Decyzja wykonawcza 2020/1669 w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie, za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym, niektórych przepisów dotyczących współpracy administracyjnej określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1807 w sprawie ram swobodnego przepływu danych nieosobowych w Unii Europejskiej

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/1669
z dnia 10 listopada 2020 r.
w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie, za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym, niektórych przepisów dotyczących współpracy administracyjnej określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1807 w sprawie ram swobodnego przepływu danych nieosobowych w Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym i uchylające decyzję Komisji 2008/49/WE ("rozporządzenie w sprawie IMI") 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) System wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("system IMI"), ustanowiony rozporządzeniem (UE) nr 1024/ 2012, jest aplikacją dostępną za pośrednictwem internetu, którą Komisja opracowała we współpracy z państwami członkowskimi, aby wesprzeć je w wywiązywaniu się z obowiązków współpracy administracyjnej, w tym z określonych w aktach Unii wymogów w zakresie wymiany informacji. W tym celu system ten udostępnia scentralizowany mechanizm komunikacji służący usprawnieniu wymiany informacji i świadczenia wzajemnej pomocy w wymiarze transgranicznym.

(2) Art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 zezwala Komisji na realizację projektów pilotażowych w celu oceny, czy system IMI będzie skutecznym narzędziem wdrażania przepisów dotyczących współpracy administracyjnej ustanowionych w aktach Unii niewymienionych w załączniku do tego rozporządzenia.

(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1807 2  ustanowiono ramy swobodnego przepływu danych nieosobowych w Unii. Ponadto określono w nim warunki dostępu właściwych organów do danych, warunki zwracania się o pomoc oraz warunki współpracy między właściwymi organami państw członkowskich w celu zapewnienia dostępu do danych przetwarzanych i przechowywanych w innym państwie członkowskim. Zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1807 właściwy organ może zwrócić się z wnioskiem o pomoc do właściwego organu innego państwa członkowskiego zgodnie z procedurą określoną w art. 7 tego rozporządzenia w przypadku, gdy właściwy organ występujący z wnioskiem o pomoc nie uzyskał dostępu do danych oraz jeśli nie istnieją specjalne mechanizmy współpracy przewidziane w prawie Unii lub umowach międzynarodowych umożliwiające wymianę danych między właściwymi organami różnych państw członkowskich.

(4) Zgodnie z art. 5 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2018/1807 państwa członkowskie mogą, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością uzyskania pilnego dostępu do danych oraz pod pewnymi warunkami, nałożyć środki tymczasowe mające na celu relokalizację danych. Jeżeli taki środek tymczasowy nakłada obowiązek relokalizacji danych na okres dłuższy niż 180 dni od dnia relokalizacji, należy zgłosić go Komisji. Ponadto Komisja zobowiązana jest wymieniać się z państwami członkowskimi informacjami dotyczącymi doświadczeń zdobytych w tym zakresie.

(5) System IMI mógłby stanowić skuteczne narzędzie wdrażania przepisów dotyczących współpracy administracyjnej ustanowionych w art. 5 ust. 2 i 4 oraz art. 7 ust. 2-5 rozporządzenia (UE) 2018/1807. Przepisy te powinny zatem stanowić przedmiot projektu pilotażowego realizowanego zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012.

(6) Współpraca administracyjna na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1807 może obejmować centralne punkty kontaktowe wyznaczone zgodnie z art. 7 ust. 1 tego rozporządzenia, właściwe organy, o których mowa w art. 3 pkt 6 tego rozporządzenia, oraz wszelkie podmioty odpowiedzialne za zgłaszanie środków zgodnie z art. 5 ust. 4 tego rozporządzenia. Do celów projektu pilotażowego należy je zatem uznać za właściwe organy w rozumieniu art. 5 akapit drugi lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1024/2012.

(7) System IMI powinien zapewniać funkcje techniczne umożliwiające właściwym organom, centralnym punktom kontaktowym, podmiotom odpowiedzialnym za zgłaszanie środków zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1807 oraz Komisji wypełnianie ich obowiązków w zakresie współpracy administracyjnej i przekazywania informacji wynikających z tego rozporządzenia.

(8) Zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1807 właściwy organ, który otrzymuje wniosek o dostęp do danych, jest zobowiązany do przekazania żądanych danych lub musi poinformować organ występujący z wnioskiem, że uważa, iż warunki uzasadniające wniosek o pomoc nie są spełnione. W celu przeprowadzenia wymiany danych państwo członkowskie, do którego skierowano wniosek, powinno przekazać państwu członkowskiemu występującemu z wnioskiem szczegółowe informacje niezbędne do uzyskania dostępu do żądanych danych lub szczegółowe informacje dotyczące sposobu i momentu dokonania transferu danych Państwo członkowskie, do którego skierowano wniosek, może również dostarczyć żądane dane bezpośrednio w odpowiedzi na wniosek, jeżeli zostanie to uznane za najskuteczniejszy sposób postępowania.

