Decyzja 2020/3 dotycząca systemu opłat od pojazdów stosowanego w Szwajcarii w okresie od dnia 1 lipca 2021 r.

DECYZJA nr 3/2020 KOMITETU DS. TRANSPORTU LĄDOWEGO WSPÓLNOTA/SZWAJCARIA
z dnia 16 grudnia 2020 r.
dotycząca systemu opłat od pojazdów stosowanego w Szwajcarii w okresie od dnia 1 lipca 2021 r. [2021/36]

KOMITET DS. TRANSPORTU LĄDOWEGO WSPÓLNOTA/SZWAJCARIA,

uwzględniając Umowę między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie przewozu kolejowego i drogowego rzeczy i osób 1  (zwaną dalej "umową"), w szczególności jej art. 40 ust. 6 i art. 52 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z przepisami art. 40 umowy Szwajcaria pobiera od dnia 1 stycznia 2001 r. niedyskryminacyjną opłatę od pojazdów związaną z kosztami, które one generują ("opłata od pojazdów ciężarowych uzależniona od świadczonych usług"). Opłatę tę określa się odrębnie dla każdej z trzech grup pojazdów sklasyfikowanych według norm emisji spalin (klasy EURO).

(2) W tym celu art. 40 ust. 2 i 4 umowy określają średnią ważoną pobieranych opłat, maksymalną opłatę od pojazdów najbardziej zanieczyszczających, jak również maksymalną różnicę między opłatami od różnych grup pojazdów.

(3) Zgodnie z art. 40 ust. 6 umowy Komitet ds. Transportu Lądowego Wspólnota/Szwajcaria ustala współczynniki na podstawie przeglądów przeprowadzanych co dwa lata w celu uwzględnienia zmian w strukturze floty pojazdów poruszających się po drogach Szwajcarii oraz zmian w normach EURO. Biorąc pod uwagę modernizację parku samochodów poruszających się po drogach Szwajcarii, dzięki której coraz więcej pojazdów jest zgodnych z najnowszymi normami EURO, należy dostosować podział kategorii norm EURO w taki sposób, aby pojazdy najmniej zanieczyszczającej klasy emisji EURO VI pozostały w kategorii odpowiadającej najniższej opłacie, a klasy emisji EURO IV i V przypisano do najdroższej kategorii opłat.

(4) Z tych samych powodów konieczne jest również zniesienie 10 % zniżki opłaty dla kategorii przewidzianej w decyzji nr 1/2011 Komitetu ds. Transportu Lądowego Wspólnota/Szwajcaria 2 , w odniesieniu do pojazdów o klasie emisji EURO II i EURO III, w których domontowano homologowany system filtru cząstek stałych,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Opłata drogowa uzależniona od świadczonych usług od pojazdów ciężarowych, których rzeczywista całkowita masa nie przekracza 40 ton, przebywających trasę 300 kilometrów (km), wynosi:

372,00 franków szwajcarskich dla kategorii opłat 1,
322,80 franków szwajcarskich dla kategorii opłat 2,
273,60 franków szwajcarskich dla kategorii opłat 3.
Artykuł  2

Opłaty kategorii 1 stosowane są w odniesieniu do wszystkich pojazdów wprowadzonych do ruchu przed wejściem w życie normy EURO VI.

Opłaty kategorii 3 stosowane są w odniesieniu do pojazdów spełniających normę emisji EURO VI.

Artykuł  3

Decyzja nr 1/2011 traci moc.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2021 r.

Sporządzono w Bernie dnia 16 grudnia 2020 r.
W imieniu Konfederacji Szwajcarskiej W imieniu Unii Europejskiej
Peter FÜGLISTALER Elisabeth WERNER
Przewodniczący Przewodnicząca Delegacji Unii Europejskiej
1 Dz.U. L 114 z 30.4.2002, s. 91.
2 Decyzja nr 1/2011 Komitetu ds. Transportu Lądowego Wspólnota/Szwajcaria z dnia 10 czerwca 2011 r. dotycząca udzielenia zniżki w opłacie od pojazdów ciężarowych związanej z usługami świadczonymi przez pojazdy o klasie emisji EURO II i III wyposażone w homologowany system redukcji emisji cząstek (Dz.U. L 193 z 23.7.2011, s. 52).

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024