Decyzja wykonawcza 2020/1714 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/1119 w odniesieniu do metody badania niektórych hybrydowych elektrycznych samochodów osobowych niedoładowywanych zewnętrznie i w celu uwzględnienia stosowania paliw alternatywnych oraz zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/1339 w odniesieniu do tylnych świateł pozycyjnych

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/1714
z dnia 16 listopada 2020 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/1119 w odniesieniu do metody badania niektórych hybrydowych elektrycznych samochodów osobowych niedoładowywanych zewnętrznie i w celu uwzględnienia stosowania paliw alternatywnych oraz zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/1339 w odniesieniu do tylnych świateł pozycyjnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 7 lutego 2020 r. producenci Audi AG, Bayerische Motoren Werke AG, Daimler AG, FCA Italy S.p.A, Ford- Werke GmbH, Honda Motor Europe Ltd, Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH, Jaguar Land Rover Ltd, OPEL Automobile GmbH-PSA, Automobiles Citroën, Automobiles Peugeot, PSA Automobiles SA, Renault, Škoda Auto a.s, Toyota Motor Europe oraz Volkswagen Nutzfahrzeuge wspólnie przedłożyli wniosek ("pierwszy wniosek"), zgodnie z art. 12a rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 2 , w sprawie zmiany decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1119 3  w celu zmiany metody badania niektórych hybrydowych pojazdów elektrycznych niedoładowywanych zewnętrznie (NOVC-HEV) kategorii M1.

(2) W dniu 21 kwietnia 2020 r. producenci FCA Italy S.p.A, Jaguar Land Rover Ltd., OPEL Automobile GmbH-PSA, Automobiles Citroën, Automobiles Peugeot, PSA Automobiles SA, Renault, Škoda Auto a.s oraz Ford-Werke GmbH wspólnie przedłożyli wniosek ("drugi wniosek"), zgodnie z art. 12a rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011, w sprawie zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119 w celu uwzględnienia stosowania gazu płynnego (LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG) i etanolu (E85).

(3) Komisja oceniła oba wnioski zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631, rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 725/2011 oraz wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i rozporządzenia (UE) nr 510/2011 (wersja z lipca 2018 r. (V2)) 4 .

(4) W pierwszym wniosku wnioskodawcy zwracają się o zmianę metody badania określonej w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119, aby umożliwić stosowanie warunków badania dla samochodów osobowych napędzanych silnikiem spalinowym wewnętrznego spalania w odniesieniu do tych pojazdów typu NOVC-HEV, w przypadku których zgodnie z pkt 1.1.4 dodatku 2 do subzałącznika 8 do załącznika XXI do rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1151 5  można stosować nieskorygowane wartości zmierzonego zużycia paliwa i emisji CO2.

(5) Na poparcie swojego wniosku wnioskodawcy przedstawili dowody wskazujące na to, że ze względu na niski stopień elektryfikacji przedmiotowej kategorii pojazdów typu NOVC-HEV nie można określić statystycznie istotnego współczynnika korygującego CO2, o którym mowa w pkt 4.1.2 załącznika do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119.

(6) W świetle przedstawionych argumentów ze względu na niski stopień elektryfikacji pojazdy typu NOVC-HEV, w odniesieniu do których zgodnie z pkt 1.1.4 dodatku 2 do subzałącznika 8 do załącznika XXI do rozporządzenia (UE) 2017/1151 można stosować nieskorygowane wartości zmierzonego zużycia paliwa i emisji CO2, należy do celów obliczania ograniczenia emisji CO2 wynikającego ze wspomnianej technologii innowacyjnej uznawać za równoważne z pojazdami napędzanymi silnikami spalinowymi wewnętrznego spalania. W związku z tym do tej konkretnej kategorii pojazdów typu NOVC-HEV powinny mieć zastosowanie warunki badania samochodów osobowych napędzanych silnikiem spalinowym wewnętrznego spalania określone w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119. W przypadku innych kategorii pojazdów typu NOVC-HEV metoda badania powinna pozostać bez zmian.

(7) W odniesieniu do drugiego wniosku uzasadnione jest doprecyzowanie metody badania poprzez dodanie współczynników konwersji paliw oraz zużycia mocy dla gazu płynnego (LPG) i sprężonego gazu ziemnego (CNG). Biorąc jednak pod uwagę ograniczoną dostępność E85 na całym rynku unijnym, odróżnienie tego paliwa od benzyny na potrzeby metody badania nie jest uzasadnione.

