RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1, art. 22 oraz art. 34 ust. 1 tiret pierwsze,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Operatorzy systemów płatności o znaczeniu systemowym (SIPS) mający siedzibę w państwach członkowskich strefy euro mają obowiązek zapewnienia zgodności prowadzonych przez nich SIPS z najwyższymi standardami mającymi zastosowanie zgodnie z rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) 1 . W przypadku każdego SIPS zgodność ta jest nadzorowana przez jeden bank centralny Eurosystemu, wyznaczony do tego celu jako właściwy organ. W przypadku SIPS, które spełniają kryteria określone w art. 1 ust. 3 pkt (iii) rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28), nadzór powinien sprawować Europejski Bank Centralny (EBC) jako wyznaczony właściwy organ. Jednakże w odniesieniu do takich SIPS korzystne może być, aby w szczególnych i wyjątkowych okolicznościach nadzór był prowadzony przez dwa banki centralne Eurosystemu, tj. krajowy bank centralny i EBC, które zostały wyznaczone jako właściwe organy, tak aby wykorzystać wiedzę odpowiedniego krajowego banku centralnego na temat nadzorowanego podmiotu i ustanowione z nim uprzednio relacje, jednocześnie zachowując rolę EBC w nadzorowaniu tego podmiotu.
(2) Systemy płatności identyfikuje się jako SIPS, jeżeli spełniają kryteria identyfikacji związane z wielkością, udziałem w rynku, działalnością transgraniczną i zapewnianiem rozrachunku na rzecz innych infrastruktur rynku finansowego, jak określono w rozporządzeniu (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28). Jednak szybko zmieniające się tendencje technologiczne w połączeniu ze zmieniającymi się preferencjami konsumentów mogą spowodować zasadnicze zmiany w sposobie dokonywania płatności. W tym kontekście ważne jest, aby uwzględnić wszystkie potencjalnie istotne czynniki o znaczeniu systemowym, należy zatem wprowadzić dodatkową elastyczną i uwzględniającą przyszłe trendy metodykę identyfikacji systemów płatności jako systemów SIPS, tak aby systemy te podlegały najwyższym obowiązującym standardom nadzoru określonym w rozporządzeniu (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28).
(3) Aby zagwarantować sprawiedliwość proceduralną zarówno przed przyjęciem przez Radę Prezesów decyzji identyfikującej system płatności jako SIPS, jak i po jej przyjęciu, w rozporządzeniu (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) należy ustanowić należyte procedury. Procedury te obejmują wydawanie przez EBC pisemnego powiadomienia przy inicjowaniu procesu identyfikacji oraz uzasadnianie decyzji w przedmiocie uznania systemu płatności za SIPS. Rozporządzenie (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) powinno również określać prawo operatora systemu do dostępu do akt, prawo do bycia wysłuchanym oraz prawo do wnioskowania o ponowne rozpatrzenie decyzji w przedmiocie identyfikacji systemu płatności jako SIPS.
(4) Działalność gospodarcza SIPS może ulegać zmianom w czasie. W celu zapewnienia integralności zasad identyfikacji SIPS przy jednoczesnym zachowaniu ciągłości i unikaniu częstych zmian klasyfikacji system płatności powinien przestać być uznawany za SIPS, jeżeli nie spełnia wymogów identyfikacji w dwóch następujących po sobie przeglądach weryfikacji. Utrzymanie statusu SIPS przez taki okres może jednak nie być właściwe, jeżeli jest mało prawdopodobne, aby system spełniał kryteria kwalifikujące go jako SIPS podczas następnej weryfikacji. W związku z tym w indywidualnych przypadkach powinna również istnieć możliwość wcześniejszej zmiany kwalifikacji.
(5) Rozporządzenie (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) powinno zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: