uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych 1 , w szczególności jego art. 15,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi 2 , w szczególności jego art. 30a,
(1) Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i załącznik do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 zawierają wykaz substancji sklasyfikowanych, które są przedmiotem szeregu zharmonizowanych środków kontroli i monitorowania przewidzianych w tych rozporządzeniach.
(2) Na mocy decyzji Komisji Narodów Zjednoczonych ds. Środków Odurzających (CND) nr 62/10, 62/11 i 62/12 przyjętych podczas sześćdziesiątej drugiej sesji w dniu 19 marca 2019 r., następujące trzy substancje: 3-(1,3-benzodiok- sol-5-ylo)-2- metylooksirano-2- karboksylan metylu (glicydan metylu PMK), kwas 3-(1,3- benzodioksol-5-ylo)-2- metylooksirano-2- karboksylowy (kwas glicydowy PMK) i alfa-fenyloacetoacetamid (APAA) zostały dodane do tabeli I załączonej do Konwencji Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi z 19 grudnia 1988 r. 3 ("konwencja ONZ z 1988 r."). Dodatkowo, na mocy decyzji CND nr 63/1 przyjętej podczas sześćdziesiątej trzeciej sesji w dniu 4 marca 2020 r., substancja alfa-acetylofenylooc- tan metylu (MAPA) została dodana do tabeli I załączonej do konwencji ONZ z 1988 r.
(3) Jednym z celów rozporządzeń (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005 jest wdrożenie w Unii art. 12 konwencji ONZ z 1988 r. Należy zatem włączyć glicydan metylu PMK, kwas glicydowy PMK, APAA i MAPA do załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i do załącznika do rozporządzenia (WE) nr 111/2005.
(4) Substancje sklasyfikowane wymienione w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 zostały podzielone na kategorie, do których zastosowanie mają różne środki w celu osiągnięcia odpowiedniej równowagi między poziomem zagrożenia ze strony danej substancji a obciążeniem dla legalnego handlu. Najbardziej rygorystyczne środki kontroli i monitorowania mają zastosowanie do kategorii 1. Przykładowo substancje kategorii 1 muszą być przechowywane w zabezpieczonych pomieszczeniach, a od podmiotów mających styczność z takimi substancjami wymaga się licencji.
(5) Glicydan metylu PMK i kwas glicydowy PMK są bezpośrednimi prekursorami 3,4-metylenodioksymetamfetaminy (MDMA), substancji powszechnie znanej jako "ekstazy" (ang. "ecstasy"). APAA i MAPA są bezpośrednimi prekursorami amfetaminy. Innymi słowy substancje te można łatwo przekształcić w MDMA i amfetaminę.
(6) Niewłaściwe stosowanie i nadużywanie MDMA i amfetaminy stwarza poważne problemy społeczne i problemy zdrowia publicznego w niektórych regionach UE. Ponadto zorganizowane grupy przestępcze w Unii wytwarzają duże ilości MDMA i amfetaminy. Znaczne ilości MDMA i amfetaminy są również wywożone do państw trzecich.
(7) W Unii nie istnieje znana legalna produkcja, handel ani zastosowanie glicydanu metylu PMK, kwasu glicydowego PMK, APAA lub MAPA. Włączenie tych substancji do kategorii 1 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 oraz w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 nie wiązałoby się zatem z dodatkowym obciążeniem administracyjnym dla podmiotów gospodarczych i właściwych organów w Unii.
(8) Ze względu na zagrożenie, jakie glicydan metylu PMK, kwas glicydowy PMK, APAA i MAPA stwarzają dla społeczeństwa i zdrowia publicznego w Unii, oraz biorąc pod uwagę, że ich włączenie nie będzie miało wpływu na legalny handel, produkcję i stosowanie w Unii, należy włączyć te substancje do kategorii 1 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 oraz w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005.
(9) 2-metylo-3- fenylooksirano-2 karboksylan metylu (glicydan metylu BMK) i kwas 2-metylo-3- fenylooksirano-2 karboksylowy (kwas glicydowy BMK) to również substancje, które są bezpośrednimi prekursorami amfetaminy i są często wykorzystywane do nielegalnego wytwarzania amfetaminy. Substancje te należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i do załącznika do rozporządzenia (WE) nr 111/2005.
(10) W Unii nie istnieje znacząca legalna produkcja, handel ani zastosowania glicydanu metylu BMK ani kwasu glicydo- wego BMK. Włączenie tych substancji do kategorii 1 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 oraz w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 nie wiązałoby się zatem ze znacznym dodatkowym obciążeniem administracyjnym dla podmiotów gospodarczych i właściwych organów w Unii.
