uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 149,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Na mocy decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 573/2014/UE 3 ustanowiono sieć publicznych służb zatrudnienia (zwaną dalej "siecią") na okres od dnia 17 czerwca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.
(2) Celem sieci jest modernizacja i wzmocnienie publicznych służb zatrudnienia z myślą o zwiększeniu ich zdolności, jakości ich usług, ich sprawności oraz skuteczności. Zostanie to osiągnięte dzięki stworzeniu platformy umożliwiającej porównywanie wyników tych służb na poziomie Unii, identyfikowaniu najlepszych praktyk oraz ustanowieniu systemu wzajemnego uczenia się, aby wspierać godną pracę oraz dostępne dla wszystkich i trwałe miejsca pracy. Celem sieci jest również stworzenie publicznym służbom zatrudnienia większych możliwości, aby pomóc im w rozwoju innowacyjnych i perspektywicznych strategii opartych na dowodach zgodnie z odpowiednimi unijnymi inicjatywami politycznymi oraz z celami gospodarczymi, społecznymi i dotyczącymi zatrudnienia określonymi w art. 3 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej.
(3) Sieć ma kluczowe znaczenie w zachęcaniu państw członkowskich do dalszej współpracy w obszarach odpowiedzialności publicznych służb zatrudnienia, a także jako wnosząca wkład w modernizację i wzmacnianie publicznych służb zatrudnienia. W ocenie wdrożenia decyzji nr 573/2014/UE wykazano, że sieć ma pozytywny wpływ oraz wskazano wnioski wyciągnięte z poszczególnych działań i doświadczeń. Ponadto sieć zwiększyła swoje zdolności i rozwinęła innowacyjne, oparte na dowodach środki wdrażania polityki zatrudnienia.
(4) W celu wykorzystania osiągniętych do tej pory wyników i dalszego wspierania współpracy publicznych służb zatrudnienia należy przedłużyć okres funkcjonowania sieci do dnia 31 grudnia 2027 r.
(5) Sieć powinna wzmacniać współpracę między swoimi członkami oraz rozwijać wspólne inicjatywy do celów wymiany informacji i najlepszych praktyk we wszystkich obszarach działania publicznych służb zatrudnienia poprzez dostarczanie analiz porównawczych i doradztwo oraz propagowanie innowacyjnych inicjatyw w zakresie pośrednictwa pracy. W tym kontekście, oraz gdy jest to właściwe, należy zwrócić uwagę na współpracę publicznych służb zatrudnienia w celu ułatwiania integracji i udzielania pomocy osobom objętym przepisami Unii dotyczącymi koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Działania sieci powinny umożliwiać całościowe, oparte na dowodach i ukierunkowane na wyniki porównywanie wszystkich publicznych służb zatrudnienia w celu zidentyfikowania najlepszych praktyk w obszarach ich działalności, przyczyniając się do lepszej koncepcji i lepszego świadczenia usług w zakresie zatrudnienia w ramach konkretnych kompetencji tych służb. Inicjatywy podejmowane przez sieć powinny zwiększać skuteczność publicznych służb zatrudnienia oraz efektywność wykorzystywania środków publicznych.
(6) Sieć powinna wspierać wdrażanie Europejskiego filaru praw socjalnych, którego jedną z zasad jest aktywne wspieranie zatrudnienia. Sieć powinna także przyczynić się do sprawiedliwego społecznie przejścia na zieloną gospodarkę oraz do realizacji odpowiednich zasad i celów zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych poprzez działania na rzecz zwiększenia zrównoważonego i sprzyjającego włączeniu społecznemu wzrostu gospodarczego i zatrudnienia, a także działania na rzecz godnej pracy dla wszystkich ludzi.
(7) Sieć powinna nadal pogłębiać i wzmacniać systematyczną i strukturalną współpracę z innymi właściwymi zainteresowanymi podmiotami rynku pracy, w tym w szczególności z agencjami Unii w dziedzinach zatrudnienia, polityki społecznej, równości płci, kształcenia i szkolenia, a także z partnerami społecznymi, usługodawcami w obszarze zatrudnienia i spraw socjalnych, organizacjami reprezentującymi grupy szczególnie wrażliwe, a także z władzami lokalnymi i regionalnymi, aby propagować synergię, wymianę najlepszych praktyk oraz w stosownych przypadkach zapewnić spójne ramy polityki.
(8) Rola publicznych służb zatrudnienia w świadczeniu bardziej skutecznych usług przeznaczonych dla osób poszukujących pracy i przedsiębiorstw powinna być odpowiednio wspierana na poziomie krajowym oraz - w stosownych przypadkach - na poziomie regionalnym, przy zapewnieniu wystarczających zasobów ludzkich i wsparcia finansowego na szkolenia personelu i wyposażenie. Państwa członkowskie powinny zapewnić publicznym służbom zatrudnienia niezbędne zasoby, aby umożliwić im skuteczne dostosowanie się do cyfryzacji gospodarki, zmieniających się modeli pracy, w tym pojawienia się wschodzących gospodarek platformowych, a także zmian społecznych i demograficznych.
(9) Wsparcie finansowe Unii na rzecz sieci należy udostępnić zgodnie z wieloletnimi ramami finansowymi na lata 2021-2027.
(10) Sieć oraz podejmowane przez nią inicjatywy należy finansować zgodnie z planem finansowym Unii oraz w ramach środków określonych przez Parlament Europejski i Radę.
(11) Na potrzeby projektów opracowanych przez sieć lub dostrzeżonych w ramach wzajemnego uczenia się oraz wdrażanych przez poszczególne publiczne służby zatrudnienia państwa członkowskie powinny mieć dostęp do finansowania z odpowiednich programów unijnych.
(12) Aby zapewnić niezakłóconą ciągłość działania sieci, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2021 r.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję nr 573/2014/UE,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
D. M. SASSOLI | M. ROTH |
Przewodniczący | Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.400.7 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2020/1782 zmieniająca decyzję nr 573/2014/UE w sprawie wzmocnionej współpracy między publicznymi służbami zatrudnienia |
Data aktu: | 25/11/2020 |
Data ogłoszenia: | 30/11/2020 |
Data wejścia w życie: | 20/12/2020, 01/01/2021 |