KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 1 , w szczególności jego art. 51,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt 2 ("Prawo o zdrowiu zwierząt"), w szczególności jego art. 23 akapit pierwszy lit. b)-f), art. 30 ust. 1 lit. b) ppkt (ii) oraz art. 35 akapit pierwszy lit c),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 3 , w szczególności jego art. 104 akapit pierwszy lit. a), b) i c),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG 4 (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych), w szczególności jego art. 58 akapit pierwszy lit. a), art. 90 akapit pierwszy lit. f), art. 102 ust. 6 akapit pierwszy lit. a) i b), art. 103 ust. 6 oraz art. 134 akapit pierwszy lit. a)-d) i g),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/1715 5 ustanowiono przepisy dotyczące funkcjonowania systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (system IMSOC) i jego składników systemowych, a mianowicie systemu wdrażania procedur dotyczących systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach i systemu pomocy i współpracy administracyjnej (system iRASFF), systemu służącego powiadamianiu oraz zgłaszaniu informacji o chorobach zwierzęcych (system ADIS), systemu służącego powiadamianiu o występowaniu agrofagów w roślinach i produktach roślinnych na terytorium państw członkowskich (system EUROPHYT) oraz zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego służącego do wymiany danych, informacji i dokumentów (system TRACES). Ustanowiono w nim również przepisy dotyczące niezbędnych powiązań między tymi składnikami.
(2) W rozporządzeniu tym określono również przepisy dotyczące ustanowienia sieci na potrzeby funkcjonowania systemu ADIS oraz umieszczania w wykazie regionów do celów powiadamiania unijnego i sprawozdawczości unijnej w zakresie chorób zwierząt na poziomie Unii.
(3) Aby zapewnić jednolite korzystanie z systemu ADIS przez państwa członkowskie, w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/2002 6 ustanowiono przepisy dotyczące formatu i struktury danych na potrzeby powiadomień unijnych i sprawozdawczości unijnej w zakresie chorób, które to dane mają być wprowadzane do tego systemu, formatu i procedury składania sprawozdań, a także terminów i częstotliwości powiadomień i sprawozdań.
(4) Do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1715 należy włączyć wspólne przepisy dotyczące punktów kontaktowych sieci ADIS w odniesieniu do przedkładania powiadomień unijnych i sprawozdawczości unijnej zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/2002. Aby zapewnić zgodność z unijnymi przepisami o ochronie danych, przepisy te powinny również obejmować przepisy dotyczące maksymalnego okresu przechowywania danych osobowych w systemie ADIS.
(5) W niniejszym rozporządzeniu należy również ustanowić przepisy, które mają zostać uwzględnione w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/1715, w odniesieniu do powiązań, które są niezbędne między systemem ADIS a systemem TRACES, aby zapewnić automatyczną wymianę lub udostępnianie odpowiednich danych dotyczących powiadomień unijnych w obu systemach oraz przekazywanie odpowiednich informacji członkom sieci.
(6) W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/1715 ustanowiono przepisy dotyczące stosowania systemu TRACES do przekazywania do sieci EUROPHYT ds. przechwyceń przesyłek powiadomień o przechwyceniu przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów z innych państw członkowskich lub państw trzecich, które to przesyłki mogą stwarzać bezpośrednie zagrożenie w wyniku wprowadzenia agrofagów lub ich rozprzestrzenienia się. Stanowi ono, że powiadomienia o przechwyceniu przesyłek znajdujących się w obrocie w Unii mają być przekazywane przez punkt kontaktowy sieci EUROPHYT ds. przechwyceń przesyłek, natomiast powiadomienia o przechwyceniu przesyłek wprowadzanych do Unii mają być składane przez urzędowego inspektora ds. zdrowia roślin podejmującego decyzję w sprawie tych przesyłek.
(7) Biorąc pod uwagę, że powiadomienia o przechwyconych przesyłkach roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów znajdujących się w obrocie w Unii wchodzą w zakres powiadomień o niezgodności towarów objętych rozporządzeniem (UE) 2017/625 i mają być wymieniane w iRASFF między punktami kontaktowymi sieci powiadamiania i współpracy, powiadomienia o tych przechwyconych przesyłkach powinny być dokonywane w iRASFF.
(8) Aby w dalszym ciągu zapewnić korzystanie z iRASFF do wymiany powiadomień o niezgodnych z przepisami przesyłkach roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów znajdujących się w obrocie w Unii, które mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia roślin, należy przeformułować definicję terminu "powiadomienie o niezgodności" określoną w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/1715.
