Decyzja 2020/1804 ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla wyświetlaczy elektronicznych

DECYZJA KOMISJI (UE) 2020/1804
z dnia 27 listopada 2020 r.
ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla wyświetlaczy elektronicznych

(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 8156)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 1 grudnia 2020 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie rozporządzenia (WE) nr 66/2010 oznakowanie ekologiczne UE można przyznawać produktom o ograniczonym poziomie wpływu na środowisko w ciągu ich całego cyklu życia.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 66/2010 stanowi, że określone kryteria oznakowania ekologicznego UE należy ustalać według grup produktów.

(3) Decyzją Komisji 2009/300/WE 2  ustanowiono kryteria i związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji dla grupy produktów "odbiorniki telewizyjne". Decyzją Komisji (UE) 2019/1134 3  okres ważności tych kryteriów i wymogów wydłużono do dnia 31 grudnia 2020 r.

(4) Aby lepiej odzwierciedlić najlepszą praktykę na rynku dotyczącą tej grupy produktów oraz uwzględnić innowacje wprowadzone w okresie przejściowym, należy ustanowić nowy zestaw kryteriów dla grupy "telewizory".

(5) W sprawozdaniu z kontroli sprawności dotyczącej oznakowania ekologicznego UE 4  z dnia 30 czerwca 2017 r., w ramach której dokonano przeglądu wdrożenia rozporządzenia (WE) nr 66/2010, stwierdzono konieczność opracowania bardziej strategicznego podejścia do oznakowania ekologicznego UE, w tym, w stosownych przypadkach, powiązania ze sobą pokrewnych grup produktów.

(6) Zgodnie z tymi konkluzjami i po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego należy zmienić kryteria dla grupy produktów "telewizory", w tym rozszerzyć jej zakres na zewnętrzne wyświetlacze komputerowe i wyświetlacze przeznaczone do przekazu treści, które są objęte zakresem rozporządzenia Komisji (UE) 2019/2021 5  i rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/2013 6 . Aby nazwa grupy produktów odzwierciedlała ten szerszy zakres, należy zmienić ją na "wyświetlacze elektroniczne".

(7) W nowym planie działania UE dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy 7  przyjętym w dniu 11 marca 2020 r. przewidziano bardziej systematyczne uwzględnianie trwałości, zdolności do recyklingu i zawartości materiałów z recyklingu w kryteriach oznakowania ekologicznego UE.

(8) Zmienione kryteria oznakowania ekologicznego UE dla wyświetlaczy elektronicznych mają na celu w szczególności propagowanie produktów, które są energooszczędne, nadają się do naprawy, które można łatwo rozmontować (co ułatwia odzyskiwanie zasobów z recyklingu pod koniec ich okresu użyteczności), które mają określoną minimalną zawartość materiałów z recyklingu i mogą zawierać jedynie ograniczoną ilość substancji niebezpiecznych.

(9) Nowe kryteria oraz związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji dla przedmiotowej grupy produktów powinny pozostać ważne do dnia 31 grudnia 2028 r. przy uwzględnieniu cyklu innowacji dla tej grupy produktów.

(10) Ze względu na pewność prawa należy uchylić decyzję 2009/300/WE.

(11) Należy przewidzieć okres przejściowy dla producentów wytwarzających produkty, którym przyznano oznakowanie ekologiczne UE dla telewizorów oparciu o kryteria określone w decyzji 2009/300/WE, tak aby zapewnić im wystarczający czas na dostosowanie produktów do nowych kryteriów i wymogów. Po przyjęciu niniejszej decyzji przez ograniczony czas możliwe powinno być również składanie wniosków w oparciu o kryteria ustanowione decyzją 2009/300/WE albo w oparciu o nowe kryteria ustanowione niniejszą decyzją. Stosowanie oznakowania ekologicznego UE przyznanego zgodnie z kryteriami określonymi w poprzedniej decyzji powinno być dozwolone przez 12 miesięcy po dacie przyjęcia niniejszej decyzji.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Grupa produktów "wyświetlacze elektroniczne" obejmuje telewizory, monitory i cyfrowe wyświetlacze przeznaczone do przekazu treści.

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

1)
"wyświetlacz elektroniczny" oznacza ekran wyświetlacza i towarzyszące mu układy elektroniczne, którego podstawową funkcją jest pokazywanie informacji wizualnych ze źródeł połączonych przewodowo lub bezprzewodowo;
2)
"cyfrowy wyświetlacz przeznaczony do przekazu treści" oznacza wyświetlacz elektroniczny przeznaczony głównie do oglądania przez wiele osób w środowisku innym niż komputer stacjonarny. Jego specyfikacja obejmuje wszystkie następujące elementy:
a)
niepowtarzalny identyfikator umożliwiający podjęcie działań w odniesieniu do konkretnego ekranu;
b)
funkcja uniemożliwiająca nieuprawniony dostęp do ustawień wyświetlacza i pokazywanego obrazu;
c)
połączenie sieciowe (obejmujące połączenie przewodowe lub bezprzewodowe) w celu sterowania, monitorowania lub otrzymywania informacji do wyświetlania z oddalonych źródeł typu "unicast" lub "multicast", ale nie ze źródeł typu "broadcast";
d)
przeznaczony do instalacji w pozycji wiszącej, zamocowany lub przytwierdzony do trwałej konstrukcji do celów oglądania przez wiele osób;
e)
nie obejmuje tunera służącego do pokazywania sygnałów typu "broadcast";
3)
"monitor" lub "monitor komputerowy" oznacza wyświetlacz elektroniczny przeznaczony do użytku przez jedną osobę z bliskiej odległości, np. do pracy przy biurku;
4)
"telewizor" oznacza wyświetlacz elektroniczny przeznaczony głównie do wyświetlania i odbioru sygnałów audiowizualnych, składający się z wyświetlacza elektronicznego i z jednego lub większej liczby tunerów/odbiorników;
5)
"tuner/odbiornik" oznacza obwód elektroniczny, który wykrywa sygnał telewizyjny typu "broadcast", taki jak naziemna telewizja cyfrowa lub satelitarna, ale nie sygnał internetowy typu "unicast", i ułatwia wybór kanału telewizyjnego z grupy kanałów sieciowych.
Artykuł  3

Aby otrzymać oznakowanie ekologiczne UE na podstawie rozporządzenia (WE) nr 66/2010 dla grupy produktów "wyświetlacze elektroniczne", produkt musi wchodzić w zakres definicji tej grupy produktów określonej w art. 1 niniejszej decyzji i musi spełniać kryteria oraz związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji określone w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Kryteria oznakowania ekologicznego UE dla grupy produktów "wyświetlacze elektroniczne" oraz związane z nimi wymogi dotyczące oceny i weryfikacji obowiązują do dnia 31 grudnia 2028 r.

Artykuł  5

Do celów administracyjnych grupie produktów "wyświetlacze elektroniczne" przydziela się numer kodu "022".

Artykuł  6

Decyzja 2009/300/WE traci moc.

Artykuł  7
1. 
Niezależnie od przepisów art. 6 wnioski o przyznanie oznakowania ekologicznego UE produktom należącym do grupy produktów "telewizory", w rozumieniu definicji "odbiorników telewizyjnych" w decyzji 2009/300/WE, złożone przed datą przyjęcia niniejszej decyzji, podlegają ocenie zgodnie z warunkami określonymi w decyzji 2009/300/WE.
2. 
Wnioski o przyznanie oznakowania ekologicznego UE dla grupy produktów "telewizory" złożone przed upływem dwóch miesięcy od daty przyjęcia niniejszej decyzji mogą opierać się na kryteriach określonych w niniejszej decyzji lub w decyzji 2009/300/WE. Wnioski te ocenia się zgodnie z kryteriami, na których się opierają.
3. 
Jeżeli pozwolenie na używanie oznakowania ekologicznego UE zostało przyznane na podstawie wniosku ocenianego zgodnie z kryteriami określonymi w decyzji 2009/300/WE, może być ono wykorzystywane przez 12 miesięcy od daty przyjęcia niniejszej decyzji.
Artykuł  8

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 listopada 2020 r.
W imieniu Komisji
Virginijus SINKEVICIUS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE wyświetlaczom elektronicznym

RAMY

Cele kryteriów

Kryteria oznakowania ekologicznego UE są ukierunkowane na najlepsze pod względem efektywności środowiskowej wyświetlacze elektroniczne dostępne na rynku. Kryteria te dotyczą głównych skutków środowiskowych związanych z cyklem życia tych produktów i kładą nacisk na aspekty związane z gospodarką o obiegu zamkniętym.

