Rezolucja 2020/1866 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA) za rok budżetowy 2018

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1866
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA) za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego za rok budżetowy 2018,
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Transportu i Turystyki,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0066/2020),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2018 wyniósł 106 777 232,65 EUR, co stanowi wzrost o 23,76 % w porównaniu z 2017 r.; mając na uwadze, że wzrost ten był głównie związany z rozszerzeniem mandatu Agencji; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi w całości z budżetu Unii 2 ;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa z satysfakcją, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2018 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,02 %, co oznacza nieznaczny wzrost o 0,98 % w porównaniu z rokiem 2017, oraz że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 92,84 %, co oznacza spadek o 3,41 %;

Wyniki

2.
zauważa, że Agencja stosuje szereg określonych kluczowych wskaźników efektywności do pomiaru realizacji rocznego programu prac oraz że ocena Agencji stanowi główne narzędzie oceny wartości dodanej wynikającej z jej działalności; odnotowuje system zarządzania wynikami Agencji, w którym określono zarówno cele wieloletnie, jak i kwartalne kluczowe wskaźniki efektywności w ramach okresowego monitorowania realizacji rocznych programów prac; zauważa, że Agencja wykorzystuje wyłącznie wskaźnik wykonania budżetu jako główny kluczowy wskaźnik efektywności w celu usprawnienia zarządzania budżetem;
3.
zauważa, że kluczowe wskaźniki efektywności Agencji związane z ciągłością i jakością świadczonych przez nią usług zewnętrznych spełniają swoje odnośne cele ogólne oraz że rozszerzono system jakości wizyt i inspekcji;
4.
zachęca Agencję do wdrożenia zaleceń Trybunału;
5.
zauważa, że Agencja ściśle współpracuje z innymi agencjami Unii, takimi jak Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa oraz Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej, w wykonywaniu zadań europejskiej straży przybrzeżnej; ponadto zdecydowanie zachęca Agencję do poszukiwania dalszych i szerszych płaszczyzn współpracy ze wszystkimi agencjami Unii;
6.
odnotowuje, że po zatwierdzeniu w 2017 r. niezależnej oceny zewnętrznej wykonania rozporządzenia ustanawiającego Agencję w marcu 2018 r. Agencja przedstawiła plan działania; z zadowoleniem zauważa, że określono w nim działania, potencjalne zagrożenia i środki łagodzące, a także ramy czasowe wdrożenia i realistyczny wpływ na budżet;
7.
zachęca Agencję do dalszej cyfryzacji oferowanych usług;
8.
zauważa, że opóźnienia w funkcjonowaniu zdalnie kierowanych bezzałogowych systemów powietrznych (BSP) w ramach europejskiej współpracy w zakresie funkcji straży przybrzeżnej, spowodowane problemami technicznymi i utrzymującymi się trudnościami w uzyskaniu zezwoleń na loty od organów krajowych, doprowadziły do korekty budżetu zmniejszającej dotację UE i do zwrócenia Komisji środków na płatności w wysokości 6 000 000 EUR; zauważa, że to zmniejszenie środków okazało się niewystarczające z racji dalszych opóźnień spowodowanych problemami technicznymi i złymi warunkami meteorologicznymi, co doprowadziło do niższego odsetka wykorzystania środków na płatności; popiera zalecenie Rady Administracyjnej, by Agencja zajęła się ryzykiem, jakie dla pełnego wykonania budżetu stwarza kwestia zezwoleń na loty;
9.
z zadowoleniem przyjmuje bezpośrednie wspieranie przez Agencję wysiłków państw członkowskich na rzecz egzekwowania przepisów środowiskowych we wdrażaniu prawodawstwa w zakresie ochrony środowiska, a także świadczenie przez Agencję usług w zakresie BSP na rzecz operacji nadzoru morskiego, takich jak monitorowanie zanieczyszczenie morza i emisji; uważa, że dzięki dodatkowym zasobom Agencja może odegrać ważną rolę we wspieraniu państw członkowskich w ograniczaniu ryzyka środowiskowego związanego z transportem morskim oraz w poprawie zrównoważonego rozwoju sektora morskiego;
10.
zdaje sobie sprawę, że to dopiero drugi pełny rok działalności Agencji po przedłużeniu mandatu pod koniec 2016 r. oraz że niektóre czynniki, które doprowadziły do korekt budżetowych, nie były znane w momencie sporządzania budżetu na rok 2018; zauważa, że Agencja musiała dokonać zmian budżetowych, aby sprostać wzrostowi wynagrodzeń wynikającemu ze współczynnika korygującego dla Portugalii;
11.
zauważa z zadowoleniem, że Agencja testuje pseudosatelity wysokiego pułapu (HAPS), i z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w ten sposób wypełniana jest luka między satelitami a dronami;
12.
z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Agencji na rzecz zapewnienia usług operacyjnych, analiz, wiedzy specjalistycznej i możliwie najlepszego wsparcia technicznego w ramach projektów Komisji i państw członkowskich oraz dla użytkowników w sektorze transportu morskiego;
13.
wzywa Agencję do pełnego wykorzystania i w razie potrzeby dostosowania możliwości operacyjnych oferowanych przez drony, HAPS i satelity; podkreśla wielofunkcyjny charakter tych systemów, które obejmują zarówno ratownictwo morskie, jak i wczesne wykrywanie i monitorowanie zanieczyszczenia środowiska morskiego oraz niezbędne wysiłki na rzecz zwalczania nielegalnej działalności, takiej jak handel narkotykami, przemyt ludzi i połowy bez upoważnienia;
14.
zauważa, że w listopadzie 2018 r. Rada Administracyjna Agencji przyjęła nowe ramy kontroli wewnętrznej w oparciu o ramy Komisji z 2017 r.;
15.
zauważa, że na początku 2018 r. Agencja rozszerzyła zakres stosowania systemu zarządzania jakością wizyt i inspekcji (V&I QMS) w celu uwzględnienia inspekcji w zakresie ochrony na morzu i procesu analizy horyzontalnej; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że roczny audyt weryfikacyjny rozszerzonego systemu zarządzania jakością został pomyślnie przeprowadzony przez TUV Rheinland Portugal i że nie stwierdzono żadnych niezgodności;
16.
odnotowuje, że w 2018 r. nie zgłoszono żadnego przypadku konfliktu interesów; zauważa, że zgodnie z polityką zarządzania ryzykiem rejestr ryzyka został zaktualizowany w 2018 r. i że aktualizacja ta nie spowodowała żadnych krytycznych zagrożeń, które mogłyby prowadzić do sformułowania formalnego zastrzeżenia w rocznym poświadczeniu wiarygodności wydanym przez urzędnika zatwierdzającego; zauważa ponadto, że w 2018 r. nie urzeczywistniło się żadne z wcześniej zidentyfikowanych zagrożeń;
17.
docenia fakt, że Agencja wprowadziła odpowiednie mechanizmy kontroli płatności w odniesieniu do umów Agencji;
18.
zauważa, że wyniki piątej analizy porównawczej dotyczącej personelu są podobne do wyników z 2017 r.: 20,20 % (20,42 % w 2017 r.) personelu zajmuje się wsparciem administracyjnym koordynacji, 71,65 % (72,08 %) wykonuje zadania operacyjne, a 8,15 % (7,50 %) zadania neutralne;

