(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 21 grudnia 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 3d ust. 3 i art. 10 ust. 2, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W odniesieniu do sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 2 zmieniła art. 10 ust. 2 i załącznik IIa do dyrektywy 2003/87/WE na okres rozpoczynający się w dniu 1 stycznia 2021 r. Zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2003/87/WE 90 % całkowitej liczby uprawnień wydanych zgodnie z rozdziałem III dyrektywy 2003/87/WE ("uprawnienia do emisji ogólnych"), które mają być sprzedane na aukcji, rozdziela się między państwa członkowskie w proporcjach odpowiadających udziałowi danego państwa członkowskiego w zweryfikowanych emisjach w ramach EU ETS za rok 2005 lub w średnich emisjach w latach 2005-2007, w zależności od tego, która z tych wielkości jest większa. Na podstawie art. 10 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2003/87/WE pozostałe 10 % całkowitej liczby uprawnień, które mają zostać sprzedane na aukcji, jest rozdzielane między określone państwa członkowskie w interesie solidarności, wzrostu i połączeń mię- dzysystemowych w Unii, zwiększając w ten sposób liczbę uprawnień, które te państwa członkowskie sprzedają na aukcji o wartości procentowe określone w załączniku IIa do dyrektywy 2003/87/WE.
(2) W dniu 1 lutego 2020 r. weszła w życie Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 3 . Ponadto od zakończenia okresu przejściowego ustanowionego w art. 126 tej umowy stosuje się Protokół w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do tej umowy. Udziały państw członkowskich w aukcjach należy ustalić w taki sposób, aby uwzględnić wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej oraz Protokół w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej.
(3) Udziały państw członkowskich w uprawnieniach do emisji ogólnych zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2003/87/WE w latach 2021-2030 określa się na podstawie tych samych danych, które wykorzystano w odniesieniu do okresu 2013-2020, z wyjątkiem korekt dokonanych w odniesieniu do zweryfikowanych emisji państw członkowskich za 2005 r. lub średniej z okresu 2005-2007, odnotowanych w rejestrze Unii i dostępnych w dzienniku transakcji Unii Europejskiej (EUTL) od dnia 30 czerwca 2020 r. 4 Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/2066 5 pełne, spójne, przejrzyste i dokładne monitorowanie i sprawozdawczość w zakresie
emisji gazów cieplarnianych mają zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania EU ETS. Należy zatem wykorzystać najnowsze dane zapisane w rejestrze Unii i dostępne w EUTL w celu określenia udziałów państw członkowskich w aukcjach uprawnień do emisji ogólnych. Zgodnie z art. 35 ust. 6 rozporządzenia Komisji (UE) nr 389/2013 6 rocznez- weryfikowane emisje dla instalacji lub operatora statków powietrznych mogą zostać skorygowane w rejestrze Unii z mocą wsteczną w celu zapewnienia zgodności z art. 14 i 15 dyrektywy 2003/87/WE. Od 2012 r. dokonano takich korekt zweryfikowanych emisji w latach 2005-2007, ponieważ bardziej dokładne dane zostały zarejestrowane przez operatorów EU ETS w rejestrze Unii i są obecnie dostępne w EUTL.
(4) Zgodnie z art. 3d ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE liczba uprawnień wydanych zgodnie z rozdziałem II dyrektywy 2003/87/WE ("uprawnienia do emisji lotniczych"), które mają być sprzedane na aukcji przez każde państwo członkowskie, powinna być proporcjonalna do udziału tego państwa w łącznej ilości emisji dla lotnictwa przypisanych dla wszystkich państw członkowskich na dany rok odniesienia. Dla okresu 2021-2030 danym rokiem odniesienia jest 2018 r., a odpowiednim zakresem jest zakres ustanowiony w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2392 7 . Komisja zebrała od Eurocontrol dane dotyczące emisji lotniczych w 2018 r. w celu ustalenia udziałów państw członkowskich w aukcjach uprawnień do emisji lotniczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Frans TIMMERMANS | |
Wiceprzewodniczący wykonawczy |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.431.66 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2020/2166 w sprawie określenia udziałów państw członkowskich w aukcjach w latach 2021-2030 w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji |
Data aktu: | 17/12/2020 |
Data ogłoszenia: | 21/12/2020 |
Data wejścia w życie: | 21/12/2020 |