Kryteria mają w szczególności na celu propagowanie produktów, które są energooszczędne, nadają się do naprawy, dają się łatwo rozmontować (co ułatwia odzyskiwanie zasobów z recyklingu pod koniec ich okresu użyteczności), mają określoną minimalną zawartość materiałów z recyklingu i mogą zawierać jedynie ograniczoną ilość substancji niebezpiecznych.

W tym celu kryteria:

w odniesieniu do zużycia energii określają wymóg korzystania z najlepszych dostępnych klas efektywności energetycznej oraz limity dopuszczalnych poziomów zużycia energii w trybie włączenia,
zawierają wymogi dotyczące zarządzania zasilaniem,
przewidują uznawanie i nagradzanie produktów, w których ogranicza się stosowanie substancji niebezpiecznych,
zawierają wymogi zapewniające minimalną zawartość pokonsumenckich tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu,
zawierają wymóg zagwarantowania możliwości naprawy dzięki odpowiedniej koncepcji technicznej produktu oraz dostępność instrukcji naprawy, informacji dotyczących naprawy i części zamiennych,
zawierają wymogi mające zapewnić właściwe gospodarowanie produktem pod koniec cyklu życia, dotyczące dostarczania informacji pozwalających zwiększyć możliwości recyklingu, ograniczenia wyboru materiałów i promowania modeli dających się łatwo rozmontować,
zawierają wymogi w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, dotyczące warunków pracy podczas produkcji oraz pozyskiwania cyny, tantalu, wolframu i złota z obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka.

Ustanawiając wymogi dotyczące instrukcji dla użytkowników i informacji dla konsumentów, uwzględniono również znaczenie, jakie ma właściwe stosowanie wyświetlaczy elektronicznych i ich usuwanie dla wpływu, jaki wywierają w całym cyklu życia.

Kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE wyświetlaczom elektronicznym są następujące;

1.
Zużycie energii
1.1.
Oszczędność energii
1.2.
Zarządzanie zasilaniem
2.
Substancje objęte ograniczeniami
2.1.
Substancje objęte wyłączeniami lub ograniczeniami
2.2.
Działania mające na celu redukcję emisji fluorowanych gazów cieplarnianych w łańcuchu dostaw
3.
Możliwość naprawy i gwarancja handlowa
4.
Gospodarowanie pod koniec cyklu życia
4.1.
Dobór materiałów i informacje w celu zwiększenia możliwości recyklingu
4.2.
Koncepcja techniczna umożliwiająca rozmontowanie i recykling
5.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
5.1.
Warunki pracy podczas produkcji
5.2.
Pozyskiwanie minerałów z regionów nieobjętych konfliktami
6.
Kryteria dotyczące informacji
6.1.
Informacje dla użytkowników
6.2.
Informacje umieszczone na oznakowaniu ekologicznym

Ocena i weryfikacja: W ramach każdego kryterium wskazano szczegółowe wymogi w zakresie oceny i weryfikacji.

W przypadku gdy wnioskodawca jest zobowiązany do przedstawienia deklaracji, dokumentacji, analiz, sprawozdań z badań lub innych dowodów demonstrujących zgodność z kryteriami, dokumenty te mogą pochodzić, odpowiednio, od wnioskodawcy lub od jego dostawców lub ich poddostawców itd.

Właściwe organy uznają na zasadzie preferencyjnej zaświadczenia wydane przez organy akredytowane zgodnie z właściwą normą zharmonizowaną dla laboratoriów badawczych i kalibracyjnych oraz weryfikację przez organy akredytowane zgodnie z właściwą normą zharmonizowaną dla organów certyfikujących produkty, procesy i usługi.

W stosownych przypadkach można stosować metody badawcze inne od wskazanych dla każdego z kryteriów, jeżeli właściwy organ oceniający wniosek uzna je za metody równoważne.

W stosownych przypadkach właściwe organy mogą wymagać odpowiedniej dokumentacji uzupełniającej, a także mogą przeprowadzać niezależne badania weryfikacyjne lub inspekcje na miejscu w celu sprawdzenia zgodności z tymi kryteriami.

Właściwe organy należy powiadamiać o zmianach dostawców i miejsc produkcji w odniesieniu do produktów, którym przyznano oznakowanie ekologiczne UE, załączając odpowiednie informacje umożliwiające sprawdzenie ciągłej zgodności z kryteriami.

Warunkiem wstępnym jest spełnienie przez wyświetlacz elektroniczny wszystkich odpowiednich wymogów prawnych państwa (państw), w którym (w których) jest on wprowadzany do obrotu. Wnioskodawca oświadcza, że produkt spełnia ten warunek.

Stosuje się następujące definicje:

1)
"automatyczna regulacja jasności" (ang. Automatic Brightness Control, ABC) oznacza automatyczny mechanizm, który, w przypadku gdy jest włączony, automatycznie dostosowuje jasność wyświetlacza elektronicznego w zależności od poziomu światła w otoczeniu oświetlającego wyświetlacz od przodu;
2)
"domyślny" oznacza, w odniesieniu do specjalnego ustawienia, wartość specjalnej funkcji ustawioną w fabryce i dostępną w momencie, w którym klient po raz pierwszy korzysta z produktu i po przeprowadzeniu "resetowania do ustawień fabrycznych", jeżeli jest to dozwolone w przypadku danego produktu;
3)
"etap rozmontowania" oznacza czynność kończącą się usunięciem komponentu lub zmianą narzędzia;
4)
"szybkie uruchomienie" oznacza wzmocnioną funkcję ponownego włączenia umożliwiającą przejście w tryb włączony w krótszym czasie niż w przypadku normalnej funkcji ponownego włączenia;
5)
"szeroki zakres dynamiczny" (ang. High Dynamic Range, HDR) oznacza metodę służącą zwiększeniu współczynnika kontrastu obrazu wyświetlacza elektronicznego przy wykorzystaniu metadanych wygenerowanych podczas tworzenia materiału wideo, które zespół obwodów sterowania wyświetlaczem interpretuje w celu uzyskania współczynnika kontrastu i oddania barw postrzeganych przez ludzkie oko jako bardziej realistyczne niż w przypadku wyświetlaczy niekompatybilnych z HDR;
6)
"LCD" oznacza wyświetlacz ciekłokrystaliczny;
7)
"luminancja" oznacza fotometryczną miarę natężenia światła zmierzającego w danym kierunku w przeliczeniu na jednostkę powierzchni, wyrażaną w kandelach na metr kwadratowy (cd/m2). Termin "jasność" jest często używany w celu subiektywnego określenia jakościowego luminancji wyświetlacza;
8)
"zwykła konfiguracja" lub "konfiguracja domowa", "tryb standardowy", lub, w przypadku telewizorów, "tryb domowy" oznacza ustawienie ekranu wyświetlacza zalecane dla użytkownika przez producenta w menu pierwotnej konfiguracji lub ustawienie fabryczne wyświetlacza elektronicznego na potrzeby użytkowania go zgodnie z przeznaczeniem. Tryb ten musi zapewniać optymalną jakość użytkownikom końcowym w typowym środowisku domowym lub biurowym. Zwykła konfiguracja jest to stan, w którym mierzy się deklarowane wartości dla trybu wyłączenia, czuwania, czuwania przy podłączeniu do sieci oraz trybu włączenia;
9)
"tryb włączenia" lub "tryb aktywny" oznacza stan, w którym wyświetlacz elektroniczny jest podłączony do źródła zasilania, został uruchomiony i wykonuje co najmniej jedną z funkcji wyświetlania;
10)
"narzędzia zastrzeżone" to narzędzia, które nie są dostępne do zakupu dla ogółu społeczeństwa lub w przypadku których nie istnieją obowiązujące patenty, na korzystanie z których można udzielić licencji na sprawiedliwych, rozsądnych i niedyskryminujących warunkach;
11)
"możliwość recyklingu" oznacza możliwość poddania produktu recyklingowi pod koniec przydatności do użycia, stwierdzoną na podstawie bieżących praktyk;
12)
"części zamienne" oznaczają wszystkie części składowe lub zespoły, które mogą się zepsuć lub prawdopodobnie będą potrzebować wymiany w okresie użytkowania produktu. Pozostałe części, których cykl życia zwykle przekracza typowy okres żywotności produktu, nie są częściami zamiennymi;
13)
"UHD" oznacza wyświetlacz elektroniczny zdolny do odbierania sygnału UHD zgodnie z definicją zawartą w zaleceniu BT.2020 Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU-R) oraz do wyświetlania go na ekranie w rozdzielczości 3840 x 2160 (UHD-4K) i 7680 x 4320 (UHD-8K).

KRYTERIA OZNAKOWANIA EKOLOGICZNEGO UE

Kryterium 1 - Zużycie energii

1.1.
Oszczędność energii
a)
Wyświetlacze elektroniczne muszą spełniać warunki dotyczące współczynnika efektywności energetycznej, określone w załączniku II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/2013 dla klas efektywności energetycznej określonych w niżej opisany sposób lub dla wyższej klasy efektywności energetycznej.

Do dnia 31 marca 2021 r.:

(i)
klasa efektywności energetycznej E (F dla rozdzielczości UHD i wyższych) w przypadku telewizorów;
(ii)
klasa efektywności energetycznej D (F dla rozdzielczości UHD i wyższych) w przypadku monitorów;
(iii)
klasa efektywności energetycznej F w przypadku cyfrowych wyświetlaczy przeznaczonych do przekazu treści.

Po dniu 31 marca 2021 r.:

Jedna z 2 najwyższych klas efektywności energetycznej, dla których zarejestrowano modele 8  w bazie danych o produktach 9 , określonej w art. 12 rozporządzenia (UE) 2017/1369 10 , w odniesieniu do danej rozdzielczości i danego rodzaju wyświetlacza (telewizory, monitory lub wyświetlacze przeznaczone do przekazu treści) w dniu składania wniosku o przyznanie oznakowania ekologicznego UE.

Uwaga: Po uzyskaniu oznakowania wnioskodawca udowadnia zgodność z jedną z 2 najwyższych klas efektywności energetycznej, w których zarejestrowano modele 11 , co najmniej raz na 2 lata przez cały okres ważności pozwolenia.

b)
Maksymalny pobór mocy w trybie włączenia w zwykłej konfiguracji wynosi < 64 W (125 W w przypadku cyfrowych wyświetlaczy przeznaczonych do przekazu treści, dla rozdzielczości UHD i wyższych).

Ocena i weryfikacja: W odniesieniu do wymogu a) wnioskodawca przedkłada sprawozdanie z badania dotyczącego wyświetlacza elektronicznego, przeprowadzonego zgodnie z metodami pomiaru określonymi w załączniku IV do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2013. Ponadto należy przedstawić dowody dotyczące najwyższych klas w bazie danych EPREL (z dostępnymi modelami w odniesieniu do rozdzielczości i rodzaju wyświetlacza, któremu ma zostać przyznane oznakowanie) w dniu złożenia wniosku i co najmniej co 2 lata przez cały okres ważności pozwolenia. W odniesieniu do wymogu b) wnioskodawca przedkłada sprawozdanie z badania dotyczącego wyświetlacza elektronicznego, przeprowadzonego zgodnie z metodami pomiaru i warunkami określonymi w pkt 1 i 2 załącznika III do rozporządzenia (UE) 2019/2021.

Uwaga: W przypadku wyświetlaczy wyposażonych w funkcję HDR pomiar zużycia energii w trybie włączenia, do celów sprawdzenia, czy spełnione są wymogi określone w lit. a) i b), odbywa się w zwykłej konfiguracji, w standardowym zakresie dynamicznym (SDR).

1.2.
Zarządzanie energią
a)
Ręczna regulacja jasności: wyświetlacz elektroniczny umożliwia użytkownikowi ręczne dostosowanie intensywności podświetlenia;
b)
Automatyczna regulacja jasności (ABC): wyświetlacze elektroniczne z automatyczną regulacją jasności (ABC) muszą spełniać wymogi dotyczące kwalifikowania się do 10 % obniżenia wartości Pmeasured, opisane w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/2021 (sekcja B pkt 1);
c)
funkcja szybkiego uruchomienia: po aktywacji funkcji szybkiego uruchomienia (jeżeli urządzenie jest w nią wyposażone) urządzenie automatycznie przechodzi z powrotem w tryb czuwania lub wyłączenia jako ustawienie domyślne najpóźniej po upływie 2 godzin od ostatniej aktywności użytkownika.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza deklarację potwierdzającą, że urządzenie zostało wysłane z określonymi powyżej ustawieniami zarządzania energią.

W odniesieniu do wymogu b) wnioskodawca przedkłada sprawozdanie z badania dotyczącego wyświetlacza elektronicznego, wykazujące, że opisane warunki są spełnione. Odpowiednie pomiary przeprowadza się zgodnie z przepisami załącznika III do rozporządzenia (UE) 2019/2021.

W odniesieniu do wymogu c) wnioskodawca przedkłada odpowiednie strony dokumentacji produktu.

Kryterium 2 - Substancje objęte ograniczeniami

2.1.
Substancje objęte wyłączeniami lub ograniczeniami

Obecność w produkcie lub w zdefiniowanych podzespołach i częściach składowych substancji, które zostały zidentyfikowane zgodnie z art. 59 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 12  lub substancji i mieszanin, które spełniają kryteria klasyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 13  w odniesieniu do klas i kategorii zagrożeń oraz powiązanych kodów zwrotów określających zagrożenie wymienionych w tabeli 1, jest ograniczona zgodnie z kryterium 2.1 lit. a) i c). Do celów niniejszego kryterium substancje wzbudzające szczególnie duże obawy (SVHC) umieszczone na liście kandydackiej oraz klasy i kategorie zagrożenia, oraz powiązane kody zwrotów określających zagrożenia zostały zgrupowane w tabeli 1. Podkryterium 2.1. lit. b) ogranicza obecność określonych substancji.

Tabela 1

Grupy ujętych na liście kandydackiej substancji wzbudzających szczególnie duże obawy oraz klasy i kategorie zagrożenia i powiązane kody zwrotów określających zagrożenie

Zagrożenia grupy 1

Substancje znajdujące się na liście kandydackiej substancji wzbudzających szczególnie duże obawy (SVHC)
Substancje rakotwórcze, mutagennne lub działające szkodliwie na rozrodczość (CMR) kategorii 1A lub 1B CMR: H340, H350, H350i, H360, H360F, H360D, H360FD, H360Fd, H360Df

Zagrożenia grupy 2

Substancje CMR kategorii 2: H341, H351, H361f, H361d, H361fd, H362
Toksyczność dla organizmów wodnych kategorii 1: H400, H410
Ostra toksyczność kategorii 1 i 2: H300, H310, H330
Toksyczność przy aspiracji kategorii 1: H304
Działanie toksyczne na narządy docelowe (STOT) kategorii 1: H370, H372

Zagrożenia grupy 3

Toksyczność dla organizmów wodnych kategorii 2, 3 i 4: H411, H412, H413
Ostra toksyczność kategorii 3: H301, H311, H331, EUH070
STOT kategorii 2: H371, H373

2.1.a) Ograniczenia dotyczące substancji wzbudzających szczególnie duże obawy (SVHC)

Substancji spełniających kryteria, o których mowa w art. 57 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, zidentyfikowanych zgodnie z procedurą opisaną w art. 59 tego rozporządzenia i ujętych na liście kandydackiej substancji wzbudzających szczególnie duże obawy oczekujących na pozwolenie, nie dodaje się w sposób zamierzony do produktu w stężeniach większych niż 0,10 % (m/m). To samo ograniczenie ma zastosowanie do podzespołów wchodzących w skład produktów wymienionych w tabeli 2. Nie przyznaje się odstępstw od tego wymogu.

Tabela 2

Podzespoły i części składowe, do których stosuje się kryterium 2.1 lit. a)

Płytki obwodów drukowanych (płytki drukowane, płyty główne, płytki zasilające (zasilacze) i płyty modułów) > 10 cm2
Instalacje/kable elektryczne (łącznie)
Kable zewnętrzne (kabel zasilania (przewody prądu przemiennego i stałego), w stosownych przypadkach kabel do modemu i kabel LAN, kabel HDMI i kabel RCA)
Obudowa zewnętrzna (tylna pokrywa, przednia pokrywa (maskownica dekoracyjna) i stojaki)
Zewnętrzna obudowa pilota zdalnego sterowania
Podświetlenie LED (matryce LED)

Informując dostawców wymienionych podzespołów i części składowych o tym wymogu, wnioskodawcy mogą dokonać wstępnego przeglądu listy kandydackiej REACH, stosując wykaz substancji podlegających deklaracji IEC 62474 14 . Przegląd polega na określeniu potencjału obecności substancji w produkcie.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca sporządza deklaracje stwierdzające nieobecność SVHC na poziomie określonych stężeń granicznych lub powyżej tego poziomu w odniesieniu do produktów i podzespołów określonych w tabeli 2. Deklaracje muszą odnosić się do najnowszej wersji listy kandydackiej opublikowanej przez ECHA 15 obowiązującej w dniu przedłożenia wniosku o przyznanie oznakowania ekologicznego UE. W przypadku gdy deklaracje są dokonywane na podstawie wstępnego przeglądu listy kandydackiej z zastosowaniem IEC 62474, wnioskodawca dostarcza również listę dostarczoną dostawcom podzespołów. Stosowana wersja wykazu substancji podlegających deklaracji IEC 62474 uwzględnia najnowszą wersję listy kandydackiej.

Deklaracje może również dostarczyć bezpośrednio właściwym organom dowolny dostawca w łańcuchu dostaw wnioskodawcy.

2.1.b) Ograniczenia dotyczące obecności określonych substancji

Substancje niebezpieczne określone w tabeli 3 nie są w sposób zamierzony dodawane do określonych podzespołów i części składowych ani nie tworzą się w nich na poziomie ustalonych stężeń granicznych ani powyżej tych stężeń.

Tabela 3

Ograniczenia dotyczące substancji mające zastosowanie do podzespołów i części składowych

Grupa substancji Zakres ograniczenia (substancje i podzespoły/części składowe) Stężenia graniczne (w stosownych przypadkach)
(i) Stopy metali i styki Nie zezwala się na zwolnienie 8b na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE (1) dotyczące stosowania kadmu w stykach elektrycznych. 0,01 % m/m

Metoda badawcza:IEC 62321-5

(ii) Stabilizatory polimerów, barwniki i zanieczyszczenia Następujące stabilizatory stanowiące związki cynoorga- niczne sklasyfikowane jako zagrożenia grupy 1 i 2 nie mogą być obecne w przewodach zewnętrznych:

tlenek dibutylocyny

dioctan dibutylocyny

dilaurynian dibutylocyny

maleinian dibutylocyny

tlenek dioktylcynowy

dilaurynian dioktylcynowy

Nie dotyczy
Obudowa zewnętrzna wyświetlacza nie może zawierać następujących barwników:

barwników azowych, które mogą ulegać rozpadowi na rakotwórcze aminy arylowe wymienione w dodatku 8 do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 ani związków barwników wymienionych w wykazie substancji podlegających deklaracji IEC 62474.

Nie dotyczy
Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA) sklasyfikowane jako zagrożenia grupy 1 i 2 nie mogą być obecne w stężeniach większych lub równych indywidualnym i całkowitym stężeniom granicznym w żadnych zewnętrznych powierzchniach następujących elementów z gumy syntetycznej lub tworzyw sztucznych:

Przewody zewnętrzne

Zewnętrzna obudowa pilota zdalnego sterowania

Gumowe części pilota zdalnego sterowania

Sprawdza się obecność i stężenia następujących WWA:

WWA objęte ograniczeniami na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006:

benzo[a]piren

benzo[e]piren

benzo[a]antracen

chryzen

benzo[b]fluoranten

benzo[j]fluoranten

benzo[k]fluoranten

dibenzo[a,h]antracen

Dodatkowe WWA podlegające ograniczeniom:

acenaften

acenaftylen

antracen

benzo[g,h,i]perylen

fluoranten

fluoren

indeno[1,2,3-cd]piren

naftalen

fenantren

piren

Indywidualne stężenie graniczne dla WWA ograniczonych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 wynosi 1 mg/kg.

Całkowite stężenie graniczne dla 18 wymienionych WWA nie przekracza 10 mg/kg.

Metoda badawcza: AfPS GS 2014:01 PAK.

(iii) Produktybiobójcze W obudowie zewnętrznej i gumowych częściach pilota zdalnego sterowania nie stosuje się produktów biobójczych mających pełnić funkcję antybakteryjną. Nie dotyczy
(iv) Rtęć

w podświetlaczach

Nie zezwala się na zwolnienie 3 na podstawie dyrektywy 2011/65/UE dotyczące stosowania rtęci w lampach fluorescencyjnych z zimną katodą i lampach fluorescencyjnych z elektrodą zewnętrzną (CCFL i EEFL). Nie dotyczy
(v) Środki klarujące szkło W produkcji szkła do wyświetlaczy LCD i szklanych osłon ekranu nie stosuje się arsenu ani jego związków. 0,0050 % m/m
(vi) Tworzywa sztuczne na bazie chloru Części z tworzyw sztucznych > 25 g nie mogą zawierać chlorowanych polimerów.

Uwaga: W przypadku tego szczególnego wymogu powłok kabli z tworzywa sztucznego nie uznaje się za "część z tworzywa sztucznego".

Nie dotyczy
(vii) Ftalany W zewnętrznych kablach zasilania nie stosuje się ftalanu diizononylu (DINP) ani ftalanu diizodecylu (DIDP). Nie dotyczy
(1)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 88).

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza deklaracje zgodności i sprawozdania z badań zgodnie z wymogami zawartymi w tabeli 3. Sprawozdania z badań (jeżeli są wymagane) są ważne w chwili składania wniosku dla danego modelu produkcji i wszystkich dostawców. Jeżeli podzespoły lub części składowe o tych samych specyfikacjach technicznych pochodzą od różnych dostawców, badania (w stosownych przypadkach) przeprowadza się na częściach od każdego dostawcy. Deklaracje/sprawozdania z badań może również dostarczyć bezpośrednio właściwym organom dowolny dostawca w łańcuchu dostaw wnioskodawcy.

2.1.c) Ograniczenia dotyczące substancji sklasyfikowanych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008

Środków zmniejszających palność i plastyfikatorów, którym przypisano którąkolwiek z klas lub kategorii zagrożenia i którekolwiek powiązane kody zwrotów określających zagrożenie wymienione w tabeli 1 zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008 nie dodaje się w sposób zamierzony do podzespołów i części składowych określonych w tabeli 4 w stężeniu równym stężeniu granicznemu 0,10 % (m/m) lub je przekraczającym.

Tabela 4

Podzespoły i części składowe, do których stosuje się kryterium 2.1 lit. c)

Części zawierające środki zmniejszające palność
- Płytki obwodów drukowanych
- Przewody zewnętrzne
- Obudowa zewnętrzna wyświetlacza
Części zawierających plastyfikatory
- Przewody zewnętrzne
- Wewnętrzne przewody elektryczne
- Obudowa zewnętrzna wyświetlacza

Odstępstwa w odniesieniu do stosowania niebezpiecznych środków zmniejszających palność i plastyfikatorów

Stosowanie środków zmniejszających palność i plastyfikatorów spełniających kryteria klasyfikacji dotyczące jakiejkolwiek klasy, kategorii zagrożenia i powiązanych kodów zwrotów określających zagrożenie wymienionych w tabeli 1 jest objęte odstępstwem od wymogów kryterium 2.1 lit. c), pod warunkiem że środki te spełniają warunki określone w tabeli 5.

Tabela 5

Odstępstwa od ograniczeń dotyczących substancji sklasyfikowanych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 i mające zastosowanie warunki

Rodzaj substancji/ mieszaniny Zastosowanie Objęta odstępstwem klasa, kategoria zagrożenia i kod zwrotu określającego zagrożenie oraz warunki odstępstwa
Środki zmniejszające palność Płytki obwodów drukowanych Środki zmniejszające palność sklasyfikowane jako zagrożenia grupy 3 oraz TBBPA (sklasyfikowany jako zagrożenie grupy 2) są objęte odstępstwem dotyczącym stosowania.
Przewody zewnętrzne Środek zmniejszający palność i jego synergetyk sklasyfikowany jako zagrożenie grupy 3 oraz tritlenek antymonu (Sb2O3) sklasyfikowany jako zagrożenie grupy 2 są objęte odstępstwem dotyczącym stosowania.
Obudowa zewnętrzna wyświetlacza Środki zmniejszające palność i ich synergetyki sklasyfikowane jako zagrożenia grupy 2 i 3 są objęte odstępstwem dotyczącym stosowania.
Plastyfikatory Kable zewnętrzne, wewnętrzne przewody elektryczne i zewnętrzna obudowa wyświetlacza Plastyfikatory sklasyfikowane jako zagrożenia grupy 3 są objęte odstępstwem dotyczącym stosowania.

Ocena i weryfikacja:Wnioskodawca dostarcza deklarację o spełnieniu kryterium 2.1 lit. c). Deklaracja jest poparta wykazem środków zmniejszających palność, plastyfikatorów, dodatków i powłok metalowych stosowanych w podzespołach i częściach składowych wymienionych w tabeli 4, wraz z kartami charakterystyki na potwierdzenie ich zaklasyfikowania lub niezaklasyfikowania jako zagrożenia.

W odniesieniu do substancji i mieszanin objętych odstępstwem wymienionych w tabeli 5 wnioskodawca przedstawia dowód, że wszystkie warunki odstępstwa są spełnione. Jeżeli wymagane są sprawozdania z badań, muszą one być ważne w momencie składania wniosku dla danego modelu produkcji.

Deklaracje/sprawozdania z badań może również dostarczyć bezpośrednio właściwym organom dowolny dostawca w łańcuchu dostaw wnioskodawcy.

2.2.
Działania mające na celu redukcję emisji fluorowanych gazów cieplarnianych w łańcuchu dostaw

Wnioskodawca gromadzi od swoich dostawców wyświetlaczy LCD następujące informacje potwierdzające ich działania podjęte w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych z procesu produkcyjnego, w tym informacje dotyczące efektywności zainstalowanych przez nich systemów redukcji emisji:

a)
wskazanie, które z fluorowanych gazów cieplarnianych są stosowane i które są ograniczane;
b)
roczna intensywność emisji gazów cieplarnianych (w kg ekwiwalentu CO2 na m2 produkowanych płaskich wyświetlaczy panelowych (matryca szklana)) w całym zakładzie produkcyjnym w ostatnim roku;
c)
określenie wydajności niszczenia lub usuwania przez zainstalowane systemy redukcji emisji w odniesieniu do każdego stosowanego fluorowanego gazu cieplarnianego.

Ocena i weryfikacja:Wnioskodawca dostarcza właściwemu organowi dokumentację zawierającą powyższe informacje otrzymane od dostawców wyświetlaczy. Dokumenty może również dostarczyć bezpośrednio właściwym organom dowolny dostawca w łańcuchu dostaw wnioskodawcy.

Kryterium 3 - Możliwość naprawy i gwarancja handlowa

a)
Konstrukcja umożliwiająca naprawę:
(i)
następujące części zamienne wyświetlaczy elektronicznych są dostępne i możliwe do wymiany przy użyciu dostępnych na rynku narzędzi (tj. wszystkich narzędzi z wyjątkiem narzędzi zastrzeżonych, np. wkrętaka, szpatułki, szczypców lub pincety):
ekran i podświetlenie LCD,
stojaki,
płytki obwodów elektroenergetycznego i sterowniczego;
(ii)
do przymocowania tylnej pokrywy wyświetlacza elektronicznego nie stosuje się klejów, które trzeba usuwać na gorąco lub z użyciem chemikaliów;
(iii)
części obudowy są wolne od zespołów elektronicznych, które nie mogą zostać usunięte przy użyciu narzędzi dostępnych na rynku.
b)
Podręcznik naprawy: Wnioskodawca przedstawia jasne instrukcje demontażu i naprawy (np. w postaci kopii papierowej lub elektronicznej, wideo) i udostępnia je publicznie bez dodatkowych opłat, aby umożliwić nieniszczący demontaż produktu w celu wymiany ważnych części składowych lub elementów na potrzeby modernizacji lub naprawy.
c)
Usługi naprawy/informacje: W instrukcji dla użytkownika lub na stronie internetowej producenta należy umieścić informacje dla użytkownika na temat tego, gdzie zwrócić się o naprawę i serwisowanie wyświetlacza elektronicznego, wraz z danymi kontaktowymi oraz zalecaną przez producenta ceną części zamiennych. W okresie obowiązywania gwarancji, o której mowa w lit. e), informacje te mogą być ograniczone do upoważnionych usługodawców wnioskodawcy.
d)
Dostępność części zamiennych: wnioskodawca musi dopilnować, aby oryginalne lub zgodne części zamienne (przynajmniej te wymienione w lit. a) ppkt (i) oraz uwzględnione w załączniku II (Część D. Wymogi dotyczące efektywności wykorzystania materiałów, pkt 5. lit a) Dostępność części zamiennych) rozporządzenia (UE) 2019/2021) były dostępne publicznie przez okres co najmniej 8 lat od zakończenia produkcji modelu.
e)
Gwarancja handlowa: Nie naruszając zobowiązań prawnych sprzedawcy wynikających z prawa krajowego w zakresie gwarancji prawnych i handlowych, wnioskodawca zapewnia bez dodatkowych opłat co najmniej 3-letnią gwarancję handlową, w trakcie obowiązywania której zapewnia zgodność towarów z umową sprzedaży. Gwarancja ta obejmuje umowę serwisową z opcją odbioru i zwrotu w przypadkach, gdy naprawa nie odbywa się na miejscu.
f)
Informacje na temat naprawy, części zamiennych i gwarancji handlowej udzielane są na żądanie w formatach dostępnych dla osób niepełnosprawnych, zgodnie z wymogami dostępności określonymi w dyrektywie (UE) 2019/882.

Ocena i weryfikacja:Kandydat deklaruje właściwemu organowi zgodność produktu z niniejszymi wymaganiami. Ponadto wnioskodawca dostarcza:

a)
widok zespołu rozebranego ukazujący, w jaki sposób części obudowy, elementy wewnętrzne i zespoły elektryczne/elektroniczne są montowane w produkcie,
b)
kopię gwarancji handlowej,
c)
kopię podręcznika naprawy,
d)
kopię instrukcji dla użytkownika,
e)
publicznie dostępny wykaz autoryzowanych dystrybutorów części zamiennych.

Kryterium 4 - Gospodarowanie pod koniec przydatności do użycia

4.1.
Dobór materiałów i informacje w celu zwiększenia możliwości recyklingu
a)
Możliwość recyklingu tworzyw sztucznych:
(i)
Części o masie większej niż 25 gramów składają się z jednego polimeru bądź mieszaniny lub stopu polimerów, który nadaje się do recyklingu.
(ii)
Obecność farb i powłok nie ma znaczącego wpływu na odporność recyklatu tworzyw sztucznych produkowanego z tych elementów podczas recyklingu oraz podczas badań zgodnie z normą ISO 180 [1] lub równoważną.
(iii)
Obudowy z tworzyw sztucznych nie zawierają wbudowanych lub przyklejonych elementów metalowych, chyba że można je usunąć przy użyciu dostępnych na rynku narzędzi.
(iv)
Osłony, obudowy i maskownice zawierające środki zmniejszające palność muszą nadawać się do recyklingu.

Uwaga [1]: Do celów niniejszego kryterium znaczący wpływ określa się jako redukcję wytrzymałości udarnościowej żywicy recyklingowej wynoszącą >25 % podczas badania metodą Izoda zgodnie z normą ISO 180.

b)
Informacje ułatwiające recykling:
1.
Części z tworzywa sztucznego o masie przekraczającej 25 g znakuje się zgodnie z normami ISO 11469 i ISO 1043, części 1 i 4. W przypadku części z tworzywa sztucznego o masie powyżej 100 g oznaczenia muszą być wystarczające duże i umieszczone w widocznym miejscu, tak aby były łatwe do zidentyfikowania. Do tego wymogu stosuje się zwolnienia określone w załączniku II do rozporządzenia Komisji (UE) 2019/ 2021 (część D pkt 2).
2.
Na swojej stronie internetowej wnioskodawca nieodpłatnie udostępnia profesjonalnym podmiotom sektora odpadów informacje istotne z punktu widzenia rozmontowania i odzysku. Powinny one obejmować przynajmniej:
a)
schemat produktu przedstawiający umiejscowienie części składowych z tworzyw sztucznych zawierających środki zmniejszające palność;
b)
umiejscowienie części składowych zawierających substancje toksyczne lub ekotoksyczne.
c)
Zawartość materiałów z recyklingu:

Produkt zawiera średnio co najmniej 10 % pokonsumenckich tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, mierzone jako odsetek całkowitej zawartości tworzyw sztucznych w produkcie (wagowo) z wyłączeniem płytki obwodów drukowanych. W przypadku gdy zawartość materiałów z recyklingu jest większa niż 25 %, można złożyć oświadczenie w polu tekstowym towarzyszącym oznakowaniu ekologicznemu (zob. kryterium 6.2). Produkty z obudową metalową są wyłączone z tego kryterium.

Ocena i weryfikacja:Wnioskodawca dostarcza widok zespołu rozebranego wyświetlacza elektronicznego w formie pisemnej lub audiowizualnej. Są w nim określone części z tworzyw sztucznych o masie przekraczającej 25 gramów, skład polimeru oraz oznakowania zgodnie z ISO 11469 i 1043. Należy przedłożyć ilustrację wymiarów i umiejscowienie oznakowania oraz podać uzasadnienie techniczne ewentualnych stosowanych odstępstw.

Wnioskodawca dostarcza dostępne informacje istotne z punktu widzenia rozmontowania i odzysku dla podmiotów profesjonalnych oraz podaje stronę internetową, na której się one znajdują.

Wnioskodawca wykazuje możliwość recyklingu, przedstawiając dowody na to, że tworzywa sztuczne - zarówno oddzielnie, jak i łącznie - nie wpływają na właściwości techniczne powstałych w wyniku recyklingu tworzyw sztucznych w taki sposób, że nie mogą być one ponownie wykorzystane w produktach elektronicznych. Wnioskodawca może przedstawić:

oświadczenie pochodzące z doświadczonego zakładu zajmującego się recyklingiem tworzyw sztucznych lub potwierdzenie o prowadzeniu procesu objętego zezwoleniem zgodnie z art. 23 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/ WE 16 ,
wyniki badań pochodzące z niezależnego laboratorium lub z doświadczonego zakładu zajmującego się recyklingiem tworzyw sztucznych,
naukową lub branżową literaturę techniczną mającą zastosowanie do UE.

W odniesieniu do materiałów pokonsumenckich pochodzących z recyklingu wnioskodawca przedstawia weryfikację przeprowadzoną przez osobę trzecią i zapewnia identyfikowalność. Na poparcie weryfikacji można przedstawić certyfikat dla podmiotów zajmujących się recyklingiem w ramach systemu certyfikacji EuCertPlast lub równoważnego systemu.

4.2.
Koncepcja techniczna umożliwiająca rozmontowanie i recykling
a)
W odniesieniu do następujących części docelowych, stosownie do produktu, ręczne rozmontowanie może przeprowadzać jedna osoba (tj. nie ma konieczności rozłączania więcej niż jednego złącza jednocześnie) przy użyciu powszechnie stosowanych narzędzi dostępnych na rynku (tj. szczypiec, wkrętaków, obcinarek oraz młotków zgodnie z normami ISO 5742, ISO 1174, ISO 15601):
(i)
płytki obwodów drukowanych > 10 cm2;
(ii)
tranzystor cienkowarstwowy > 100 cm2 i folie przewodzące;
(iii)
płyta światło-przewodząca (LGP) z poli(metakrylanu metylu).
b)
Co najmniej jedna z następujących opcjonalnych części składowych (jeżeli dotyczy) jest również możliwa do ręcznego zdemontowania przy użyciu powszechnie stosowanych narzędzi dostępnych na rynku:
(i)
jednostki podświetlenia LED;
(ii)
magnesy głośnikowe (w przypadku wyświetlaczy o przekątnej 25 cali i większych);
(iii)
napęd HDD (jeżeli dotyczy, w przypadku urządzeń inteligentnych).

Ocena i weryfikacja:Wnioskodawca dostarcza:

Sprawozdanie z badań zawierające opis procesu rozmontowania, w tym szczegółowy opis etapów, narzędzi i procedur demontażu, w odniesieniu do części składowych wymienionych w lit. a) oraz opcjonalnych części składowych wybranych z lit. b).

Kryterium 5 - Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw

5.1.
Warunki pracy podczas produkcji

Uwzględniając trójstronną deklarację zasad dotyczących przedsiębiorstw wielonarodowych i polityki społecznej Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP), inicjatywę ONZ Global Compact (filar 2), wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka oraz wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych, wnioskodawca uzyskuje weryfikację osoby trzeciej, popartą audytami na miejscu, stwierdzającą, że w zakładzie (zakładach) końcowego montażu produktu przestrzegano obowiązujących zasad zawartych w podstawowych konwencjach MOP i w przepisach uzupełniających wymienionych poniżej.

Podstawowe konwencje MOP:

a)
Praca dzieci:
(i)
Konwencja dotycząca najniższego wieku dopuszczenia do zatrudnienia z 1973 r. (nr 138);
(ii)
Konwencja dotycząca zakazu i natychmiastowych działań na rzecz eliminowania najgorszych form pracy dzieci z 1999 r. (nr 182);
b)
Praca przymusowa lub obowiązkowa:
(i)
Konwencja dotycząca pracy przymusowej lub obowiązkowej z 1930 r. (nr 29) i protokół z 2014 r. do Konwencji dotyczącej pracy przymusowej lub obowiązkowej;
(ii)
Konwencja dotycząca zniesienia pracy przymusowej z 1957 r. (nr 105);
c)
Wolność zrzeszania się i prawo do rokowań zbiorowych:
(i)
Konwencja dotycząca wolności związkowej i ochrony praw związkowych z 1948 r. (nr 87);
(ii)
Konwencja dotycząca stosowania zasad prawa organizowania się i rokowań zbiorowych z 1949 r. (nr 98);
d)
Dyskryminacja:
(i)
Konwencja dotycząca jednakowego wynagrodzenia dla pracujących mężczyzn i kobiet za pracę jednakowej wartości z 1951 r. (nr 100);
(ii)
Konwencja dotycząca dyskryminacji w zakresie zatrudnienia i wykonywania zawodu (nr 111).

Przepisy uzupełniające:

a)
Godziny pracy:
(i)
Konwencja MOP dotycząca ograniczenia czasu pracy do ośmiu godzin dziennie i czterdziestu ośmiu godzin tygodniowo w zakładach przemysłowych z 1919 r. (nr 1);
b)
Wynagrodzenie:
(i)
Konwencja MOP dotycząca metod ustalania płac minimalnych z 1970 r. (nr 131)
(ii)
Płaca zapewniająca utrzymanie: Wnioskodawca dopilnowuje, aby płace (z wyłączeniem wszelkich podatków, premii, dodatków lub wynagrodzeń za godziny nadliczbowe) za normalny tygodniowy czas pracy (nie- przekraczający 48 godzin) były wystarczające do zaspokojenia podstawowych potrzeb (zakwaterowanie, energia, żywność, odzież, opieka zdrowotna, edukacja, woda pitna, opieka nad dziećmi i transport) pracownika i czteroosobowej rodziny oraz aby zapewniały dochód rozporządzalny. Wdrażanie powinno być badane z zastosowaniem wytycznych SA8000 17  dotyczących wynagrodzenia.
c)
Bezpieczeństwo i zdrowie:
(i)
Konwencja MOP dotycząca bezpieczeństwa przy używaniu substancji i preparatów chemicznych w pracy z 1990 r. (nr 170);
(ii)
Konwencja MOP dotycząca bezpieczeństwa, zdrowia pracowników i środowiska pracy z 1981 r. (nr 155).

W miejscach, w których prawo do wolności zrzeszania się i rokowań zbiorowych jest ograniczone na mocy prawa, przedsiębiorstwo nie ogranicza pracownikom możliwości tworzenia alternatywnych mechanizmów zgłaszania skarg i ochrony swoich praw w odniesieniu do warunków pracy i warunków zatrudnienia, a także uznaje legalne organizacje pracownicze, z którymi może nawiązać dialog na temat kwestii związanych z miejscem pracy.

Proces audytu obejmuje konsultacje z lokalnymi, niezależnymi od branży zewnętrznymi organizacjami zainteresowanych stron, w tym związkami zawodowymi, organizacjami społecznymi, organizacjami pozarządowymi i ekspertami z dziedziny pracy. Konstruktywne konsultacje odbywają się z udziałem co najmniej dwóch zainteresowanych stron z dwóch różnych podgrup.

W okresie obowiązywania oznakowania ekologicznego UE wnioskodawca publikuje w internecie zbiorcze wyniki i najważniejsze wnioski z audytów (w tym szczegółowe informacje dotyczące a) liczby i charakteru przypadków poważnego naruszenia praw pracowniczych oraz zasad BHP; b) strategii remediacji - w przypadkach gdy remedia- cja obejmuje zapobieganie według wytycznych ONZ; c) oceny podstawowych przyczyn uporczywego naruszania praw, wynikającej z konsultacji z zainteresowanymi stronami - z kim przeprowadzono konsultacje, jakie kwestie poruszono, jaki miało to wpływ na plan działań naprawczych), aby udostępnić zainteresowanym konsumentom informacje na temat swojej działalności.

Ocena i weryfikacja:Wnioskodawca dokumentuje zgodność z tymi wymogami, dostarczając kopię najnowszej wersji swojego kodeksu postępowania, który musi być zgodny z powyższymi przepisami, oraz dostarczając sprawozdania z audytu w odniesieniu do każdego zakładu końcowego montażu produktu dla modeli, które mają zostać objęte oznakowaniem ekologicznym, oraz podaje link do publikacji wyników i ustaleń w internecie.

Audyty na miejscu prowadzone przez osoby trzecie są przeprowadzane przez wykwalifikowanych audytorów w celu oceny, czy zakłady produkcyjne spełniają normy społeczne i określone w kodeksach postępowania lub - w państwach gdzie ratyfikowano Konwencję nr 81 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącą inspekcji pracy w przemyśle i handlu z 1947 r., a nadzór MOP wykazuje, że krajowy system inspekcji pracy jest skuteczny i zakres systemu inspekcji obejmuje obszary wymienione powyżej 18 - przez inspektorów pracy wyznaczanych przez organ publiczny.

Można przedstawić obowiązujące poświadczenia z systemów lub inspekcji stron trzecich, które, łącznie lub częściowo, przeprowadzają audyt zgodności z mającymi zastosowanie zasadami wymienionych podstawowych konwencji MOP wraz z dodatkowymi przepisami dotyczącymi godzin pracy, wynagrodzenia oraz zdrowia i bezpieczeństwa oraz konsultacji z zainteresowanymi stronami. Poświadczenia te nie są starsze niż 12 miesięcy.

5.2.
Pozyskiwanie minerałów z regionów nieobjętych konfliktami

Wnioskodawca wspiera odpowiedzialne pozyskiwanie cyny, tantalu, wolframu i ich rud oraz złota z obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka poprzez:

(i)
zachowanie należytej staranności zgodnie z Wytycznymi OECD dotyczącymi należytej staranności dla odpowiedzialnych łańcuchów dostaw minerałów z obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka; oraz
(ii)
propagowanie odpowiedzialnego wydobycia minerałów i handlu nimi w odniesieniu do zidentyfikowanych minerałów wykorzystywanych w elementach produktu zgodnie z wytycznymi OECD w obszarach dotkniętych konfliktami i obszarach wysokiego ryzyka.

Ocena i weryfikacja:Wnioskodawca deklaruje zgodność z powyższymi wymogami oraz dostarcza następujące informacje dodatkowe:

sprawozdanie opisujące swoje działania w zakresie należytej staranności oraz łańcuch dostaw w odniesieniu do czterech zidentyfikowanych minerałów. Można również przedstawić dokumenty uzupełniające, takie jak certyfikaty zgodności wydane przez program unijny,
określenie elementów zawierających zidentyfikowane materiały oraz ich dostawców, jak również opis systemu łańcucha dostaw lub projektu wykorzystywanego w celu odpowiedzialnego pozyskiwania surowców.

Kryterium 6 - Kryteria informacyjne

6.1.
Informacje dla użytkowników

Produkt jest sprzedawany wraz z odpowiednimi informacjami dla użytkowników zawierającymi porady na temat właściwego ekologicznego użytkowania i usuwania produktu.

Na opakowaniu produktu lub w dokumentacji towarzyszącej produktowi podaje się dane kontaktowe (telefon lub email) oraz link do informacji online dla konsumentów, którzy mają pytania lub potrzebują szczegółowych informacji na temat użytkowania lub usuwania wyświetlacza elektronicznego. Informacje te obejmują co najmniej następujące zagadnienia (w stosownych przypadkach):

a)
Zużycie energii: Klasa efektywności energetycznej zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/2013. Maksymalny pobór mocy w każdym trybie pracy. Ponadto należy dostarczyć instrukcje na temat sposobu używania trybu oszczędności energii urządzenia oraz informacje, że efektywność energetyczna powoduje mniejsze zużycie energii, tym samym przyczyniając się do oszczędności pieniędzy dzięki obniżeniu rachunków za energię elektryczną.
b)
Następujące wskazówki dotyczące zmniejszenia zużycia energii:
(i)
odłączenie produktu od zasilania lub wykorzystanie wyłącznika sprzętowego (o ile jest zamontowany) obniży zużycie energii (niemal) do zera;
(ii)
przełączenie produktu w tryb uśpienia ograniczy zużycie energii, jednak urządzenie będzie nadal pobierało pewną ilość energii;
(iii)
wygaszacze ekranu (w monitorach komputerowych) mogą uniemożliwić przełączenie wyświetlacza na tryb o niższym poborze mocy, gdy urządzenie nie jest używane. Upewnienie się, że wygaszasz ekranu nie jest włączony może zatem pomóc w zmniejszeniu zużycia energii;
(iv)
funkcja szybkiego uruchomienia może spowodować wzrost zużycia energii;
(v)
zintegrowane funkcje, takie jak odbiornik sygnałów cyfrowych (np. DVB-T) czy rejestratory dysków twardych, mogą przyczynić się do zmniejszenia zużycia energii, jeżeli w rezultacie urządzenie zewnętrzne staje się zbędne.
c)
Podłączenie do sieci: instrukcja wyłączania funkcji sieci;
d)
położenie wyłącznika sprzętowego;
e)
informacje o tym, że wydłużenie okresu użytkowania produktu zmniejsza jego całkowity wpływ na środowisko;
f)
następujące wskazówki dotyczące przedłużenia trwałości produktu:
(i)
jasne instrukcje demontażu i naprawy, aby umożliwić nieniszczący demontaż produktu celem wymiany ważnych części składowych lub elementów w celu naprawy;
(ii)
informacje na temat możliwości oddania produktu do naprawy i serwisowania, wraz z danymi kontaktowymi (w stosownych przypadkach);
g)
instrukcje właściwego usunięcia produktu po zakończeniu eksploatacji w punktach zbierania odpadów lub poprzez programy odbierania sprzętu przez sprzedawców, stosownie do przypadku, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE;
h)
informacje o przyznaniu produktowi oznakowania ekologicznego UE z krótkim wyjaśnieniem znaczenia tego faktu wraz ze wskazaniem, że więcej informacji na temat oznakowania ekologicznego można znaleźć na stronie internetowej http://www.ecolabel.eu;
i)
wszelkie papierowe instrukcje/podręczniki naprawy powinny zawierać materiały wtórne i nie powinny być drukowane na papierze bielonym chlorem. W celu oszczędzania zasobów preferowane powinny być informacje w wersji elektronicznej.

Ocena i weryfikacja:Wnioskodawca deklaruje właściwemu organowi zgodność produktu z tymi wymogami i dostarcza mu link do wersji internetowej lub kopię drukowaną instrukcji dla użytkownika oraz podręcznika naprawy.

6.2.
Informacje widniejące na oznakowaniu ekologicznym UE

Jeśli stosowana jest nieobowiązkowa etykieta z polem tekstowym, zawiera ona trzy spośród następujących tekstów:

a)
wysoka efektywność energetyczna;
b)
ograniczona zawartość substancji niebezpiecznych;
c)
zaprojektowany pod kątem łatwej naprawy i recyklingu,
d)
zawiera xy % pokonsumenckich tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu (tylko w przypadku gdy jest to więcej niż 25 % całkowitej zawartości tworzyw sztucznych).

Wnioskodawca postępuje zgodnie z instrukcjami dotyczącymi sposobu, w jaki należy właściwie stosować logo oznakowania ekologicznego UE przedstawionymi w wytycznych dotyczących logo oznakowania ekologicznego UE:

http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/documents/logo_guidelines.pdf

Ocena i weryfikacja:Wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności z niniejszym kryterium z załączonym obrazem/grafiką w wysokiej rozdzielczości przedstawiającym opakowanie produktu, na którym wyraźnie widać etykietę, numer rejestracji/zezwole- nia oraz ewentualne oświadczenia, które można umieścić na opakowaniu wraz z etykietą.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE (Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1).
2 Decyzja Komisji 2009/300/WE z dnia 12 marca 2009 r. ustalająca zrewidowane ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego odbiornikom telewizyjnym (Dz.U. L 82 z 28.3.2009, s. 3).
3 Decyzja Komisji (UE) 2019/1134 z dnia 1 lipca 2019 r. zmieniająca decyzję 2009/300/WE i decyzję (UE) 2015/2099 w odniesieniu do okresu ważności ekologicznych kryteriów przyznawania oznakowania ekologicznego UE niektórym produktom i związanych z nimi wymogów dotyczących oceny i weryfikacji (Dz.U. L 179 z 3.7.2019, s. 25).
4 Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady na temat przeglądu wdrożenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE (COM(2017) 355).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2021 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla wyświetlaczy elektronicznych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 i uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 642/2009 (Dz.U. L 315 z 5.12.2019, s. 241).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2013 z dnia 11 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego wyświetlaczy elektronicznych i uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1062/2010, (Dz.U. L 315 z 5.12.2019, s. 1).
7 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Nowy plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy (COM (2020) 98 final).
8 W 2 najwyższych klasach efektywności energetycznej musi być zarejestrowanych łącznie co najmniej 25 modeli, aby miały zastosowanie do określonej rozdzielczości i rodzaju wyświetlacza (telewizory, monitory lub wyświetlacze przeznaczone do przekazu treści). Jeżeli w odniesieniu do określonej rozdzielczości i rodzaju wyświetlacza nie zarejestrowano co najmniej 25 modeli, do tej konkretnej rozdzielczości i rodzaju wyświetlacza zastosowanie mają 2 najwyższe klasy efektywności energetycznej, w których zarejestrowano modele (niezależnie od liczby zarejestrowanych modeli).
9 https://ec.europa.eu/info/energy-climate-change-environment/standards-tools-and-labels/products-labelling-rules-and-requirements/energy-label-and-ecodesign/product-database_en
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 z dnia 4 lipca 2017 r. ustanawiające ramy etykietowania energetycznego i uchylające dyrektywę 2010/30/UE (Dz.U. L 198 z 28.7.2017, s. 1).
11 W 2 najwyższych klasach efektywności energetycznej musi być zarejestrowanych łącznie co najmniej 25 modeli, aby miały zastosowanie do określonej rozdzielczości i rodzaju wyświetlacza (telewizory, monitory lub wyświetlacze przeznaczone do przekazu treści). Jeżeli w odniesieniu do określonej rozdzielczości i rodzaju wyświetlacza nie zarejestrowano co najmniej 25 modeli, do tej konkretnej rozdzielczości i rodzaju wyświetlacza zastosowanie mają 2 najwyższe klasy efektywności energetycznej, w których zarejestrowano modele (niezależnie od liczby zarejestrowanych modeli).
12 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1).
14 Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna (IEC), IEC 62474: Material declaration for products of and for the electrotechnical industry (Deklaracja materiałowa dotycząca wyrobów elektrotechnicznych i dla przemysłu elektrotechnicznego), http://std.iec.ch/iec62474.
15 ECHA, Candidate List of substances of very high concern for Authorisation (Lista kandydacka substancji wzbudzających szczególnie duże obawy, oczekujących na pozwolenie), http://www.echa.europa.eu/candidate-list-table.
16 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).
17 Social Accountability International, Social Accountability 8000 International Standard, http://www.sa-intl.org.
18 Zob. ILO NORMLEX (http://www.ilo.org/dyn/normlex/en) oraz wytyczne w podręczniku użytkownika.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.402.73

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/1804 ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla wyświetlaczy elektronicznych
Data aktu: 27/11/2020
Data ogłoszenia: 01/12/2020
Data wejścia w życie: 01/12/2020