uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Rady 2002/192/WE z dnia 28 lutego 2002 r. dotyczącą wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen 1 , w szczególności art. 4 tej decyzji,
(1) Decyzją 2002/192/WE oraz zgodnie z art. 4 Protokołu nr 19 w sprawie dorobku Schengen włączonego w ramy Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (zwanego dalej "protokołem nr 19"), Rada upoważniła Irlandię do uczestnictwa w niektórych przepisach dorobku Schengen.
(2) Zgodnie z art. 4 ust. 1 i 3 decyzji 2002/192/WE przepisy określone w art. 1 tej decyzji wchodzą w życie między Irlandią a państwami członkowskimi i innymi państwami, w których przepisy te zostały już wprowadzone w życie, w momencie, w którym warunki wstępne dla wykonania tych przepisów zostały spełnione we wszystkich tych państwach członkowskich i innych państwach - na podstawie decyzji wykonawczej podjętej przez Radę, stanowiącą jednomyślnie, jak określono w art. 1 protokołu nr 19, i przez przedstawiciela rządu Irlandii. Rada może ustalić różne terminy wprowadzania w życie różnych przepisów według dziedziny, której dotyczą.
(3) W dniu 8 stycznia 2018 r. Irlandia wyraziła zamiar rozpoczęcia wykonywania następujących części dorobku Schengen: system informacyjny Schengen (SIS) i związane z nim przepisy dotyczące ochrony danych.
(4) Pismem z dnia 7 lipca 2020 r. Irlandia wyraziła zamiar rozpoczęcia wykonywania następujących części dorobku Schengen: współpraca wymiarów sprawiedliwości, współpraca antynarkotykowa, współpraca policyjna oraz art. 26 Konwencji wykonawczej do układu z Schengen 2 (zwanej dalej "konwencją z Schengen"). W tym samym piśmie Irlandia wyraziła także zamiar wykonywania art. 27 konwencji z Schengen, w tym dyrektywy Rady 2002/90/WE 3 i decyzji ramowej Rady 2002/946/WSiSW 4 , które stanowią jego późniejsze rozwinięcie,oraz decyzji Rady 2008/149/WSiSW 5 i 2011/349/UE 6 , od dnia 1 stycznia 2022 r.
W odniesieniu do decyzji Komitetu Wykonawczego z dnia 22 grudnia 1994 r. 7 Irlandia zamierza rozpocząć wykonywanie tej decyzji od dnia 1 lipca 2022 r.
(5) Irlandia wskazała zatem, że jest gotowa tymczasowo wprowadzić w życie przepisy dorobku Schengen określone art. 1 decyzji 2002/192/WE w zakresie, w jakim odnoszą się one do funkcjonowania SIS (zwane dalej "przepisami związanymi z funkcjonowaniem SIS"), współpracy wymiarów sprawiedliwości, współpracy antynarkotykowej, współpracy policyjnej oraz art. 26 konwencji z Schengen, z wyjątkiem art. 27 konwencji z Schengen, decyzji 2008/149/WSiSW i 2011/349/UE oraz decyzji Komitetu Wykonawczego z dnia 22 grudnia 1994 r., które miałyby być wykonywane na późniejszym etapie.
(6) Odnosząc się do oceny Irlandii na potrzeby weryfikacji, czy spełnione zostały warunki konieczne do stosowania odpowiednich części dorobku Schengen, o uczestnictwo w których Irlandia złożyła wniosek, zastosowanie ma rozporządzenie Rady (UE) nr 1053/2013 8 . Jednak z uwagi na fakt, że niektóre przepisy dorobku Schengen, w których Irlandia uczestniczy, powinny być stosowane tymczasowo, a oceny zostaną przeprowadzone dopiero na późniejszym etapie, należy usprawnić procedury działań następczych i monitorowania ustanowione w rozporządzeniu (UE) nr 1053/2013, na wypadek gdyby oceny te wykazały, że warunki stosowania odpowiednich części dorobku Schengen nie zostały spełnione przez Irlandię.
(7) Utworzenie, funkcjonowanie oraz użytkowanie SIS w dziedzinie współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych podlega rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1862 9 . Wraz z rozpoczęciem stosowania przywołanego rozporządzenia zastąpi ono decyzję Rady 2007/533/WSiSW 10 , która obowiązuje obecnie w tych sprawach.
