uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 2 , w szczególności jego art. 47 ust. 2 akapit pierwszy lit. b), art. 54 ust. 4 akapit pierwszy lit. a) i b) oraz art. 90 akapit pierwszy lit. a), b) i c),
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/1793 3 ustanowiono przepisy dotyczące tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych przy wprowadzaniu na terytorium Unii niektórych rodzajów żywności i pasz nie- pochodzących od zwierząt z niektórych państw trzecich - wymieniono je w załączniku I do tego rozporządzenia wykonawczego, oraz ustanowiono specjalne warunki regulujące wprowadzanie do Unii niektórych rodzajów żywności i pasz z niektórych państw trzecich ze względu na ryzyko zanieczyszczenia mikotoksynami, w tym aflatoksy- nami, pozostałościami pestycydów, pentachlorofenolem i dioksynami oraz ryzyko zanieczyszczenia mikrobiologicznego - wymieniono je w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego.
(2) W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/1793 ustanowiono wymogi dotyczące wzoru świadectwa urzędowego do celów wprowadzania do Unii przesyłek żywności i paszy wymienionych w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego oraz przepisy dotyczące wydawania takiego świadectwa, zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1715 4 system TRACES jest składnikiem systemu IMSOC umożliwiającym przeprowadzenie całego procesu wydawania świadectw drogą elektroniczną, co zapobiega ewentualnym nieuczciwym lub oszukańczym praktykom w odniesieniu do świadectw urzędowych. W związku z tym w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/1793 określono wzór świadectwa urzędowego, który jest zgodny z systemem TRACES.
(3) Wymogi dotyczące certyfikacji określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/1793 są spójne z wymogami ustanowionymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/628 5 w odniesieniu do świadectw urzędowych do celów wprowadzania do Unii. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/2235 6 uchyla i zastępuje rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/628 z dniem 21 kwietnia 2021 r., zmieniając i wyjaśniając wymogi dotyczące wzorów świadectw urzędowych określonych w tym rozporządzeniu wykonawczym.
(4) W szczególności w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/2235 wprowadzono rozróżnienie między świadectwami urzędowymi wydawanymi na papierze, elektronicznymi świadectwami urzędowymi wydanymi zgodnie z wymogami art. 39 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1715 a świadectwami urzędowymi wydanymi w formie papierowej oraz wypełnionymi w systemie TRACES i z niego wydrukowanymi. Ponadto w tym rozporządzeniu wykonawczym ustanowiono wymogi językowe dotyczące świadectw urzędowych do celów wprowadzania do Unii, aby ułatwić kontrole urzędowe w punktach kontroli granicznej wprowadzenia do Unii. Aby dostosować świadectwa urzędowe dla różnych kategorii towarów i zapewnić spójność z nowymi wymogami w zakresie certyfikacji zawartymi w świadectwach urzędowych do celów wprowadzania do Unii ustanowionymi w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/2235, należy zmienić art. 11 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(5) Art. 12 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 stanowi, że wykazy zawarte w jego załącznikach I i II podlegają regularnemu przeglądowi nie rzadziej niż co sześć miesięcy w celu uwzględnienia nowych informacji dotyczących ryzyka i niezgodności z przepisami Unii.
(6) Występowanie i znaczenie niedawnych incydentów związanych z żywnością zgłaszanych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach ("RASFF"), ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 178/2002, oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do żywności i pasz niepochodzących od zwierząt wskazują, że wykazy określone w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 powinny zostać zmienione.
(7) W szczególności, ze względu na wysoką częstotliwość przypadków niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia salmonellą, wykrytych podczas kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1793 w 2019 r. i w pierwszej połowie 2020 r., oraz ze względu na dużą liczbę powiadomień w systemie RASFF w tym okresie, należy zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do pieprzu czarnego (Piper nigrum) z Brazylii, z 20 % do 50 %.
(8) Ze względu na wysoką częstotliwość przypadków niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów, wykrytych podczas kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1793 w drugiej połowie 2019 r. i w pierwszej połowie 2020 r., należy zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do papryki (innej niż słodka) (Capsi- Capsicum spp.) z Tajlandii, z 10 % do 20 %.
(9) Ze względu na wysoką częstotliwość przypadków niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii w odniesieniu do zanieczyszczenia aflatoksynami, wykrytych podczas kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1793 w drugiej połowie 2019 r. i w pierwszej połowie 2020 r., oraz ze względu na dużą liczbę powiadomień w systemie RASFF w pierwszej połowie 2020 r., należy zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do orzeszków ziemnych z Indii, z 10 % do 50 %.
(10) Papryka słodka (Capsicum annuum) z Turcji została już wymieniona w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów. W przypadku przesyłek papryki (innej niż słodka) (Capsicum spp.) z Turcji dane wynikające z powiadomień otrzymanych za pośrednictwem systemu RASFF w pierwszej połowie 2020 r. wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi ze względu na możliwe zanieczyszczenie pozostałościami pestycydów, co wymaga zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Należy zatem zmienić aktualną pozycję dotyczącą papryki słodkiej (Capsicum annuum) z Turcji w celu uwzględnienia wszystkich gatunków papryki Capsicum spp.
(11) W odniesieniu do owoców kolcowoju pospolitego (jagód Goji) z Chin wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 - ze względu na ryzyko zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów, a w odniesieniu do suszonych winogron z Turcji wymienionych w tym załączniku - ze względu na ryzyko zanieczyszczenia ochratoksyną A, dostępne informacje za drugą połowę 2019 r. i pierwszą połowę 2020 r. wskazują na ogólnie zadowalający poziom zgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Ponieważ zwiększony poziom kontroli urzędowych nie jest już uzasadniony w przypadku tych towarów, należy skreślić pozycje dotyczące tych towarów z załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(12) W przypadku orzeszków ziemnych z Brazylii, które wymieniono w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami, częstotliwość niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii, które wykryto w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie, zmniejszyła się w drugiej połowie 2019 r. i utrzymywała się na niskim poziomie w pierwszej połowie 2020 r. Należy zatem skreślić pozycję dotyczącą orzeszków ziemnych z Brazylii z załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793, włączyć ją do załącznika I do tego rozporządzenia wykonawczego oraz ustalić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich na poziomie 10 %.
(13) W przypadku orzeszków ziemnych z Chin, które wymieniono w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami, częstotliwość niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii, które wykryto w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie, zmniejszyła się w drugiej połowie 2019 r. i pierwszej połowie 2020 r. Należy zatem skreślić pozycję dotyczącą orzeszków ziemnych z Chin z załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793, włączyć ją do załącznika I do tego rozporządzenia wykonawczego oraz ustalić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich na poziomie 10 %. Ze względu na wielkość handlu tym towarem częstotliwość ta jest wystarczająca do zapewnienia odpowiedniego poziomu monitorowania.
(14) W przypadku orzechów laskowych z Turcji, które wymieniono w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami, częstotliwość niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii, które wykryto w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie, zmniejszyła się w drugiej połowie 2019 r. i pierwszej połowie 2020 r. Należy zatem skreślić pozycję dotyczącą orzechów laskowych z Turcji z załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793, włączyć ją do załącznika I do tego rozporządzenia wykonawczego oraz ustalić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich na poziomie 5 %. Ze względu na wielkość handlu tym towarem częstotliwość ta jest wystarczająca do zapewnienia odpowiedniego poziomu monitorowania.
(15) Środki spożywcze zawierające liście betelu (Piper betle) lub składające się z nich, pochodzące lub wysyłane z Bangladeszu, są wymienione w załączniku IIa do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 ze względu na ryzyko zanieczyszczenia salmonellą. W związku z tym od czerwca 2014 r. przywóz tych produktów do Unii jest zakazany. Bangladesz przedstawił pisemne gwarancje, przedkładając w dniu 27 lipca 2020 r. nowy plan działania przewidujący środki obejmujące wszystkie etapy łańcucha produkcji, który to plan Komisja oceniła jako zadowalający. W następstwie tej oceny należy skreślić z załącznika IIa do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 pozycję dotyczącą środków spożywczych zawierających liście betelu (Piper betle) lub składających się z nich, pochodzących lub wysyłanych z Bangladeszu, włączyć ją do załącznika II do tego rozporządzenia wykonawczego oraz ustalić częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich na poziomie 50 %.
(16) W celu zapewnienia skutecznej ochrony przed potencjalnymi zagrożeniami dla zdrowia wynikającymi z zanieczyszczenia mikrobiologicznego lub chemicznego nasion sezamu w kolumnach odnoszących się do "kodu CN" w tabelach w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy dodać kod CN prażonych nasion sezamu w wierszach odnoszących się do "nasion sezamu (Żywność)".
(17) W części II wzoru świadectwa urzędowego w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 określono informacje dotyczące zdrowia, które urzędnik wydający świadectwo ma podać podczas wypełniania świadectwa. W celu zapewnienia pewności prawa należy wyjaśnić, że informacje dotyczące zdrowia w odniesieniu do żywności lub paszy niepochodzących od zwierząt mogą obejmować więcej niż jedno zaświadczenie, w przypadku gdy takie zaświadczenie jest obowiązkowe na podstawie art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 w związku z załącznikiem II do tego rozporządzenia wykonawczego.
(18) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1793. W celu zapewnienia spójności i jasności należy w całości zastąpić załączniki I, II, IIa i IV do tego rozporządzenia wykonawczego.
(19) Ponieważ rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/2235 stosuje się od dnia 21 kwietnia 2021 r., art. 1 pkt 1 niniejszego rozporządzenia również powinien mieć zastosowanie od tej daty.
(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.129.119 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/608 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1793 w sprawie tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych i środków nadzwyczajnych regulujących wprowadzanie do Unii niektórych towarów z niektórych państw trzecich, wykonujące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 i (WE) nr 178/2002 |
Data aktu: | 14/04/2021 |
Data ogłoszenia: | 15/04/2021 |
Data wejścia w życie: | 21/04/2021, 05/05/2021 |