KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wprowadzania na rynek i stosowania pasz, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady i uchylające dyrektywę Rady 79/373/EWG, dyrektywę Komisji 80/511/EWG, dyrektywy Rady 82/471/EWG, 83/228/EWG, 93/74/EWG, 93/113/WE i 96/25/WE oraz decyzję Komisji 2004/217/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Wprowadzanie na rynek i stosowanie pasz reguluje rozporządzenie (WE) nr 767/2009. Zgodnie z art. 9 tego rozporządzenia pasze przeznaczone do szczególnych potrzeb żywieniowych mogą być wprowadzane na rynek jedynie w przypadku, gdy ich planowane zastosowanie znajduje się w wykazie planowanych zastosowań ustalonym zgodnie z art. 10 tego samego rozporządzenia.
(2) W dyrektywie Komisji 2008/38/WE 2 ustanowiono wykaz planowanych zastosowań pasz zwierzęcych do szczególnych potrzeb żywieniowych.
(3) W części A załącznika I do dyrektywy 2008/38/WE ustanowiono przepisy ogólne dotyczące pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych. Biorąc pod uwagę rozwój nauki i technologii oraz wymogi dotyczące etykietowania ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 767/2009, należy dokonać przeglądu tych przepisów ogólnych.
(4) W art. 11-17 rozporządzenia (WE) nr 767/2009 ustanowiono nowe zasady i przepisy dotyczące wprowadzania pasz na rynek, w tym ich etykietowania. W związku z tym szereg wpisów w wykazie planowanych zastosowań pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych, zawartych w części B załącznika I do dyrektywy 2008/38/WE, zdezaktualizowało się, częściowo z powodu nieodpowiednich i zbyt ogólnych opisów w kolumnie "Niezbędne cechy żywieniowe". W przypadku tych wpisów organom kontrolnym bardzo trudno było sprawdzać zgodność z przepisami rozporządzenia (WE) nr 767/2009, w tym sprawdzać, czy konkretny skład danej paszy zaspokaja odpowiednie szczególne potrzeby żywieniowe.
(5) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 767/2009 Komisja otrzymała szereg wniosków o korektę lub zmianę warunków związanych z pewną liczbą planowanych zastosowań pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych, które stały się nieaktualne. Nieaktualne wpisy, w odniesieniu do których nie złożono wniosku lub w odniesieniu do których wniosek został wycofany, należy usunąć.
(6) W odniesieniu do innych planowanych zastosowań pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych, wymienionych w części B załącznika I do dyrektywy 2008/38/WE, niezbędne jest wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących niezbędnych cech żywieniowych i oznaczeń na etykiecie w celu dostosowania ich do rozwoju naukowego i technologicznego oraz w celu poprawy wykonalności i jasności przepisów.
(7) Ponadto Komisja otrzymała, zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 767/2009, wnioski o dodanie szczególnych potrzeb żywieniowych "wsparcie metabolizmu energetycznego i funkcji mięśni w przypadku rabdomiolizy" i "wsparcie w celu ograniczenia zachowań występujących w sytuacjach stresujących" do wykazu planowanych zastosowań pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych.
(8) Komisja udostępniła państwom członkowskim wszystkie wnioski wraz z dokumentacją.
(9) Po dokonaniu oceny dokumentacji załączonej do tych wniosków Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz ("Komitet") stwierdził, że określony skład paszy zaspokaja odpowiednie szczególne planowane potrzeby żywieniowe oraz że nie wywiera on negatywnego wpływu na zdrowie zwierząt, zdrowie ludzi, środowisko lub dobrostan zwierząt.
(10) W związku z powyższym należy uaktualnić wykaz planowanych zastosowań pasz do szczególnych potrzeb żywieniowych.
(11) Ponieważ natychmiastowe zastosowanie nowych przepisów ogólnych i zaktualizowanego wykazu planowanych zastosowań pasz do szczególnych potrzeb żywieniowych nie jest konieczne ze względów bezpieczeństwa, należy przewidzieć środki przejściowe w celu uniknięcia niepotrzebnych zakłóceń praktyk handlowych i niepotrzebnych obciążeń administracyjnych dla podmiotów.
(12) W celu zapewnienia jasności i racjonalności należy uchylić dyrektywę 2008/38/WE i zastąpić ją rozporządzeniem, które nie zawiera elementów wymagających transpozycji przez państwa członkowskie do prawa krajowego. Ostatnie zmiany tej dyrektywy były już wprowadzane za pomocą rozporządzeń ze względu na brak konieczności transpozycji tego rodzaju przepisów do prawa krajowego. Ponadto w rozporządzeniu (WE) nr 767/2009 przewidziano ogólne wymogi dotyczące wprowadzania na rynek i stosowania pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych.
(13) Aby umożliwić państwom członkowskim dokonanie niezbędnych korekt, należy zapewnić odpowiedni okres przed rozpoczęciem stosowania niniejszego rozporządzenia.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: