a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Rady (UE) 2019/1838 1 określono uprawnienia do połowów na rok 2020 dla niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Bałtyckim. Ustanowiono w nim okresy zamknięcia tarlisk w odniesieniu do dwóch stad dorsza bałtyckiego. Zapewnienie nieprzerwanych szeregów czasowych porównywalnych danych dotyczących stad ryb jest zasadniczym elementem oceny naukowej tych stad. Należy zatem zezwolić na prowadzenie operacji połowowych w danych okresach zamknięcia wyłącznie w celu badań naukowych i przy pełnym poszanowaniu warunków określonych w art. 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 2 . Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1838.
(2) W rozporządzeniu Rady (UE) 2020/123 3 określono uprawnienia do połowów na rok 2020 w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz, dla unijnych statków rybackich, w niektórych wodach nienależących do Unii. Należy wyjaśnić, że ograniczenia określone w art. 10 ust. 6 tego rozporządzenia mają zastosowanie do połowów rekreacyjnych, w tym z brzegu.
(3) Na swoim dorocznym posiedzeniu w lipcu 2019 r., strony Porozumienia w sprawie połowów na południowym obszarze Oceanu Indyjskiego (SIOFA) podjęły decyzję w sprawie środków dotyczących połowów dennych i ograniczenia nakładów połowowych na obszarze objętym SIOFA. Środki te zostały wprowadzone do prawa Unii rozporządzeniem (UE) 2020/123. Na swoim dorocznym posiedzeniu strony SIOFA uzgodniły też pięć tymczasowych obszarów chronionych, w których obowiązują szczególne przepisy mające zastosowanie do statków rybackich w celu ochrony ekosystemów dennych. W związku z tym należy dokonać dalszych zmian tego rozporządzenia w celu zapewnienia, by przepisy wykonawcze właściwie odzwierciedlały decyzje podjęte przez strony SIOFA.
(4) Limity połowowe dobijaków w rejonach Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) 2a i 3a oraz w podobszarze ICES 4 należy zmienić zgodnie z najnowszą opinią naukową ICES wydanymi w dniu 27 lutego 2019 r. i w dniu 27 lutego 2020 r.
(5) Na swoim dorocznym posiedzeniu w listopadzie 2019 r. Międzynarodowa Komisja ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) podjęła decyzję w sprawie nowych obowiązków sprawozdawczych w odniesieniu do tuńczyków tropikalnych. Państwa członkowskie są zobowiązane przekazywać dane dotyczące miesięcznych połowów dużych taklowców (o długości całkowitej co najmniej 20 metrów) oraz sejnerów poławiających opastuna (Thunnus obesus) i tuńczyka żółtopłetwego (Thunnus albacares) w Oceanie Atlantyckim. Jeżeli połowy opastuna osiągną 80 % kwoty, państwa członkowskie są zobowiązane przekazywać co tydzień dane dotyczące połowów dokonanych przez te statki.
(6) Środki te należy wprowadzić do prawa Unii poprzez dokonanie odpowiedniej zmiany całkowitych dopuszczalnych połowów (TAC) w odniesieniu do opastuna oraz tuńczyka żółtopłetwego w Oceanie Atlantyckim, określonych w rozporządzeniu (UE) 2020/123.
(7) Ograniczenia nakładu połowowego dla unijnych statków rybackich w obszarze objętym konwencją ICCAT są oparte na przekazanych Komisji przez państwa członkowskie informacjach zawartych w planach dotyczących połowów, zdolności i hodowli w odniesieniu do tuńczyka błękitnopłetwego (Thunnus thynnus). Te ograniczenia nakładu połowowego są zgłaszane za pośrednictwem unijnego planu zatwierdzonego przez ICCAT podczas międzysesyjnego posiedzenia panelu 2, które odbyło się w dniach 5 i 6 marca 2020 r. Powinny zostać ustanowione jako część uprawnień do połowów.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2020/123.
(9) Limity połowowe przewidziane w rozporządzeniach (UE) 2019/1838 i (UE) 2020/123 obowiązują od dnia 1 stycznia 2020 r. Zatem przepisy dotyczące limitów połowowych wprowadzone niniejszym rozporządzeniem zmieniającym również powinny obowiązywać od tego dnia. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasad pewności prawa ani ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ uprawnienia do połowów, których to dotyczy, nie zostały jeszcze wyczerpane.
(10) Zgodnie z art. 130 ust. 1 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej przeprowadzono konsultacje ze Zjednoczonym Królestwem,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: