KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2000/53/WE państwa członkowskie zakazują stosowania ołowiu, rtęci, kadmu i sześciowartościowego chromu w materiałach i częściach pojazdów wprowadzonych do obrotu po dniu 1 lipca 2003 r.
(2) W załączniku II do dyrektywy 2000/53/WE wymieniono materiały i części pojazdów, w stosunku do których nie obowiązuje zakaz określony w art. 4 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy. Zgodnie z załącznikiem II zwolnienia 8e, 8f. b) oraz 8 g podlegają przeglądowi w 2019 r. Zwolnienie 8j także musi zostać poddane ponownej ocenie w związku z najnowszymi informacjami na temat postępu naukowo-technicznego.
(3) Ocena zwolnień 8e oraz 8 g w związku z tymi informacjami prowadzi do wniosku, że obecnie nie ma odpowiednich rozwiązań alternatywnych dla stosowania ołowiu, jeśli chodzi o materiały i części pojazdów objęte tymi zwolnieniami. Należy zatem ustalić datę nowego przeglądu tych zwolnień. Zwolnienie 8 g należy jednak doprecyzować i zawęzić jego zakres. Aby umożliwić przemysłowi motoryzacyjnemu dostosowanie się do tych zmian, należy utrzymać obecny zakres zwolnienia 8 g w przypadku pojazdów homologowanych przed dniem 1 października 2022 r., natomiast do pojazdów homologowanych od tej daty zastosowanie powinien mieć węższy zakres tego zwolnienia.
(4) Ocena zwolnienia 8f. b) prowadzi do wniosku, że nie należy przedłużać zezwolenia na stosowanie ołowiu w zastosowaniach objętych tym zwolnieniem, ponieważ istnieją rozwiązania alternatywne dla stosowania ołowiu w tych zastosowaniach.
(5) Z oceny zwolnienia 8j zezwalającego na stosowanie ołowiu w stopach lutowniczych służących do lutowania szkła wielowarstwowego wynika, że w przypadku niektórych zastosowań istnieją rozwiązania alternatywne dla stosowania ołowiu w stopach lutowniczych służących do lutowania szkła wielowarstwowego. Nie ma jednak pewności, czy w przypadku określonych rodzajów arkuszy szkła i zastosowań istnieją obecnie odpowiednie rozwiązania alternatywne dla stosowania ołowiu. Należy zatem ustanowić nowe, bardziej ograniczone zwolnienie 8k dotyczące tych arkuszy szkła i zastosowań.
(6) Zwolnienie 8j ma zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do pojazdów homologowanych przed dniem 1 stycznia 2020 r. W celu zapewnienia, aby stosowanie ołowiu nadal było zwolnione w odniesieniu do tych arkuszy szkła i zastosowań, w przypadku których nie ma pewności, że obecnie istnieją odpowiednie rozwiązania alternatywne dla stosowania ołowiu, konieczne jest, aby nowe zwolnienie 8k miało zastosowanie jak najszybciej. Niniejsza dyrektywa powinna zatem wejść w życie w trybie pilnym.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2000/53/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
1 Dz.U. L 269 z 21.10.2000, s. 34.
2 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 23 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.336.47).