(9) Wniosek o pomoc oraz środki tymczasowe zgłoszone Komisji za pośrednictwem systemu IMI mogą obejmować wymianę zbiorów danych zawierających zarówno dane osobowe, jak i dane nieosobowe. Zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1807 do przetwarzania danych osobowych w zbiorze danych, w którym dane osobowe są nierozerwalnie związane z danymi nieosobowymi, zastosowanie mają przepisy rozporządzenia (UE) 2016/679 3 . Zapewnia to art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012, który określa zasady przetwarzania danych osobowych w systemie IMI.

(10) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 Komisja ma obowiązek przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie ocenę wyników projektu pilotażowego. Należy określić termin przedstawienia tej oceny. W celu zachowania spójności termin ten powinien być taki sam jak termin, w którym należy przedłożyć sprawozdanie wymagane na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1807.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu utworzonego na mocy art. 24 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Projekt pilotażowy

Realizuje się projekt pilotażowy w celu oceny, czy system wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("system IMI") mógłby stanowić skuteczne narzędzie wdrażania przepisów dotyczących współpracy administracyjnej ustanowionych w art. 5 ust. 2 i 4 oraz art. 7 ust. 2-5 rozporządzenia (UE) 2018/1807.

Artykuł  2

Właściwe organy

Do celów projektu pilotażowego właściwe organy, o których mowa w art. 3 pkt 6 rozporządzenia (UE) 2018/1807, centralne punkty kontaktowe, o których mowa w art. 7 ust. 1 tego rozporządzenia, oraz podmioty odpowiedzialne za zgłaszanie środków zgodnie z art. 5 ust. 4 tego rozporządzenia uznaje się za właściwe organy w rozumieniu art. 5 akapit drugi lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1024/2012.

Artykuł  3

Współpraca administracyjna

1. 
Do celów art. 5 ust. 2 oraz art. 7 ust. 2-5 rozporządzenia (UE) 2018/1807 system IMI zapewnia funkcje techniczne w szczególności na potrzeby:
a)
składania, na podstawie tych artykułów, wniosku o pomoc, w przypadku którego podaje się uzasadnienie, w tym wszelkich informacji towarzyszących i pisemnego wyjaśnienia;
b)
przekazania wniosku do odpowiedniego właściwego organu w państwie członkowskim, do którego należy przesłać wniosek;
c)
udzielenia odpowiedzi zawierającej żądane dane poprzez zapewnienie jednego z następujących elementów:
(i)
szczegółowych informacji niezbędnych do uzyskania dostępu do danych oraz do ich pobrania;
(ii)
szczegółowych informacji dotyczących sposobu i momentu dokonania transferu danych;
(iii)
żądanych danych;
d)
poinformowania organu występującego z wnioskiem, że warunki uzasadniające wystąpienie z wnioskiem o pomoc nie są spełnione.
2. 
Do celów art. 5 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2018/1807 system IMI zapewnia funkcje techniczne w szczególności na potrzeby:
a)
powiadamiania Komisji o nałożeniu środka tymczasowego;
b)
informowania o niezbędnych środkach podjętych przez Komisję;
c)
przekazywania informacji o zdobytych doświadczeniach oraz wymiany wszelkich istotnych informacji z centralnymi punktami kontaktowymi w państwach członkowskich.
Artykuł  4

Przechowywanie danych osobowych

W przypadku gdy informacje wymieniane za pośrednictwem systemu IMI obejmują zbiór danych zawierający zarówno dane osobowe, jak i dane nieosobowe, dane osobowe są przetwarzane w systemie IMI zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012.

Artykuł  5

Ocena

Ocenę wyników projektu pilotażowego, wymaganą zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012, Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do dnia 29 listopada 2022 r.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 listopada 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1807 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie ram swobodnego przepływu danych nieosobowych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 303 z 28.11.2018, s. 59).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.377.10

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/1669 w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie, za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym, niektórych przepisów dotyczących współpracy administracyjnej określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1807 w sprawie ram swobodnego przepływu danych nieosobowych w Unii Europejskiej
Data aktu: 10/11/2020
Data ogłoszenia: 11/11/2020
Data wejścia w życie: 01/12/2020