(8) W świetle nowych informacji na temat współczynników stosowania dla świateł zakrętowych i statycznego doświet- lenia zakrętów należy zastąpić istniejące współczynniki stosowania określone dla tych świateł w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119 bardziej zachowawczymi wskaźnikami, jak wskazano w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/1339 6 .

(9) Aby zagwarantować pewność prawa, producenci powinni mieć możliwość składania przez pewien okres wniosków o poświadczenie ograniczenia emisji CO2 do organów udzielających homologacji typu zgodnie z decyzją wykonawczą (UE) 2019/1119 w jej wersji z dnia 28 czerwca 2019 r. Zmiany określone w niniejszej decyzji pozostają bez wpływu na ważność poświadczeń wydanych zgodnie z decyzją wykonawczą (UE) 2019/1119 w tej wersji.

(10) We wniosku zatwierdzonym decyzją wykonawczą (UE) 2020/1339 przedstawiono dowody potwierdzające, że stosowanie energooszczędnych świateł LED w tylnych światłach pozycyjnych nie przekracza wartości progowej penetracji rynku, o której mowa w art. 2 ust. 2 lit. a) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 427/2014 7 , i że światła te należało zatem objąć zakresem decyzji wykonawczej (UE) 2020/1339. Decyzję tę należy zatem zmienić tak, aby jej zakres obejmował tylne światła pozycyjne.

(11) Ponieważ ograniczenie emisji CO2 poświadczone zgodnie z decyzją wykonawczą (UE) 2019/1119 można uwzględniać przy obliczaniu średniego indywidualnego poziomu emisji danego producenta, począwszy od roku kalendarzowego 2021, niniejsza decyzja powinna wejść w życie niezwłocznie.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje wykonawcze (UE) 2019/1119 i (UE) 2020/1339,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119

W decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 4 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W przypadku gdy technologia innowacyjna jest zainstalowana w pojeździe dwupaliwowym lub pojeździe typu flex-fuel, organ udzielający homologacji typu rejestruje ograniczenie emisji CO2 w następujący sposób:

a) w odniesieniu do pojazdu dwupaliwowego wykorzystującego benzynę i paliwa gazowe - ograniczenie emisji CO2 w odniesieniu do paliwa LPG lub CNG;

b) w odniesieniu do pojazdu typu flex-fuel wykorzystującego benzynę i paliwo E85 - ograniczenie emisji CO2 w odniesieniu do benzyny.";

2)
art. 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Okres przejściowy i kody ekoinnowacji

1) Do dnia 24 marca 2021 r. producent może złożyć wniosek o poświadczenie ograniczenia emisji CO2 przez organ udzielający homologacji typu zgodnie z niniejszą decyzją w jej wersji z dnia 28 czerwca 2019 r. W takim przypadku w dokumentacji homologacji typu wpisuje się kod ekoinnowacji nr 28.

2) Jeżeli producent składa wniosek o poświadczenie ograniczenia emisji CO2 przez organ udzielający homologacji typu zgodnie z niniejszą decyzją bez odniesienia do jej wersji z dnia 28 czerwca 2019 r., w dokumentacji homologacji typu wpisuje się kod ekoinnowacji nr 37.

3) Ograniczenie emisji CO2 odpowiadające kodom ekoinnowacji nr 28 lub 37 można uwzględniać przy obliczaniu średniego indywidualnego poziomu emisji danego producenta, począwszy od roku kalendarzowego 2021.";

3)
w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt 2 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
pozycja CF otrzymuje brzmienie:

"CF - Współczynnik konwersji zdefiniowany w tabeli 5";

(ii)
pozycja VPe otrzymuje brzmienie:

"VPe - Zużycie mocy skutecznej określone w tabeli 4";

b)
w pkt 4.1.1 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"4.1.1. Samochody osobowe napędzane silnikiem spalinowym wewnętrznego spalania i pojazdy typu NOVC-HEV kategorii M1, w przypadku których zgodnie z pkt 1.1.4 dodatku 2 do subzałącznika 8 do załącznika XXI do rozporządzenia (UE) 2017/1151 można stosować nieskorygowane wartości zmierzonego zużycia paliwa oraz emisji CO2";

