Rozporządzenie 2020/455 zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/1838 w odniesieniu do niektórych uprawnień do połowów na rok 2020 w Morzu Bałtyckim i w innych wodach oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2020/123 w odniesieniu do niektórych uprawnień do połowów na rok 2020 w wodach Unii i w wodach nienależących do Unii

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2020/455
z dnia 26 marca 2020 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/1838 w odniesieniu do niektórych uprawnień do połowów na rok 2020 w Morzu Bałtyckim i w innych wodach oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2020/123 w odniesieniu do niektórych uprawnień do połowów na rok 2020 w wodach Unii i w wodach nienależących do Unii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Rady (UE) 2019/1838 1  określono uprawnienia do połowów na rok 2020 dla niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Bałtyckim. Ustanowiono w nim okresy zamknięcia tarlisk w odniesieniu do dwóch stad dorsza bałtyckiego. Zapewnienie nieprzerwanych szeregów czasowych porównywalnych danych dotyczących stad ryb jest zasadniczym elementem oceny naukowej tych stad. Należy zatem zezwolić na prowadzenie operacji połowowych w danych okresach zamknięcia wyłącznie w celu badań naukowych i przy pełnym poszanowaniu warunków określonych w art. 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 2 . Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1838.

(2) W rozporządzeniu Rady (UE) 2020/123 3  określono uprawnienia do połowów na rok 2020 w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz, dla unijnych statków rybackich, w niektórych wodach nienależących do Unii. Należy wyjaśnić, że ograniczenia określone w art. 10 ust. 6 tego rozporządzenia mają zastosowanie do połowów rekreacyjnych, w tym z brzegu.

(3) Na swoim dorocznym posiedzeniu w lipcu 2019 r., strony Porozumienia w sprawie połowów na południowym obszarze Oceanu Indyjskiego (SIOFA) podjęły decyzję w sprawie środków dotyczących połowów dennych i ograniczenia nakładów połowowych na obszarze objętym SIOFA. Środki te zostały wprowadzone do prawa Unii rozporządzeniem (UE) 2020/123. Na swoim dorocznym posiedzeniu strony SIOFA uzgodniły też pięć tymczasowych obszarów chronionych, w których obowiązują szczególne przepisy mające zastosowanie do statków rybackich w celu ochrony ekosystemów dennych. W związku z tym należy dokonać dalszych zmian tego rozporządzenia w celu zapewnienia, by przepisy wykonawcze właściwie odzwierciedlały decyzje podjęte przez strony SIOFA.

(4) Limity połowowe dobijaków w rejonach Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) 2a i 3a oraz w podobszarze ICES 4 należy zmienić zgodnie z najnowszą opinią naukową ICES wydanymi w dniu 27 lutego 2019 r. i w dniu 27 lutego 2020 r.

(5) Na swoim dorocznym posiedzeniu w listopadzie 2019 r. Międzynarodowa Komisja ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) podjęła decyzję w sprawie nowych obowiązków sprawozdawczych w odniesieniu do tuńczyków tropikalnych. Państwa członkowskie są zobowiązane przekazywać dane dotyczące miesięcznych połowów dużych taklowców (o długości całkowitej co najmniej 20 metrów) oraz sejnerów poławiających opastuna (Thunnus obesus) i tuńczyka żółtopłetwego (Thunnus albacares) w Oceanie Atlantyckim. Jeżeli połowy opastuna osiągną 80 % kwoty, państwa członkowskie są zobowiązane przekazywać co tydzień dane dotyczące połowów dokonanych przez te statki.

(6) Środki te należy wprowadzić do prawa Unii poprzez dokonanie odpowiedniej zmiany całkowitych dopuszczalnych połowów (TAC) w odniesieniu do opastuna oraz tuńczyka żółtopłetwego w Oceanie Atlantyckim, określonych w rozporządzeniu (UE) 2020/123.

(7) Ograniczenia nakładu połowowego dla unijnych statków rybackich w obszarze objętym konwencją ICCAT są oparte na przekazanych Komisji przez państwa członkowskie informacjach zawartych w planach dotyczących połowów, zdolności i hodowli w odniesieniu do tuńczyka błękitnopłetwego (Thunnus thynnus). Te ograniczenia nakładu połowowego są zgłaszane za pośrednictwem unijnego planu zatwierdzonego przez ICCAT podczas międzysesyjnego posiedzenia panelu 2, które odbyło się w dniach 5 i 6 marca 2020 r. Powinny zostać ustanowione jako część uprawnień do połowów.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2020/123.

(9) Limity połowowe przewidziane w rozporządzeniach (UE) 2019/1838 i (UE) 2020/123 obowiązują od dnia 1 stycznia 2020 r. Zatem przepisy dotyczące limitów połowowych wprowadzone niniejszym rozporządzeniem zmieniającym również powinny obowiązywać od tego dnia. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasad pewności prawa ani ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ uprawnienia do połowów, których to dotyczy, nie zostały jeszcze wyczerpane.

(10) Zgodnie z art. 130 ust. 1 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej przeprowadzono konsultacje ze Zjednoczonym Królestwem,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiana rozporządzenia (UE) 2019/1838

W załączniku do rozporządzenia (UE) 2019/1838 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Zmiana rozporządzenia (UE) 2020/123

W rozporządzeniu (UE) 2020/123 wprowadza się następujące zmiany:

a)
art. 10 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. W ramach połowów rekreacyjnych, w tym z brzegu, w rejonach ICES 8a i 8b dozwolone jest łowienie i zatrzymywanie maksymalnie dwóch osobników labraksa na rybaka dziennie. Minimalny rozmiar zatrzymanego labraksa wynosi 42 cm. Niniejszy ustęp nie ma zastosowania do sieci stawnych, których nie wolno używać do połowu lub zatrzymywania labraksa.";

b)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 28a

Mantowate

1. Unijnym statkom rybackim zabrania się poławiania, zatrzymywania na statku, przeładowywania, wyładowywania, przechowywania, wystawiania na sprzedaż lub sprzedaży jakichkolwiek części lub całych tusz mantowatych (z rodziny Mobulidae, obejmującej rodzaje Manta i Mobula), z wyjątkiem statków rybackich prowadzących połowy na własne potrzeby (w przypadku gdy złowione ryby są spożywane bezpośrednio przez rodziny rybaków).

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego mantowate złowione w sposób niezamierzony w ramach tradycyjnego rybołówstwa przybrzeżnego (połowów innych niż połowy przy użyciu takli lub połowów powierzchniowych, tj. połowów przy użyciu okrężnic, węd, sieci skrzelowych, węd ręcznych oraz statków do połowu wędami holowanymi, oraz zarejestrowanych w rejestrze upoważnionych statków IOTC) mogą zostać wyładowane wyłącznie do celów spożycia lokalnego.

2. Wszystkie statki rybackie inne niż statki używane do prowadzenia połowów na własne potrzeby szybko, w możliwym zakresie, uwalniają mantowate żywe i nieokaleczone, gdy tylko zostaną zauważone w sieci, na haku lub na pokładzie oraz czynią to w sposób powodujący jak najmniejsze uszkodzenie schwytanych osobników.";

c)
uchyla się art. 30;
d)
załączniki IA, ID, IK i VI zmienia się zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2020 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli 26 marca 2020 r.
W imieniu Rady
A. METELKO-ZGOMBIĆ
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku do rozporządzenia (UE) 2019/1838 wprowadza się następujące zmiany:
1)
przypis 2 do tabeli określającej uprawnienia do połowów dorsza atlantyckiego w podrejonach ICES 25-32 otrzymuje brzmienie:

"(2) W podrejonach 25 i 26 zakazuje się połowów tej kwoty od dnia 1 maja do dnia 31 sierpnia.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego mogą być realizowane operacje połowowe prowadzone wyłącznie do celów badań naukowych, pod warunkiem że badania te są przeprowadzane w pełnej zgodności z warunkami określonymi w art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego okres zamknięcia nie ma zastosowania do unijnych statków rybackich o długości całkowitej poniżej 12 metrów, które prowadzą połowy z użyciem sieci skrzelowych, sieci oplątują- cych lub drygawic, przy użyciu sznurów stawnych dennych, takli (z wyjątkiem takli dryfujących), węd ręcznych oraz podrywek lub innych biernych narzędzi połowowych na obszarach, na których głębokość wody jest mniejsza niż 20 metrów, zgodnie ze współrzędnymi na oficjalnej mapie morskiej wydanej przez właściwe organy krajowe. Kapitanowie tych statków rybackich zapewniają możliwość monitorowania ich działalności połowowej w dowolnym momencie przez organy kontrolne państwa członkowskiego.";

2)
przypis 2 do tabeli określającej uprawnienia do połowów dorsza atlantyckiego w podrejonach ICES 22-24 otrzymuje brzmienie:

"(2) Zakazuje się połowów tej kwoty w podrejonach 22 i 23 od dnia 1 lutego do dnia 31 marca, a w podrejonie 24 od dnia 1 czerwca do dnia 31 lipca.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego mogą być realizowane operacje połowowe prowadzone wyłącznie do celów badań naukowych, pod warunkiem że badania te są przeprowadzane w pełnej zgodności z warunkami określonymi w art. 25 rozporządzenia (UE) 2019/1241.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego okres zamknięcia nie ma zastosowania do unijnych statków rybackich o długości całkowitej poniżej 12 metrów, które prowadzą połowy z użyciem sieci skrzelowych, sieci oplątują- cych lub drygawic, przy użyciu sznurów stawnych dennych, takli (z wyjątkiem takli dryfujących), węd ręcznych oraz podrywek lub innych biernych narzędzi połowowych na obszarach, na których głębokość wody jest mniejsza niż 20 metrów, zgodnie ze współrzędnymi na oficjalnej mapie morskiej wydanej przez właściwe organy krajowe. Kapitanowie tych statków rybackich zapewniają możliwość monitorowania ich działalności połowowej w dowolnym momencie przez organy kontrolne państwa członkowskiego.".

ZAŁĄCZNIK  II

W załącznikach IA, ID, IK i VI do rozporządzenia (UE) 2020/123 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku IA tabela dotycząca dobijaków i powiązanych przyłowów w wodach Unii rejonów ICES 2a i 3a oraz pod- obszaru ICES 4 otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Dobijaki i powiązane przyłowy Ammodytes spp. Obszar: wody Unii obszarów 2a, 3a i 4 (1)
Dania 215 863 (2) TAC analityczny
Zjednoczone Królestwo 4 719 (2) Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96
Niemcy 329 (2) Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96
Szwecja 7 926 (2)
Unia 228 837
TAC 228 837
(1) Z wyjątkiem wód w obrębie sześciu mil morskich od linii podstawowej Zjednoczonego Królestwa na Szetlandach, Fair Isle i Foula.

(2) Przyłowy witlinka i makreli mogą stanowić do 2 % kwoty (OT1/*2A3A4). Przyłowy witlinka i makreli odjęte od kwoty zgodnie z niniejszym przepisem oraz przyłowy gatunków odjęte od kwoty zgodnie z art. 15 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 nie mogą łącznie przekraczać 9 % kwoty.

Warunek szczególny: w granicach wymienionych wyżej kwot w następujących obszarach zarządzania dobijakami zgodnie z definicją w załączniku III nie można poławiać ilości większych niż wymienione poniżej:

Obszar: wody Unii obszarów zarządzania dobijakami

1r 2r 3r 4 5r 6 7r
(SA-

N/234_1R)

(SA-

N/234_2R)

(SA-

N/234_3R)

(SAN/234_4) (SA-

N/234_5R)

(SAN/234_6) (SAN/234 7-R)
Dania 107525 59 106 11 702 37 365 0 165 0
Zjednoczone

Królestwo

2 350 1 292 256 817 0 4 0
Niemcy 164 90 18 57 0 0 0
Szwecja 3 948 2 170 430 1 372 0 6 0
Unia 113 987 62 658 12 406 39 611 0 175 0
Ogółem 113 987 62 658 12 406 39 611 0 175 0"
2)
w załączniku ID wprowadza się następujące zmiany:
a)
tabela dotycząca opastuna w Oceanie Atlantyckim otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Opastun Thumus obesus Obszar: Ocean Atlantycki

(BET/ATLANT)

Hiszpania 8 055,73 (1)(2) TAC analityczny
Francja 4 428,60 (1)(2) Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96
Portugalia 3 058,33 (1)(2) Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96
Unia 15 542,66 (1)(2)
TAC 62 500 (1)(2)
(1) Połowy opastuna przez sejnery (BET/* ATLPS) i taklowce o długości całkowitej co najmniej 20 metrów (BET/*ATLLL) są zgłaszane oddzielnie.
(2) Od czerwca 2020 r., jeżeli połowy osiągną 80 % kwoty, państwa członkowskie są zobowiązane przekazywać co tydzień informacje o połowach dokonanych przez te statki."
b)
tabela dotycząca tuńczyka żółtopłetwego w Oceanie Atlantyckim otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Tuńczyk żółtopłetwy

Thunnus albacares

Obszar Ocean Atlantycki

(YFT/ATLANT)

TAC 110 000 (1) TAC analityczny
Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96
Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96
(1) Połowy tuńczyka żółtopłetwego przez sejnery (YFT/*ATLPS) i taklowce o długości całkowitej co najmniej 20 metrów (YFT/*ATLLL) są zgłaszane oddzielnie."
3)
w załączniku IK dodaje się następującą część:

"Obszary objęte ochroną tymczasową

Atlantis Bank

Punkt Szerokość geograficzna południowa (S) Długość geograficzna wschodnia (E)
1 32° 00' 57° 00'
2 32° 50' 57° 00'
3 32° 50' 58° 00'
4 32° 00' 58° 00'

Coral

Punkt Szerokość geograficzna południowa (S) Długość geograficzna wschodnia (E)
1 41° 00' 42° 00'
2 41° 40' 42° 00'
3 41° 40' 44° 00'
4 41° 00' 44° 00'

Fools Flat

Punkt Szerokość geograficzna południowa (S) Długość geograficzna wschodnia (E)
1 31° 30' 94° 40'
2 31° 40' 94° 40'
3 31° 40' 95° 00'
4 31° 30' 95° 00'

Middle of What

Punkt Szerokość geograficzna południowa (S) Długość geograficzna wschodnia (E)
1 37° 54' 50° 23'
2 37° 56,5' 50° 23'
3 37° 56,5' 50° 27'
4 37° 54' 50° 27'

Walter's Shoal

Punkt Szerokość geograficzna południowa (S) Długość geograficzna wschodnia (E)
1 33° 00' 43° 10'
2 33° 20' 43° 10'
3 33° 20' 44° 10'
4 33° 00' 44° 10'"
4)
załącznik VI otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK VI

OBSZAR OBJĘTY KONWENCJĄ ICCAT1

1. Maksymalna liczba unijnych kliprów tuńczykowych oraz statków do połowu wędami holowanymi i upoważnionych do czynnych połowów tuńczyka błękitnopłetwego o wielkości od 8 kg/75 cm do 30 kg/115 cm we wschodnim Atlantyku

Hiszpania 60
Francja 55
Unia 115
1 Liczby w sekcjach 1, 2 i 3 mogą ulec zmniejszeniu w celu wypełnienia zobowiązań międzynarodowych Unii.

2. Maksymalna liczba unijnych łodzi uprawiających tradycyjne rybołówstwo przybrzeżne upoważnionych do czynnych połowów tuńczyka błękitnopłetwego o wielkości od 8 kg/75 cm do 30 kg/115 cm w Morzu Śródziemnym

Hiszpania 364
Francja 140 (2)
Włochy 30
Cypr 20 (1)
Malta 54 (1)
Portugalia 76 (2)
Unia 684
(1) Liczba ta może zostać zwiększona, jeżeli jeden sejner zostanie zastąpiony 10 taklowcami zgodnie z przypisem 2 lub 4 do tabeli A w sekcji 4.

(2) Przekazane w krajowym planie zdolności jako część kwoty sektorowej.

3. Maksymalna liczba unijnych statków rybackich upoważnionych do aktywnych połowów tuńczyka błękitnopłetwego o wielkości od 8 kg/75 cm do 30 kg/115 cm w Morzu Adriatyckim do celów hodowlanych

Chorwacja 18
Włochy 12
Unia 28

4. Maksymalna liczba statków rybackich danego państwa członkowskiego, które mogą być upoważnione do poławiania, zatrzymywania na statku, dokonywania przeładunku, transportu lub wyładunku tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym

Tabela A

Liczba statków rybackich (1)
Cypr (2) Grecja (3) Chorwacja Włochy Francja Hiszpania Malta(4) Portugalia
Sejnery 1 0 18 21 22 6 2 0
Taklowce 27 (5) 0 0 40 23 48 62 0
Klipry tuńczykowe 0 0 0 0 8 68 0 76 (6)
Statki wykorzystujące wędy ręczne 0 0 12 0 47 (7) 1 0 0
Trawlery 0 0 0 0 57 0 0 0
Jednostki łodziowego rybołówstwa przybrzeżnego 0 32 0 0 140 620 52 0
Inne jednostki rybołówstwa tradycyjnego (8) 0 61 0 0 0 0 0 0
(1) Liczby w niniejszej tabeli A sekcji 4 mogą zostać zwiększone pod warunkiem wypełnienia zobowiązań międzynarodowych Unii.

