uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 23 i 27,
(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 2 ustanawia wymogi dla pilotów, którzy uczestniczą w eksploatacji statków powietrznych, określonych w art. 2 ust. 1 lit. b) ppkt (i) i (ii) rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(2) Biorąc pod uwagę specyfikę kwestii licencjonowania załóg lotniczych balonów i szybowców, należy określić specjalne wymagania dotyczące przedmiotowych licencji w osobnych rozporządzeniach, a mianowicie w rozporządzeniu Komisji (UE) 2018/395 3 i rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1976 4 .
(3) Należy jednocześnie usunąć określone w załączniku I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 wymogi licencyjne dotyczące licencji pilota balonowego i pilota szybowcowego oraz dokonać przeglądu niektórych wymogów załącznika I (część FCL), odnoszących się do kwestii przekrojowych, takich jak przepisy dotyczące zaliczania elementów między licencjami pilota balonowego lub szybowcowego a licencjami na inne kategorie statków powietrznych, w świetle nowych wymogów licencyjnych dotyczących pilotów balonowych i szybowcowych.
(4) Wymogi załącznika IV (część MED) załącznika VI (część ARA), załącznika VII (część ORA) i załącznika VIII (część DTO) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 powinny nadal mieć zastosowanie do licencjonowania załóg lotniczych balonów i szybowców.
(5) W celu dalszej poprawy bezpieczeństwa lotniczego należy zachęcać pilotów, uczestniczących w lotniczej działalności sportowo-rekreacyjnej, do uzyskiwania przywilejów dotyczących wykonywania lotów zgodnie z przepisami wykonywania lotów według wskazań przyrządów (IFR). W związku z tym należy dostosować istniejące przepisy dotyczące przywilejów IFR, wprowadzając do załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 podstawowe uprawnienie do wykonywania lotów według wskazań przyrządów (BIR). Należy dobrze dostosować BIR do potrzeb pilotów, którzy uczestniczą w lotniczej działalności sportowo-rekreacyjnej, pod względem programu szkolenia i zakresu przysługujących im przywilejów.
(6) Wraz z wprowadzeniem BIR uprawnienie do wykonywania lotów według wskazań przyrządów na trasie (EIR), określone w pkt FCL.825 załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, stanie się zbędne i w związku z tym należy je usunąć. Dotychczasowych posiadaczy EIR należy jednak uprawnić do dalszego korzystania z przysługujących im przywilejów i należy zaliczać im szkolenia odbyte w ramach EIR przy staraniu się o BIR. Należy też umożliwić kontynuowanie trwającego szkolenia na EIR, które rozpoczęto przed rozpoczęciem stosowania niniejszego rozporządzenia, oraz ukończenie go w ramach szkolenia na BIR.
(7) Techniczna aktualizacja rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 powinna opierać się na zgromadzonych doświadczeniach, w szczególności w zakresie nawigacji w oparciu o charakterystyki systemów (PBN), zapobiegania sytuacjom krytycznym i wyprowadzania samolotu z takich sytuacji (UPRT) oraz kwalifikacji instruktorów i egzaminatorów.
(8) Podstawą środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu jest opinia nr 01/2019 5 , wydana przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.67.82 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/359 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1178/2011 ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 |
Data aktu: | 04/03/2020 |
Data ogłoszenia: | 05/03/2020 |
Data wejścia w życie: | 25/03/2020, 08/04/2020, 08/09/2021 |