uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 2,
(1) Zgodnie z art. 16 rozporządzenia (UE) 2017/2402 Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA") pobiera od repozytoriów sekurytyzacji opłaty, które w pełni pokrywają niezbędne wydatki ESMA związane z rejestracją repozytoriów sekurytyzacji oraz nadzorem nad tymi repozytoriami. ESMA będzie ponosić wyższe koszty przy rozpatrywaniu wniosków o rejestrację złożonych przez repozytoria sekurytyzacji, które zamierzają świadczyć usługi pomocnicze. Takie koszty będą jednak niższe, w przypadku gdy repozytorium sekurytyzacji jest już zarejestrowane jako repozytorium transakcji na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 albo rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 3 . Opłata rejestracyjna pobierana od podmiotów składających wniosek o rejestrację powinna zatem w szczególności uwzględniać rodzaj usług, które mają być świadczone przez repozytorium sekurytyzacji, oraz fakt, czy dany podmiot jest już zarejestrowany jako repozytorium transakcji. Z uwagi na fakt, że wydatki ponoszone przez ESMA w związku z oceną wniosku o rejestrację są takie same niezależnie od wielkości wnioskodawcy i zależą wyłącznie od rodzaju usług, które mają być świadczone, właściwe jest, by opłata rejestracyjna miała charakter ryczałtowy.
(2) W przypadku gdy podmiot, który nie jest jeszcze zarejestrowany jako repozytorium transakcji, składa w tym samym czasie wnioski o rejestrację jako repozytorium transakcji oraz jako repozytorium sekurytyzacji, koszty poniesione przez ESMA w związku z jednoczesnym rozpatrywaniem tych wniosków byłyby również niższe ze względu na efekty synergii. W przypadku gdy takie wnioski składa się jednocześnie, repozytorium sekurytyzacji powinno uiścić pełną opłatę za rejestrację jako repozytorium transakcji odpowiednio zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012 lub rozporządzeniem (UE) 2015/2365, natomiast z tytułu rejestracji jako repozytorium sekurytyzacji powinno uiścić obniżoną opłatę za rozszerzenie rejestracji.
(3) Opłata rejestracyjna lub opłata za rozszerzenie rejestracji uiszczana przez repozytorium sekurytyzacji, które po rejestracji będzie oferować usługi pomocnicze, powinna uwzględniać te usługi pomocnicze. Z kolei repozytorium sekurytyzacji, które po rejestracji przestaje świadczyć usługi pomocnicze, nie powinno otrzymywać zwrotu opłaty rejestracyjnej ani opłaty za rozszerzenie rejestracji, ponieważ ESMA poniósł już koszt związany z oceną wniosku.
(4) Aby zniechęcić do składania nieprzemyślanych wniosków, opłaty rejestracyjne lub opłaty za rozszerzenie rejestracji nie powinny podlegać zwrotowi w przypadku odmowy rejestracji przez ESMA, a w przypadku wycofania wniosku przez wnioskodawcę w trakcie procedury rejestracji powinny podlegać zwrotowi tylko częściowo.
(5) W celu zapewnienia sprawiedliwej alokacji opłat nadzorczych, a także zapewnienia, aby nałożone opłaty odzwierciedlały faktyczny koszt poniesiony przez ESMA w odniesieniu do każdego nadzorowanego podmiotu, roczną opłatę nadzorczą należy obliczać na podstawie obrotu osiąganego przez każde repozytorium sekurytyzacji. W przypadku gdy dane historyczne dotyczące obrotu zarejestrowanego repozytorium sekurytyzacji są niedostępne, roczna opłata nadzorcza powinna opierać się na oczekiwanym obrocie repozytorium sekurytyzacji.
(6) Roczne opłaty nadzorcze pobierane od każdego repozytorium sekurytyzacji powinny być proporcjonalne do obrotu
uzyskanego przez to repozytorium w danym roku obrachunkowym w porównaniu z łącznym obrotem uzyskanym przez wszystkie zarejestrowane i nadzorowane repozytoria sekurytyzacji w tym samym roku obrachunkowym. Na każde repozytorium sekurytyzacji należy również nałożyć minimalną roczną opłatę nadzorczą, biorąc pod uwagę fakt, że przy nadzorze nad wszystkimi repozytoriami sekurytyzacji występują określone stałe koszty administracyjne, niezależnie od wysokości uzyskiwanych przez nie obrotów.
(7) Ze względu na jedynie ograniczoną ilość dostępnych danych dotyczących działalności danego repozytorium sekury- tyzacji w roku obrachunkowym następującym po rejestracji roczna opłata nadzorcza za ten rok powinna być obliczana na podstawie opłaty rejestracyjnej oraz nakładu pracy ESMA w związku z nadzorem nad tym repozytorium sekurytyzacji w ciągu roku. Nakład pracy w związku z nadzorem w pierwszych miesiącach po rejestracji jest podobny do nakładu pracy związanego z oceną złożonego przez wnioskodawcę wniosku o rejestrację. W związku z tym w pierwszym roku działalności repozytorium sekurytyzacji opłata nadzorcza powinna opierać się na opłacie rejestracyjnej uiszczonej przez wnioskodawcę, skorygowanej o stosowny współczynnik.
(8) Ze względu na roczną procedurę budżetową ESMA oraz czas potrzebny na oszacowanie kosztów nadzoru nie będzie możliwe uwzględnienie repozytoriów sekurytyzacji zarejestrowanych w dniu 1 października danego roku obrachunkowego lub po tej dacie do celów obliczenia całkowitych rocznych kosztów nadzoru na następny rok. W związku z tym roczna opłata nadzorcza uiszczana przez repozytorium sekurytyzacji zarejestrowane w dniu lub po dniu 1 października roku poprzedniego powinna być równa jego opłacie rejestracyjnej.
(9) Właściwe organy krajowe ponoszą koszty podczas realizacji działań zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/2402, a w szczególności podczas wykonywania zadań przekazanych zgodnie z art. 14 ust. 1 tego rozporządzenia. Opłaty pobierane przez ESMA od repozytoriów sekurytyzacji powinny również pokrywać te koszty. W celu zapewnienia, aby właściwe organy nie ponosiły straty lub nie osiągały zysku podczas wykonywania przekazanych im zadań lub udzielania pomocy ESMA, ESMA powinien dokonywać zwrotu jedynie faktycznych kosztów poniesionych w tym zakresie przez właściwy organ krajowy,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.390.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/1732 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów sekurytyzacji |
Data aktu: | 18/09/2020 |
Data ogłoszenia: | 20/11/2020 |
Data wejścia w życie: | 10/12/2020 |