(2) Jeden średniej wielkości sejner można zastąpić najwyżej 10 taklowcami lub jednym małym sejnerem i nie więcej niż trzema taklowcami.

(3) Jeden średniej wielkości sejner można zastąpić najwyżej 10 taklowcami lub jednym małym sejnerem i trzema innymi łodziami rybołówstwa tradycyjnego.

(4) Jeden średniej wielkości sejner można zastąpić nie więcej niż 10 taklowcami.

(5) Statki wielozadaniowe, korzystające z różnych narzędzi połowowych.

(6) Klipry tuńczykowe w regionach najbardziej oddalonych - Azorach i Maderze.

(7) Taklowce działające na Oceanie Atlantyckim.

(8) Statki wielozadaniowe, korzystające z różnych narzędzi połowowych (takle, wędy ręczne, haki ciągnione).

5. Maksymalna liczba pułapek służących do połowów tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym, na które zezwoliło dane państwo członkowskie

Państwo członkowskie Liczba pułapek (1)
Hiszpania 5
Włochy 6
Portugalia 2
(1) Liczba może zostać zwiększona pod warunkiem wypełnienia zobowiązań międzynarodowych Unii.

6. Maksymalna ilość tuńczyka błękitnopłetwego do chowu lub hodowli i tuczu dla danego państwa członkowskiego oraz maksymalna wprowadzana ilość złowionego dzikiego tuńczyka błękitnopłetwego, którą dane państwo członkowskie może rozdzielić między swoje miejsca chowu lub hodowli we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym

Tabela A

Maksymalna ilość tuńczyka błękitnopłetwego do chowu lub hodowli i tuczu
Liczba miejsc chowu lub hodowli Ilość (w tonach)
Hiszpania 10 11 852
Włochy 13 12 600
Grecja 2 2 100
Cypr 3 3 000
Chorwacja 7 7 880
Malta 6 12 300

Tabela B (1)

Maksymalna wprowadzana ilość złowionego dzikiego tuńczyka błękitnopłetwego (w tonach)
Hiszpania 6 300
Włochy 3 764
Grecja 785
Cypr 2 195
Chorwacja 2 947
Malta 8 786
Portugalia 350
(1) Wynoszące 500 ton zdolności Portugalii w zakresie chowu lub hodowli pokrywa się z niewykorzystanej ilości Unii określonej w tabeli A.

7. Podział między państwa członkowskie i Zjednoczone Królestwo maksymalnej liczby statków rybackich pływających pod banderą danego państwa członkowskiego albo Zjednoczonego Królestwa, upoważnionych do połowów północnego tuńczyka białego jako gatunku docelowego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 520/2007, jest następujący:

Państwa członkowskie i Zjednoczone Królestwo Maksymalna liczba statków
Irlandia 50
Hiszpania 730
Francja 151
Zjednoczone Królestwo 12
Portugalia 310

8. Maksymalna liczba unijnych statków rybackich o długości co najmniej 20 metrów, które prowadzą połowy opastuna na obszarze objętym konwencją ICCAT, wynosi:

Państwo członkowskie Maksymalna liczba statków wyposażonych w okrężnice Maksymalna liczba statków wyposażonych w takle
Hiszpania 23 190
Francja 11 -
Portugalia - 79
Unia 34 269"
1 Rozporządzenie Rady (UE) 2019/1838 z dnia 30 października 2019 r. ustalające uprawnienia do połowów na 2020 rok w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Bałtyckim oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/124 w odniesieniu do niektórych uprawnień do połowów w innych wodach (Dz.U. L 281 z 31.10.2019, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (We) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (We) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105).
3 Rozporządzenie Rady (UE) 2020/123 z dnia 27 stycznia 2020 r. ustalające uprawnienia do połowów na rok 2020 w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz, dla unijnych statków rybackich, w niektórych wodach nienależących do Unii (Dz.U. L 25 z 30.1.2020, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.97.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2020/455 zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/1838 w odniesieniu do niektórych uprawnień do połowów na rok 2020 w Morzu Bałtyckim i w innych wodach oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2020/123 w odniesieniu do niektórych uprawnień do połowów na rok 2020 w wodach Unii i w wodach nienależących do Unii
Data aktu: 26/03/2020
Data ogłoszenia: 30/03/2020
Data wejścia w życie: 31/03/2020, 01/01/2020