Decyzja wykonawcza 2020/452 zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności ustanowionych w celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/452
z dnia 26 marca 2020 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności ustanowionych w celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach

(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 2011)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 27 marca 2020 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. ha),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja nr 1313/2013/UE określa ramy prawne rescEU - rezerwy zdolności na szczeblu unijnym, stworzonej w celu zapewnienia pomocy w bardzo trudnych sytuacjach, w których wszystkie dostępne zdolności na szczeblu krajowym oraz zdolności państw członkowskich udostępnione w europejskiej puli ochrony ludności nie umożliwiają skutecznego reagowania na klęski żywiołowe i katastrofy spowodowane przez człowieka.

(2) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/570 2  określono skład rescEU pod względem zdolności reagowania i wymogów dotyczących jakości. Rezerwa rescEU obejmuje obecnie zdolność do gaszenia pożarów lasów z powietrza, zdolność do powietrznej ewakuacji medycznej, zdolność zapewnianą przez zespoły ratownictwa medycznego oraz zdolność w zakresie gromadzenia zapasów środków medycznych.

(3) W art. 21 ust. 4 decyzji nr 1313/2013/UE przewidziano możliwość ustanowienia zdolności rescEU w celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach. Aby ustanowić tę zdolność, w niniejszej decyzji należy zdefiniować kategorie mało prawdopodobnego ryzyka o poważnych skutkach, przy uwzględnieniu możliwych scenariuszy wystąpienia takiego ryzyka.

(4) Zdolności rescEU ustanowione w celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach powinny być w pełni finansowane przez Unię ze względu na ich wysoko wyspecjalizowany charakter, wysokie koszty oraz ich niedobory na szczeblu UE. Zgodnie z art. 21 ust. 4 i art. 23 ust. 4b decyzji nr 1313/2013/UE w przypadku takich zdolności pomoc finansowa Unii powinna obejmować wszystkie koszty niezbędne do zapewnienia dostępności i możliwości rozmieszczenia oraz wszystkie koszty operacyjne, gdy zdolności te są rozmieszczane w ramach unijnego mechanizmu.

(5) Określając zdolność jako zdolność rescEU w drodze aktów wykonawczych, Komisja powinna ocenić, czy można uznać, że dana zdolność reaguje na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach.

(6) Proces określania zdolności ustanowionych w celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach powinien opierać się na strategicznym znaczeniu tych zdolności oraz powinien być prowadzony w przejrzysty sposób w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi.

(7) Aby zarządzać mało prawdopodobnym ryzykiem o poważnych skutkach, takim jak np. atak biologiczny na dużą skalę lub epidemia wywołująca wysoce zakaźną chorobę u wielu pacjentów, należy wykorzystać zdolność do ewakuacji medycznej pacjentów z chorobami wysoce zakaźnymi ("Medevac HID"), zdolność do powietrznej ewakuacji medycznej ofiar klęsk i katastrof oraz zdolność zapewnianą przez zespoły ratownictwa medycznego typu 3 ("EMT- 3"). Ponadto należy wykorzystać zdolność w zakresie gromadzenia zapasów środków medycznych, aby reagować na przedłużające się poważne transgraniczne zagrożenia zdrowia, które ze względu na swoją skalę i złożoność mogą zakłócić świadczenie usług socjalnych, środowiskowych, gospodarczych oraz usług publicznej opieki zdrowotnej.

(8) W świetle sytuacji wyjątkowej związanej z epidemią COVID-19, z uwagi na konieczność szybkiego ustanowienia wspólnej europejskiej rezerwy, która mogłaby wspierać państwa członkowskie w podejmowaniu działań, do zdolności w zakresie gromadzenia zapasów środków medycznych w ramach rescEU należy zastosować zasadę mocy wstecznej od daty jej włączenia w skład zdolności rescEU decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2020/414 3 .

(9) Należy zatem zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/570.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej (UE) 2019/570 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) całkowitych szacowanych kosztów zdolności rescEU w zakresie gromadzenia zapasów środków medycznych;";

b)
dodaje się lit. f) i g) w brzmieniu:

"f) kryteriów mało prawdopodobnego ryzyka o poważnych skutkach;

g) zdolności rescEU ustanowionych w celu zarządzania mało prawdopodobnym ryzykiem o poważnych skutkach.";

2)
dodaje się następujące artykuły w brzmieniu:

"Artykuł 3d

Kryteria mało prawdopodobnego ryzyka o poważnych skutkach

Do celów ustanowienia zdolności rescEU koniecznych do reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach Komisja uwzględnia następujące elementy:

a) nieprzewidywalność lub wyjątkowy charakter klęski lub katastrofy;

b) skalę klęski lub katastrofy, w tym masowe ofiary, masowe ofiary śmiertelne oraz masowe przemieszczanie się;

c) przedłużony okres trwania klęski lub katastrofy;

d) stopień złożoności klęski lub katastrofy;

e) potencjalne ryzyko poważnego zakłócenia funkcjonowania władz krajowych, w tym świadczenia usług socjalnych, środowiskowych, gospodarczych oraz usług publicznej opieki zdrowotnej lub zakłócenia infrastruktury krytycznej, o której mowa w art. 2 lit. a) dyrektywy Rady 2008/114/WE * ;

f) zasięg geograficzny, w tym potencjalne skutki rozprzestrzenienia się ponad granicami;

g) inne czynniki, takie jak aktywowanie w trybie pełnym zintegrowanych uzgodnień UE dotyczących reagowania na szczeblu politycznym w sytuacjach kryzysowych (IPCR) w Radzie lub powołanie się na klauzulę solidarności zgodnie z art. 222 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Artykuł 3e

Zdolności rescEU ustanowione w celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach

1. W celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach ustanawia się zdolności odpowiadające wydarzeniom spełniającym co najmniej dwa kryteria wymienione w art. 3d.

2. W przypadku każdej określonej zdolności rescEU na podstawie art. 2 ust. 2 Komisja rozważa, czy można ustanowić zdolność w celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach.

3. W celu zarządzania mało prawdopodobnym ryzykiem o poważnych skutkach ustanawia się zdolności rescEU, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. c), d), e) i f). Pomoc finansowa Unii obejmuje wszystkie koszty niezbędne do zapewnienia ich dostępności i możliwości rozmieszczenia, zgodnie z art. 21 ust. 4 decyzji nr 1313/2013/UE.

4. W przypadkach, w których zdolności rescEU, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. c), d), e) i f), są uruchamiane w ramach unijnego mechanizmu, unijna pomoc finansowa obejmuje 100 % kosztów operacyjnych, zgodnie z art. 23 ust. 4b decyzji nr 1313/2013/UE.

Artykuł  2

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 19 marca 2020 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 marca 2020 r.
W imieniu Komisji
Janez LENARČIČ
Członek Komisji
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 924.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/570 z dnia 8 kwietnia 2019 r. ustanawiająca zasady wdrażania decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE w odniesieniu do zdolności reagowania rescEU i zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/762/UE (Dz.U. L 99 z 10.4.2019, s. 41).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/414 z dnia 19 marca 2020 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności rescEU w zakresie gromadzenia zapasów środków medycznych (Dz.U. L 82I z 19.3.2020, s.1).
* Dyrektywa Rady 2008/114/WE z dnia 8 grudnia 2008 r. w sprawie rozpoznawania i wyznaczania europejskiej infrastruktury krytycznej oraz oceny potrzeb w zakresie poprawy jej ochrony (Dz.U. L 345 z 23.12.2008, s. 75).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.94I.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/452 zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności ustanowionych w celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach
Data aktu: 26/03/2020
Data ogłoszenia: 27/03/2020
Data wejścia w życie: 27/03/2020, 19/03/2020