uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 2 lit. a),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 2 , w szczególności jego art. 168 ust. 4, art. 224 ust. 4, art. 238 ust. 3 i art. 239 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/ 78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 3 , w szczególności jego art. 90 akapit pierwszy i art. 126 ust. 3,
(1) Rozporządzeniem (UE) 2016/429 ustanowiono przepisy dotyczące chorób zwierząt przenoszonych lub przenoszących się na zwierzęta lub ludzi, w tym wymogi dotyczące wydawania urzędowych świadectw zdrowia zwierząt w odniesieniu do różnego rodzaju przemieszczania zwierząt, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego. Wymogi te, dotyczące między innymi przemieszczania niektórych żywych zwierząt wodnych i produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi, określono bardziej szczegółowo w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/692 4 na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/429. W rozporządzeniu tym uprawniono również Komisję do przyjmowania aktów wykonawczych ustanawiających przepisy dotyczące wzorów formularzy tych świadectw zdrowia zwierząt, a także przepisy dotyczące informacji, które mają być zawarte w niektórych dokumentach i deklaracjach wymaganych do wprowadzenia do Unii takich przesyłek. Ponadto w rozporządzeniu tym uprawniono Komisję do ustanowienia specjalnych przepisów dotyczących wzorów formularzy świadectw zdrowia zwierząt, deklaracji i innych dokumentów dotyczących zwierząt, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego. Rozporządzenie (UE) 2016/429 stanowi również, że świadectwa zdrowia zwierząt mogą zawierać inne informacje wymagane innymi przepisami Unii.
(2) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/692 ustanowiono uzupełniające wymagania w zakresie zdrowia zwierząt dotyczące wprowadzania do Unii przesyłek niektórych zwierząt, w tym żywych zwierząt wodnych, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego. W szczególności zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem przesyłkom tym towarzyszy świadectwo zdrowia zwierząt, a jeżeli jest to przewidziane w tym rozporządzeniu - deklaracja lub inne dokumenty. W tych rozporządzeniach delegowanych określono wymagania, które muszą spełniać zwierzęta i towary przeznaczone do spożycia przez ludzi przy wprowadzaniu do Unii.
(3) W art. 168 ust. 1 i 3 rozporządzenia (UE) 2016/429 ustanowiono przepisy dotyczące informacji w świadectwie zdrowia zwierząt, które musi towarzyszyć przemieszczaniu w obrębie państwa członkowskiego lub z jednego państwa członkowskiego do innego przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego pozyskanych od lub ze zwierząt lądowych, oraz uprawniono Komisję do przyjęcia aktów delegowanych uzupełniających te przepisy. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu należy określić wzory świadectw zdrowia zwierząt do celów takiego przemieszczania produktów pochodzenia zwierzęcego produkowanych lub przetwarzanych w zakładach, przedsiębiorstwach spożywczych lub strefach podlegających środkom nadzwyczajnym lub ograniczeniom przemieszczania.
(4) W art. 224 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2016/429 uprawniono Komisję do ustanowienia przepisów dotyczących wzorów formularzy świadectw zdrowia zwierząt.
(5) Ponadto na podstawie art. 238 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/429 Komisja jest uprawniona do ustanowienia w drodze aktów wykonawczych przepisów dotyczących treści i formatu wzorów świadectw zdrowia zwierząt, deklaracji i innych dokumentów wymaganych w przypadku wprowadzania na terytorium Unii zwierząt, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego.
(6) Na podstawie art. 239 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/429 Komisja jest uprawniona do ustanowienia w drodze aktów wykonawczych przepisów dotyczących treści i formatu wzorów świadectw zdrowia zwierząt, deklaracji i innych dokumentów wymaganych w przypadku wprowadzania na terytorium Unii zwierząt, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego, dla których Unia nie jest ostatecznym miejscem przeznaczenia.
(7) Aby zapewnić jasność prawa i spójność przepisów dotyczących zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi, w niniejszym rozporządzeniu należy określić wzory świadectw urzędowych zawierających wymagania w zakresie zdrowia zwierząt dotyczące takiego przemieszczania niektórych żywych zwierząt wodnych i produktów pochodzenia zwierzęcego.
(8) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące przeprowadzania przez właściwe organy państw członkowskich kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych w celu zapewnienia zgodności z przepisami, o których mowa w art. 1 ust. 2 tego rozporządzenia, między innymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa żywności na wszystkich etapach procesu produkcji, przetwarzania i dystrybucji oraz przepisami dotyczącymi wymogów z zakresu zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego. W rozporządzeniu przewidziano pewne przepisy dotyczące urzędowej certyfikacji w sytuacjach, w których zgodnie z art. 1 ust. 2 lub art. 126 ust. 2 lit. c) tego rozporządzenia wymagane jest wydanie świadectw urzędowych. W przypadku braku bardziej szczegółowych przepisów w rozporządzeniu (UE) 2016/429 do świadectw określonych w niniejszym rozporządzeniu mają zastosowanie te przepisy dotyczące certyfikacji urzędowej.
(9) W szczególności na podstawie art. 90 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625 Komisja jest uprawniona do ustanowienia w drodze aktów wykonawczych przepisów dotyczących wzorów świadectw urzędowych i wydawania takich świadectw.
(10) Przepisy, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625, obejmują wymagania w zakresie zdrowia zwierząt, a także między innymi przepisy dotyczące bezpieczeństwa żywności i dobrostanu zwierząt. W interesie jasności prawa oraz w celu zminimalizowania obciążenia administracyjnego podczas wydawania świadectw niniejsze rozporządzenie powinno obejmować świadectwa zdrowia zwierząt podpisywane przez urzędowego lekarza weterynarii, świadectwa urzędowe podpisywane przez urzędnika certyfikującego oraz świadectwa zdrowia zwierząt/świadectwa urzędowe podpisywane przez urzędowego lekarza weterynarii lub urzędnika certyfikującego w odniesieniu do określonych towarów.
(11) Ponadto niniejsze rozporządzenie powinno uwzględniać niektóre definicje ustanowione w innych aktach Unii, takie jak definicje określone w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 i w części IX załącznika II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 5 , a także definicje ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 208/2013 6 i w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/625 7 .
(12) Rozporządzenie (UE) 2016/429 ma na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych związanych z certyfikacją i powiadamianiem poprzez wykorzystanie w miarę możliwości technologii informacyjnej do wielu zadań. Ponadto w rozporządzeniu tym ustanowiono przepisy, dzięki którym do niektórych przesyłek zamiast świadectw zdrowia zwierząt wydawanych na papierze można dołączać elektroniczne świadectwa zdrowia zwierząt. Rozporządzenie (UE) 2017/625 stanowi, że do przesyłek zwierząt i towarów należy dołączyć świadectwo urzędowe wydane w formie papierowej albo elektronicznej. Ponadto art. 90 lit. f) tego rozporządzenia uprawnia Komisję, w drodze aktów wykonawczych, do ustanawiania przepisów dotyczących wydawania certyfikatów elektronicznych i stosowania podpisów elektronicznych. W związku z tym, oprócz wymogów określonych w art. 150 i 217 rozporządzenia (UE) 2016/429 i w tytule II rozdział VII rozporządzenia (UE) 2017/625, należy ustanowić wspólne wymogi dotyczące wydawania świadectw w obu formach.
(13) W celu ułatwienia kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej wprowadzenia przesyłki na terytorium Unii wymogi dotyczące świadectw do celów wprowadzania na terytorium Unii powinny obejmować wymogi językowe.
(14) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 przewidziano, że system zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC) ma umożliwiać tworzenie, wykorzystywanie i przekazywanie świadectw urzędowych, w tym w formie elektronicznej. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1715 8 stanowi, że zintegrowany skomputeryzowany system weterynaryjny (TRACES) jest składnikiem systemu IMSOC umożliwiającym tworzenie świadectw drogą elektroniczną, co zapobiega ewentualnym nieuczciwym lub oszukańczym praktykom w odniesieniu do świadectw zdrowia zwierząt, świadectw urzędowych lub świadectw zdrowia zwierząt/świadectw urzędowych. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem ustanowić standardowe wzory świadectw urzędowych, które będą kompatybilne z systemem TRACES.
(15) Na podstawie art. 90 akapit pierwszy lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 Komisja jest uprawniona do ustanowienia w drodze aktów wykonawczych przepisów dotyczących procedur postępowania w przypadku wydawania świadectw zastępczych. Należy zatem ustanowić wspólne wymagania dotyczące zastępowania świadectw, przy czym wymagania te, które powinny mieć zastosowanie do świadectw zdrowia zwierząt podpisywanych przez urzędowego lekarza weterynarii, świadectw urzędowych podpisywanych przez urzędnika certyfikującego oraz świadectw zdrowia zwierząt/świadectw urzędowych podpisywanych przez urzędowego lekarza weterynarii lub urzędnika certyfikującego, powinny zostać określone w niniejszym rozporządzeniu.
(16) W celu uniknięcia niewłaściwych praktyk i nadużyć należy określić przypadki, w których świadectwo zastępcze może zostać wydane, oraz wymagania, które musi spełniać. Przypadki te powinny ograniczać się do błędów administracyjnych oraz przypadków, w których pierwotne świadectwo zostało uszkodzone lub zagubione.
(17) Art. 237 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/429 stanowi, że państwa członkowskie zezwalają na wprowadzanie do Unii przesyłek zwierząt, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego wyłącznie wówczas, gdy towarzyszy im świadectwo zdrowia zwierząt, chyba że w art. 237 ust. 4 lit. a) tego rozporządzenia przewidziano odstępstwo. W art. 126 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 ustanowiono wymóg, zgodnie z którym przesyłkom określonych zwierząt i towarów wprowadzanym na terytorium Unii musi towarzyszyć świadectwo urzędowe, urzędowe poświadczenie lub inny dowód na to, że przesyłki spełniają stosowne wymogi określone w przepisach, o których mowa w art. 1 ust. 2 tego rozporządzenia.
(18) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/625 przewidziano zatem wykaz towarów i zwierząt przeznaczonych do spożycia przez ludzi, w szczególności produktów pochodzenia zwierzęcego, żywych owadów, kiełków przeznaczonych do spożycia przez ludzi i nasion przeznaczonych do produkcji kiełków przeznaczonych do spożycia przez ludzi, którym przy wprowadzaniu do Unii musi towarzyszyć świadectwo urzędowe. W celu ułatwienia kontroli urzędowych w chwili wprowadzenia na terytorium Unii przesyłek zawierających produkty pochodzenia zwierzęcego, żywe owady, kiełki przeznaczone do spożycia przez ludzi i nasiona przeznaczone do produkcji kiełków przeznaczonych do spożycia przez ludzi należy ustanowić wzory świadectw urzędowych w odniesieniu do takich towarów i zwierząt przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
(19) Na podstawie art. 90 akapit pierwszy lit. e) rozporządzenia (UE) 2017/625 Komisja jest uprawniona do ustanowienia w drodze aktów wykonawczych przepisów dotyczących formatu dokumentów, które muszą towarzyszyć zwierzętom i towarom po przeprowadzeniu kontroli urzędowych. Zgodnie z art. 5 ust. 2 lit. f) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/624 9 świadectwa zdrowia muszą towarzyszyć zwierzętom w drodze do rzeźni po przeprowadzeniu badania przedubojowego na terenie gospodarstwa pochodzenia. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem określić format takich świadectw.
(20) W przypadku uboju z konieczności poza rzeźnią niektórych kategorii zwierząt - w trosce o harmonizację i jasność w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić wzór świadectwa zawierającego poświadczenie wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii zgodnie z sekcją I rozdział VI pkt 6 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
(21) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/628 10 ustanowiono między innymi przepisy uzupełniające dotyczące jednolitego stosowania art. 88 i 89 rozporządzenia (UE) 2017/625 oraz określono wymienione tam wzory świadectw urzędowych. Rozporządzenie (UE) 2016/429 uchyla jednak niektóre akty prawne wymienione w tym rozporządzeniu wykonawczym. W związku z tym, w celu zapewnienia harmonizacji i jasności, aby uniknąć powielania przepisów, wzory świadectw określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/628 należy zastąpić świadectwami ustanowionymi w niniejszym rozporządzeniu, a rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/628 należy uchylić.
(22) Zważywszy że przepisy określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 599/2004 11 , rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 636/2014 12 i decyzjach Komisji 2000/572/WE 13 , 2003/779/WE 14 oraz 2007/240/WE 15 uwzględnia się odtąd w niniejszym rozporządzeniu, wspomniane akty prawne należy uchylić.
(23) Rozporządzeniem (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 16 uchylono dyrektywę Rady 95/53/WE 17 . Dyrektywą Komisji 98/68/WE 18 ustanowiono dokument wzorcowy dotyczący wprowadzania pasz z państw trzecich oraz kontroli takich pasz na granicach zewnętrznych. Z uwagi na fakt, że zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/625 nie wymaga się już regularnych obowiązkowych kontroli pasz w punktach kontroli granicznej wprowadzenia na terytorium Unii, dokument wejścia ustanowiony dyrektywą Komisji 98/68/WE staje się bezprzedmiotowy.
(24) Należy wprowadzić okres przejściowy, aby uwzględnić szczególną sytuację właściwych organów w państwach trzecich, które muszą przeprowadzić niezbędne przygotowania, aby zapewnić zgodność z niniejszym rozporządzeniem, oraz szczególną sytuację dostaw przesyłek zwierząt i towarów, którym towarzyszą świadectwa wydane zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 28/2012 19 i rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/628 przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.
(25) Z uwagi na fakt, że rozporządzenie (UE) 2016/429 stosuje się od dnia 21 kwietnia 2021 r., niniejsze rozporządzenie należy również stosować od tej daty.
(26) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 617/2021 z dnia 14 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.131.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 kwietnia 2021 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1469/2021 z dnia 10 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.321.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 września 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1471/2021 z dnia 18 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.326.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 września 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/36 z dnia 11 stycznia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.8.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 lutego 2022 r. Zmiany z pkt 1-15 załącznika nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/854 z dnia 31 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.150.69) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2022 r. Zmiany z lit. a załącznika nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/1219 z dnia 14 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.188.75) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/2504 z dnia 19 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.325.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 stycznia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/1333 z dnia 17 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 maja 2024 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2024/1874 z dnia 8 lipca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1874) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lipca 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 i 2 rozporządzenia nr 2024/2020 z dnia 26 lipca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2020) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2024 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/399 z dnia 29 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.399) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 września 2024 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1471/2021 z dnia 18 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.326.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 września 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/7 z dnia 5 stycznia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.2.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/2504 z dnia 19 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.325.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 stycznia 2023 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.442.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/2235 ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 i (UE) 2017/625 w odniesieniu do wzorów świadectw zdrowia zwierząt, wzorów świadectw urzędowych i wzorów świadectw zdrowia zwierząt/świadectw urzędowych do celów wprowadzania do Unii i przemieszczania w obrębie terytorium Unii przesyłek niektórych kategorii zwierząt i towarów oraz urzędowej certyfikacji dotyczącej takich świadectw i uchylające rozporządzenie (WE) nr 599/2004, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 636/2014 i (UE) 2019/628, dyrektywę 98/68/WE oraz decyzje 2000/572/WE, 2003/779/WE i 2007/240/WE |
Data aktu: | 16/12/2020 |
Data ogłoszenia: | 30/12/2020 |
Data wejścia w życie: | 21/04/2021, 19/01/2021 |