KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 1 , w szczególności jej art. 8 formuła wprowadzająca, art. 8 pkt 1 akapit pierwszy, art. 8 pkt 4 oraz art. 9 ust. 4 lit. c),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 2 , w szczególności jego art. 11 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją Komisji 2007/777/WE 3 ustanowiono między innymi zasady dotyczące zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego w odniesieniu do przywozu do Unii oraz tranzytu i składowania w Unii przesyłek niektórych produktów mięsnych oraz przesyłek przetworzonych żołądków, pęcherzy i jelit, które zostały poddane jednemu z procesów obróbki określonych w części 4 załącznika II do wspomnianej decyzji ("towary"). Ponadto w części 3 załącznika II do decyzji 2007/777/WE określono wykaz państw trzecich lub ich części, z których dopuszczony jest przywóz do Unii mięsa suszonego/wędzonego w paskach i pasteryzowanych produktów mięsnych, pod warunkiem że towary te zostały poddane jednemu z procesów obróbki określonych w części 4 wspomnianego załącznika.
(2) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 206/2010 4 ustanowiono między innymi wymogi dotyczące świadectw weterynaryjnych obowiązujące przy wprowadzaniu do Unii przesyłek świeżego mięsa zwierząt kopytnych. W części 1 załącznika II do tego rozporządzenia ustanawia się wykaz krajów trzecich, ich terytoriów lub części, z których dozwolony jest przywóz takich przesyłek do Unii, oraz określa się warunki szczegółowe dotyczące wprowadzania tych przesyłek z niektórych krajów trzecich.
(3) Niektóre części Republiki Południowej Afryki zostały wymienione odpowiednio w częściach 1 i 3 załącznika II do decyzji 2007/777/WE jako dopuszczone do przywozu do Unii odpowiednio towarów i mięsa suszonego w paskach.
(4) Niektóre części Republiki Południowej Afryki zostały również wymienione w części 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 206/2010 jako dopuszczone do przywozu do Unii przesyłek świeżego mięsa niektórych gospodarskich i dzikich zwierząt kopytnych innych niż zwierzęta koniowate. Jednakże przywóz świeżego mięsa ze zwierząt należących do tych gatunków jest od 2011 r. zawieszony ze względu na występowanie w tej strefie pryszczycy.
(5) W decyzji 2007/777/WE i rozporządzeniu (UE) nr 206/2010 uznano regionalizację państw trzecich. Opis części terytorium Republiki Południowej Afryki opatrzonej kodem "ZA-1", w brzmieniu zmienionym przez władze Republiki Południowej Afryki w związku z wystąpieniem ogniska pryszczycy w 2011 r., o której to części mowa w obu wspomnianych aktach, nie jest już właściwy.
(6) Załącznik do decyzji Komisji 2011/163/UE 5 zawiera wykaz państw trzecich, których plany w zakresie kontroli grup pozostałości i substancji występujących u zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi zostały zatwierdzone przez Komisję. Przywóz do Unii z Republiki Południowej Afryki produktów mięsnych ze wszystkich gatunków zwierząt, z wyjątkiem produktów z mięsa zwierząt łownych, nie jest dozwolony na mocy tej decyzji, ponieważ Republika Południowej Afryki nie posiada zatwierdzonego planu.
(7) W lutym 2017 r. w Republice Południowej Afryki przeprowadzono audyt Komisji w celu oceny systemu kontroli zdrowia zwierząt stosowanego w tym państwie trzecim, w szczególności w odniesieniu do kontroli dotyczących pryszczycy ("audyt Komisji z 2017 r."). Komisja ustaliła, że chociaż system kontroli regulujący produkcję towarów objętych audytem mógłby zasadniczo dawać odpowiednie gwarancje, że towary te są produkowane zgodnie z odpowiednimi wymogami unijnymi, na jego skuteczność negatywny wpływ mają problemy odnotowane podczas jego wdrażania, w szczególności w odniesieniu do przeprowadzania kontroli urzędowych i problemów kadrowych. Ponadto gwarancje zapewniane przez reguły i zasady certyfikacji są ogólnie równoważne z gwarancjami ustanowionymi w prawie Unii, ale stwierdzone niedociągnięcia we wdrażaniu tych reguł i zasad negatywnie wpływają na ich wiarygodność oraz na gwarancje dotyczące niektórych oświadczeń zawartych w świadectwach na potrzeby przywozu do Unii.
(8) Ponieważ przywóz świeżego mięsa i produktów mięsnych ze zwierząt kopytnych z Republiki Południowej Afryki nie jest dozwolony na mocy decyzji 2011/163/UE, a także biorąc pod uwagę ustalenia audytu Komisji z 2017 r., a w szczególności brak gwarancji dotyczących kontroli urzędowych w odniesieniu do pryszczycy, oraz w celu zachowania jasności i spójności prawodawstwa unijnego, wpis "ZA-1" obejmujący część terytorium Republiki Południowej Afryki powinien zostać usunięty z pozycji dotyczącej Republiki Południowej Afryki w częściach 1 i 3 załącznika II do decyzji 2007/777/WE oraz z wykazu krajów trzecich, z których dopuszczony jest przywóz świeżego mięsa zwierząt kopytnych, ustanowionego w części 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 206/2010.
(9) W wyniku wysiłków Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) na rzecz ułatwienia dialogu Ateny i Skopje zawarły w czerwcu 2018 r. porozumienie dwustronne ("porozumienie znad Prespy") w celu zmiany stosowanego tymczasowo przez ONZ odniesienia do byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii. Porozumienie to zostało obecnie ratyfikowane przez oba państwa, a Republika Macedonii Północnej oficjalnie powiadomiła UE o jego wejściu w życie.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do decyzji 2007/777/WE oraz załącznik II do rozporządzenia (UE) nr 206/2010.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: