Decyzja 2020/1829 w sprawie przedstawienia, w imieniu Unii Europejskiej, propozycji poprawek do załącznika IV i niektórych pozycji w załącznikach II i IX do Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych do rozpatrzenia na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron oraz w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na tym posiedzeniu w odniesieniu do przedstawionych przez inne Strony tej konwencji propozycji poprawek do załącznika IV i niektórych pozycji w załącznikach II, VIII i IX do tej konwencji

DECYZJA RADY (UE) 2020/1829
z dnia 24 listopada 2020 r.
w sprawie przedstawienia, w imieniu Unii Europejskiej, propozycji poprawek do załącznika IV i niektórych pozycji w załącznikach II i IX do Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych do rozpatrzenia na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron oraz w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na tym posiedzeniu w odniesieniu do przedstawionych przez inne Strony tej konwencji propozycji poprawek do załącznika IV i niektórych pozycji w załącznikach II, VIII i IX do tej konwencji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja bazylejska o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych (zwana dalej "konwencją") weszła w życie w 1992 r. i została zawarta przez Unię decyzją Rady 93/98/EWG 1 .

(2) Rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 2  wykonuje tę konwencję oraz decyzję C(2001)107/FINAL Rady Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w sprawie kontroli transgra- nicznego przemieszczania odpadów przeznaczonych do odzysku, zmieniającą decyzję OECD C(92)39/FINAL (zwaną dalej "decyzją OECD") na terytorium Unii. Odniesienia do operacji usuwania odpadów wymienionych w załączniku IV do konwencji znajdują się w wielu aktach Unii, takich jak dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 3 .

(3) Zgodnie z konwencją Konferencja Stron rozważa i przyjmuje, w miarę potrzeb, poprawki do konwencji. Poprawki do konwencji są przyjmowane na posiedzeniu Konferencji Stron.

(4) Podczas piętnastego posiedzenia zaplanowanego na lipiec 2021 r. Konferencja Stron rozważy, zgodnie z procedurą określoną w art. 18 konwencji, poprawki do załączników II, IV, VIII i IX do konwencji przedstawione przez Unię lub jakąkolwiek inną Stronę konwencji.

(5) Należy przedstawić w imieniu Unii propozycje poprawek do załącznika IV do konwencji w celu: dodania do niego ogólnego wprowadzenia, w którym wyraźnie zostaną rozróżnione pojęcia procesów innych niż odzysk i procesów odzysku; sprecyzowania, że obejmuje on wszystkie procesy usuwania odpadów, które mają lub mogłyby mieć miejsce w praktyce, niezależnie od ich statusu prawnego i niezależnie od tego, czy są uznawane za bezpieczne dla środowiska, oraz że obejmuje on również procesy, które mają miejsce przed poddaniem odpadów innym procesom; dodania tytułów i tekstów wprowadzających wyjaśniających, co rozumie się przez procesy inne niż odzysk (załącznik IVA) i procesy odzysku (załącznik IVB); uaktualnienia i sprecyzowania opisów procesów zgodnie z postępem naukowym, technicznym i w innych dziedzinach, jaki nastąpił od czasu przyjęcia konwencji w 1989 r.; a także zapewnienia, poprzez wprowadzenie postanowień uniwersalnych, objęcia wymogami konwencji wszystkich procesów, które nie zostały wyraźnie wymienione.

(6) Opisy operacji usuwania odpadów zawarte w załączniku IV do konwencji mają charakter ogólny i wskazane byłoby ich doprecyzowanie. Unia powinna zatem zaproponować opracowanie przez Konferencję Stron wyjaśnień lub wytycznych w celu doprecyzowania charakteru takich procesów lub też poprzeć takie propozycje przedstawiane przez inne Strony. Takie wyjaśnienia lub wytyczne powinny zawierać doprecyzowanie oraz przykłady procesów objętych konwencją, i nie powinny zostać włączone do tekstu konwencji. Wskazane byłoby przyjęcie takich wyjaśnień lub wytycznych przed wejściem w życie poprawek do załącznika IV do konwencji.

(7) Celami propozycji dotyczących załącznika IV do konwencji są: zapewnienie pełnego stosowania odpowiednich mechanizmów kontroli przewidzianych w konwencji, a tym samym - w przypadku ich przyjęcia - poprawę kontroli przemieszczania odpadów; ułatwienie zapobiegania nielegalnemu przemieszczaniu; zwiększenie jasności prawa oraz ustalenie wspólnego rozumienia i interpretacji przez Strony konwencji procesu usuwania odpadów; a także wspieranie bezpiecznego dla środowiska gospodarowania odpadami na poziomie globalnym i przyczynianie się do przejścia na globalną gospodarkę o obiegu zamkniętym.

(8) W związku z propozycją poprawek do załącznika IV do konwencji należy przedstawić w imieniu Unii propozycje dotyczące poprawek do pozycji dotyczących odpadów tworzyw sztucznych w załącznikach II i IX do konwencji, ponieważ odnoszą się one do określonego procesu usuwania odpadów wymienionego w załączniku IV do konwencji.

(9) Unia powinna co do zasady popierać poprawki proponowane w późniejszym terminie przez inne Strony konwencji, dotyczące wykazu procesów usuwania odpadów w załączniku IV do konwencji, pozycji dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego wymienionych obecnie w załącznikach VIII i IX do konwencji, a także nowych proponowanych pozycji dotyczących takich odpadów w załączniku II (Kategorie odpadów wymagających specjalnej uwagi) do konwencji, pod warunkiem że mogłyby one osiągnąć te same cele, co cele leżące u podstaw propozycji Unii dotyczących załącznika IV do konwencji.

(10) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron w odniesieniu do propozycji innych Stron konwencji, dotyczących poprawek do załącznika IV i niektórych pozycji w załącznikach II, VIII i IX do konwencji, ponieważ planowany akt (zmiany w załącznikach do konwencji) będzie wią- żący dla Unii i będzie mieć wpływ na zakres stosowania i treść prawa Unii, w szczególności rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 i dyrektywy 2008/98/WE.

(11) Należy utrzymać obecną sytuację w przypadku przemieszczania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego innego niż niebezpieczny na terytorium Unii i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), a zatem nie należy stosować systemu kontroli wynikającego z ewentualnego dodania do załącznika II do konwencji pozycji dotyczących tego rodzaju przemieszczania. W tym celu Unia powinna, w niezbędnym zakresie, stosować procedury określone w decyzji OECD, bez uszczerbku dla powiadomienia dokonanego zgodnie z art. 11 konwencji, w celu zapewnienia, aby przyjęcie poprawek do załącznika II do konwencji nie spowodowało nałożenia dodatkowych kontroli na przemieszczanie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego innego niż niebezpieczny na terytorium Unii i EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
W odniesieniu do propozycji poprawek do załącznika IV i niektórych pozycji w załącznikach II i IX do Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych (zwanej dalej "konwencją") oraz propozycji poprawek do załączników II, VIII i IX do konwencji w odniesieniu do zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron Unia dąży do osiągnięcia następujących celów:
a)
zapewnienie pełnego stosowania odpowiednich mechanizmów kontroli przewidzianych w konwencji w celu poprawy kontroli przemieszczania odpadów oraz ułatwienia zapobiegania nielegalnemu przemieszczaniu odpadów;
b)
wspieranie bezpiecznego dla środowiska gospodarowania odpadami na poziomie globalnym i przyczynianie się do przejścia na globalną gospodarkę o obiegu zamkniętym; oraz
c)
zwiększenie jasności prawnej oraz uzgodnienie wspólnego rozumienia i interpretacji przez Strony procesów usuwania odpadów objętych załącznikiem IV do konwencji.
2. 
Aby dążyć do osiągnięcia celów wymienionych w ust. 1, Unia przedstawi do rozpatrzenia podczas piętnastego posiedzenia Konferencji Stron propozycję poprawek do załącznika IV do konwencji w celu:
a)
włączenia do załącznika IV ogólnego wprowadzenia wyraźnie rozróżniającego pojęcia procesów innych niż odzysk i procesów odzysku, oraz sprecyzowania, że obejmuje on wszystkie procesy usuwania odpadów, które mają lub mogłyby mieć miejsce w praktyce, niezależnie od ich statusu prawnego i niezależnie od tego, czy są uznawane za bezpieczne dla środowiska, oraz że obejmuje on również procesy, które mają miejsce przed poddaniem odpadów innym procesom;
b)
włączenia do załącznika IV tytułów i tekstów wprowadzających w celu wyjaśnienia, co rozumie się przez procesy inne niż odzysk (załącznik IVA) i procesy odzysku (załącznik IVB); oraz
c)
uaktualnienia i sprecyzowania opisów procesów w załączniku IV zgodnie z postępem naukowym, technicznym i w innych dziedzinach, jaki nastąpił od czasu przyjęcia konwencji w 1989 r., a także zapewnienia, poprzez wprowadzenie w załączniku IV postanowień uniwersalnych, objęcia wymogami konwencji wszystkich procesów, które nie zostały wyraźnie wymienione.

Szczegółowa propozycja poprawek do załącznika IV została przedstawiona w części I załącznika do niniejszej decyzji.

3. 
Unia przedstawi do rozpatrzenia podczas piętnastego posiedzenia Konferencji Stron propozycje poprawek do pozycji dotyczących odpadów tworzyw sztucznych w załącznikach II i IX do konwencji. Szczegółowe propozycje dotyczące tych poprawek zostały przedstawione w części II załącznika do niniejszej decyzji.
4. 
Komisja, w imieniu Unii, przedstawi propozycje, o których mowa w ust. 2 i 3, Sekretariatowi konwencji.
5. 
Unia zaproponuje, aby Konferencja Stron opracowała wyjaśnienia lub wytyczne, które nie będą umieszczane w treści samej konwencji, zapewniając doprecyzowanie i przykłady zakresu procesu usuwania odpadów objętych załącznikiem IV do konwencji, lub poprze takie propozycje przedstawiane przez inne Strony.
Artykuł  2

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii podczas piętnastego posiedzenia Konferencji Stron w odniesieniu do przedstawionych przez inne Strony konwencji propozycji poprawek do załącznika IV i niektórych pozycji w załącznikach II, VIII i IX do konwencji polega na tym, że Unia może poprzeć poprawki zaproponowane przez inne Strony konwencji, pod warunkiem że przyczyniają się one do osiągnięcia celów Unii wymienionych w art. 1 ust. 1 dotyczących:

a)
procesów usuwania odpadów wymienionych w załączniku IV do konwencji;
b)
nowych proponowanych pozycji dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego w załączniku II (Kategorie odpadów wymagających specjalnej uwagi) do konwencji; oraz
c)
pozycji dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego wymienionych obecnie w załącznikach VIII i IX do konwencji.
Artykuł  3

W zależności od rozwoju sytuacji na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron przedstawiciele Unii, w porozumieniu z państwami członkowskimi, mogą uzgodnić uściślenie stanowiska, o którym mowa w art. 1 i 2, podczas organizowanych na miejscu posiedzeń koordynacyjnych, bez konieczności podejmowania przez Radę kolejnej decyzji.

Artykuł  4

W przypadku przyjęcia nowych pozycji dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego innego niż niebezpieczny w załączniku II do konwencji na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron Unia podejmuje, w niezbędnym zakresie, kroki wymagane na mocy decyzji OECD, bez uszczerbku dla powiadomienia dokonanego zgodnie z art. 11 konwencji, w celu zapewnienia, aby nie miało to wpływu na obecne kontrole przemieszczania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego innego niż niebezpieczny na terytorium Unii i EOG.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 listopada 2020 r.
W imieniu Rady
M. ROTH
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

CZĘŚĆ  I

Propozycja w imieniu Unii Europejskiej dotycząca poprawek do załącznika IV do Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych

(propozycja nowego tekstu załącznika IV)

ZAŁĄCZNIK IV 4

Procesy usuwania odpadów

Procesy usuwania odpadów dzielą się na dwie kategorie, a mianowicie procesy odzysku i procesy inne niż odzysk. Dział A obejmuje procesy inne niż odzysk, a dział B - procesy odzysku.

Niniejszy załącznik obejmuje również w obydwu działach, A i B, procesy usuwania odpadów, które mają miejsce przed poddaniem odpadów jakimkolwiek innym procesom ujętym w danym dziale 5 .

Niniejszy załącznik obejmuje wszystkie procesy usuwania odpadów, niezależnie od ich statusu prawnego i niezależnie od tego, czy uznaje się je za bezpieczne dla środowiska.

A.
Procesy inne niż odzysk

Proces inny niż odzysk to proces niebędący procesem odzysku, nawet w przypadku gdy wtórnym skutkiem takiego procesu jest odzysk substancji lub energii.

D20 Inżynieryjne składowanie na naziemnym składowisku odpadów odizolowanym od środowiska

D21 Retencja powierzchniowa (na przykład umieszczenie ciekłych pozostałości i szlamów w dołach, basenach lub zbiornikach odpadów wydobywczych)

D22 Zdeponowanie na powierzchni ziemi inne niż objęte D20 i D21 (na przykład składowanie trwałe naziemne)

D23 Trwałe składowanie podziemne (na przykład umieszczanie pojemników w kopalni)

D24 Zdeponowanie w powierzchni ziemi inne niż objęte D23 (na przykład wtrysk do odwiertów, wysadów solnych lub naturalnie powstających komór)

D25 Obróbka gleby i ziemi in situ (na przykład biodegradacja lub obróbka biologiczna lub chemiczna)

D26 Odprowadzanie do wód, z wyłączeniem mórz i oceanów

D27 Odprowadzanie do mórz i oceanów, w tym lokowanie w dnie

D28 Uwalnianie do atmosfery (na przykład odprowadzanie sprężonych lub skroplonych gazów)

D29 Termiczne przekształcenie inne niż objęte pozycją R24 w dziale B (na przykład spalanie)

D30 Operacje inne niż odzysk objęte pozycjami D20 - D29

D31 Obróbka biologiczna przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale A

D32 Mieszanie, w tym sporządzanie mieszanek, przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale A

D33 Obróbka ręczna (na przykład sortowanie), obróbka fizyczna/mechaniczna inna niż objęta pozycją D32 (na przykład sortowanie, rozdrabnianie, parowanie, suszenie, autoklawowanie), obróbka fizyczna/chemiczna (na przykład ekstrakcja za pomocą rozpuszczalnika), obróbka chemiczna (na przykład neutralizacja, strącanie chemiczne) lub unieruchomienie (na przykład stabilizacja, zestalanie) przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale A

D34 Przepakowywanie przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale A

D35 Obróbka inna niż objęta pozycjami D31 - D34 przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale A

D36 Tymczasowe magazynowanie przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale A

B.
Procesy odzysku

Proces odzysku to proces, którego głównym wynikiem jest wykorzystanie odpadów do użytecznego zastosowania dzięki zastąpieniu innych materiałów, które w przeciwnym wypadku użyto by do spełnienia określonej funkcji, lub przygotowanie odpadów do spełnienia takiej funkcji, w danym zakładzie lub w szerzej pojętej gospodarce.

R20 Przygotowanie do ponownego użycia (na przykład sprawdzenie, czyszczenie, naprawa, regeneracja)

R21 Recykling substancji organicznych (na przykład obróbka fizyczna/mechaniczna, obróbka chemiczna)

R22 Recykling metali i związków metali (na przykład wytapianie, hydrometalurgia, obróbka fizyczna/mechaniczna)

R23 Recykling materiałów nieorganicznych inny niż objęty pozycją R22 (na przykład obróbka fizyczna/mechaniczna, obróbka chemiczna)

R24 Termiczne przekształcenie, którego głównym wynikiem jest wytwarzanie energii (na przykład spalanie)

R25 Procesy odzysku inne niż objęte pozycjami R20 - R24

R26 Obróbka biologiczna przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale B

R27 Mieszanie, w tym sporządzanie mieszanek, przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale B

R28 Obróbka ręczna (na przykład sortowanie), obróbka fizyczna/mechaniczna inna niż objęta pozycją R27 (na przykład sortowanie, rozdrabnianie, parowanie, suszenie, autoklawowanie), obróbka fizyczna/chemiczna (na przykład ekstrakcja za pomocą rozpuszczalnika) lub obróbka chemiczna (na przykład neutralizacja, strącanie) przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale B

R29 Obróbka biologiczna przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale B

R30 Obróbka inna niż objęta pozycjami R26 - R29 przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale B

R31 Tymczasowe magazynowanie przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w dziale B

CZĘŚĆ  II

Propozycje w imieniu Unii Europejskiej dotyczące poprawek do załączników II i IX do Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych

W dwóch przypisach do pozycji Y48 w załączniku II do konwencji oraz w dwóch przypisach do pozycji B3011 w załączniku IX do konwencji tekst "Recykling/odzysk substancji organicznych, które nie są stosowane jako rozpuszczalniki (R21 w załączniku IV, dział B)" zastępuje się tekstem "Recykling substancji organicznych (na przykład obróbka fizyczna/mechaniczna, obróbka chemiczna) (R21 w załączniku IV, dział B)", a tekst "operacja R3" zastępuje się tekstem "proces R21".

Poprawki te wejdą w życie z chwilą wejścia w życie poprawek do załącznika IV do konwencji.

1 Decyzja Rady 93/98/EWG z dnia 1 lutego 1993 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Wspólnoty, Konwencji o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych (konwencji bazylejskiej) (Dz.U. L 39 z 16.2.1993, s. 1).
2 Rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz.U. L 190 z 12.7.2006, s. 1).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).
4 Poprawki do niniejszego załącznika wchodzą w życie z dniem ... [dzień przypadający [trzy] [cztery] lata po przyjęciu przez Konferencję Stron] r.
5 Zob. operacje D31-D36 w dziale A oraz operacje R26-R31 w dziale B.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.409.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/1829 w sprawie przedstawienia, w imieniu Unii Europejskiej, propozycji poprawek do załącznika IV i niektórych pozycji w załącznikach II i IX do Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych do rozpatrzenia na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron oraz w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na tym posiedzeniu w odniesieniu do przedstawionych przez inne Strony tej konwencji propozycji poprawek do załącznika IV i niektórych pozycji w załącznikach II, VIII i IX do tej konwencji
Data aktu: 24/11/2020
Data ogłoszenia: 04/12/2020