uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1 lit. a),
(1) Dyrektywa 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ograniczenie to nie dotyczy zastosowań objętych wyłączeniem wymienionych w załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE.
(2) W załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE wymieniono kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, którego dotyczy ta dyrektywa.
(3) Sześciowartościowy chrom jest substancją objętą ograniczeniami wymienioną w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE.
(4) Wyłączenie z tego ograniczenia dotyczące stosowania sześciowartościowego chromu jako środka antykorozyjnego układów chłodniczych wykonanych ze stali węglowej w chłodziarkach absorpcyjnych o zawartości w masie nieprzekraczającej 0,75 % w roztworze chłodzącym ("wyłączenie") uwzględniono w załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE. W odniesieniu do kategorii 1-7 i 10 wyłączenie to miało wygasnąć w dniu 21 lipca 2016 r., zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit drugi tej dyrektywy.
(5) Komisja otrzymała wniosek o przedłużenie tego wyłączenia ("wniosek o przedłużenie") w dniu 20 stycznia 2015 r., czyli w terminie określonym w art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE. Zgodnie z tym przepisem wyłączenie pozostaje ważne do czasu przyjęcia decyzji w sprawie wniosku o przedłużenie.
(6) Ocena wniosku o przedłużenie obejmowała konsultacje z zainteresowanymi stronami zgodnie z art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE. W wyniku oceny, biorąc pod uwagę decyzje Komisji w sprawie zezwoleń na wprowadzanie do obrotu lub stosowanie substancji wymienionych w załączniku XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 2 , stwierdzono, że obecne wyłączenie w odniesieniu do kategorii 1-7 i 10 należy podzielić na dwa podpunkty o treści wyraźnie odzwierciedlającej postęp naukowo-techniczny, jeśli chodzi o zastąpienie sześciowartościowego chromu, który to postęp różni się w zależności od rodzaju zastosowania.
(7) Sześciowartościowy chrom (Cr(VI)) działa jako środek antykorozyjny w układach chłodniczych wykonanych ze stali węglowej w chłodziarkach absorpcyjnych. Tworzy on na wewnętrznej powierzchni stalowych rurek warstwę, która chroni je przed roztworem chłodzącym zawierającym żrący amoniak.
(8) W przypadku zastosowań o mocy wejściowej ≥ 75 W oraz systemów działających wyłącznie z grzałkami nieelektrycznymi (odpowiadających zastosowaniom z warnikami wysokotemperaturowymi), które są objęte dotychczasowym wyłączeniem, zastąpienie lub wyeliminowanie sześciowartościowego chromu jest w dalszym ciągu naukowo i technicznie niewykonalne w praktyce ze względu na brak niezawodnych substytutów. Wyłączenie dotyczące tych zastosowań jest zgodne z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 i w związku z tym nie obniża poziomu ochrony środowiska i zdrowia przewidzianego w tym rozporządzeniu.
(9) Należy zatem, zgodnie z art. 4 ust. 3 i art. 5 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2011/65/UE, przyznać wnioskowane przedłużenie w odniesieniu do zastosowań z warnikami wysokotemperaturowymi do dnia 21 lipca 2021 r. Biorąc pod uwagę wyniki trwających prac nad znalezieniem niezawodnego substytutu, jest mało prawdopodobne, aby czas obowiązywania wyłączenia miał negatywny wpływ na innowacyjność.
(10) W przypadku objętych obecnie wyłączeniem zastosowań o mocy wyjściowej < 75 W (co odpowiada warnikom niskotemperaturowym), warunki przedłużenia określone w art. 5 ust. 1 dyrektywy 2011/65/UE nie są już spełnione, a zatem wniosek o przedłużenie należy odrzucić. Zgodnie z art. 5 ust. 6 tej dyrektywy wyłączenie dotyczące tych zastosowań powinno wygasnąć w terminie 12 miesięcy po dacie wejścia w życie niniejszej dyrektywy.
(11) W odniesieniu do kategorii 8, 9 i 11 obecne wyłączenie pozostaje ważne w okresach obowiązywania określonych w art. 5 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2011/65/UE. W celu zapewnienia jasności prawa daty wygaśnięcia należy określić w załączniku III do tej dyrektywy.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.67.112 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa delegowana 2020/361 zmieniająca, w celu dostosowania do postępu naukowo-technicznego, załącznik III do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE w odniesieniu do wyłączenia dotyczącego sześciowartościowego chromu jako środka antykorozyjnego układów chłodniczych wykonanych ze stali węglowej w chłodziarkach absorpcyjnych |
Data aktu: | 17/12/2019 |
Data ogłoszenia: | 05/03/2020 |
Data wejścia w życie: | 25/03/2020 |