uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 10,
(1) Dyrektywa 2010/31/UE jest głównym aktem ustawodawczym i wraz z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE 2 oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 3 odnosi się do efektywności energetycznej budynków w kontekście celów w zakresie efektywności energetycznej na 2030 r. W dyrektywie 2010/31/UE wyznaczono dwa cele pomocnicze, a mianowicie: przyspieszenie renowacji istniejących budynków do 2050 r. oraz wsparcie modernizacji wszystkich budynków poprzez wykorzystanie inteligentnych technologii, takich jak te, które wykorzystują sztuczną inteligencję i usługi w chmurze, i wyraźniejsze powiązanie z czystą mobilnością.
(2) Aby wspierać spójną i przejrzystą ocenę gotowości budynków w Unii do obsługi inteligentnych sieci, należy ustanowić wspólną definicję wskaźnika gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci oraz wspólną metodologię obliczania tego wskaźnika.
(3) Aby zapewnić akceptowalność, przydatność i spójność systemu wskaźników gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci, Komisja opracowała, we współpracy z wieloma zainteresowanymi stronami i we współpracy z państwami członkowskimi, metodologię oceny gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci zgodnie z art. 8 ust. 10 dyrektywy 2010/31/UE i załącznikiem IA do tej dyrektywy.
(4) Przedmiotowa metodologia oceny gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci zapewnia poziom spójności i porównywalności przy ocenie gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci w całej UE, pozostawiając wystarczającą elastyczność w dostosowywaniu obliczeń do określonych warunków.
(5) Należy ustanowić odpowiednie mechanizmy kontroli wdrażania systemu wskaźników gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci.
(6) W stosownych przypadkach należy umożliwić samoocenę gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci przez ich właściciela, lub zarządcę obiektu bądź jakąkolwiek inną zainteresowaną osobę związaną z budynkiem, przy wsparciu otwartych wytycznych i narzędzi.
(7) Aby uniknąć powielania wysiłków i kosztów między systemem wskaźników gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci a obowiązującymi obowiązkowymi systemami, metodologia oceny gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci powinna pozwolić państwom członkowskim, jeśli sobie tego życzą, na połączenie lub zintegrowanie systemu wskaźników gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci z krajowymi systemami certyfikacji charakterystyki energetycznej i innymi systemami ustanowionymi na podstawie dyrektywy 2010/31/UE.
(8) Wskaźnik gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci powinien odzwierciedlać gotowość budynków i ich systemów do obsługi inteligentnych sieci i powinien być stosowany w celu uzupełnienia - a nie zastąpienia - narzędzi służących do oceny innych aspektów budynków, na przykład ich charakterystyki energetycznej lub zrównoważonego charakteru.
(9) Wskaźnik gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci nie powinien być wskaźnikiem dotyczącym charakterystyki energetycznej budynków. Należy poinformować właścicieli budynków, że gotowość budynku do obsługi inteligentnych sieci odzwierciedlona we wskaźniku gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci i charakterystyka energetyczna budynków wyrażona w świadectwach charakterystyki energetycznej to różne kwestie, do których należy odnieść różne rodzaje środków, przy czym gotowość budynków do obsługi inteligentnych sieci powinna przyczynić się do poprawy charakterystyki energetycznej.
(10) Korzyści dla konsumentów, użytkowników i właścicieli budynków zostaną zmaksymalizowane, gdy dostępne instrumenty do oceny budynków będą stosowane w powiązaniu, zapewniając konsumentom, użytkownikom i właścicielom budynków możliwość uzyskania kompleksowej wiedzy na temat swoich budynków i sposobów poprawy ich ogólnej charakterystyki.
(11) Wskaźnik gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci powinien być dostępny zarówno dla obecnych budynków, jak i dla nowych projektów budowlanych. Należy zezwolić na stosowanie cyfrowych modeli budynków, w tym modeli informacyjnych budynku lub cyfrowych bliźniaków, aby ułatwić obliczenie punktacji w zakresie gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci.
(12) Należy zezwolić na stosowanie ram do obliczania wskaźnika gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci w odniesieniu do wszystkich rodzajów budynków i modułów budynków objętych dyrektywą 2010/31/UE.
(13) Wskaźnik gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci powinien pozwolić na podkreślenie dodatkowych korzyści wynikających z zaawansowanych inteligentnych technologii dla właścicieli i użytkowników budynków, na przykład pod względem oszczędności energii i gotowości na zmianę klimatu lub pod względem zwiększenia inkluzywności i dostępności, komfortu i dobrostanu.
(14) Ocenę gotowości budynków i modułów budynków do obsługi inteligentnych sieci w ramach systemu wskaźników gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci na potrzeby wydania świadectwa dotyczącego wskaźnika gotowości budynku do obsługi inteligentnych sieci powinni przeprowadzać wykwalifikowani lub akredytowani eksperci.
(15) W przypadku gdy państwa członkowskie uznają to za stosowne, eksperci akredytowani do celów certyfikacji charakterystyki energetycznej budynków lub do celów kontroli systemów ogrzewania, systemów klimatyzacji i połączonych systemów ogrzewania lub klimatyzacji i wentylacji zgodnie z dyrektywą 2010/31/UE lub do przeprowadzania audytów energetycznych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE 4 powinni móc być uznani za kompetentnych również do celów oceny gotowości budynków lub modułów budynków do obsługi inteligentnych sieci.
(16) Wyższy poziom cyfryzacji i połączeń w budynkach skutkuje zwiększeniem ryzyka w zakresie cyberbezpieczeństwa i ochrony danych oraz powoduje, że budynki i ich systemy są bardziej podatne na zagrożenia dla cyberbezpieczeń- stwa i niewłaściwego wykorzystania danych osobowych. Konsultacje z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych przeprowadzono na podstawie art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725. Wskaźnik gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci powinien pomóc w informowaniu właścicieli i użytkowników budynków o takich zagrożeniach,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.431.9 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/2155 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE poprzez ustanowienie opcjonalnego wspólnego systemu Unii Europejskiej w zakresie oceny gotowości budynków do obsługi inteligentnych sieci |
Data aktu: | 14/10/2020 |
Data ogłoszenia: | 21/12/2020 |
Data wejścia w życie: | 10/01/2021 |