Decyzja wykonawcza 2021/563 w sprawie ważności niektórych decyzji dotyczących wiążących informacji o pochodzeniu

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/563
z dnia 31 marca 2021 r.
w sprawie ważności niektórych decyzji dotyczących wiążących informacji o pochodzeniu

(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 2072)

(Jedynie teksty w języku francuskim i niderlandzkim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 7 kwietnia 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (zwany dalej "kodeksem") 1 , w szczególności jego art. 34 ust. 11 i art. 37 ust. 2 akapit pierwszy lit. a),

po zasięgnięciu opinii Komitetu Kodeksu Celnego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 33 ust. 1 kodeksu stanowi, że organy celne, na wniosek, podejmują decyzje w sprawie wiążących informacji o pochodzeniu ("decyzje WIP"). Art. 19 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 2  stanowi, że organy celne przekazują Komisji odpowiednie szczegółowe informacje na temat decyzji WIP raz na kwartał.

(2) Decyzje WIP, o których mowa w załączniku, zawierają określenie niepreferencyjnego pochodzenia towarów, które jest niezgodne z art. 60 ust. 2 kodeksu. Przedmiotowe decyzje WIP są w szczególności niezgodne z zasadami dotyczącymi nabywania pochodzenia określonymi w tym artykule, ponieważ czynności przetwarzania lub obróbki przeprowadzone w ostatnim państwie produkcji nie są ekonomicznie uzasadnione w rozumieniu art. 33 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 3 .

(3) Art. 60 ust. 2 kodeksu stanowi, że towar, w produkcję którego zaangażowane są więcej niż jeden kraj lub więcej niż jedno terytorium, uznaje się za pochodzący z kraju lub terytorium, w którym towar ten został poddany ostatniemu istotnemu, ekonomicznie uzasadnionemu przetwarzaniu lub obróbce, w przedsiębiorstwie przystosowanym do tego celu, co spowodowało wytworzenie nowego produktu lub stanowiło istotny etap wytwarzania.

(4) Art. 33 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 stanowi, że wszelkie operacje obróbki lub przetwarzania przeprowadzone w innym państwie lub na innym terytorium uznaje się za ekonomicznie nieuzasadnione, jeżeli na podstawie dostępnych faktów ustalono, że celem tych operacji było uniknięcie zastosowania środków, o których mowa w art. 59 kodeksu.

(5) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/886 4  wprowadzono niektóre środki polityki handlowej dotyczące niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki. Produkty, do których mają zastosowanie te środki polityki handlowej, wymieniono w załączniku I do tego rozporządzenia. Motocykle z silnikiem tłokowym wewnętrznego spalania, o pojemności skokowej przekraczającej 800 cm3, objęte kodem CN 8711 50 00, należą do produktów wymienionych w tym załączniku. Środki ustanowione rozporządzeniem (UE) 2018/886 są środkami, o których mowa w art. 59 kodeksu.

(6) Po opublikowaniu środków polityki handlowej Unii Europejskiej producent motocykli objętych kodem CN 8711 50 00 i objętych decyzjami WIP, o których mowa w załączniku, w dniu 25 czerwca 2018 r. przedstawił w aktualnym sprawozdaniu przedłożonym Komisji Papierów Wartościowych i Giełd Stanów Zjednoczonych na formularzu 8-K 5  ("Form 8-K Current Report") swój plan przeniesienia produkcji niektórych motocykli przeznaczonych na rynek Unii Europejskiej ze Stanów Zjednoczonych Ameryki do swoich zakładów w innym państwie w celu uniknięcia środków polityki handlowej Unii Europejskiej.

(7) Nawet jeżeli uniknięcie środków polityki handlowej niekoniecznie musi być jedynym celem tego przeniesienia produkcji, na podstawie dostępnych faktów warunki, o których mowa w art. 33 akapit pierwszy rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446, są spełnione. Operacje przetwarzania lub obróbki przeprowadzone w ostatnim kraju produkcji należy zatem uznać za nieuzasadnione ekonomicznie. W rezultacie określenie niepreferencyjnego pochodzenia motocykli powinno opierać się na akapicie trzecim tego samego art. 33.

