(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 8133)(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 30 listopada 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych 1 , w szczególności jego art. 55 ust. 1 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 28 kwietnia 2020 r. francuskie Ministerstwo Transformacji Ekologicznej ("właściwy organ") przyjęło zgodnie z art. 55 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 528/2012 decyzję zezwalającą do dnia 2 listopada 2020 r. na udostępnianie na rynku i stosowanie przez profesjonalnych użytkowników produktu biobójczego BIOBOR JF do usuwania drobnoustrojów ze zbiorników paliwa i układów paliwowych zaparkowanych statków powietrznych oraz zapobiegania występowaniu tych drobnoustrojów ("działanie"). Właściwy organ poinformował Komisję i właściwe organy innych państw członkowskich o podjętych działaniach i ich uzasadnieniu, zgodnie z art. 55 ust. 1 akapit drugi tego rozporządzenia.
(2) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez właściwy organ działanie było konieczne w celu ochrony zdrowia publicznego. Zanieczyszczenie mikrobiologiczne zbiorników paliwa i układów paliwowych statku powietrznego może prowadzić do nieprawidłowego działania silnika statku powietrznego i zagrażać jego zdatności do lotu, zagrażając w ten sposób bezpieczeństwu pasażerów i załogi. Pandemia COVID-19 i wynikające z niej ograniczenia lotów doprowadziły do tymczasowego parkowania wielu samolotów. Unieruchomienie statku powietrznego jest czynnikiem pogarszającym zanieczyszczenia mikrobiologiczne.
(3) BIOBOR JF zawiera 2,2'-(1-metylotrimetylenodioksy)bis-(4-metylo-1,3,2-dioksaborinan) (numer CAS 2665-13-6) i 2,2'-oksybis (4,4,6-trimetylo-1,3,2-dioksaborinan) (numer CAS 14697-50-8), substancje czynne do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 6 jako środki do konserwacji produktów podczas przechowywania, jak określono w załączniku V do rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Ponieważ te substancje czynne nie są objęte programem prac 2 polegających na systematycznej ocenie wszystkich istniejących substancji czynnych zawartych w produktach biobójczych, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 528/2012, muszą one zostać poddane ocenie i zatwierdzone przed wydaniem pozwolenia na produkty biobójcze zawierające te substancje na poziomie krajowym lub unijnym.
(4) W dniu 12 sierpnia 2020 r. Komisja otrzymała od właściwego organu uzasadniony wniosek o przedłużenie działań zgodnie z art. 55 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Uzasadniony wniosek został złożony w związku z obawami, że bezpieczeństwo transportu lotniczego może nadal być zagrożone przez zanieczyszczenie mikrobiologiczne zbiorników paliwa lotniczego i układów paliwowych oraz z argumentem, że BIOBOR JF ma zasadnicze znaczenie dla zwalczania takiego zanieczyszczenia mikrobiologicznego.
(5) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez właściwy organ jedyny alternatywny produkt biobójczy zalecany przez producentów samolotów i silników do usuwania zanieczyszczenia mikrobiologicznego został wycofany z obrotu w marcu 2020 r. ze względu na poważne nieprawidłowości w działaniu silnika stwierdzone po poddaniu działaniu tego produktu.
(6) Jak wskazał właściwy organ, mechaniczne usuwanie zanieczyszczenia mikrobiologicznego z samolotowych zbiorników paliwa i układów paliwowych pociąga za sobą zorganizowanie regularnego czyszczenia i przeprowadzania testów mikrobiologicznych próbek pochodzących z czyszczenia, co wymaga dodatkowego personelu oraz ustanowienia złożonych procedur pobierania i analizy laboratoryjnej próbek, co nie wydaje się odpowiednie do wielkości floty francuskich linii lotniczych. Ponadto ręczne czyszczenie zanieczyszczonych zbiorników naraziłoby pracowników na toksyczne gazy, należy więc tego unikać.
(7) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez właściwy organ producent BIOBOR JF podjął kroki w celu uzyskania zwykłego zezwolenia na produkt, a wniosek o zatwierdzenie zawartych w nim substancji czynnych ma zostać złożony na początku 2021 r. Zatwierdzenie substancji czynnych, a następnie zezwolenie na produkt biobójczy stanowiłoby trwałe rozwiązanie na przyszłość, ale na zakończenie tych procedur potrzeba będzie dużo czasu.
(8) Ponieważ brak zwalczania zanieczyszczenia mikrobiologicznego samolotowych zbiorników paliwa i układów paliwowych może zagrażać bezpieczeństwu transportu lotniczego, a zagrożenia tego nie można uniknąć poprzez zastosowanie innych produktów biobójczych lub innych środków, należy zezwolić właściwemu organowi na przedłużenie działania na okres nieprzekraczający 550 dni, począwszy od następnego dnia po upływie wstępnego okresu 180 dni, na który zezwolono decyzją właściwego organu z dnia 28 kwietnia 2020 r., oraz pod pewnymi warunkami.
(9) Zważywszy, że termin podejmowania działania upłynął z dniem 3 listopada 2020 r., niniejsza decyzja powinna mieć moc wsteczną.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Biobójczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 26 listopada 2020 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Stella KYRIAKIDES |
|
Członek Komisji |