Dyrektywa delegowana 2020/363 zmieniająca załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji w odniesieniu do niektórych zwolnień dotyczących ołowiu i związków ołowiu w częściach pojazdów

DYREKTYWA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2020/363
z dnia 17 grudnia 2019 r.
zmieniająca załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji w odniesieniu do niektórych zwolnień dotyczących ołowiu i związków ołowiu w częściach pojazdów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2000/53/WE państwa członkowskie zakazują stosowania ołowiu, rtęci, kadmu i sześciowartościowego chromu w materiałach i częściach pojazdów wprowadzonych do obrotu po dniu 1 lipca 2003 r.

(2) W załączniku II do dyrektywy 2000/53/WE wymieniono materiały i części pojazdów, w stosunku do których nie obowiązuje zakaz określony w art. 4 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy. Zgodnie z załącznikiem II zwolnienia 8e, 8f. b) oraz 8 g podlegają przeglądowi w 2019 r. Zwolnienie 8j także musi zostać poddane ponownej ocenie w związku z najnowszymi informacjami na temat postępu naukowo-technicznego.

(3) Ocena zwolnień 8e oraz 8 g w związku z tymi informacjami prowadzi do wniosku, że obecnie nie ma odpowiednich rozwiązań alternatywnych dla stosowania ołowiu, jeśli chodzi o materiały i części pojazdów objęte tymi zwolnieniami. Należy zatem ustalić datę nowego przeglądu tych zwolnień. Zwolnienie 8 g należy jednak doprecyzować i zawęzić jego zakres. Aby umożliwić przemysłowi motoryzacyjnemu dostosowanie się do tych zmian, należy utrzymać obecny zakres zwolnienia 8 g w przypadku pojazdów homologowanych przed dniem 1 października 2022 r., natomiast do pojazdów homologowanych od tej daty zastosowanie powinien mieć węższy zakres tego zwolnienia.

(4) Ocena zwolnienia 8f. b) prowadzi do wniosku, że nie należy przedłużać zezwolenia na stosowanie ołowiu w zastosowaniach objętych tym zwolnieniem, ponieważ istnieją rozwiązania alternatywne dla stosowania ołowiu w tych zastosowaniach.

(5) Z oceny zwolnienia 8j zezwalającego na stosowanie ołowiu w stopach lutowniczych służących do lutowania szkła wielowarstwowego wynika, że w przypadku niektórych zastosowań istnieją rozwiązania alternatywne dla stosowania ołowiu w stopach lutowniczych służących do lutowania szkła wielowarstwowego. Nie ma jednak pewności, czy w przypadku określonych rodzajów arkuszy szkła i zastosowań istnieją obecnie odpowiednie rozwiązania alternatywne dla stosowania ołowiu. Należy zatem ustanowić nowe, bardziej ograniczone zwolnienie 8k dotyczące tych arkuszy szkła i zastosowań.

(6) Zwolnienie 8j ma zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do pojazdów homologowanych przed dniem 1 stycznia 2020 r. W celu zapewnienia, aby stosowanie ołowiu nadal było zwolnione w odniesieniu do tych arkuszy szkła i zastosowań, w przypadku których nie ma pewności, że obecnie istnieją odpowiednie rozwiązania alternatywne dla stosowania ołowiu, konieczne jest, aby nowe zwolnienie 8k miało zastosowanie jak najszybciej. Niniejsza dyrektywa powinna zatem wejść w życie w trybie pilnym.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2000/53/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 2000/53/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1. 
Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do 5 kwietnia 2020 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK 2  

W załączniku II do dyrektywy 2000/53/WE wprowadza się następujące zmiany:
1)
pozycja 8e otrzymuje brzmienie:
"8e. Ołów w stopach lutowniczych o wysokiej temperaturze topnienia (tj. stopach na bazie ołowiu zawierających w masie nie mniej niż 85 % ołowiu) (2) X"
2)
pozycja 8f b) otrzymuje brzmienie:
"8f b). Ołów stosowany w złączach stykowych innych niż powierzchnia styku złączy wiązki przewodów pojazdu Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2024 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X"
3)
pozycja 8g otrzymuje brzmienie:
"8g (i). Ołów w stopach lutowniczych służących do zakończenia trwałego połączenia elektrycznego pomiędzy strukturą półprzewodnikową a nośnikiem w ramach układów scalonych typu flip-chip Pojazdy homologowane przed dniem 1 października 2022 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X
8g (ii). Ołów w stopach lutowniczych służących do zakończenia trwałego połączenia elektrycznego pomiędzy strukturą półprzewodnikową a nośnikiem w ramach układów scalonych typu flip-chip, przy czym to połączenie elektryczne charakteryzuje się jedną z poniższych cech:

(i) procesem technologicznym w wymiarze 90 nm lub

większym, (ii) pojedynczą strukturą półprzewodnikową o wielkości 300 mm2 lub większą wykonaną w dowolnym procesie technologicznym, (iii) zespołami spiętrzonych struktur półprzewodnikowych ze strukturami półprzewodnikowymi o wielkości 300 mm2 lub większej bądź z przekładkami krzemowymi o wielkości 300 mm2 lub większej.

(2) Obowiązuje w odniesieniu do pojazdów homologowanych od dnia 1 października 2022 r. oraz części zamiennych do tych pojazdów. X"
4)
dodaje się pozycję 8k w brzmieniu:
"8k. Lutowanie zastosowań grzewczych do arkuszy szkła wielowarstwowego o grubości ścianki nieprzekraczającej 2,1 mm przy natężeniu prądu cieplnego 0,5 A lub większym na dane spoiwo lutownicze. Zwolnienie to nie obejmuje lutowania do styków osadzonych w pośredniej warstwie polimeru Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2024 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X(4)"
1 Dz.U. L 269 z 21.10.2000, s. 34.
2 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 23 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.336.47).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.67.119

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa delegowana 2020/363 zmieniająca załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji w odniesieniu do niektórych zwolnień dotyczących ołowiu i związków ołowiu w częściach pojazdów
Data aktu: 17/12/2019
Data ogłoszenia: 05/03/2020
Data wejścia w życie: 06/03/2020