(8) Według tego przepisu w odniesieniu do towarów, w przypadku których ostatnia obróbka lub przetwarzanie zostały uznane za nieuzasadnione ekonomicznie, uznaje się, że towary te zostały poddane ostatniemu istotnemu, ekonomicznie uzasadnionemu przetworzeniu lub obróbce, co spowodowało wytworzenie nowego produktu lub stanowiło istotny etap wytwarzania w państwie lub na terytorium, z którego pochodziła większa część materiałów, określona na podstawie wartości tych materiałów.

(9) Ponieważ określenie niepreferencyjnego pochodzenia motocykli objętych decyzjami WIP, o których mowa w załączniku, nie opiera się na zasadzie określonej w art. 33 akapit trzeci rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446, Komisja uznaje to określenie niepreferencyjnego pochodzenia za niezgodne z art. 60 ust. 2 kodeksu w związku z art. 33 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446.

(10) Zgodnie z art. 23 ust. 3 kodeksu organy celne, które wydały decyzję, mogą ją w każdej chwili unieważnić, zmienić lub cofnąć, jeżeli nie jest ona zgodna z przepisami prawa celnego. Organy celne, które wydały decyzje WIP, o których mowa w załączniku, nie cofnęły jednak tych decyzji.

(11) W związku z tym, aby zapewnić prawidłowe i jednolite określenie niepreferencyjnego pochodzenia towarów, przedmiotowe decyzje WIP powinny zostać cofnięte. W następstwie notyfikacji niniejszej decyzji organ celny, który wydał decyzje WIP, powinien zatem niezwłocznie je wycofać i zgłosić to Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Decyzje WIP, o których mowa w kolumnie 1 tabeli zamieszczonej w załączniku, wydane przez organ celny wymieniony w kolumnie 2 tej tabeli w odniesieniu do produktu wyszczególnionego w kolumnie 3 tej tabeli, zostają cofnięte zgodnie z ust. 2.
2. 
Organ celny wyszczególniony w kolumnie 2 tabeli zamieszczonej w załączniku cofa decyzje WIP określone w kolumnie 1 tej tabeli oraz powiadamia o tym podmiot, któremu zostały one przekazane, w najwcześniejszym możliwym terminie, a w każdym razie nie później niż w ciągu 10 dni od notyfikowania niniejszej decyzji.
3. 
W przypadku gdy organ celny cofnie przedmiotowe decyzje WIP oraz dokona powiadomienia zgodnie z ust. 2, powiadomi też o tym Komisję.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 marca 2021 r.
W imieniu Komisji
Paolo GENTILONI
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Wiążąca informacja o pochodzeniu - nr referencyjny Organ celny Kod CN produktu
1 2 3
BE-20192406001 Direction générale Analyses Economiques et Economie internationale Service Commerce et Investissements internationaux bâtiment Atrium C

Rue du Progrès 50

1210 Bruxelles

Belgique

Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie Algemene Directie Economische Analyses en Internationale Economie Dienst internationale handel en investeringen

City Atrium C

Vooruitgangsstraat 50

1210 Brussel

Belgie

8711 50 00
BE-20192406002 Direction générale Analyses Economiques et Economie internationale Service Commerce et Investissements internationaux bâtiment Atrium C

Rue du Progrès 50

1210 Bruxelles

Belgique

Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie Algemene Directie Economische Analyses en Internationale Economie Dienst internationale handel en investeringen

City Atrium C

Vooruitgangsstraat 50

1210 Brussel

Belgie

8711 50 00
1 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/886 z dnia 20 czerwca 2018 r. w sprawie niektórych środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/724 (Dz.U. L 158 z 21.6.2018, s. 5).

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024