Rezolucja 2020/1848 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) za rok budżetowy 2018

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1848
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2018,
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
uwzględniając opinię Komisji Gospodarczej i Monetarnej,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0042/2020),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (zwanego dalej "Urzędem") na rok budżetowy 2018 wyniósł 25 207 008 EUR, co stanowi wzrost o 5,03 % w porównaniu z rokiem 2017; mając na uwadze, że Urząd jest finansowany z wkładu Unii (9 365 000 EUR, czyli 37,15 %) i wkładów krajowych organów nadzoru państw członkowskich (15 742 008 EUR, czyli 62,45 %) 2 ;
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału"), iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2018 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 %, co oznacza wzrost o 0,21 % w porównaniu z rokiem 2017; zauważa ponadto, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 85,48 %, co oznacza spadek o 2,61 % w porównaniu z rokiem 2017;
2.
zauważa, że ciężar obowiązków Urzędu wciąż się zmienia i obejmuje zarówno zadania regulacyjne, jak i egzekwowanie oraz stosowanie prawa unijnego;

Wyniki

3.
zauważa, że każdy z trzech operacyjnych celów strategicznych Urzędu - oprócz innych wskaźników wykorzystywanych wewnętrznie - ma kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) oceniające wartość dodaną działalności Urzędu i poprawę zarządzania budżetem;
4.
odnotowuje, że Urząd zrealizował swoje cele w odniesieniu do jedenastu KPI; dostrzega, że Urzędowi bardzo niewiele zabrakło do osiągnięcia celu w odniesieniu do pozostałych dwóch KPI;
5.
zauważa, że większość planowanych działań Urzędu (218 produktów i usług) została zrealizowana pomyślnie oraz że 25 produktów i usług miało niewielkie opóźnienia ze względu na niewystarczające zasoby, a także zmiany w wymogach i priorytetach; zauważa ponadto, że tylko trzy kierunki działań nie zostały zrealizowane zgodnie z planem lub z dopuszczalnym opóźnieniem;
6.
odnotowuje, że Urząd zastępuje obecny elektroniczny system zarządzania zasobami ludzkimi systemem Sysper udostępnionym przez Komisję; z zaniepokojeniem zauważa opóźnienie we wdrażaniu systemu Sysper 2; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;
7.
z zadowoleniem zauważa, że Urząd aktywnie poszukuje możliwości w zakresie efektywności i synergii z innymi agencjami, w szczególności z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego (EUNB) i Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), za pośrednictwem Wspólnego Komitetu Europejskich Urzędów Nadzoru oraz w drodze wspólnych zamówień; wyraża zadowolenie, że Urząd przykłada priorytetowe znaczenie do opracowania we współpracy z EUNB i ESMA wspólnych wytycznych wskazujących, w jaki sposób uwzględniać w ramach nadzoru ostrożnościowego przeciwdziałanie praniu pieniędzy i ryzyko związane z finansowaniem terroryzmu; zdecydowanie zachęca Urząd do aktywnego poszukiwania dalszych i szerszych płaszczyzn współpracy ze wszystkimi agencjami Unii; ponadto wzywa Urząd, aby zbadał możliwości połączenia swoich usług niezwiązanych z ekspertami, np. ITC, z innymi agencjami Unii;
8.
podkreśla, że rola Urzędu polegająca na wspieraniu wspólnego systemu nadzoru w europejskim systemie finansowym jest kluczowa dla zapewnienia stabilności finansowej, bardziej zintegrowanego, wydajniejszego i bezpieczniejszego rynku finansowego, jak również dla zadbania o wysoki poziom ochrony konsumentów w Unii przez promowanie uczciwości i przejrzystości na rynku towarów i usług finansowych;
9.
podkreśla kluczową rolę Urzędu, który wnosi wkład w wysokiej jakości wspólne standardy i praktyki regulacyjne i nadzorcze oraz przyczynia się do spójnego stosowania prawnie wiążących aktów unijnych, wspiera i ułatwia delegowanie zadań i kompetencji pomiędzy właściwymi organami, monitoruje i ocenia zmiany na rynku w zakresie swoich kompetencji oraz wzmacnia ochronę właścicieli polis, członków programów emerytalnych i uposażonych;
10.
podkreśla potrzebę ściślejszego nadzoru w niektórych państwach członkowskich, aby wyeliminować słabe punkty na rynkach ubezpieczeń tych państw członkowskich oraz chronić konsumentów przed nieuczciwymi praktykami wielonarodowych towarzystw ubezpieczeniowych;
11.
podkreśla, że dbając o to, aby wszystkie prace były wykonywane w pełni i w przewidzianym terminie, Urząd powinien trzymać się zadań i mandatu powierzonych mu przez Parlament i Radę, w pełni je realizować oraz nigdy nie powinien próbować przekraczać swojego mandatu; zwraca uwagę, że skoncentrowanie się na mandacie przyznanym przez Parlament i Radę doprowadzi do skuteczniejszego i wydajniejszego wykorzystania zasobów;
12.
podziela obawy Trybunału, że krajowe organy nadzorcze - poprzez wzajemną weryfikację - mają decydujący głos w najważniejszym organie zarządzającym Urzędu, co oznacza, że mogą decydować o zakresie działań podejmowanych przez Urząd, jeśli chodzi o ocenę własnej skuteczności;

Polityka kadrowa

13.
zauważa, że w dniu 31 grudnia 2018 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 95,54 % - przyjęto 107 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 112 stanowisk dla pracowników na czas określony (w 2017 r. - 101 zatwierdzonych stanowisk); zauważa, że w 2018 r. Urząd zatrudniał ponadto 33 pracowników kontraktowych i 18 oddelegowanych ekspertów krajowych;
14.
ubolewa nad brakiem równowagi pod względem udziału mężczyzn (6 członków) i kobiet (1 członkini) w Zarządzie; zauważa, że w 2018 r. Urząd odnotował stosunkowo dobrą równowagę płci, jeśli chodzi o kadrę kierowniczą wyższego szczebla (5 mężczyzn i 3 kobiety);
15.
zauważa, że zdaniem Trybunału Urząd nie zdołał jeszcze zmienić ukierunkowania swoich zadań z regulacji na nadzór i że powinien wzmocnić swoje zasoby kadrowe przypisane do zadań nadzorczych;

Zamówienia publiczne

16.
z zaniepokojeniem zauważa, że w przypadku jednego postępowania o udzielenie zamówienia Urząd zastosował kryteria udzielenia zamówienia, które obejmowały niekonkurencyjne elementy cenowe; wzywa Urząd do stosowania kryteriów, które koncentrują się na konkurencyjnych elementach cenowych;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

17.
docenia zastosowane przez Urząd środki oraz podejmowane przezeń wysiłki, aby zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi oraz chronić sygnalistów; odnotowuje fakt, że Urząd publikuje na swojej stronie internetowej rejestr spotkań z zewnętrznymi zainteresowanymi stronami;
18.
podkreśla znaczenie, jakie otwarta, efektywna i niezależna administracja ma dla wszystkich agencji unijnych i dla Unii jako całości; przypomina o problemie konfliktu interesów wynikającym z efektu "drzwi obrotowych" i podkreśla potrzebę stworzenia jednolitych ram prawnych w celu rozwiązania tego rodzaju problemów;

Kontrole wewnętrzne

19.
zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji wydała sprawozdanie z kontroli na temat testów warunków skrajnych w EIOPA, w wyniku których przedstawiono pięć zaleceń dotyczących usprawnień i wdrożenia planu działania;
20.
zauważa, że w 2018 r. Urząd korzystał z 29 pracowników tymczasowych na podstawie umów z agencjami pracy tymczasowej; przypomina, że zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/104/WE 3  pracownicy ci powinni pracować na takich samych warunkach pracy jak pracownicy zatrudnieni bezpośrednio przez Urząd; z niepokojem zauważa, że umowy nie wymagały od agencji pracy tymczasowej przestrzegania takich warunków pracy, co stwarza ryzyko sporów sądowych i uszczerbku na reputacji; wzywa Urząd, by przeanalizował warunki pracy pracowników tymczasowych i dopilnował, by były one zgodne z przepisami europejskiego i krajowego prawa pracy;

Inne uwagi

21.
zauważa, że wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii może w przyszłości spowodować spadek dochodów Urzędu; zauważa, że Urząd wydał ubezpieczycielom i krajowym organom nadzoru dwie opinie na temat kroków, jakie należy podjąć, aby uniknąć przerw w świadczeniu usług i aby zminimalizować ryzyko;
22.
podkreśla odpowiedzialność systemu finansowego, jeśli chodzi o podejmowanie wyzwań dotyczących zrównoważoności oraz dopilnowanie, by Unia wywiązywała się z zobowiązań podjętych w ramach porozumienia paryskiego na mocy Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu; podkreśla kluczową rolę Urzędu polegającą na uwzględnianiu czynników środowiskowych, społecznych i związanych z zarządzaniem w ramach regulacyjnych i nadzorczych oraz na mobilizowaniu i ukierunkowywaniu przepływów kapitału prywatnego na zrównoważone inwestycje; podkreśla w związku tym, że instytucje finansowe i właściwe organy krajowe muszą mieć zapewnione wystarczające środki, aby monitorować wdrażanie tych ram;
23.
wzywa Urząd, by kładł nacisk na rozpowszechnianie wyników swoich badań wśród społeczeństwa oraz docierał do obywateli za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych narzędzi komunikacji;
24.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 14 maja 2020 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 108 z 22.3.2018, s. 147.
2 Dz.U. C 108 z 22.3.2018, s. 148.
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/104/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie pracy tymczasowej (Dz.U. L 327 z 5.12.2008, s. 9).
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0121.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.417.39

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2020/1848 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) za rok budżetowy 2018
Data aktu: 14/05/2020
Data ogłoszenia: 11/12/2020