uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 48 lit. h) oraz art. 77 ust. 1 lit. k),
(1) Na mocy art. 48 lit. h) i art. 77 ust. 1 lit. k) rozporządzenia (UE) 2017/625 uprawniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych w celu określenia, w jakich przypadkach i na jakich warunkach niektóre towary o niskim poziomie ryzyka, w tym produkty złożone, mogą być zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej, oraz w celu ustanowienia przepisów dotyczących przeprowadzania określonych kontroli urzędowych tych towarów.
(2) Ryzyko dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt stwarzane przez produkty złożone zależy od rodzajów składników oraz warunków przechowywania i pakowania tych produktów. Produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej, które nie zawierają przetworzonego mięsa jako składnika i nie muszą być transportowane ani przechowywane w kontrolowanych temperaturach, stwarzają najniższe ryzyko, jeżeli chodzi o zdrowie zwierząt i bezpieczeństwo mikrobiologiczne żywności. Dotyczy to produktów mleczarskich i jajecznych zawartych w produktach złożonych trwałych w temperaturze pokojowej, które podczas wytwarzania zostały poddane obróbce takiej jak sterylizacja lub sterylizacja UHT w celu wyeliminowania ryzyka. Ryzyko dla zdrowia zwierząt i bezpieczeństwa mikrobiologicznego żywności jest ograniczane w przypadku bezpiecznego opakowania lub szczelnego zamknięcia produktów złożonych.
(3) Ryzyko dla bezpieczeństwa chemicznego żywności nie jest jednak ograniczane w wyniku zabiegów, które sprawiają, że produkty złożone stają się trwałe w temperaturze pokojowej. Z uwagi na bezpieczeństwo chemiczne żywności niektóre produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej, które nie zawierają przetworzonego mięsa, mogą zostać zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej, pod warunkiem że przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego będące składnikami produktów złożonych są produkowane w zakładach znajdujących się w państwach trzecich, z których dozwolony jest przywóz do Unii tych przetworzonych produktów pochodzenia zwierzęcego, lub w zakładach znajdujących się w państwach członkowskich.
(4) Produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej, które nie zawierają przetworzonego mięsa, powinny być produkowane w państwie trzecim wymienionym w decyzji Komisji 2011/163/UE 2 . Państwo trzecie produkujące produkt złożony powinno posiadać zatwierdzony plan kontroli pozostałości w odniesieniu do każdego ze składników pochodzenia zwierzęcego zawartych w produkcie złożonym albo powinno pozyskiwać składniki pochodzenia zwierzęcego z państwa członkowskiego lub z innego państwa trzeciego wymienionego w decyzji 2011/163/UE w odniesieniu do tych towarów.
(5) Biorąc pod uwagę niskie ryzyko, jakie dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt stanowią niektóre produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej i niezawierające przetworzonego mięsa, należy zwolnić je z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej oraz wymienić je w załączniku do niniejszego rozporządzenia, wskazując ich kody z Nomenklatury scalonej (CN) ustanowionej w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 3 .
(6) Niektórym produktom złożonym trwałym w temperaturze pokojowej i niezawierającym przetworzonego mięsa, zwolnionym z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i wprowadzanym do Unii z państw trzecich, powinno towarzyszyć poświadczenie prywatne przedstawione przez podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze zajmujące się przywozem.
(7) W celu zapewnienia, aby niektóre produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej i niezawierające przetworzonego mięsa, zwolnione z kontroli w punktach kontroli granicznej zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, spełniały wymogi w zakresie zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt, właściwe organy powinny przeprowadzać kontrole urzędowe regularnie, w oparciu o ocenę ryzyka oraz z właściwą częstotliwością, w miejscu przeznaczenia, w punkcie dopuszczenia do obrotu w Unii lub w magazynach bądź obiektach podmiotu odpowiedzialnego za przesyłkę.
(8) Przepisy dotyczące produktów złożonych zwolnionych z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej oraz dotyczące kontroli urzędowych, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do takich produktów złożonych, są ze sobą powiązane w zakresie przedmiotu regulacji i z założenia mają być stosowane wspólnie. Mając na względzie prostotę i przejrzystość, a także aby ułatwić stosowanie przepisów i uniknąć ich mnożenia, należy je ustanowić w jednym akcie prawnym zamiast w odrębnych aktach prawnych zawierających liczne odniesienia, z czym wiąże się ryzyko powielania.
(9) Na mocy decyzji Komisji 2007/275/WE 4 istnieją już zwolnienia z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej w odniesieniu do niektórych produktów złożonych. Ponieważ niniejsze rozporządzenie ustanawia zwolnienia dotyczące produktów obecnie objętych decyzją 2007/275/WE, niektóre przepisy tej decyzji należy uchylić z dniem rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, a decyzję tę należy odpowiednio zmienić.
(10) Wymagania w zakresie zdrowia publicznego dotyczące wprowadzania do Unii produktów złożonych, ustanowione w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/625 5 , będą miały zastosowanie dopiero od dnia 21 kwietnia 2021 r. Również wymagania w zakresie zdrowia zwierząt dotyczące wprowadzania do Unii produktów złożonych, ustanowione w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/692 6 , będą miały zastosowanie dopiero od dnia 21 kwietnia 2021 r. W związku z tym przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć również zastosowanie od tego dnia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.132.17 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/630 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do niektórych kategorii towarów zwolnionych z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej i zmieniające decyzję Komisji 2007/275/WE |
Data aktu: | 16/02/2021 |
Data ogłoszenia: | 19/04/2021 |
Data wejścia w życie: | 21/04/2021, 09/05/2021 |