uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wprowadzania na rynek i stosowania pasz, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady i uchylające dyrektywę Rady 79/373/EWG, dyrektywę Komisji 80/511/EWG, dyrektywy Rady 82/471/EWG, 83/228/EWG, 93/74/EWG, 93/113/WE i 96/25/WE oraz decyzję Komisji 2004/217/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 5,
(1) Wprowadzanie na rynek i stosowanie pasz reguluje rozporządzenie (WE) nr 767/2009. Zgodnie z art. 9 tego rozporządzenia pasze przeznaczone do szczególnych potrzeb żywieniowych mogą być wprowadzane na rynek jedynie w przypadku, gdy ich planowane zastosowanie znajduje się w wykazie planowanych zastosowań ustalonym zgodnie z art. 10 tego samego rozporządzenia.
(2) W dyrektywie Komisji 2008/38/WE 2 ustanowiono wykaz planowanych zastosowań pasz zwierzęcych do szczególnych potrzeb żywieniowych.
(3) W części A załącznika I do dyrektywy 2008/38/WE ustanowiono przepisy ogólne dotyczące pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych. Biorąc pod uwagę rozwój nauki i technologii oraz wymogi dotyczące etykietowania ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 767/2009, należy dokonać przeglądu tych przepisów ogólnych.
(4) W art. 11-17 rozporządzenia (WE) nr 767/2009 ustanowiono nowe zasady i przepisy dotyczące wprowadzania pasz na rynek, w tym ich etykietowania. W związku z tym szereg wpisów w wykazie planowanych zastosowań pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych, zawartych w części B załącznika I do dyrektywy 2008/38/WE, zdezaktualizowało się, częściowo z powodu nieodpowiednich i zbyt ogólnych opisów w kolumnie "Niezbędne cechy żywieniowe". W przypadku tych wpisów organom kontrolnym bardzo trudno było sprawdzać zgodność z przepisami rozporządzenia (WE) nr 767/2009, w tym sprawdzać, czy konkretny skład danej paszy zaspokaja odpowiednie szczególne potrzeby żywieniowe.
(5) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 767/2009 Komisja otrzymała szereg wniosków o korektę lub zmianę warunków związanych z pewną liczbą planowanych zastosowań pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych, które stały się nieaktualne. Nieaktualne wpisy, w odniesieniu do których nie złożono wniosku lub w odniesieniu do których wniosek został wycofany, należy usunąć.
(6) W odniesieniu do innych planowanych zastosowań pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych, wymienionych w części B załącznika I do dyrektywy 2008/38/WE, niezbędne jest wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących niezbędnych cech żywieniowych i oznaczeń na etykiecie w celu dostosowania ich do rozwoju naukowego i technologicznego oraz w celu poprawy wykonalności i jasności przepisów.
(7) Ponadto Komisja otrzymała, zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 767/2009, wnioski o dodanie szczególnych potrzeb żywieniowych "wsparcie metabolizmu energetycznego i funkcji mięśni w przypadku rabdomiolizy" i "wsparcie w celu ograniczenia zachowań występujących w sytuacjach stresujących" do wykazu planowanych zastosowań pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych.
(8) Komisja udostępniła państwom członkowskim wszystkie wnioski wraz z dokumentacją.
(9) Po dokonaniu oceny dokumentacji załączonej do tych wniosków Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz ("Komitet") stwierdził, że określony skład paszy zaspokaja odpowiednie szczególne planowane potrzeby żywieniowe oraz że nie wywiera on negatywnego wpływu na zdrowie zwierząt, zdrowie ludzi, środowisko lub dobrostan zwierząt.
(10) W związku z powyższym należy uaktualnić wykaz planowanych zastosowań pasz do szczególnych potrzeb żywieniowych.
(11) Ponieważ natychmiastowe zastosowanie nowych przepisów ogólnych i zaktualizowanego wykazu planowanych zastosowań pasz do szczególnych potrzeb żywieniowych nie jest konieczne ze względów bezpieczeństwa, należy przewidzieć środki przejściowe w celu uniknięcia niepotrzebnych zakłóceń praktyk handlowych i niepotrzebnych obciążeń administracyjnych dla podmiotów.
(12) W celu zapewnienia jasności i racjonalności należy uchylić dyrektywę 2008/38/WE i zastąpić ją rozporządzeniem, które nie zawiera elementów wymagających transpozycji przez państwa członkowskie do prawa krajowego. Ostatnie zmiany tej dyrektywy były już wprowadzane za pomocą rozporządzeń ze względu na brak konieczności transpozycji tego rodzaju przepisów do prawa krajowego. Ponadto w rozporządzeniu (WE) nr 767/2009 przewidziano ogólne wymogi dotyczące wprowadzania na rynek i stosowania pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych.
(13) Aby umożliwić państwom członkowskim dokonanie niezbędnych korekt, należy zapewnić odpowiedni okres przed rozpoczęciem stosowania niniejszego rozporządzenia.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.67.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2020/354 ustanawiające wykaz planowanych zastosowań pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych i uchylające dyrektywę 2008/38/WE |
Data aktu: | 04/03/2020 |
Data ogłoszenia: | 05/03/2020 |
Data wejścia w życie: | 25/03/2020, 25/12/2020 |