Decyzja wykonawcza 2021/627 ustanawiająca przepisy dotyczące prowadzenia rejestrów w europejskim systemie informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) i dostępu do tych rejestrów zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/627
z dnia 15 kwietnia 2021 r.
ustanawiająca przepisy dotyczące prowadzenia rejestrów w europejskim systemie informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) i dostępu do tych rejestrów zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 z dnia 12 września 2018 r. ustanawiające europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) i zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1077/2011, (UE) nr 515/2014, (UE) 2016/399, (UE) 2016/1624 i (UE) 2017/2226 1 , w szczególności jego art. 73 ust. 3 akapit trzeci lit. b) ppkt (iii),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) 2018/1240 ustanowiono europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż ("ETIAS") dla obywateli państw trzecich zwolnionych z obowiązku posiadania wizy do celów wjazdu na terytorium państw członkowskich i pobytu w nim.

(2) Funkcjonowanie europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż wymaga opracowania i technicznego wdrożenia systemu informacyjnego ETIAS. System ten ma obejmować rejestry, w których zapisuje się wszystkie przeprowadzone operacje przetwarzania danych.

(3) Konieczne jest określenie przepisów dotyczących prowadzenia rejestrów i dostępu do nich. Rejestry powinny być wykorzystywane wyłącznie do weryfikacji zgodności z obowiązkami w zakresie przetwarzania danych oraz do zapewnienia integralności i bezpieczeństwa operacyjnych danych osobowych.

(4) Jeśli chodzi o prowadzenie rejestrów, konieczne jest określenie miejsca ich przechowywania, sposobu ich technicznego zapisywania, również w przypadku, gdy pochodzą one z różnych części składowych europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż, a także należy określić przepisy mające zastosowanie do usuwania rejestrów po upływie okresu ich przechowywania.

(5) Co się tyczy dostępu do rejestrów, konieczne jest określenie właściwych organów, w tym, w stosownych przypadkach, osób w tych organach, którym należy przyznać dostęp do rejestrów i na potrzeby których można udostępnić rejestry. Aby zapewnić właściwym organom możliwość wykonywania ich obowiązków związanych z monitorowaniem dopuszczalności przetwarzania danych oraz zagwarantowaniem bezpieczeństwa i integralności danych, należy ułatwić identyfikację rejestrów poprzez skuteczną funkcję wyszukiwania.

(6) Rejestry, w których zapisywane są dane o dostępie przez należycie upoważniony personel organów krajowych w każdym państwie członkowskim i należycie upoważniony personel agencji unijnych do celów, o których mowa w art. 13 ust. 4a rozporządzenia (UE) 2018/1240, należy prowadzić zgodnie z wymogami określonymi w art. 24 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2019/817.

(7) Za etap projektowania i rozwoju systemu informacyjnego ETIAS odpowiada Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości ("eu-LISA"). Środki określone w niniejszej decyzji powinny umożliwić Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości zaprojektowanie architektury fizycznej europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż, w tym jego infrastruktury łączności i specyfikacji technicznych, a następnie powinny umożliwić rozwój tego systemu. Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości powinna uzupełnić wspomniane środki o specyfikacje techniczne i dokument kontroli interfejsu europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż.

(8) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2018/1240 i nie jest nim związana ani go nie stosuje. Ze względu jednak na to, że rozporządzenie (UE) 2018/1240 opiera się na dorobku Schengen, zgodnie z art. 4 tego protokołu Dania powiadomiła w dniu 21 grudnia 2018 r. o swojej decyzji w sprawie wdrożenia rozporządzenia (UE) 2018/1240 do swojego prawa krajowego.

(9) Niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii zgodnie z decyzją Rady 2002/192/WE 2 ; Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jej przyjęciu i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.

(10) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Układu zawartego przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, w stosowanie i rozwój dorobku Schengen 3 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE 4 .

(11) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 5 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 6 .

(12) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 7 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 8 .

(13) W odniesieniu do Cypru, Bułgarii, Rumunii i Chorwacji niniejsza decyzja stanowi akt oparty na dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związany odpowiednio w rozumieniu art. 3 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2003 r., art. 4 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2005 r. oraz art. 4 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2011 r.

(14) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 9  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 4 września 2020 r.

(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Inteligentnych Granic (ETIAS),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Prowadzenie rejestrów operacji przetwarzania danych

1. 
Rejestry wszystkich operacji przetwarzania danych w systemie informacyjnym ETIAS, które mają być prowadzone zgodnie z art. 69 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1240, w tym rejestry dotyczące dostępu przewoźników, jak przewidziano w art. 45 ust. 7, służby graniczne i organy imigracyjne, jak przewidziano w art. 69 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1240, oraz centralne punkty dostępu, jak przewidziano w art. 70 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1240, są zapisywane i przechowywane przez Agencję Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości w systemie centralnym ETIAS.
2. 
Każda operacja przetwarzania danych w systemie informacyjnym ETIAS zapisywana jest jako osobny wpis w rejestrze.