(11) Ze względu na zagrożenie, jakie glicydan metylu BMK i kwas glicydowy BMK stwarzają dla społeczeństwa i zdrowia publicznego w Unii, oraz biorąc pod uwagę, że ich włączenie będzie miało jedynie marginalny wpływ na legalny handel, produkcję i stosowanie w Unii, należy włączyć te substancje do kategorii 1 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 oraz w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005.
(12) Czerwony fosfor jest często przekierowywany z handlu na rynku wewnętrznym i wykorzystywany w Unii do nielegalnej produkcji metamfetaminy. Jest on stosowany jako katalizator prowadzący do konwersji chemicznej w metam- fetaminę efedryny lub pseudoefedryny, które są już sklasyfikowane w kategorii 1 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005. W związku z tym czerwony fosfor należy również sklasyfikować w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004.
(13) Metamfetamina jest narkotykiem bardzo uzależniającym i stwarza poważne problemy społeczne i problemy zdrowia publicznego w niektórych regionach Unii.
(14) Czerwony fosfor posiada jednak istotne i zróżnicowane legalne zastosowania, np. w produkcji środków zmniejszających palność tworzyw sztucznych, produkcji materiałów pirotechnicznych oraz drasek dla bezpiecznych zapałek i pochodni.
(15) W celu osiągnięcia odpowiedniej równowagi między zagrożeniem, jakie czerwony fosfor stanowi dla społeczeństwa i zdrowia publicznego w Unii, a obciążeniem dla legalnego handlu tą substancją na rynku wewnętrznym, należy włączyć czerwony fosfor w kategorii 2 A w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004.
(16) Chociaż obecnie nie wiadomo, czy czerwony fosfor jest również przekierowywany z handlu między UE a państwami trzecimi, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że po wprowadzeniu monitorowania handlu wewnątrzunijnego tą substancją w ramach rozporządzenia (WE) nr 273/2004 producenci narkotyków będą starali się ją pozyskiwać poprzez jej przekierowanie z handlu między UE a państwami trzecimi. W przypadku czerwonego fosforu istnieje zatem wysokie ryzyko przekierowania legalnego handlu między Unią a państwami trzecimi, w związku z czym substancja ta powinna zostać sklasyfikowana w kategorii 2 w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005. Zapewni to również zachowanie równoległości między substancjami sklasyfikowanymi w rozporządzeniach (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005, co uprości stosowanie tych rozporządzeń przez podmioty gospodarcze i właściwe organy.
(17) Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 określa progi ilościowe dla transakcji dotyczących niektórych substancji przeprowadzanych w ciągu jednego roku. Celem tego załącznika jest uniknięcie nadmiernych utrudnień w legalnym handlu tymi substancjami w przypadkach, w których możliwe jest ograniczenie lub wyeliminowanie ryzyka związanego z przekierowywaniem handlu do nielegalnych kanałów poprzez wprowadzenie ograniczeń dla ilości powyżej określonego progu. Na podstawie dostępnych dowodów i w wyniku konsultacji z właściwymi organami państw członkowskich uznano, że próg dla czerwonego fosforu należy ustalić na 0,1 kg.
(18) W tym kontekście należy również zaktualizować kody Nomenklatury Scalonej (kody CN) w rozporządzeniach (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005 na podstawie najnowszej wersji Nomenklatury scalonej przyjętej rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1776 4 i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2020 r., w celu zapewnienia prawidłowej klasyfikacji substancji sklasyfikowanych.
(19) Ponieważ substancja alfa-fenyloacetoacetonitryl jest powszechnie określana przez właściwe organy państw członkowskich jako "APAAN", należy dodać ten skrót w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 oraz w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005.
(20) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005.
(21) Zważywszy, że w Unii istnieje znaczna legalna produkcja, handel i zastosowania czerwonego fosforu, należy przewidzieć odpowiedni okres dla podmiotów gospodarczych i właściwych organów na dostosowanie się do nowych ograniczeń dotyczących tej substancji wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem.
(22) Rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005 razem wdrażają niektóre postanowienia konwencji ONZ z 1988 r. Ze względu na ścisły merytoryczny związek między tymi dwoma rozporządzeniami uzasadnione jest przyjęcie zmian w drodze jednego aktu delegowanego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca | |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.392.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/1737 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 w odniesieniu do włączenia niektórych prekursorów narkotyków do wykazu substancji sklasyfikowanych |
Data aktu: | 14/07/2020 |
Data ogłoszenia: | 23/11/2020 |
Data wejścia w życie: | 13/01/2021, 13/12/2020 |