Rozporządzenie delegowane 2020/2145 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w składzie i funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/2145
z dnia 1 września 2020 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w składzie i funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 648/2012 zostało w ostatnim czasie zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2099 2  w odniesieniu do m.in. procedur udzielania zezwolenia CCP oraz organów związanych z udzielaniem takich zezwoleń, jak również w odniesieniu do wymogów dotyczących uznawania CCP z państw trzecich. Zmiany te obejmują zmiany w składzie i funkcjonowaniu kolegiów ds. CCP oraz zarządzaniu nimi. Zmiany te należy odzwierciedlić w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 876/2013 3 .

(2) Zgodnie z art. 18 ust. 2 lit. ca) oraz i) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 organ właściwy dla CCP ma obowiązek przekazania na piśmie pełnego i szczegółowego uzasadnienia, jeśli odrzuci wniosek w sprawie uczestnictwa w kolegium złożony przez właściwy organ lub emisyjny bank centralny. Ze względów podyktowanych skutecznością i pewnością prawa ważne jest, aby uzasadnienie to przedstawiono w rozsądnym terminie.

(3) Zgodnie z art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 Europejski Bank Centralny ("EBC") dysponuje dwoma głosami, jeżeli jest członkiem kolegium ds. CCP zarówno w ramach swoich zadań dotyczących nadzoru ostrożnoś- ciowego nad instytucjami kredytowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego, jak i jako bank centralny emitujący jedną z walut Unii o największym znaczeniu dla rozliczanych instrumentów finansowych. W celu odzwierciedlenia właściwej reprezentacji EBC należy określić, że w takich przypadkach EBC powinien być reprezentowany przez dwóch uczestników z prawem głosu.

(4) Konieczne jest zapewnienie sprawnego przepływu dokumentacji między członkami kolegium oraz zapewnienie członkom kolegium wystarczającej ilości czasu na przygotowanie się do posiedzeń kolegium. Organ właściwy dla CCP powinien zatem z dużym wyprzedzeniem rozsyłać porządek obrad posiedzenia kolegium i wszelkie informacje istotne z punktu widzenia przygotowania tego posiedzenia.

(5) Aby zapewnić właściwe funkcjonowanie kolegium, a także jego regularne posiedzenia, posiedzenia kolegium ds. CCP powinny odbywać się co najmniej raz w roku. Członkowie kolegium mogą również wystąpić z wnioskiem o zwołanie posiedzenia kolegium ds. CCP, jeżeli uznają, że takie posiedzenie jest konieczne.

(6) Nie zawsze może istnieć możliwość zwołania fizycznego posiedzenia kolegium. W związku z tym należy dopuścić możliwość, by głosowanie w ramach kolegium ds. CCP odbywało się w drodze procedury pisemnej, jeżeli organ właściwy dla CCP uzna to za stosowne lub jeżeli członek kolegium wystąpi z takim wnioskiem.

(7) W art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 zmienionego rozporządzeniem (UE) 2019/2099 kolegiom ds. CCP przypisuje się nowe obowiązki, w tym w zakresie ustaleń dotyczących outsourcingu. Organ właściwy dla CCP powinien zatem przekazywać członkom kolegium informacje o wszelkich zmianach ustaleń CCP dotyczących outsourcingu w odniesieniu do głównych działań związanych z zarządzaniem ryzykiem.

(8) Aby umożliwić kolegium wykonywanie swoich obowiązków, organ właściwy dla CCP powinien przekazywać członkom kolegium informacje na temat zmian w zakresie wymogów dotyczących uczestnictwa w CCP, modeli członkostwa, modeli wyodrębniania rachunków, zmian w procedurach CCP dotyczących zarządzania na wypadek niewykonania zobowiązania i zmian w ustaleniach CCP dotyczących płatności i rozrachunku, a także sprawozdań z przeprowadzonego przez CCP testu swoich procedur na wypadek niewykonania zobowiązania realizowanego zgodnie z art. 49 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.

(9) W celu ochrony informacji poufnych i zapewnienia, aby członkowie kolegium byli informowani na równych zasadach, przekazywanie informacji poufnych powinno odbywać się za pomocą bezpiecznych środków komunikacji.

(10) Aby zapewnić członkom kolegium wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do posiedzenia kolegium ds. CCP i umożliwić im zgłaszanie wszelkich kwestii będących przedmiotem ich zainteresowania lub wątpliwości dotyczących przeglądu lub oceny dokonywanych przez właściwy organ, o których mowa w art. 21 rozporządzenia (UE) nr 648/ 2012, informacje, o których mowa w ust. 4 tego artykułu, powinny być przekazywane członkom kolegium na tyle wcześnie, aby mogli oni dokonać ich przeglądu i omówić je z wyprzedzeniem.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 876/2013.

(12) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przekazany Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych po konsultacjach z Europejskim Systemem Banków Centralnych.

