Decyzja EBC/2021/18 (2021/729) zmieniające decyzję (UE) 2017/2098 w sprawie aspektów proceduralnych dotyczących nakładania środków korygujących w związku z niezastosowaniem się do rozporządzenia (UE) nr 795/2014

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2021/729
z dnia 29 kwietnia 2021 r.
zmieniające decyzję (UE) 2017/2098 w sprawie aspektów proceduralnych dotyczących nakładania środków korygujących w związku z niezastosowaniem się do rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2021/18)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1, art. 22 oraz pierwsze tiret art. 34 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 795/2014 z dnia 3 lipca 2014 r. w sprawie wymogów nadzorczych w odniesieniu do systemów płatności o znaczeniu systemowym (EBC/2014/28) 1 , w szczególności art. 22 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) ustanawia wymogi w zakresie nadzoru mające zastosowanie do systemów płatności o znaczeniu systemowym (SIPS). Operatorzy SIPS mający siedzibę w państwach członkowskich strefy euro muszą zapewnić zgodność prowadzonych przez nich SIPS z tymi wymogami. Właściwe organy wyznaczone do nadzorowania SIPS muszą posiadać wystarczające zasoby i uprawnienia nadzorcze. Obejmuje to możliwość nałożenia przez właściwy organ środków korygujących w celu usunięcia skutków niezastosowania się do wymogów nadzorczych lub w celu uniknięcia powtórzenia się takiej sytuacji w przyszłości, zgodnie z art. 22 rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28). Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/2098 (EBC/2017/33) 2  została przyjęta na podstawie art. 22 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) i określa szczegółowe zasady i procedury nakładania środków korygujących na operatorów SIPS.

(2) Rozporządzenie (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) zostało ostatnio zmienione w celu uwzględnienia faktu, że w szczególnych i wyjątkowych okolicznościach przestrzeganie wymogów tego rozporządzenia przez SIPS, które spełniają kryteria określone w art. 1 ust. 3 pkt (iii) tego rozporządzenia, może być nadzorowane przez dwa banki centralne Eurosystemu - tj. krajowy bank centralny i EBC - jako wyznaczone właściwe organy, tak aby wykorzystać wiedzę odpowiedniego krajowego banku centralnego na temat nadzorowanego podmiotu i ustanowione z nim uprzednio relacje, jednocześnie zachowując rolę EBC w nadzorowaniu tego podmiotu.

(3) Należy zatem zmienić decyzję (UE) 2017/2098 (EBC/2017/33) w celu doprecyzowania procedury nakładania środków korygujących w przypadku wyznaczenia dwóch banków centralnych Eurosystemu jako właściwych organów w odniesieniu do SIPS, który spełnia kryteria określone w art. 1 ust. 3 pkt (iii) rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28).

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (UE) 2017/2098 (EBC/2017/33),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany wytycznych (UE) 2019/1265

W decyzji (UE) nr 2017/2098 (EBC/2017/33) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W przypadku wyznaczenia dwóch banków centralnych Eurosystemu jako właściwych organów w odniesieniu do danego SIPS do celów rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28), oraz o ile nie przewidziano inaczej w decyzji wydanej na podstawie art. 1 ust. 2 tego rozporządzenia, która określa dany system płatniczy jako SIPS, zastosowanie mają następujące zasady:

a) kompetencje i prawa właściwego organu określone w niniejszej decyzji mogą być wykonywane albo indywidualnie przez którykolwiek z dwóch banków centralnych Eurosystemu wyznaczonych jako właściwe organy, albo wspólnie przez obydwa te banki;

b) obowiązek właściwego organu do działania w określony sposób lub podjęcia określonego działania w odniesieniu do danej procedury nałożenia środka korygującego określonego w niniejszej decyzji jest obowiązkiem banku centralnego Eurosystemu, który wszczyna daną procedurę, lub, w przypadku gdy dana procedura została wszczęta wspólnie przez oba banki centralne Eurosystemu jako wyznaczone właściwe organy, jest obowiązkiem każdego z nich;

c) dwa banki centralne Eurosystemu wyznaczone jako właściwe organy koordynują między sobą wszelkie interakcje z danym operatorem SIPS oraz wszelkie kierowane do tego operatora wnioski;

d) obowiązek operatora SIPS wobec właściwego organu wynikający z niniejszej decyzji jest obowiązkiem wobec każdego z dwóch banków centralnych Eurosystemu wyznaczonych jako właściwe organy, a odpowiedź na wniosek któregoś z tych banków centralnych lub obydwu tych banków centralnych kierowany na podstawie niniejszej decyzji operator przekazuje każdemu z tych dwóch banków centralnych.";

2)
w artykule 6 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Jeśli zarówno EBC, jak i KBC zostaną wyznaczone jako właściwe organy zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28), decyzja o nałożeniu środków korygujących jest zatwierdzana przez organ decyzyjny tego banku, który jako wyznaczony właściwy organ wszczął daną procedurę w celu nałożenia środka korygującego lub - w przypadku gdy procedura została wszczęta wspólnie przez oba banki jako właściwe organy - przez organy decyzyjne każdego z nich. W decyzji tej określa się termin, w którym operator SIPS ma obowiązek wdrożenia środków korygujących.".

Artykuł  2

Przepis końcowy

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 29 kwietnia 2021 r.
W imieniu Rady
Prezesów EBC
Christine LAGARDE
Prezes EBC
1 Dz.U. L 217 z 23.7.2014, s. 16.
2 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/2098 z dnia 3 listopada 2017 r. w sprawie aspektów proceduralnych dotyczących nakładania środków korygujących w związku z niezastosowaniem się do rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2017/33) (Dz. U. L 299 z 16.11.2017, s. 34).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.157.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2021/18 (2021/729) zmieniające decyzję (UE) 2017/2098 w sprawie aspektów proceduralnych dotyczących nakładania środków korygujących w związku z niezastosowaniem się do rozporządzenia (UE) nr 795/2014
Data aktu: 29/04/2021
Data ogłoszenia: 05/05/2021
Data wejścia w życie: 25/05/2021