Rezolucja 2020/1848 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) za rok budżetowy 2018

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1848
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2018,
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
uwzględniając opinię Komisji Gospodarczej i Monetarnej,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0042/2020),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (zwanego dalej "Urzędem") na rok budżetowy 2018 wyniósł 25 207 008 EUR, co stanowi wzrost o 5,03 % w porównaniu z rokiem 2017; mając na uwadze, że Urząd jest finansowany z wkładu Unii (9 365 000 EUR, czyli 37,15 %) i wkładów krajowych organów nadzoru państw członkowskich (15 742 008 EUR, czyli 62,45 %) 2 ;
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału"), iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2018 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 %, co oznacza wzrost o 0,21 % w porównaniu z rokiem 2017; zauważa ponadto, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 85,48 %, co oznacza spadek o 2,61 % w porównaniu z rokiem 2017;
2.
zauważa, że ciężar obowiązków Urzędu wciąż się zmienia i obejmuje zarówno zadania regulacyjne, jak i egzekwowanie oraz stosowanie prawa unijnego;

Wyniki

3.
zauważa, że każdy z trzech operacyjnych celów strategicznych Urzędu - oprócz innych wskaźników wykorzystywanych wewnętrznie - ma kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) oceniające wartość dodaną działalności Urzędu i poprawę zarządzania budżetem;
4.
odnotowuje, że Urząd zrealizował swoje cele w odniesieniu do jedenastu KPI; dostrzega, że Urzędowi bardzo niewiele zabrakło do osiągnięcia celu w odniesieniu do pozostałych dwóch KPI;
5.
zauważa, że większość planowanych działań Urzędu (218 produktów i usług) została zrealizowana pomyślnie oraz że 25 produktów i usług miało niewielkie opóźnienia ze względu na niewystarczające zasoby, a także zmiany w wymogach i priorytetach; zauważa ponadto, że tylko trzy kierunki działań nie zostały zrealizowane zgodnie z planem lub z dopuszczalnym opóźnieniem;
6.
odnotowuje, że Urząd zastępuje obecny elektroniczny system zarządzania zasobami ludzkimi systemem Sysper udostępnionym przez Komisję; z zaniepokojeniem zauważa opóźnienie we wdrażaniu systemu Sysper 2; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;
7.
z zadowoleniem zauważa, że Urząd aktywnie poszukuje możliwości w zakresie efektywności i synergii z innymi agencjami, w szczególności z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego (EUNB) i Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), za pośrednictwem Wspólnego Komitetu Europejskich Urzędów Nadzoru oraz w drodze wspólnych zamówień; wyraża zadowolenie, że Urząd przykłada priorytetowe znaczenie do opracowania we współpracy z EUNB i ESMA wspólnych wytycznych wskazujących, w jaki sposób uwzględniać w ramach nadzoru ostrożnościowego przeciwdziałanie praniu pieniędzy i ryzyko związane z finansowaniem terroryzmu; zdecydowanie zachęca Urząd do aktywnego poszukiwania dalszych i szerszych płaszczyzn współpracy ze wszystkimi agencjami Unii; ponadto wzywa Urząd, aby zbadał możliwości połączenia swoich usług niezwiązanych z ekspertami, np. ITC, z innymi agencjami Unii;
8.
podkreśla, że rola Urzędu polegająca na wspieraniu wspólnego systemu nadzoru w europejskim systemie finansowym jest kluczowa dla zapewnienia stabilności finansowej, bardziej zintegrowanego, wydajniejszego i bezpieczniejszego rynku finansowego, jak również dla zadbania o wysoki poziom ochrony konsumentów w Unii przez promowanie uczciwości i przejrzystości na rynku towarów i usług finansowych;
9.
podkreśla kluczową rolę Urzędu, który wnosi wkład w wysokiej jakości wspólne standardy i praktyki regulacyjne i nadzorcze oraz przyczynia się do spójnego stosowania prawnie wiążących aktów unijnych, wspiera i ułatwia delegowanie zadań i kompetencji pomiędzy właściwymi organami, monitoruje i ocenia zmiany na rynku w zakresie swoich kompetencji oraz wzmacnia ochronę właścicieli polis, członków programów emerytalnych i uposażonych;
10.
podkreśla potrzebę ściślejszego nadzoru w niektórych państwach członkowskich, aby wyeliminować słabe punkty na rynkach ubezpieczeń tych państw członkowskich oraz chronić konsumentów przed nieuczciwymi praktykami wielonarodowych towarzystw ubezpieczeniowych;
11.
podkreśla, że dbając o to, aby wszystkie prace były wykonywane w pełni i w przewidzianym terminie, Urząd powinien trzymać się zadań i mandatu powierzonych mu przez Parlament i Radę, w pełni je realizować oraz nigdy nie powinien próbować przekraczać swojego mandatu; zwraca uwagę, że skoncentrowanie się na mandacie przyznanym przez Parlament i Radę doprowadzi do skuteczniejszego i wydajniejszego wykorzystania zasobów;
12.
podziela obawy Trybunału, że krajowe organy nadzorcze - poprzez wzajemną weryfikację - mają decydujący głos w najważniejszym organie zarządzającym Urzędu, co oznacza, że mogą decydować o zakresie działań podejmowanych przez Urząd, jeśli chodzi o ocenę własnej skuteczności;

