uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 10a ust. 2 i art. 15 akapit trzeci,
(1) Aby zapewnić spójność między weryfikacją rocznych raportów na temat wielkości emisji na podstawie art. 15 dyrektywy 2003/87/WE a weryfikacją danych dotyczących poziomu działalności zgromadzonych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1842 2 , a także aby wykorzystać synergie, należy włączyć przepisy dotyczące weryfikacji rocznych raportów dotyczących poziomu działalności wymaganych na podstawie art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1842 do ram prawnych ustanowionych rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/2067 3 .
(2) Normy zharmonizowane, takie jak norma zharmonizowana w zakresie wymagań dla jednostek prowadzących walidację i weryfikację emisji gazów cieplarnianych do wykorzystania w akredytacji lub innych formach uznawania, są regularnie poddawane przeglądowi. W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/2067 należy wprowadzić szereg zmian w celu dostosowania go do zmian w obowiązujących normach oraz w celu zaostrzenia wymogów dotyczących procedur weryfikatorów i funkcjonowania systemu zarządzania weryfikatorów.
(3) Należy wyjaśnić, że domniemanie zgodności określone w art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067 nie zwalnia weryfikatora ze stosowania szczegółowych wymogów programu określonych w tym rozporządzeniu wykonawczym oraz że to domniemanie zgodności nie ma zastosowania do niektórych przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067, w przypadku gdy ważne jest zachowanie celów i zasad określonych w załączniku V do dyrektywy 2003/87/WE.
(4) Zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/331 4 i rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1842 prowadzący instalację ubiegający się o przydział bezpłatnych uprawnień zgodnie z art. 10a dyrektywy 2003/87/WE jest zobowiązany do uwzględnienia odpowiednich przepisów dotyczących monitorowania w planie metodyki monitorowania. W związku z tym nie należy już zapewniać weryfikacji elementów istotnych dla takiego przydziału bezpłatnych uprawnień w ramach weryfikacji planu monitorowania na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067.
(5) Aby zapewnić możliwość przeprowadzania oceny weryfikacji w sposób skuteczny i terminowy, należy zmienić przepisy dotyczące dostępu właściwego organu do wewnętrznej dokumentacji weryfikacji.
(6) W celu dalszego promowania harmonizacji w Unii oraz poprawy skuteczności systemu akredytacji ważne jest wyjaśnienie kwestii kwalifikowalności weryfikatorów ubiegających się o akredytację zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2067.
(7) Po opublikowaniu rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067 stwierdzono w nim różnego rodzaju błędy, które należy sprostować. W szczególności w całym tekście pominięto numer rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331; numer ten należy dodać.
(8) Działanie siły wyższej pozostające poza kontrolą prowadzącego instalację lub operatora statku powietrznego może uniemożliwić weryfikatorowi przeprowadzenie fizycznych wizyt w obiekcie zgodnie z art. 21 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067. W takich przypadkach należy zezwolić weryfikatorom na przeprowadzanie wirtualnych wizyt w obiektach pod warunkiem spełnienia określonych warunków.
(9) W związku z tym należy odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/2067.
(10) Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/2067 powinny mieć zastosowanie do weryfikacji emisji gazów cieplarnianych, danych dotyczących tonokilometrów i danych dotyczących przydziału uprawnień w odniesieniu do czwartego okresu rozliczeniowego. Należy zatem odroczyć stosowanie odpowiednich przepisów niniejszego rozporządzenia do dnia 1 stycznia 2021 r.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.423.23 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/2084 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067 w sprawie weryfikacji danych oraz akredytacji weryfikatorów na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 14/12/2020 |
Data ogłoszenia: | 15/12/2020 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2021, 04/01/2021 |