Decyzja 2021/750 w sprawie udziału Stanów Zjednoczonych Ameryki w projekcie PESCO pt. Mobilność wojskowa

DECYZJA RADY (WPZiB) 2021/750
z dnia 6 maja 2021 r.
w sprawie udziału Stanów Zjednoczonych Ameryki w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa"

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 46 ust. 6,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2017/2315 z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz ustalenia listy uczestniczących w niej państw członkowskich 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 2,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2020/1639 z dnia 5 listopada 2020 r. w sprawie ogólnych warunków, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO 2 , w szczególności jej art. 2 ust. 4,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewidziano, że Rada ma podjąć decyzję zgodnie z art. 46 ust. 6 Traktatu, czy państwo trzecie, które uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w danym projekcie chcą zaprosić do udziału w tym projekcie, spełnia wymogi, które mają zostać określone przez Radę.

(2) W dniu 6 marca 2018 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2018/340 3 . W art. 1 tej decyzji przewidziano, że w ramach PESCO opracowany zostanie projekt pt. "Mobilność wojskowa" (zwany dalej projektem PESCO pt. "Mobilność wojskowa"), w którym uczestniczyć będzie 24 członków, w tym Niderlandy działające w charakterze koordynatora.

(3) W dniu 5 listopada 2020 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2020/1639, w której ustanowiono ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO. W art. 2 ust. 4 tej decyzji przewidziano, że na podstawie notyfikacji od koordynatora lub koordynatorów projektu PESCO oraz po uzyskaniu opinii Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa (KPiB) Rada ma podjąć decyzję, zgodnie z art. 46 ust. 6 Traktatu oraz art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315, w sprawie tego, czy udział państwa trzeciego w tym projekcie spełnia warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

(4) W dniu 23 lutego 2021 r. Stany Zjednoczone Ameryki (Stany Zjednoczone) przesłały koordynatorowi projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa" wniosek o udział w tym projekcie, zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Następnie członkowie projektu ocenili na podstawie informacji przekazanych przez Stany Zjednoczone, czy spełniają one ogólne warunki, zgodnie z art. 2 ust. 2 tej decyzji.

(5) W dniu 17 marca 2021 r. koordynator projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa" notyfikował Radzie i Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, zgodnie z art. 2 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, że w tym samym dniu członkowie projektu uzgodnili jednomyślnie, że chcą zaprosić Stany Zjednoczone do udziału w tym projekcie. Członkowie projektu również jednogłośnie zgodzili się co do zakresu, formy udziału, i odpowiednich faz udziału Stanów Zjednoczonych w tym projekcie oraz że Stany Zjednoczone spełniają ogólne warunki określone w art. 3 tej decyzji.

(6) W dniu 30 marca 2021 r. KPiB uzgodnił opinię w sprawie notyfikacji dotyczącej wniosku Stanów Zjednoczonych o udział w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa". W szczególności KPiB zapoznał się z opisem tego projektu przedstawionym w notyfikacji, obejmującym jego cele, strukturę organizacyjną i procedury podejmowania decyzji, a także główne obszary prac. KPiB zauważył także, że w ramach projektu nie dochodzi do wymiany informacji niejawnych ani szczególnie chronionych UE oraz że nie jest on realizowany przy wsparciu Europejskiej Agencji Obrony, w rozumieniu art. 3 lit. g) decyzji Rady (WPZiB) 2020/1639. Ponadto KPiB odnotował, że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badań i rozwoju zdolności ani stosowania i wywozu broni lub zdolności i technologii; oraz że nie wykorzystuje podmiotów, inwestycji i finansowania ze strony państw członkowskich uczestniczących w PESCO ani nie wiąże się z wnioskami o unijne finansowanie działań realizowanych w ramach projektu.

(7) W swojej opinii KPiB zaaprobował również proponowany zakres, formę i zasięg udziału Stanów Zjednoczonych w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" opisanym w notyfikacji. Uznał, że Stany Zjednoczone wyraziły pełne poparcie dla zakresu tego projektu określonego w notyfikacji.