(9) Jednocześnie, aby uniknąć nieporozumień co do znaczenia terminu "ryzyko" zdefiniowanego w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/1715, należy również skreślić tę definicję, dostosować zamiast tego niektóre definicje powiadomień w iRASFF i wyjaśnić w tych definicjach różne kategorie ryzyka.
(10) Podobnie, aby uniknąć nieporozumień co do znaczenia zdefiniowanych terminów "sieć na rzecz przeciwdziałania fałszowaniu żywności" i "powiadomienie o fałszowaniu żywności" w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/1715 oraz lepiej odzwierciedlić zakres rozporządzenia (UE) 2017/625 w tych zdefiniowanych pojęciach, należy zmienić nazwy tych zdefiniowanych terminów odpowiednio na "sieć na rzecz przeciwdziałania fałszowaniu" i "powiadomienie o fałszowaniu" oraz odpowiednio dostosować wszystkie przepisy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1715 dotyczące fałszowania żywności.
(11) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1715 stanowi również, że informacje dotyczące przechwyconych przesyłek wprowadzanych do Unii mają obejmować informacje zapisane we wspólnym zdrowotnym dokumencie wejścia ("dokument CHED") przez urzędowego inspektora ds. zdrowia roślin zgodnie z art. 55 ust. 2 i art. 56 rozporządzenia (UE) 2017/625, dodatkowe informacje dotyczące środków wprowadzonych w odniesieniu do przechwyconych przesyłek oraz informacje dotyczące nałożonej kwarantanny.
(12) Ponieważ dokument CHED zawiera wpisy służące do rejestrowania informacji dotyczących środków wprowadzonych w odniesieniu do przechwyconych przesyłek, w tym przypadków, w których nałożona jest kwarantanna, nie jest konieczne wprowadzanie powiadomienia o przechwyceniu zawierającego te same informacje również w systemie TRACES. Obowiązek wprowadzenia powiadomienia o przechwyceniu zawierającego te same informacje w systemie TRACES powinien zatem zostać zniesiony i zastąpiony obowiązkiem rejestrowania danych dotyczących przechwycenia w dokumencie CHED.
(13) Ponadto z uwagi na fakt, że wszelkie niezgodności z przepisami, o których to przepisach mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625, dotyczące przesyłek wprowadzanych do Unii lub znajdujących się w obrocie w Unii należy zgłaszać w systemie TRACES albo w systemie iRASFF, wszystkie przepisy dotyczące powiadomień EURO- PHYT o przechwyceniu przesyłek należy skreślić z rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1715.
(14) W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/1715 ustanowiono przepisy dotyczące stosowania elektronicznych dokumentów CHED oraz wydawania świadectw elektronicznych dla przesyłek zwierząt i towarów wprowadzanych do Unii. Przepisy te obejmują wysokie poziomy bezpieczeństwa związane z poświadczaniem tożsamości urzędników certyfikujących przed przyznaniem zdolności do składania podpisu elektronicznego oraz stosowanie kwalifikowanego elektronicznego znacznika czasu do podpisu elektronicznego generowanego przez zaufaną osobę trzecią.
(15) Doświadczenie pokazuje, że te wysokie poziomy bezpieczeństwa nie są konieczne, ponieważ mechanizm uwierzytelniania przed logowaniem do systemu TRACES, systemu krajowego państwa członkowskiego, systemu elektronicznej certyfikacji państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej zapewnia wystarczający stopień bezpieczeństwa co do deklarowanej tożsamości osoby podpisującej. Ponadto znacznik czasu nie jest konieczny. Bezpieczny przepływ danych w obrębie systemów i między nimi oraz stosowanie kwalifikowanej pieczęci elektronicznej zaprojektowanej w celu wiarygodnego udowodnienia prawidłowości czasu, integralności i poprawności danych stanowią wystarczającą gwarancję, że każda późniejsza zmiana danych będzie wykrywalna.
(16) W niniejszym rozporządzeniu należy zatem wprowadzić zmiany do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1715, które umożliwiają urzędowym lekarzom weterynarii, urzędowym inspektorom ds. zdrowia roślin i urzędnikom certyfikującym stosowanie podpisów elektronicznych w elektronicznych dokumentach CHED i świadectwach o niższym poziomie bezpieczeństwa tożsamości i bez rejestrowania znaczników czasu, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 7 .
