Rezolucja 2020/1909 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia (ETF) za rok budżetowy 2018

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1909
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia (ETF) za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2018,
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
uwzględniając opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0047/2020),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiej Fundacji Kształcenia (zwanej dalej "Fundacją") na rok budżetowy 2018 wyniósł 20 144 018 EUR, czyli prawie tyle samo co w 2017 r. (nieznaczny spadek); mając na uwadze, że budżet Fundacji pochodzi w całości z budżetu Unii 2 ;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Fundacji za rok budżetowy 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2018 doprowadziły do osiągnięcia wysokiego wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,99 %, co oznacza nieznaczny wzrost o 0,06 % w porównaniu z rokiem 2017; zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 98,07 %, co oznacza wzrost o 0,10 % w porównaniu z rokiem 2017;

Wyniki

2.
odnotowuje, że oprócz innych wskaźników dotyczących produktywności i jakości Fundacja stosuje szereg kluczowych wskaźników efektywności, aby ocenić wartość dodaną wynikającą z jej działalności oraz usprawnić zarządzanie budżetem;
3.
zauważa, że Fundacja osiągnęła wskaźnik realizacji działań na poziomie 91 %, z czego 94 % zostało ukończonych w terminie; zauważa, że w przypadku 14 z 15 kluczowych wskaźników efektywności Fundacja przekroczyła zakładane cele;
4.
z zadowoleniem przyjmuje umowy i roczne plany działania Fundacji w zakresie współpracy w obszarach polityki, które częściowo pokrywają się z działaniami Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy oraz Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego; docenia fakt, że Fundacja stała się liderem międzyagencyjnej umowy na przeprowadzenie porównawczych ankiet na temat zaangażowania pracowników; pochwala tę praktykę jako przykład godny naśladowania; zdecydowanie zachęca Fundację do aktywnego poszukiwania dalszych i szerszych płaszczyzn współpracy ze wszystkimi agencjami Unii;
5.
zauważa, że Fundacja była zaangażowana w określanie, formułowanie, wdrażanie, monitorowanie i ocenę zewnętrznych programów Unii związanych z rozwojem umiejętności i kapitału ludzkiego oraz zatrudnieniem; docenia fakt, że Fundacja jest jedyną agencją Unii posiadającą mandat do pracy poza Unią polegającej na wspieraniu unijnych działań zewnętrznych w dziedzinie kształcenia, szkolenia zawodowego, umiejętności i systemów rynku pracy oraz rozwoju kapitału ludzkiego w krajach partnerskich Unii z myślą o zwiększaniu szans na znalezienie zatrudnienia i możliwości zatrudnienia dla ich obywateli;
6.
z zadowoleniem przyjmuje współpracę Fundacji z państwami sąsiadującymi z Unią, krajami kandydującymi i państwami Azji Środkowej oraz jej wkład w realizację panafrykańskich strategii politycznych i unijnych programów z myślą o wspieraniu zatrudnialności i włączenia społeczno-gospodarczego, a także zdecydowanie popiera cel Fundacji, jakim jest globalna poprawa kształtowania polityki kształcenia i szkolenia zawodowego;
7.
zachęca Fundację do pracy w obszarze umiejętności i kompetencji cyfrowych oraz udzielania państwom pomocy w doskonaleniu ich kwalifikacji i systemów kwalifikacji w celu modernizacji kształcenia i szkolenia zawodowego na potrzeby uczenia się przez całe życie, zatrudnialności i przyszłej konkurencyjności tych regionów i państw; uznaje, że 86 % państw, w których działa Fundacja, wykazało postępy w obszarach takich jak kwalifikacje, sprawowanie rządów, zatrudnialność, zapewnianie kształcenia i szkolenia zawodowego, nauka przedsiębiorczości oraz analiza polityczna;
8.
przypomina, że w celach zrównoważonego rozwoju ONZ, w Europejskim konsensusie w sprawie rozwoju i w globalnym sprawozdaniu MOP w sprawie przyszłości pracy uczenie się przez całe życie uznano za niezbędne dla trwałego wzrostu gospodarczego i stabilnego inkluzywnego społeczeństwa, i zaleca, by pozostało ono centralnym obszarem działań Fundacji;
9.
na podstawie sprawozdania Trybunału z przykrością stwierdza, że nie ma dowodów na to, że w ramach postępowania o udzielenie zamówienia, na podstawie którego na rzecz Fundacji pracowało pięciu pracowników tymczasowych, udzielono zamówienia, które zapewnia najlepszy stosunek wartości do ceny; zgadza się ze spostrzeżeniem Trybunału, że Fundacja powinna stosować kryteria udzielenia zamówienia, które koncentrują się na konkurencyjnych elementach cenowych;
10.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Fundacja zrealizowała działania, które doprowadziły do formalnego zamknięcia wszystkich zaleceń wydanych przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji w ramach kontroli monitorowania postępów w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego za rok 2017, oraz że wskaźnik realizacji zaleceń z audytu wewnętrznego trzeci rok z rzędu wynosi 100 %;
11.
podkreśla, że przejrzystość i wiedza obywateli o istnieniu agencji są niezwykle istotne dla ich demokratycznej rozliczalności; uważa, że zasadnicze znaczenie mają użyteczność i łatwość korzystania z zasobów i danych agencji; w związku z tym wzywa do oceny sposobu przedstawiania i udostępniania danych i zasobów oraz oceny, w jakim stopniu obywatele uważają, że dane można łatwo identyfikować, rozpoznawać i wykorzystywać; zauważa, że państwa członkowskie mogą upowszechniać wiedzę społeczeństwa na ten temat dzięki przygotowaniu kompleksowego planu dotarcia do większej liczby obywateli unijnych;

