1 Niniejsze wytyczne odpowiadają wytycznym Komisji Europejskiej w sprawie niektórych środków pomocy państwa w kontekście systemu handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych po 2021 r., które to wytyczne przyjęto w dniu 21 września 2020 r. (Dz.U. C 317 z 25.9.2020, s. 5).
2 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32). Dyrektywa została włączona do Porozumienia EOG w pkt 21al załącznika XX decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 146/2007 (Dz.U. L 100 z 10.4.2008, s. 92, oraz Suplement EOG nr 19 z 10.4.2008, s. 90).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 z dnia 14 marca 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814 (Dz. U. L 76 z 19.3.2018, s. 3). Dyrektywa ma zostać włączona do Porozumienia EOG w pkt 21al załącznika XX decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 112/2020 (która nie została jeszcze opublikowana i nie weszła w życie). Decyzja została włączona do Porozumienia EOG w pkt 21al załącznika XX decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 165/2018 (która nie została jeszcze opublikowana).
4 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Europejski Zielony Ład, COM(2019) 640 final.
5 Dz.U. L 282 z 19.10.2016, s. 4.
6 Europejski Zielony Ład nie został włączony do Porozumienia EOG. Wszystkie państwa EOG-EFTA są stronami porozumienia paryskiego.
7 Zob. konkluzje przyjęte przez Radę Europejską na posiedzeniu w dniu 12 grudnia 2019 r.
8 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Strategia MŚP na rzecz zrównoważonej i cyfrowej Europy", COM(2020) 103 final.
9 Wytyczne dotyczące pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji (Dz.U. L 271 z 16.10.2015, s. 35, oraz Suplement EOG nr 62 z 15.10.2015, s. 1).
10 Zob. w tym względzie sprawy połączone T-244/93 i T-486/93 TWD Textilwerke Deggendorf GmbH/Komisja, ECLI:EU:T:1995:160, oraz komunikat Urzędu Nadzoru EFTA w sprawie odzyskania pomocy państwa niezgodnej z prawem i z funkcjonowaniem Porozumienia EOG (Dz.U. L 105 z 21.4.2011, s. 32, oraz Suplement EOG nr 23 z 21.4.2011, s. 1).
11 Zob. na przykład decyzja Komisji SA.34385 - Bułgaria - Alokacja bezpłatnych uprawnień do emisji gazów cieplarnianych zgodnie z art. 10c dyrektywy 2003/87/WE w zamian za inwestycje w instalacje do produkcji energii elektrycznej i w infrastrukturę energetyczną (Dz.U. C 63 z 20.2.2015, s. 1); decyzja Komisji SA.34674 - Polska - Bezpłatne uprawnienia dla wytwórców energii elektrycznej na mocy art. 10c dyrektywy 2003/87/WE (Dz.U. C 24 z 23.1.2015, s. 1).
12 Art. 107 ust. 1 Traktatu odpowiada art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.
13 Na przykład w odniesieniu do pomocy przyznanej na rok 2023 jest to średnia arytmetyczna cen zamknięcia uprawnień do emisji w UE na grudzień 2023 r. obserwowanych w dniach od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na danej giełdzie uprawnień do emisji dwutlenku węgla w UE.
14 Wytyczne Komisji nie stanowią instrumentów ustawodawczych i w związku z tym Wspólny Komitet EOG nie musi ich uwzględniać w Porozumieniu EOG. Urząd Nadzoru EFTA odpowiada za ustanawianie odpowiednich przepisów mających zastosowanie do państw EOG-EFTA, w tym metody ustalania wskaźników emisji CO2. Zob. również pkt 69 niniejszych wytycznych.
15 Obszar geograficzny Liechtensteinu oraz mający zastosowanie wskaźnik emisji CO2 zostaną ustanowione na późniejszym etapie.
16 Wykaz Prodcom to europejski wykaz produktów pochodzących z przemysłu wydobywczego i wytwórczego: https://ec.europa.eu/ eurostat/ramon/nomenclatures/index.cfm?TargetUrl=LST_NOM&StrGroupCode=CLASSIFIC&StrLanguageCode=EN&IntFamilyCo- de=&TxtSearch=prodcom&IntCurrentPage=1.
17 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/331 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na podstawie art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 59 z 27.2.2019, s. 8). Rozporządzenie ma zostać włączone do Porozumienia EOG w pkt 21alm załącznika XX decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 144/2020 (która nie została jeszcze opublikowana i nie weszła w życie).
18 COM(2012) 209 final.
19 Kod 12 15 0 w ramach prawnych ustanowionych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 295/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw (Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 13). Rozporządzenie zostało włączone do Porozumienia EOG w pkt 1 załącznika XXI decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 123/2008 z dnia 7 listopada 2009 r. (Dz.U. L 339 z 18.12.2008, s. 115, oraz Suplement EOG nr 79 z 18.12.2008, s. 24).
20 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (Dz.U. L 315 z 14.11.2012, s. 1).". Dyrektywa nie została jeszcze włączona do Porozumienia EOG.
21 Rozporządzenie (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 1. Rozporządzenie zostało włączone do Porozumienia EOG w pkt 1ea załącznika XX decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 136/2012 (Dz.U. L 309 z 8.11.2012, s. 17, oraz Suplement EOG nr 63 z 8.11.2012, s. 19).
23 Dz.U. L 154 z 8.6.2006, s. 27, oraz Suplement EOG nr 29 z 8.6.2006, s. 1.
24 Dotacja/dotacja na spłatę odsetek; pożyczka/zaliczki zwrotne/dotacja podlegająca zwrotowi; gwarancja; korzyść podatkowa lub zwolnienie podatkowe; finansowanie ryzyka; inne (proszę określić). Jeżeli pomoc przyznaje się za pośrednictwem wielu instrumentów, kwotę pomocy należy podać w rozbiciu na poszczególne instrumenty.
25 Ekwiwalent dotacji brutto. W przypadku pomocy operacyjnej można podać roczną kwotę pomocy na beneficjenta.
26 Dzień, w którym beneficjent nabył prawo otrzymania pomocy zgodnie z obowiązującym krajowym systemem.
27 Informacje te muszą zostać opublikowane w ciągu 6 miesięcy od daty przyznania pomocy. W przypadku pomocy niezgodnej z prawem państwa EOG-EFTA będą zobowiązane zapewnić publikację tych informacji ex post, w terminie 6 miesięcy od dnia przyjęcia decyzji przez Urząd Nadzoru EFTA. Informacje muszą być dostępne w formacie umożliwiającym wyszukiwanie i pozyskiwanie danych oraz ich łatwe publikowanie w internecie, na przykład w formacie CSV lub XML.
28 Decyzja Urzędu Nadzoru EFTA nr 195/04/COL z dnia 14 lipca 2004 r. w sprawie przepisów wykonawczych, o których mowa w art. 27 części II protokołu 3. Wersja skonsolidowana decyzji jest dostępna pod adresem: https://www.eftasurv.int/cms/sites/default/ files/documents/2017-Consolidated-version-of-Dec-195-054-COL-002-.pdf.
29 Dz.U. L 296 z 7.11.2013, s. 25.
30 Dz.U. L 73 z 19.3.2009, s. 23, Suplement EOG nr 15 z 19.3.2009, s. 6. Rozdział ten odpowiada zawiadomieniu Komisji w sprawie zasad oceny pomocy państwa przyznanej bezprawnie (Dz.U. C 119 z 22.5.2002, s. 22).
31 Zob. przypis 14.