Decyzja wykonawcza 2021/512 w sprawie upoważnienia Zjednoczonego Królestwa do stosowania, w odniesieniu do Irlandii Północnej, szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 16 i 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2021/512
z dnia 22 marca 2021 r.
w sprawie upoważnienia Zjednoczonego Królestwa do stosowania, w odniesieniu do Irlandii Północnej, szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 16 i 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 31 stycznia 2020 r. Zjednoczone Królestwo wystąpiło z Unii Europejskiej na podstawie Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 2  (zwanej dalej "umową o wystąpieniu"). W związku z tym prawo Unii dotyczące podatku od wartości dodanej (VAT) nie ma już zastosowania do Zjednoczonego Królestwa ani w Zjednoczonym Królestwie.

(2) Jednak zgodnie z art. 8 akapit pierwszy Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej (zwanego dalej "protokołem"), który stanowi integralną część umowy o wystąpieniu, prawo Unii dotyczące VAT nadal ma zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej w odniesieniu do towarów, z zastrzeżeniem demokratycznej zgody, o której mowa w art. 18 protokołu, na dalsze stosowanie jego art. 8.

(3) W związku z tym podatnicy i niektóre osoby prawne niebędące podatnikami w Zjednoczonym Królestwie nadal podlegają prawu Unii dotyczącemu VAT w odniesieniu do transakcji dotyczących towarów w Irlandii Północnej.

(4) Art. 168 dyrektywy 2006/112/WE stanowi, że podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku VAT nałożonego na towary lub usługi zakupione na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika. Jednakże art. 16 tej dyrektywy wymaga, by wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników było uznawane za odpłatną dostawę towarów, w przypadkach gdy VAT od tych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu. System ten pozwala na odzyskanie pierwotnie odliczonego podatku VAT w odniesieniu do towarów wykorzystywanych do celów prywatnych.

(5) Decyzją Rady 2006/659/WE 3  Zjednoczone Królestwo upoważniono do stosowania do dnia 31 grudnia 2015 r. szczególnego środka w celu ustalania na zasadzie ryczałtu wartości proporcjonalnej niepodlegającego odliczeniu podatku od wartości dodanej (VAT) w odniesieniu do wydatków na paliwo do samochodów do celów działalności gospodarczej, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej (zwanego dalej "szczególnym środkiem"). Przedmiotowy szczególny środek, z którego podatnicy korzystają na zasadzie dobrowolności, opiera się na poziomie emisji dwutlenku węgla dla danego samochodu, istnieje bowiem proporcjonalna zależność między poziomem emisji a zużyciem paliwa, czyli wydatkami na paliwo.

(6) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2015/2109 4  Zjednoczone Królestwo zostało upoważnione do dalszego stosowania tego szczególnego środka do dnia 31 grudnia 2018 r. Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2018/1918 5  przyznano dalsze przedłużenie do dnia 31 grudnia 2020 r.

(7) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 27 listopada 2020 r., Zjednoczone Królestwo wystąpiło w odniesieniu do Irlandii Północnej z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnego środka do dnia 1 stycznia 2021 r. Wniosek zawierał wyjaśnienie dotyczące funkcjonowania szczególnego środka.

(8) Pismem z dnia 10 grudnia 2020 r. Komisja przekazała państwom członkowskim wniosek złożony przez Zjednoczone Królestwo. Pismem z dnia 11 grudnia 2020 r. Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o tym, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.

(9) Według Zjednoczonego Królestwa szczególny środek zapewnia zarówno podatnikom, jak i organom podatkowym skuteczną, uproszczoną procedurę poboru podatku VAT w odniesieniu do wydatków na paliwo do samochodów do celów działalności gospodarczej częściowo wykorzystywanych do celów prywatnych. Należy zatem upoważnić Zjednoczone Królestwo do dalszego stosowania szczególnego środka w odniesieniu do Irlandii Północnej.

(10) Przedmiotowe odstępstwo powinno być ograniczone do dnia 31 grudnia 2023 r., ponieważ należy okresowo oceniać, czy system ryczałtowy jest nadal prawidłowym odzwierciedleniem ogólnego stosunku wykorzystywania do celów działalności gospodarczej i do celów prywatnych.

(11) Zgodnie z art. 8 akapit drugi protokołu dochody wynikające z transakcji podlegających opodatkowaniu w Irlandii Północnej nie są przekazywane Unii. Dlatego też szczególny środek nie będzie miał wpływu na zasoby własne Unii z tytułu VAT.

(12) Aby uniknąć zakłóceń, Zjednoczone Królestwo powinno zostać upoważnione do nieprzerwanego stosowania, w odniesieniu do Irlandii Północnej, szczególnego środka w odniesieniu do Irlandii Północnej. Należy zatem udzielić upoważnienia będącego przedmiotem wniosku ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2021 r. w celu zachowania ciągłości w stosunku do wcześniejszych uregulowań na mocy decyzji wykonawczej (UE) 2018/1918,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1  6  

Na zasadzie odstępstwa od art. 16 i 168 dyrektywy 2006/112/WE upoważnia się Zjednoczone Królestwo, w odniesieniu do Irlandii Północnej, w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2026 r., do ustalania na zasadzie ryczałtu wartości proporcjonalnej VAT w odniesieniu do wydatków na paliwo wykorzystywane w samochodach do celów działalności gospodarczej w celach prywatnych.

Wniosek o przedłużenie środka określonego w niniejszej decyzji przedkłada się Komisji do dnia 31 marca 2026 r., a do wniosku załącza się sprawozdanie, w którym weryfikuje się skuteczność środka szczególnego, a także realizację jego celów. Sprawozdanie zawiera ocenę czy wartość proporcjonalna VAT nadal prawidłowo odzwierciedla wydatki na paliwo do samochodów do celów działalności gospodarczej wykorzystywanych do celów prywatnych.

Artykuł  2

Wartość proporcjonalną VAT, o której mowa w art. 1, wyraża się w wartościach stałych, ustalonych na podstawie poziomu emisji dwutlenku węgla, odpowiadającego zużyciu paliwa, dla danego rodzaju pojazdu. Zjednoczone Królestwo dostosowuje corocznie, w odniesieniu do Irlandii Północnej, wartości stałe w celu uwzględnienia zmian w średnich kosztach paliwa.

Artykuł  3

Korzystanie przez podatników z systemu ustanowionego na podstawie niniejszej decyzji odbywa się na zasadzie dobrowolności.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w odniesieniu do Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 marca 2021 r.
W imieniu Rady
J. BORRELL FONTELLES
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
2 Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.
3 Decyzja Rady 2006/659/WE z dnia 25 września 2006 r. upoważniająca Zjednoczone Królestwo do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 5 ust. 6 i art. 11 pkt A ust. 1 lit. b) dyrektywy 77/388/EWG w sprawie harmonizacji ustawo- dawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych (Dz.U. L 272 z 3.10.2006, s. 15).
4 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2015/2109 z dnia 17 listopada 2015 r. upoważniająca Zjednoczone Królestwo do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 305 z 21.11.2015, s. 49).
5 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2018/1918 z dnia 4 grudnia 2018 r. upoważniająca Zjednoczone Królestwo do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 16 i 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 311 z 7.12.2018, s. 30).
6 Art. 1 zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/2907 z dnia 21 grudnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2907) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.103.4

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/512 w sprawie upoważnienia Zjednoczonego Królestwa do stosowania, w odniesieniu do Irlandii Północnej, szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 16 i 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
Data aktu: 22/03/2021
Data ogłoszenia: 24/03/2021