Rozporządzenie wykonawcze 2020/424 w sprawie przekazywania Komisji informacji dotyczących niestosowania specyfikacji technicznych interoperacyjności zgodnie z dyrektywą (UE) 2016/797

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/424
z dnia 19 marca 2020 r.
w sprawie przekazywania Komisji informacji dotyczących niestosowania specyfikacji technicznych interoperacyjności zgodnie z dyrektywą (UE) 2016/797

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 7 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797 stanowi, że państwa członkowskie mogą zezwolić wnioskodawcy na niestosowanie jednej lub większej liczby specyfikacji technicznych interoperacyjności ("TSI") lub ich części w przypadkach, które są wymienione wyczerpująco w lit. a)-e) przedmiotowego ustępu.

(2) Zawiadomienie państw członkowskich o ich decyzji w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 1 lit. a), lub wniosek państw członkowskich o niestosowanie w przypadkach, o których mowa w lit. c), d) i e), powinny zawierać informacje uzasadniające niestosowanie TSI i określające alternatywne przepisy, które mają być zamiast nich stosowane.

(3) Wniosek powinien zawierać odniesienie do niestosowanych przepisów TSI, opisywać przedmiotowy projekt, jego zakres i harmonogram oraz zapewnić wszelkie inne istotne informacje umożliwiające Komisji ocenę zgodności niestosowania z wymogami określonymi w art. 7 ust. 1.

(4) Po wygaśnięciu środków przejściowych przewidzianych w TSI państwa członkowskie powinny zezwolić wnioskodawcom na niestosowanie TSI lub ich części wyłącznie w uzasadnionych przypadkach zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. a) wspomnianej dyrektywy. W takim wypadku zawiadomienie Komisji powinno zawierać wszystkie niezbędne informacje i uzasadnienia.

(5) Aby ułatwić komunikację z Komisją, państwa członkowskie powinny stosować wzorcowy formularz, gdy zgłaszają swoją decyzję o niestosowaniu w odniesieniu do projektu na zaawansowanym etapie realizacji zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. a). Formularz ten można również wykorzystać do zgłoszenia wykazu projektów na zaawansowanym etapie realizacji zgodnie z art. 7 ust. 2 wspomnianej dyrektywy.

(6) Wniosek o niestosowanie jednej lub większej liczby TSI lub ich części należy przesłać Komisji drogą elektroniczną w celu wyeliminowania papierowej obsługi administracyjnej. Data przekazania przez państwa członkowskie wniosku lub uzupełnienia informacji do skrzynki poczty elektronicznej Komisji powinna być datą przedłożenia do celów art. 7 ust. 7 wspomnianej dyrektywy.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres stosowania

Niniejsze rozporządzenie określa informacje, które należy podać, oraz format i metodę, które mają być stosowane do celów przekazywania wniosku o niestosowanie jednej lub większej liczby specyfikacji technicznych interoperacyjności ("TSI") lub ich części w rozumieniu art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 (zwanego dalej "wnioskiem o niestosowanie"), zgodnie z którym państwa członkowskie przekazują Komisji decyzję o niestosowaniu na podstawie lit. a) lub przedkładają Komisji wniosek o niestosowanie na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c), d) lub e).

