(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 27 marca 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. ha),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja nr 1313/2013/UE określa ramy prawne rescEU - rezerwy zdolności na szczeblu unijnym, stworzonej w celu zapewnienia pomocy w bardzo trudnych sytuacjach, w których wszystkie dostępne zdolności na szczeblu krajowym oraz zdolności państw członkowskich udostępnione w europejskiej puli ochrony ludności nie umożliwiają skutecznego reagowania na klęski żywiołowe i katastrofy spowodowane przez człowieka.
(2) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/570 2 określono skład rescEU pod względem zdolności reagowania i wymogów dotyczących jakości. Rezerwa rescEU obejmuje obecnie zdolność do gaszenia pożarów lasów z powietrza, zdolność do powietrznej ewakuacji medycznej, zdolność zapewnianą przez zespoły ratownictwa medycznego oraz zdolność w zakresie gromadzenia zapasów środków medycznych.
(3) W art. 21 ust. 4 decyzji nr 1313/2013/UE przewidziano możliwość ustanowienia zdolności rescEU w celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach. Aby ustanowić tę zdolność, w niniejszej decyzji należy zdefiniować kategorie mało prawdopodobnego ryzyka o poważnych skutkach, przy uwzględnieniu możliwych scenariuszy wystąpienia takiego ryzyka.
(4) Zdolności rescEU ustanowione w celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach powinny być w pełni finansowane przez Unię ze względu na ich wysoko wyspecjalizowany charakter, wysokie koszty oraz ich niedobory na szczeblu UE. Zgodnie z art. 21 ust. 4 i art. 23 ust. 4b decyzji nr 1313/2013/UE w przypadku takich zdolności pomoc finansowa Unii powinna obejmować wszystkie koszty niezbędne do zapewnienia dostępności i możliwości rozmieszczenia oraz wszystkie koszty operacyjne, gdy zdolności te są rozmieszczane w ramach unijnego mechanizmu.
(5) Określając zdolność jako zdolność rescEU w drodze aktów wykonawczych, Komisja powinna ocenić, czy można uznać, że dana zdolność reaguje na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach.
(6) Proces określania zdolności ustanowionych w celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach powinien opierać się na strategicznym znaczeniu tych zdolności oraz powinien być prowadzony w przejrzysty sposób w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi.
(7) Aby zarządzać mało prawdopodobnym ryzykiem o poważnych skutkach, takim jak np. atak biologiczny na dużą skalę lub epidemia wywołująca wysoce zakaźną chorobę u wielu pacjentów, należy wykorzystać zdolność do ewakuacji medycznej pacjentów z chorobami wysoce zakaźnymi ("Medevac HID"), zdolność do powietrznej ewakuacji medycznej ofiar klęsk i katastrof oraz zdolność zapewnianą przez zespoły ratownictwa medycznego typu 3 ("EMT- 3"). Ponadto należy wykorzystać zdolność w zakresie gromadzenia zapasów środków medycznych, aby reagować na przedłużające się poważne transgraniczne zagrożenia zdrowia, które ze względu na swoją skalę i złożoność mogą zakłócić świadczenie usług socjalnych, środowiskowych, gospodarczych oraz usług publicznej opieki zdrowotnej.
(8) W świetle sytuacji wyjątkowej związanej z epidemią COVID-19, z uwagi na konieczność szybkiego ustanowienia wspólnej europejskiej rezerwy, która mogłaby wspierać państwa członkowskie w podejmowaniu działań, do zdolności w zakresie gromadzenia zapasów środków medycznych w ramach rescEU należy zastosować zasadę mocy wstecznej od daty jej włączenia w skład zdolności rescEU decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2020/414 3 .
(9) Należy zatem zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/570.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Janez LENARČIČ | |
Członek Komisji |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.94I.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/452 zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności ustanowionych w celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach |
Data aktu: | 26/03/2020 |
Data ogłoszenia: | 27/03/2020 |
Data wejścia w życie: | 27/03/2020, 19/03/2020 |