Polityka kadrowa

13.
zauważa, że w dniu 31 grudnia 2018 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 95,54 % - przyjęto 107 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 112 stanowisk dla pracowników na czas określony (w 2017 r. - 101 zatwierdzonych stanowisk); zauważa, że w 2018 r. Urząd zatrudniał ponadto 33 pracowników kontraktowych i 18 oddelegowanych ekspertów krajowych;
14.
ubolewa nad brakiem równowagi pod względem udziału mężczyzn (6 członków) i kobiet (1 członkini) w Zarządzie; zauważa, że w 2018 r. Urząd odnotował stosunkowo dobrą równowagę płci, jeśli chodzi o kadrę kierowniczą wyższego szczebla (5 mężczyzn i 3 kobiety);
15.
zauważa, że zdaniem Trybunału Urząd nie zdołał jeszcze zmienić ukierunkowania swoich zadań z regulacji na nadzór i że powinien wzmocnić swoje zasoby kadrowe przypisane do zadań nadzorczych;

Zamówienia publiczne

16.
z zaniepokojeniem zauważa, że w przypadku jednego postępowania o udzielenie zamówienia Urząd zastosował kryteria udzielenia zamówienia, które obejmowały niekonkurencyjne elementy cenowe; wzywa Urząd do stosowania kryteriów, które koncentrują się na konkurencyjnych elementach cenowych;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

17.
docenia zastosowane przez Urząd środki oraz podejmowane przezeń wysiłki, aby zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi oraz chronić sygnalistów; odnotowuje fakt, że Urząd publikuje na swojej stronie internetowej rejestr spotkań z zewnętrznymi zainteresowanymi stronami;
18.
podkreśla znaczenie, jakie otwarta, efektywna i niezależna administracja ma dla wszystkich agencji unijnych i dla Unii jako całości; przypomina o problemie konfliktu interesów wynikającym z efektu "drzwi obrotowych" i podkreśla potrzebę stworzenia jednolitych ram prawnych w celu rozwiązania tego rodzaju problemów;

Kontrole wewnętrzne

19.
zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji wydała sprawozdanie z kontroli na temat testów warunków skrajnych w EIOPA, w wyniku których przedstawiono pięć zaleceń dotyczących usprawnień i wdrożenia planu działania;
20.
zauważa, że w 2018 r. Urząd korzystał z 29 pracowników tymczasowych na podstawie umów z agencjami pracy tymczasowej; przypomina, że zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/104/WE 3  pracownicy ci powinni pracować na takich samych warunkach pracy jak pracownicy zatrudnieni bezpośrednio przez Urząd; z niepokojem zauważa, że umowy nie wymagały od agencji pracy tymczasowej przestrzegania takich warunków pracy, co stwarza ryzyko sporów sądowych i uszczerbku na reputacji; wzywa Urząd, by przeanalizował warunki pracy pracowników tymczasowych i dopilnował, by były one zgodne z przepisami europejskiego i krajowego prawa pracy;

Inne uwagi

21.
zauważa, że wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii może w przyszłości spowodować spadek dochodów Urzędu; zauważa, że Urząd wydał ubezpieczycielom i krajowym organom nadzoru dwie opinie na temat kroków, jakie należy podjąć, aby uniknąć przerw w świadczeniu usług i aby zminimalizować ryzyko;
22.
podkreśla odpowiedzialność systemu finansowego, jeśli chodzi o podejmowanie wyzwań dotyczących zrównoważoności oraz dopilnowanie, by Unia wywiązywała się z zobowiązań podjętych w ramach porozumienia paryskiego na mocy Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu; podkreśla kluczową rolę Urzędu polegającą na uwzględnianiu czynników środowiskowych, społecznych i związanych z zarządzaniem w ramach regulacyjnych i nadzorczych oraz na mobilizowaniu i ukierunkowywaniu przepływów kapitału prywatnego na zrównoważone inwestycje; podkreśla w związku tym, że instytucje finansowe i właściwe organy krajowe muszą mieć zapewnione wystarczające środki, aby monitorować wdrażanie tych ram;
23.
wzywa Urząd, by kładł nacisk na rozpowszechnianie wyników swoich badań wśród społeczeństwa oraz docierał do obywateli za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych narzędzi komunikacji;
24.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 14 maja 2020 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 108 z 22.3.2018, s. 147.
2 Dz.U. C 108 z 22.3.2018, s. 148.
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/104/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie pracy tymczasowej (Dz.U. L 327 z 5.12.2008, s. 9).
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0121.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.417.39

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2020/1848 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) za rok budżetowy 2018
Data aktu: 14/05/2020
Data ogłoszenia: 11/12/2020