Artykuł  2

Informacje zawarte we wniosku o niestosowanie

1. 
Wniosek o niestosowanie zawiera następujące informacje:
a)
odniesienie do przypadku określonego w art. 7 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797, na podstawie którego niestosowanie TSI uznaje się za uzasadnione;
b)
odniesienie do tytułów TSI objętych wnioskiem o niestosowanie oraz do przepisów, które nie są stosowane. Każde odniesienie musi obejmować, gdy jest to istotne na potrzeby oceny zgodności, okres lub oszacowanie okresu, w którym będzie miało miejsce niestosowanie TSI;
c)
istotne szczegóły dotyczące danego projektu, obejmujące elementy techniczne, operacyjne i geograficzne projektu, wraz ze szczegółowym opisem podsystemu, pojazdu lub infrastruktury, których dotyczy wniosek o niestosowanie, a także z odpowiednimi kluczowymi datami lub innymi szczegółowymi informacjami odróżniającymi przedmiotowy projekt od innych projektów;
d)
odniesienie do alternatywnych przepisów, które państwo członkowskie zamierza stosować w celu zrekompensowania każdego przypadku niestosowania w świetle odpowiednich zasadniczych wymagań, oraz szczegóły tych przepisów, w tym środki, które należy podjąć w celu monitorowania ich wdrażania i, w przypadku gdy uzgodniono eksploatacyjne rozwiązania alternatywne, ich ciągłego stosowania;
e)
w przypadkach dotyczących więcej niż jednego państwa członkowskiego informacje na temat koordynacji prowadzonej zgodnie z art. 7 ust. 4 zdanie ostatnie dyrektywy (UE) 2016/797 lub art. 17 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/545 2 , jeżeli wnioski o niestosowanie są powiązane z zezwoleniami dla pojazdów; takie same informacje przekazuje się w odniesieniu do projektów dotyczących infrastruktury transgranicznej;
f)
analizę ekonomiczną lub analizę techniczną, bądź obie te analizy, zapewniające, że niestosowanie TSI jest uzasadnione i ograniczone do zakresu koniecznego w danych okolicznościach.
2. 
Wniosek o niestosowanie zawiera również następujące informacje:
a)
w przypadku wniosków złożonych zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. a) dyrektywy (UE) 2016/797 uzasadnienie musi zawierać:
(i)
szczegółowe informacje dotyczące danego projektu, z wykorzystaniem formularza określonego w załączniku. Jeżeli projekt znajduje się już w wykazie projektów na zaawansowanym etapie realizacji, sporządzonym zgodnie z tym samym formularzem, państwa członkowskie mogą się do niego odwołać bez konieczności ponownego przedkładania wcześniej dostarczonych informacji. W stosownych przypadkach informacje te są aktualizowane.
(ii)
dowód na to, że projekt znajduje się na zaawansowanym etapie realizacji lub jest przedmiotem umowy w trakcie realizacji, wraz z dokumentacją poświadczającą odpowiednie daty i zakres projektu;
(iii)
dowód na to, że etap planowania lub budowy projektu na zaawansowanym etapie realizacji osiągnął punkt, w którym zmiana specyfikacji technicznych może zagrozić możliwości realizacji projektu zgodnie z definicją dotyczącą "projektu na zaawansowanym etapie realizacji" zawartą w art. 2 pkt 23 dyrektywy (UE) 2016/797;
b)
w przypadku wniosków złożonych zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797 uzasadnienie obejmuje, w zależności od specyfiki wniosku o niestosowanie:
(i)
dowód na to, że stosowanie jednej lub większej liczby TSI lub ich części zagraża rentowności projektu. Dowód ten zawiera szczegółową analizę ekonomiczną, w której określono nieuniknione koszty zapewnienia zgodności z TSI, oraz przedstawiono dowody na to, że takie koszty spowodowałoby nierentowność projektu. Analiza uwzględnia dochody z eksploatacji, jeżeli niestosowanie umożliwia wcześniejsze wdrożenie i bardziej długoterminową rentowność projektu w ramach krajowego i europejskiego systemu kolei; lub
(ii)
dowód dotyczący szczegółowych informacji technicznych potwierdzających negatywny wpływ stosowania jednej lub większej liczby TSI lub ich części na zgodność techniczną projektu z krajowym systemem kolei;
c)
w przypadku wniosków złożonych zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. d) dyrektywy (UE) 2016/797 uzasadnienie musi zawierać listę państw członkowskich i państw trzecich, których dotyczy wniosek, oraz linii kolejowych, po których poruszają się pojazdy objęte wnioskiem;
d)
w przypadku wniosków złożonych zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. e) w uzasadnieniu należy określić sieć lub obszary sieciowe istotne dla wniosku i uzasadnić ich oddzielenie od sieci kolejowej na pozostałym obszarze Unii lub ich odizolowanie.
Artykuł  3

Format i metoda przekazania wniosku

1. 
Wniosek o niestosowanie może mieć nie więcej niż 10 stron. Informacje uzupełniające można dodać za pomocą załączników do wniosku.
2. 
Zawiadomienie lub wniosek o niestosowanie oraz wszelkie dalsze informacje potrzebne do skompletowania dokumentacji należy składać wyłącznie drogą elektroniczną na specjalny adres e-mail Komisji:

MOVE-RAIL-DEROGATIONS@ec.europa.eu.

3. 
Datą przewidzianą na potrzeby art. 7 ust. 7 dyrektywy (UE) 2016/797 jest dzień, w którym wniosek lub późniejsze informacje służące uzupełnieniu dokumentacji zostały przesłane pocztą elektroniczną zgodnie z ust. 2.
4. 
Potwierdzenie odbioru wystawione przez Komisję państwu członkowskiemu w terminie 7 dni będzie zawierać niepowtarzalny identyfikator z odniesieniem do danego państwa członkowskiego, projektu i roku zgłoszenia.

Państwo członkowskie podaje niepowtarzalny identyfikator w każdym przypadku komunikacji z Komisją w sprawie niestosowania.

Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 16 września 2020 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 marca 2020 r.
W imieniu Komisji,
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Formularz na potrzeby przedstawienia projektu na zaawansowanym etapie realizacji, w przypadku gdy wnioskuje się o niestosowanie jednej lub większej liczby TSI lub ich części na podstawie art. 7 ust. 1 lit. a) dyrektywy (UE) 2016/797 i zgodnie z informacjami wymaganymi na podstawie art. 2 ust. 1 i ust. 2 lit. a) niniejszego rozporządzenia

Nazwa projektu Szczegółowe informacje na temat zakresu projektu Wszystkie daty i działania mające znaczenie dla uzasadnienia zaawansowanego etapu realizacji lub podpisana umowa Specyfikacje techniczne, które nie są stosowane, oraz zastosowane alternatywne przepisy lub normy Wszelkie inne istotne informacje, np. obszar lub obszary użytkowania, z uwzględnieniem koordynacji zgodnie z art. 17 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/545. Informacje uzasadniające niewykonalność projektu Odstępstwa przyznane już temu projektowi (jeżeli miały miejsce)
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/545 z dnia 4 kwietnia 2018 r. ustanawiające uzgodnienia praktyczne na potrzeby procesu udzielania zezwoleń dla pojazdów kolejowych i zezwoleń dla typu pojazdu kolejowego zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 (Dz.U. L 90 z 6.4.2018, s. 66).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.84.20

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2020/424 w sprawie przekazywania Komisji informacji dotyczących niestosowania specyfikacji technicznych interoperacyjności zgodnie z dyrektywą (UE) 2016/797
Data aktu: 19/03/2020
Data ogłoszenia: 20/03/2020
Data wejścia w życie: 09/04/2020, 16/09/2020