(8) W tej samej opinii KPiB potwierdził stanowisko jednomyślnie uzgodnione przez członków projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa", że Stany Zjednoczone spełniają ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, a mianowicie:

Stany Zjednoczone spełniają warunek określony w art. 3 lit. a), wymagający tego, by: podzielały wartości, na których opiera się Unia, określone w art. 2 Traktatu, a także zasady, o których mowa w art. 21 ust. 1 Traktatu, oraz cele wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) określone w art. 21 ust. 2 lit. a), b), c) i h) Traktatu; nie narażały na szwank interesów w zakresie bezpieczeństwa i obrony Unii i jej państw członkowskich, w tym przestrzegały zasady stosunków dobrosąsiedzkich z państwami członkowskimi oraz prowadziły dialog polityczny z Unią, który w przypadku udziału Stanów Zjednoczonych w tym projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" powinien obejmować również aspekty bezpieczeństwa i obrony;
w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. b), by Stany Zjednoczone zapewniały projektowi PESCO pt. "Mobilność wojskowa" znaczną wartość dodaną, w notyfikacji przedstawiono szczegółowy opis wkładu Stanów Zjednoczonych, w tym w odniesieniu do zakresu, formy i zasięgu ich udziału w projekcie, potwierdzający spełnienie tego wymogu;
w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. c) udział Stanów Zjednoczonych w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" przyczyni się do wzmocnienia wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz poziomu ambicji Unii, w tym w zakresie wsparcia misji i operacji w dziedzinie WPBiO, co również zostało szczegółowo opisane w notyfikacji;
w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. d), projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badań i rozwoju zdolności ani stosowania i wywozu broni lub zdolności i technologii. Nie są rozwijane w jego ramach żadne zdolności ani technologie. Z tego powodu udział Stanów Zjednoczonych w tym projekcie nie będzie skutkować uzależnieniem od Stanów Zjednoczonych ani ograniczeniami nałożonymi przez to państwo na dowolne państwo członkowskie;
zapewniono również wymaganą w art. 3 lit. e) spójność udziału Stanów Zjednoczonych z dalej idącymi zobowiązaniami podjętymi w ramach PESCO, odnoszącymi się również do rozmieszczenia i interoperacyjności sił, które niniejszy projekt pomaga osiągnąć, określonymi w załączniku do decyzji (WPZiB) 2017/2315, co zostało doprecyzowane w notyfikacji. W związku z tym, że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie jest projektem zorientowanym na zdolności, wymóg, by udział Stanów Zjednoczonych przyczyniał się do realizacji priorytetów wynikających z planu rozwoju zdolności i skoordynowanego rocznego przeglądu w zakresie obronności, czy też miał pozytywny wpływ na europejską bazę technologicznoprzemysłową sektora obronnego nie ma zastosowania w tym kontekście;
wymóg określony w art. 3 lit. f) został spełniony, ponieważ od dnia 30 kwietnia 2007 r. obowiązuje umowa między Unią a Stanami Zjednoczonymi o bezpieczeństwie informacji 4 ;
warunek określony w art. 3 lit. g) nie ma zastosowania w tym przypadku, jako że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie jest realizowany przy wsparciu Europejskiej Agencji Obrony, a zatem nie jest wymagane zawarcie ustalenia administracyjnego z tą agencją;
w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. h), Stany Zjednoczone zobowiązały się dołożyć starań, by zawrzeć ustalenie administracyjne dotyczące tego konkretnego projektu i zapewnić wszelkie inne niezbędne dokumenty zgodnie z decyzjami Rady (WPZiB) 2017/2315 i (WPZiB) 2018/909 5 .

(9) KPiB w swojej opinii z dnia 30 marca 2021 r. zalecił Radzie podjęcie pozytywnej decyzji w sprawie tego, czy udział Stanów Zjednoczonych w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

(10) Rada powinna zatem podjąć decyzję, czy udział Stanów Zjednoczonych w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Następnie, koordynator projektu ma przesłać, w imieniu członków projektu, zaproszenie Stanom Zjednoczonym do udziału w tym projekcie. Stany Zjednoczone przystąpią do tego projektu w terminie określonym w ustaleniu administracyjnym, które zostanie zawarte przez członków projektu i Stany Zjednoczone, zgodnie z art. 2 ust. 7 decyzji (WPZiB) 2020/1639 oraz będą posiadały prawa i obowiązki określone w tym ustaleniu, zgodnie z art. 4 ust. 1 tej decyzji. Rada będzie prowadzić nadzór zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2020/1639 oraz może podjąć dalsze decyzje, w sytuacji wystąpienia okoliczności, o których mowa w art. 6 ust. 2 lub 3 tej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Udział Stanów Zjednoczonych Ameryki w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2021 r.
W imieniu Rady
J. BORRELL FONTELLES
Przewodniczący
1 Dz.U. L 331 z 14.12.2017, s. 57.
2 Dz.U. L 371 z 6.11.2020, s. 3.
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/340 z dnia 6 marca 2018 r. ustanawiająca listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO (Dz.U. L 65 z 8.3.2018, s. 24).
4 Umowa między Unią Europejską a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie bezpieczeństwa informacji niejawnych (Dz.U. L 115 z 3.5.2007, s. 30).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/909 z dnia 25 czerwca 2018 r. ustanawiająca wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami PESCO (Dz.U. L 161 z 26.6.2018, s. 37).

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024