(8) Warunkiem wstępnym stosowania tymczasowego przepisów związanych z funkcjonowaniem SIS jest przestrzeganie wymogów w zakresie ochrony danych. Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1053/2013 oraz na podstawie wieloletnich i rocznych programów oceny Komisji ustanowionych na podstawie tego rozporządzenia w dniach 19-23 listopada 2018 r. odbyła się ocena ochrony danych, a w dniu 9 sierpnia 2019 r. Komisja przyjęła sprawozdanie z oceny.
(9) W sprawozdaniu z oceny stwierdzono, że Irlandia spełnia warunki konieczne do stosowania przepisów dorobku Schengen, o których mowa w art. 1 lit. a) ppkt (ii) decyzji 2002/192/WE, w zakresie, w jakim odnoszą się do ochrony danych, co pozwala na wprowadzenie w życie przez Irlandię tych przepisów.
(10) Zgodnie z art. 1 ust. 1 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/450 11 w drodze weryfikacji stwierdzono, że z technicznego punktu widzenia krajowy system (N.SIS) Irlandii jest gotowy do integracji z SIS.
(11) Ponieważ Irlandia dokonała niezbędnych przygotowań technicznych i prawnych, by przetwarzać dane SIS i wymieniać informacje uzupełniające, można ustalić termin, od którego przepisy związane z funkcjonowaniem SIS powinny być stosowane tymczasowo w Irlandii. Stosowanie niniejszej decyzji powinno pozwolić na przekazywanie do Irlandii danych SIS oraz informacji uzupełniających i danych dodatkowych. Konkretne efekty wymiany danych pozwoliłyby na weryfikację, za pomocą stosownych procedur oceny Schengen, czy przepisy związane z funkcjonowaniem SIS są w Irlandii właściwie stosowane.
(12) Ponieważ dorobek Schengen został pomyślany i funkcjonuje jako spójna całość, Rada jest zdania, że wszelkie częściowe stosowanie przez Irlandię przepisów dorobku Schengen, w których ona uczestniczy, musi wiązać się z respektowaniem spójności spraw stanowiących całość tego dorobku. Dlatego aby stosować tymczasowo przepisy związane z funkcjonowaniem SIS, konieczne jest, aby Irlandia tymczasowo wprowadziła w życie przepisy dorobku Schengen związane ze współpracą wymiarów sprawiedliwości, współpracą antynarkotykową, współpracą policyjną i z art. 26 konwencji z Schengen od tego samego dnia co tymczasowe wprowadzenie w życie przepisów związanych z funkcjonowaniem SIS, tj. od dnia stosowania niniejszej decyzji.
(13) W terminie sześciu miesięcy od dnia stosowania niniejszej decyzji należy przeprowadzić w Irlandii kontrole oceniające, aby zweryfikować, czy SIS funkcjonuje prawidłowo i czy decyzja 2007/533/WSiSW jest właściwie stosowana. W terminie dwunastu miesięcy od dnia stosowania niniejszej decyzji należy, w stosownym przypadku, wysłać do Irlandii kwestionariusze oceny i przeprowadzić w Irlandii kontrole, aby ocenić stosowanie przepisów dorobku Schengen związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości, współpracą antynarkotykową, współpracą policyjną i z art. 26 konwencji z Schengen i wykazać, że spełnione zostały wymogi dotyczące całości stosownych działań ustawodawczych i operacyjnych.
(14) Z uwagi na znaczenie stosowaniu dorobku Schengen w sposób spójny i znaczenie SIS jako środka kompensacyjnego w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości oraz z uwagi na fakt, że niektóre przepisy dorobku Schengen, w których Irlandia uczestniczy, powinny być stosowane tymczasowo, a oceny zostaną przeprowadzone dopiero na późniejszym etapie, powinien zostać wprowadzony mechanizm cofnięcia dostępu operacyjnego Irlandii do SIS (zwany dalej "mechanizmem cofnięcia dostępu operacyjnego Irlandii do SIS"), w razie gdyby w ocenach tych stwierdzone, że warunki stosowania przez Irlandię przepisów związanych z funkcjonowaniem SIS nie zostały spełnione. Ten sam mechanizm powinien mieć zastosowanie, gdyby w ocenach stwierdzono, że Irlandia nie spełniła warunków stosowania przepisów dorobku Schengen związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości, współpracą antynarkotykową, współpracą policyjną oraz z art. 26 konwencji z Schengen, które są konieczne do właściwego funkcjonowania SIS. W obu tych przypadkach Irlandia powinna przestać być uprawniona do dostępu operacyjnego do SIS. W tym zakresie Rada powinna, w drodze decyzji wykonawczej, ustalić termin, od którego przepisy związane z funkcjonowaniem SIS mają przestać mieć zastosowanie do Irlandii, i przyjąć ustalenia przejściowe niezbędne do wymiany informacji uzupełniających do wpisów wprowadzonych do SIS przed tym terminem. eu-LISA powinna poczynić niezbędne przygotowania w celu odłączenia Irlandii od SIS.
(15) Niniejsza decyzja powinna zatem tymczasowo wprowadzać w życie przepisy związane z funkcjonowaniem SIS i pozostałe przepisy określone w art. 1 decyzji 2002/192/WE, z wyjątkiem art. 27 konwencji z Schengen, decyzji 2008/149/WSiSW i 2011/349/UE oraz decyzji Komitetu Wykonawczego z dnia 22 grudnia 1994 r., które powinny zostać tymczasowo wprowadzone w życie na późniejszym etapie. Po pomyślnym zakończeniu ocen dotyczących przepisów tymczasowo wprowadzonych w życie, bez uszczerbku dla mechanizmu cofnięcia dostępu operacyjnego Irlandii do SIS, w terminie 24 miesięcy od dnia stosowania niniejszej decyzji, Rada powinna zbadać sytuację w celu przyjęcia, zgodnie z art. 4 ust. 1 decyzji 2002/192/WE w związku z art. 4 protokołu nr 19, decyzji wykonawczej ustalającej termin ich ostatecznego wprowadzenia w życie.
(16) W odniesieniu do art. 27 konwencji z Schengen oraz decyzji 2008/149/WSiSW i 2011/349/UE Irlandia powinna wprowadzić je w życie tymczasowo najpóźniej od dnia 1 stycznia 2022 r. W odniesieniu do decyzji Komitetu Wykonawczego z dnia 22 grudnia 1994 r. Irlandia powinna wprowadzić ją w życie tymczasowo najpóźniej od dnia 1 lipca 2022 r. Irlandia powinna powiadomić Radę o dniu, od którego rozpocznie stosowanie tych przepisów.
(17) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/94 12 uchyliło niektóre decyzje Komitetu Wykonawczego wchodzące w skład dorobku Schengen, o których mowa w art. 1 lit. c) decyzji 2002/192/WE, ponieważ stały się one nieaktualne. Irlandia nie wprowadza zatem w życie tych decyzji. Dotyczy to decyzji Komitetu Wykonawczego SCH/Com-ex(93) 14 (poprawa praktycznej współpracy sądowej w zakresie zwalczania handlu narkotykami), SCH/Com-ex(98) 52 (podręcznik transgranicznej współpracy policji) i SCH/Com-ex(99) 11 rev 2 (Porozumienie o współpracy w postępowaniach przeciwko czynom naruszającym przepisy o ruchu drogowym).
(18) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen - w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 13 - wchodzących w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. G decyzji Rady 1999/437/WE 14 .
(19) Zgodnie z art. 2 Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej oraz Republikę Islandii i Królestwo Norwegii w sprawie ustanowienia praw i zobowiązań między Irlandią i Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z jednej strony, a Republiką Islandii i Królestwem Norwegii z drugiej strony, w obszarach dorobku Schengen, które stosują się do tych państw 15 , w sprawie przygotowania niniejszej decyzji skonsultowano się z Komitetem Mieszanym ustanowionym na mocy art. 3 umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, zgodnie z art. 4 tej umowy.
(20) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen - w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 16 - wchodzących w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. G, H i I decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 17 .
(21) Zgodnie z art. 5 Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen o przygotowaniu niniejszej decyzji poinformowany został Wspólny Komitet ustanowiony na mocy art. 3 umowy.
(22) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen - w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu o przystąpieniu Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 18 - wchodzących w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. G, H i I decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 19 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
M. ROTH | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.393.3 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/1745 w sprawie wprowadzenia w życie przepisów dorobku Schengen dotyczących ochrony danych oraz tymczasowego wprowadzenia w życie niektórych przepisów dorobku Schengen w Irlandii |
Data aktu: | 18/11/2020 |
Data ogłoszenia: | 23/11/2020 |
Data wejścia w życie: | 24/11/2020, 01/01/2021 |