Polityka kadrowa

19.
stwierdza, że na dzień 31 grudnia 2018 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 98,58 % i przyjęto 209 urzędników lub pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 212 stanowisk dla urzędników i pracowników na czas określony (w 2017 r. 212 zatwierdzonych stanowisk); zauważa ponadto, że w 2018 r. Agencja zatrudniała 30 pracowników kontraktowych i 17 oddelegowanych ekspertów krajowych; zachęca Agencję do przeprowadzenia badania dotyczącego dzielenia pracowników z innymi agencjami Unii, ze szczególnym naciskiem na możliwości dodatkowego łączenia personelu administracyjnego z innymi agencjami mającymi siedzibę w Lizbonie, a mianowicie z Europejskim Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii;
20.
z zadowoleniem odnotowuje równowagę płci osiągniętą wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla (dwaj mężczyźni i dwie kobiety); wyraża jednak zaniepokojenie z powodu niezrównoważonego uczestnictwa mężczyzn (44 członków) i kobiet (12 członkiń) na szczeblu zarządu;
21.
ubolewa nad brakiem informacji i szczegółów dotyczących planu działania na rzecz równowagi płci w Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu;

Zamówienia publiczne

22.
zauważa na podstawie sprawozdania Trybunału, że do końca 2018 r. Agencja nie porównywała systematycznie cen i ich wzrostu z wycenami przekazywanymi przez dostawcę i fakturami wystawianymi wykonawcy umowy ramowej za zakup licencji na oprogramowanie; na podstawie odpowiedzi Agencji zauważa, że mechanizm wdrażania tej umowy ramowej nie obejmował wykazu cen stałych, a zamiast tego Komisja postanowiła zastosować system podwyżek cen oraz że wykonawca skorzystał z przysługującego mu prawa do rozwiązania umowy ze skutkiem od 12 października 2019 r.;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

23.
odnotowuje, że Agencja stosuje i publikuje deklaracje o braku konfliktu interesów członków swojego zarządu i kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz że wydała wytyczne dotyczące konfliktu interesów i wdrożyła mechanizmy sygnalizowania nieprawidłowości, które są ważnym narzędziem wykrywania nadużyć finansowych, korupcji i poważnych nieprawidłowości;

Kontrole wewnętrzne

24.
odnotowuje, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) opublikowała sprawozdanie z kontroli dotyczącej wizyt i inspekcji w Agencji, stwierdzając, że opracowane z myślą o nich systemy zarządzania i kontroli są odpowiednio zaprojektowane i skutecznie oraz efektywnie wdrażane; zwraca uwagę, że IAS wydała cztery zalecenia, które Agencja zaakceptowała i zobowiązała się wykonać;
25.
zauważa, że w 2018 r. Agencja wdrożyła wszystkie plany działania związane z przeprowadzoną przez IAS w 2017 r. kontrolą dotyczącą zarządzania zasobami ludzkimi w Agencji;

Inne uwagi

26.
odnotowuje wysiłki Agencji na rzecz propagowania racjonalnego pod względem kosztów i przyjaznego dla środowiska miejsca pracy; zwraca jednak uwagę, że Agencja nie wdrożyła żadnych dodatkowych środków służących redukcji lub kompensacji emisji CO2;
27.
wzywa Agencję, by położyła nacisk na rozpowszechnianie wyników swoich badań wśród społeczeństwa oraz docierała do obywateli za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych narzędzi komunikacji;
28.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 14 maja 2020 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 120 z 29.3.2019, s. 201.
2 Dz.U. C 120 z 29.3.2019, s. 202.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0121.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.417.86

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2020/1866 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA) za rok budżetowy 2018
Data aktu: 14/05/2020
Data ogłoszenia: 11/12/2020