Polityka kadrowa

12.
zauważa, że na dzień 31 grudnia 2018 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 98,84 % - przyjęto 85 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 86 stanowisk dla tej kategorii pracowników (w porównaniu z 88 stanowiskami zatwierdzonymi w 2017 r.); zwraca ponadto uwagę, że w 2018 r. w Fundacji pracowało 39 pracowników kontraktowych i jeden oddelegowany ekspert krajowy;
13.
zauważa, że konieczne są dalsze wysiłki na rzecz osiągnięcia większej równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla (3 mężczyzn i 1 kobieta); zauważa jednak z zadowoleniem, że osiągnięto równowagę płci w zarządzie (14 mężczyzn i 14 kobiet);
14.
zauważa, że Fundacja stosuje szereg środków przeciwdziałających molestowaniu oraz że wszyscy nowi pracownicy biorą udział w sesji informacyjnej organizowanej przez doradców, którzy wykonują swoje zadania w zaufaniu;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

15.
odnotowuje wprowadzone środki i aktualnie wdrażane działania Fundacji pozwalające zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi oraz chronić sygnalistów;
16.
zauważa, że Fundacja opracowała własną strategię zwalczania nadużyć finansowych w oparciu o metodologię opracowaną przez OLAF i wdraż a ją od 2014 r.;

Kontrole wewnętrzne

17.
zauważa, że rok 2018 był pierwszym pełnym rokiem wdrażania 17 zasad kontroli wewnętrznej Fundacji po ich przyjęciu przez Radę Zarządzającą w listopadzie 2017 r. oraz że w styczniu 2018 r. Fundacja opracowała metodologię i zestaw wskaźników w celu wsparcia i wzmocnienia regularnego monitorowania i corocznej oceny kontroli wewnętrznych; wzywa Fundację, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o środkach podjętych w celu poprawy tej sytuacji;
18.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału w 2018 r. przeprowadzono na zlecenie Komisji zewnętrzną ocenę agencji unijnych wchodzących w zakres kompetencji Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego (Fundacji, Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy oraz Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego) pod kątem ich adekwatności, skuteczności, wydajności, spójności i unijnej wartości dodanej; wzywa Fundację do informowania organu udzielającego absolutorium o tej ocenie;
19.
wzywa Fundację, aby skupiła się na upowszechnianiu wyników prowadzonych przez nią badań naukowych oraz na docieraniu do opinii publicznej za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych środków przekazu;
20.
zachęca Fundację do dalszego wykorzystywania innowacyjnych rozwiązań cyfrowych, w tym elektronicznych zamówień publicznych;
21.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 14 maja 2020 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 120 z 29.3.2019, s. 182.
2 Dz.U. C 120 z 29.3.2019, s. 183.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0121.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.417.231

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2020/1909 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia (ETF) za rok budżetowy 2018
Data aktu: 14/05/2020
Data ogłoszenia: 11/12/2020