(ii)
tabela 4 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 4

Zużycie mocy skutecznej

Rodzaj silnika Zużycie mocy skutecznej (VPe) [l/kWh]
Silniki benzynowe/E85 0,264
Silniki benzynowe/E85 z turbodoładowaniem 0,280
Silniki na olej napędowy 0,220
Silniki na LPG 0,342
Silniki na LPG z turbodoładowaniem 0,363
Zużycie mocy skutecznej (VPe) [m3/kWh]
Silniki na CNG (G20) 0,259
Silniki na CNG (G20) z turbodoładowaniem 0,275"
(iii)
wiersz "CF: współczynnik konwersji (l/100 km) - (g CO2/km) [gCO2/l] podany w tabeli 5" otrzymuje brzmienie:

"CF: współczynnik konwersji zdefiniowany w tabeli 5";

(iv)
tabela 5 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 5

Współczynnik konwersji paliw

Rodzaj paliwa Współczynnik konwersji (CF) [g CO2/1]
Benzyna/E85 2 330
Olej napędowy 2 640
LPG 1 629
Współczynnik konwersji (CF) [g CO2/m3]
CNG (G20) 1 795"
(v)
w tabeli 6 pozycje dotyczące światła zakrętowego i statycznego doświetlenia zakrętów otrzymują brzmienie:
"Światło zakrętowe 0,019
Statyczne doświetlenie zakrętów 0,039"
c)
w pkt 4.1.2 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"4.1.2. Pojazdy elektryczne niedoładowywane zewnętrznie nieobjęte zakresem pkt 4.1.1";

(ii)
tytuł tabeli 7 otrzymuje brzmienie:

"Wydajność przetwornicy DC-DC dla różnych układów oświetlenia pojazdu";

d)
w pkt 4.2 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
tytuł pkt 4.2.1 otrzymuje brzmienie:

"4.2.1. Samochody osobowe napędzane silnikiem spalinowym wewnętrznego spalania i pojazdy typu NOVC-HEV kategorii M1, w przypadku których zgodnie z pkt 1.1.4 dodatku 2 do subzałącznika 8 do załącznika XXI do rozporządzenia (UE) 2017/1151 można stosować nieskorygowane wartości zmierzonego zużycia paliwa oraz emisji CO2";

(ii)
tytuł pkt 4.2.2 otrzymuje brzmienie:

"4.2.2. Pojazdy elektryczne niedoładowywane zewnętrznie nieobjęte zakresem pkt 4.2.1".

Artykuł  2

Zmiany w decyzji wykonawczej (UE) 2020/1339

W decyzji wykonawczej (UE) 2020/1339 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 dodaje się lit. n) w brzmieniu:

"n) tylne światło pozycyjne.";

2)
w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
a)
w tabeli 3 dodaje się pozycję w brzmieniu:
"Tylne światło pozycyjne 12"
b)
w tabeli 4 dodaje się pozycję w brzmieniu:
"Tylne światło pozycyjne 0,36"
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie siódmego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 listopada 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 13.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 725/2011 z dnia 25 lipca 2011 r. ustanawiające procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/1119 z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie zatwierdzenia energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne do stosowania w pojazdach wyposażonych w silnik spalinowy wewnętrznego spalania i zelektryfikowanych pojazdach hybrydowych bez doładowania zewnętrznego, jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 176 z 1.7.2019, s. 67).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów, zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 i rozporządzenie Komisji (UE) nr 1230/2012 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 (Dz.U. L 175 z 7.7.2017, s. 1).
6 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1339 z dnia 23 września 2020 r. w sprawie zatwierdzenia na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 z niektórych lekkich pojazdów użytkowych w związku ze zharmonizowaną światową procedurą badania pojazdów lekkich (Dz.U. L 313 z 28.9.2020, s. 4).
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 427/2014 z dnia 25 kwietnia 2014 r. ustanawiające procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z lekkich pojazdów dostawczych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 (Dz.U. L 125 z 26.4.2014, s. 57).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.384.9

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/1714 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/1119 w odniesieniu do metody badania niektórych hybrydowych elektrycznych samochodów osobowych niedoładowywanych zewnętrznie i w celu uwzględnienia stosowania paliw alternatywnych oraz zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/1339 w odniesieniu do tylnych świateł pozycyjnych
Data aktu: 16/11/2020
Data ogłoszenia: 17/11/2020
Data wejścia w życie: 24/11/2020