(17) Niniejsze rozporządzenie powinno również obejmować zmiany przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1715 w odniesieniu do wydawania świadectw elektronicznych lub dokumentów handlowych towarzyszących przesyłkom zwierząt i niektórych towarów przemieszczanych między państwami członkowskimi na podstawie art. 150, art. 161 ust. 5, art. 167 ust. 4, art. 217 i art. 223 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/429, przesyłkom niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi i transportowanych w Unii na podstawie art. 17 rozporządzenia Komisji (UE) nr 142/2011 8 oraz przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów wywożonych lub ponownie wywożonych z Unii na podstawie art. 100 ust. 5 i art. 101 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2016/2031. Przepisy te powinny być podobne do przepisów dotyczących wydawania świadectw elektronicznych dla przesyłek zwierząt i towarów wprowadzanych do Unii.
(18) Ponieważ rozporządzenie (UE) 2016/2031 stanowi, że elektroniczne świadectwa fitosanitarne dla wywozu lub reeksportu z terytorium Unii roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów należy przekazywać tylko poprzez system IMSOC lub w drodze wymiany elektronicznej z tym systemem, niniejsze rozporządzenie powinno przewidywać włączenie do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1715 przepisów dotyczących wydawania takich świadectw zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem.
(19) W celu wzmocnienia egzekwowania przepisów unijnych rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1715 stanowi, że punkty kontaktowe sieci TRACES mają prowadzić i aktualizować w systemie TRACES wykazy niektórych danych referencyjnych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania systemu TRACES. Wykazy te obejmują zakłady przedsiębiorstwa spożywczego zatwierdzone zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 oraz przedsiębiorstwa, zakłady i podmioty zajmujące się produktami ubocznymi pochodzenia zwierzęcego lub produktami pochodnymi, zatwierdzone lub zarejestrowane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 10 .
(20) W tym samym celu niniejsze rozporządzenie powinno rozszerzyć te wykazy danych referencyjnych o zarejestrowane i zatwierdzone zakłady i podmioty, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2016/429, a także niektóre podmioty zawodowe zarejestrowane na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/2031, o ile są one zaangażowane w działalność transgraniczną.
(21) W celu zapewnienia wsparcia przy przygotowywaniu analiz ryzyka państw członkowskich do celów inspekcji lub audytów dotyczących transportu żywych zwierząt, wykazy danych referencyjnych powinny również obejmować punkty kontroli zatwierdzone na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/97 11 , jak również autoryzowanych przewoźników, kierowców posiadających licencje i osoby obsługujące oraz zatwierdzone środki transportu na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 12 .
(22) Ponieważ rozporządzenie (UE) 2016/429 stosuje się od dnia 21 kwietnia 2021 r., zmiany dotyczące systemu ADIS, niezbędnych powiązań między systemem ADIS i systemem TRACES oraz rozszerzenia wykazów danych referencyjnych w celu uwzględnienia zarejestrowanych i zatwierdzonych zakładów i podmiotów na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/429 powinny również mieć zastosowanie od dnia 21 kwietnia 2021 r.
(23) Biorąc pod uwagę znaczenie danych referencyjnych dla prawidłowego funkcjonowania systemu TRACES, rozszerzenie wykazów danych referencyjnych z rozporządzeń (WE) nr 1255/97, (WE) nr 1/2005 i (UE) 2016/2031 powinno mieć również zastosowanie od dnia 21 kwietnia 2021 r.
(24) Biorąc pod uwagę, że konieczne jest dalsze rozwijanie systemu iRASFF i systemu TRACES w odniesieniu do powiadomień o przechwyceniu, datę rozpoczęcia stosowania zmian w rozdziale 3 sekcja 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1715 należy odroczyć do dnia 1 grudnia 2021 r.
(25) W załączniku do decyzji Komisji 97/152/WE 13 określono informacje, które należy wprowadzić do systemu TRACES przesyłek zwierząt lub produktów pochodzenia zwierzęcego z państw trzecich. Podstawą wspomnianej decyzji jest art. 12 decyzji Rady 92/438/EWG 14 , która została uchylona art. 146 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 ze skutkiem od dnia 14 grudnia 2019 r. Informacje określone w załączniku do decyzji 97/152/WE są obecnie zawarte w dokumentach CHED-A i CHED-P w części 2 sekcje A i B załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1715. W celu zapewnienia jasności i spójności należy zatem uchylić decyzję 97/152/WE.
(26) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 15 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych; swoją opinię wydał on w dniu 14 stycznia 2021.
(27) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: