Radzie podjęcie pozytywnej decyzji w sprawie tego, czy udział Stanów Zjednoczonych w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

(10) Rada powinna zatem podjąć decyzję, czy udział Stanów Zjednoczonych w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Następnie, koordynator projektu ma przesłać, w imieniu członków projektu, zaproszenie Stanom Zjednoczonym do udziału w tym projekcie. Stany Zjednoczone przystąpią do tego projektu w terminie określonym w ustaleniu administracyjnym, które zostanie zawarte przez członków projektu i Stany Zjednoczone, zgodnie z art. 2 ust. 7 decyzji (WPZiB) 2020/1639 oraz będą posiadały prawa i obowiązki określone w tym ustaleniu, zgodnie z art. 4 ust. 1 tej decyzji. Rada będzie prowadzić nadzór zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2020/1639 oraz może podjąć dalsze decyzje, w sytuacji wystąpienia okoliczności, o których mowa w art. 6 ust. 2 lub 3 tej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Udział Stanów Zjednoczonych Ameryki w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2021 r.
W imieniu Rady
J. BORRELL FONTELLES
Przewodniczący
1 Dz.U. L 331 z 14.12.2017, s. 57.
2 Dz.U. L 371 z 6.11.2020, s. 3.
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/340 z dnia 6 marca 2018 r. ustanawiająca listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO (Dz.U. L 65 z 8.3.2018, s. 24).
4 Umowa między Unią Europejską a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie bezpieczeństwa informacji niejawnych (Dz.U. L 115 z 3.5.2007, s. 30).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/909 z dnia 25 czerwca 2018 r. ustanawiająca wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami PESCO (Dz.U. L 161 z 26.6.2018, s. 37).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.160.112

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/750 w sprawie udziału Stanów Zjednoczonych Ameryki w projekcie PESCO pt. Mobilność wojskowa
Data aktu: 06/05/2021
Data ogłoszenia: 07/05/2021
Data wejścia w życie: 06/05/2021