Wpis w rejestrze zawiera specjalne pole umożliwiające identyfikację szczegółowych informacji dotyczących wykonanej operacji.

3. 
Wpis w rejestrze zapisywany jest wraz z godziną i datą każdej operacji przetwarzania danych ("znacznik czasu").
4. 
W każdym wpisie w rejestrze przechowuje się niepowtarzalny identyfikator organu, jak również urzędnika lub członka personelu uzyskującego dostęp do danych przechowywanych w systemie centralnym ETIAS, zmieniającego lub usuwającego te dane.
5. 
Wpisy w rejestrze są codziennie usuwane przez system centralny ETIAS zgodnie z okresami przechowywania, o których mowa w art. 45 ust. 7, art. 69 ust. 4 i art. 70 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1240.

Znacznik czasu stosuje się do identyfikacji wpisów w rejestrze, które mają zostać usunięte na koniec odpowiedniego okresu przechowywania ustalonego dla każdego rodzaju rejestru.

Artykuł  2

Dostęp do rejestrów operacji przetwarzania danych

1. 
Dostęp do rejestrów prowadzonych przez Agencję Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalo- wymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1240 przysługuje wyłącznie:
a)
należycie upoważnionym administratorom ETIAS z Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielko- skalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości oraz inspektorowi ochrony danych do celów, o których mowa w art. 58 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1240, a w szczególności w celu zapewnienia zgodności z art. 69 ust. 4 tego rozporządzenia;
b)
należycie upoważnionemu personelowi i inspektorowi ochrony danych w Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej do celów określonych w art. 7 ust. 2 lit. e) i art. 61 rozporządzenia (UE) 2018/1240 i do celów zapewnienia legalności przetwarzania danych, integralności i bezpieczeństwa danych;
c)
należycie upoważnionemu personelowi i inspektorom ochrony danych jednostek krajowych ETIAS, do celów, o których mowa w art. 57 ust. 2.
2. 
Europejski Inspektor Ochrony Danych i właściwe krajowe organy nadzorcze pełniące funkcje nadzorcze, o których mowa w art. 66 i 67 rozporządzenia (UE) 2018/1240, mają dostęp do rejestrów na wniosek złożony w eu-LISA lub w jednostce krajowej (jednostkach krajowych) ETIAS.
3. 
Wpisy w rejestrze i konkretne pola zapisane w systemie centralnym ETIAS zgodnie z art. 1 można przeszukiwać co najmniej według nazwiska autora, daty dostępu lub rodzaju operacji przetwarzania.
4. 
Do celów art. 45 ust. 5 i 7 rozporządzenia (UE) 2018/1240 Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości może przekazywać jednostkom krajowym ETIAS rejestry niezbędne do rozstrzygnięcia sporu wynikającego ze stosowania tego artykułu, o ile spełnione są następujące warunki:
a)
dana jednostka krajowa ETIAS przedłożyła wyraźny umotywowany wniosek o takie rejestry Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej jako administratorowi danych w rozumieniu art. 57 ust. 1 zdanie pierwsze tego rozporządzenia;
b)
Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej zweryfikowała i zatwierdziła ten wniosek.
5. 
Istnieje możliwość identyfikacji rejestrów, w których zapisywane są dane o dostępie do rejestrów zgodnie z ust. 1, co najmniej według nazwiska autora lub daty dostępu.
6. 
Istnieje możliwość przeszukiwania rejestrów, w których zapisywane są dane o dostępie do rejestrów zgodnie z ust. 1, co najmniej według nazwiska autora, daty dostępu lub rodzaju operacji przetwarzania.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 kwietnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 236 z 19.9.2018, s. 1.
2 Decyzja Rady 2002/192/WE z dnia 28 lutego 2002 r. dotycząca wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen (Dz.U. L 64 z 7.3.2002, s. 20).
3 Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 36.
4 Decyzja Rady 1999/437/WE z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie niektórych warunków stosowania Układu zawartego przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 31).
5 Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 52.
6 Decyzja Rady 2008/146/WE z dnia 28 stycznia 2008 r. w sprawie zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia tego państwa we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 1).
7 Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 21.
8 Decyzja Rady 2011/350/UE z dnia 7 marca 2011 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, odnoszącego się do zniesienia kontroli na granicach wewnętrznych i do przemieszczania się osób (Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 19).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.131.187

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/627 ustanawiająca przepisy dotyczące prowadzenia rejestrów w europejskim systemie informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) i dostępu do tych rejestrów zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240
Data aktu: 15/04/2021
Data ogłoszenia: 16/04/2021
Data wejścia w życie: 06/05/2021