(13) Zmiany mają ograniczony zakres i dotyczą wyłącznie właściwych organów, nie nakładając żadnych dodatkowych wymogów na uczestników rynku. Ponadto ważne jest, aby kolegia ds. CCP mogły jak najszybciej dostosować się do nowych wymogów wprowadzonych rozporządzeniem (UE) 2019/2099. Z uwagi na ograniczony zakres i wpływ zmian oraz pilną potrzebę ich zastosowania Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych uznał, że przeprowadzenie otwartych konsultacji publicznych dotyczących projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, oraz przeprowadzenie analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści jest wysoce nieproporcjonalne. Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych zwrócił się jednak o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych utworzonej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 876/2013

W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 876/2013 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Właściwe organy, o których mowa w art. 18 ust. 2 lit. ca) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, oraz emisyjne banki centralne, o których mowa w art. 18 ust. 2 lit. i) tego rozporządzenia, które pragną uczestniczyć w kolegium, składają uzasadniony wniosek do organu właściwego dla CCP. W terminie 20 dni kalendarzowych od otrzymania wniosku organ właściwy dla CCP albo przekazuje właściwemu organowi lub bankowi centralnemu, który wystąpił z wnioskiem, kopię pisemnej umowy w celu jej przeglądu i zatwierdzenia, albo uzasadnia na piśmie, dlaczego wniosek został odrzucony.";

2)
art. 3 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Jeżeli organowi przysługuje prawo uczestnictwa w kolegium na mocy co najmniej dwóch liter art. 18 ust. 2 lit. c)-i) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, organ ten może wyznaczyć dodatkowych uczestników, którym nie przysługuje prawo głosu.";

3)
w art. 3 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Na zasadzie odstępstwa od ust. 4 i 5 EBC może wyznaczyć dwóch uczestników z prawem głosu, jeżeli jest on członkiem kolegium zgodnie z zarówno art. 18 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jak i art. 18 ust. 2 lit. h) tego rozporządzenia.";

4)
w art. 4 ust. 4 dodaje się akapity w brzmieniu:

"Do celów lit. b) organ właściwy dla CCP udostępnia projekt porządku obrad każdego posiedzenia kolegium, z wyjątkiem posiedzeń zwołanych w sytuacjach nadzwyczajnych, z dużym wyprzedzeniem przed każdym posiedzeniem, aby umożliwić członkom kolegium współudział w ustalaniu porządku obrad, w szczególności poprzez dodawanie do niego punktów.

Organ właściwy dla CCP finalizuje porządek obrad i udostępnia go członkom kolegium z odpowiednim wyprzedzeniem przed posiedzeniem kolegium. Organ właściwy dla CCP i inni członkowie kolegium udostępniają wszelkie informacje, które mają zostać omówione na posiedzeniu kolegium, z odpowiednim wyprzedzeniem.

Do celów lit. c) organ właściwy dla CCP udostępniania protokoły posiedzeń członkom kolegium możliwie jak najszybciej po zakończeniu posiedzeń i daje im wystarczająco dużo czasu na przedstawienie uwag.";

5)
w art. 4 ust. 5 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Członkowie kolegium mogą zwrócić się do organu właściwego dla CCP z wnioskiem o zwołanie posiedzenia kolegium. Organ właściwy dla CCP przedstawia należyte uzasadnienie odrzucenia takiego wniosku.";

6)
w art. 4 dodaje się ust. 8 w brzmieniu:

"8. Kolegium może głosować w drodze procedury pisemnej na wniosek organu właściwego dla CCP lub członka kolegium.";

7)
w art. 5 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Organ właściwy dla CCP dostarcza członkom kolegium przynajmniej następujące informacje:";

b)
dodaje się litery w brzmieniu:

"r) zmiany wszelkich ustaleń CCP dotyczących outsourcingu głównych działań związanych z zarządzaniem ryzykiem;

s) zmiany w zakresie wymogów dotyczących uczestnictwa, modeli członkostwa i modeli wyodrębniania rachunków stosowanych w CCP;

t) zmiany w procedurach CCP na wypadek niewykonania zobowiązania oraz sprawozdania z testu procedur CCP na wypadek niewykonania zobowiązania zgodnie z art. 49 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012;

u) zmiany w ustaleniach CCP dotyczących płatności i rozrachunku.";

8)
w art. 5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Członkowie kolegium wymieniają informacje poufne za pomocą bezpiecznych środków komunikacji i na równych zasadach.";

9)
dodaje się art. 5a w brzmieniu:

"Artykuł 5a

Wkład kolegium w przegląd i ocenę

1. Informacje, o których mowa w art. 21 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, są przekazywane członkom kolegium w terminie umożliwiającym im dokonanie przeglądu tych informacji i omówienie ich przed kolejnym posiedzeniem kolegium.

2. Członkowie kolegium mogą zgłaszać wszelkie kwestie będące przedmiotem ich zainteresowania lub wątpliwości w odniesieniu do przeglądu lub oceny dokonywanych przez organ właściwy dla CCP, o których mowa w art. 21 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Organ właściwy dla CCP uwzględnia w możliwym zakresie takie kwestie będące przedmiotem zainteresowania lub wątpliwości i informuje członka kolegium, który je zgłosił, w jaki sposób zostały one uwzględnione.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 września 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2099 z dnia 23 października 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do procedur i organów związanych z udzielaniem zezwolenia CCP oraz wymogów dotyczących uznawania CCP z państw trzecich (Dz.U. L 322 z 12.12.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 z dnia 28 maja 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących kolegiów ds. kontrahentów centralnych (Dz.U. L 244 z 13.9.2013, s. 19).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.428.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2020/2145 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w składzie i funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami
Data aktu: 01/09/2020
Data ogłoszenia: 18/12/2020
Data wejścia w życie: 07/01/2021