uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym i uchylające decyzję Komisji 2008/49/WE ("rozporządzenie w sprawie IMI") 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,
(1) System wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("system IMI"), ustanowiony rozporządzeniem (UE) nr 1024/ 2012, jest aplikacją dostępną za pośrednictwem internetu, którą Komisja opracowała we współpracy z państwami członkowskimi, aby wesprzeć je w wywiązywaniu się z obowiązków współpracy administracyjnej, w tym z określonych w aktach Unii wymogów w zakresie wymiany informacji. W tym celu system ten udostępnia scentralizowany mechanizm komunikacji służący usprawnieniu wymiany informacji i świadczenia wzajemnej pomocy w wymiarze transgranicznym.
(2) Art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 zezwala Komisji na realizację projektów pilotażowych w celu oceny, czy system IMI będzie skutecznym narzędziem wdrażania przepisów dotyczących współpracy administracyjnej ustanowionych w aktach Unii niewymienionych w załączniku do tego rozporządzenia.
(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1807 2 ustanowiono ramy swobodnego przepływu danych nieosobowych w Unii. Ponadto określono w nim warunki dostępu właściwych organów do danych, warunki zwracania się o pomoc oraz warunki współpracy między właściwymi organami państw członkowskich w celu zapewnienia dostępu do danych przetwarzanych i przechowywanych w innym państwie członkowskim. Zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1807 właściwy organ może zwrócić się z wnioskiem o pomoc do właściwego organu innego państwa członkowskiego zgodnie z procedurą określoną w art. 7 tego rozporządzenia w przypadku, gdy właściwy organ występujący z wnioskiem o pomoc nie uzyskał dostępu do danych oraz jeśli nie istnieją specjalne mechanizmy współpracy przewidziane w prawie Unii lub umowach międzynarodowych umożliwiające wymianę danych między właściwymi organami różnych państw członkowskich.
(4) Zgodnie z art. 5 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2018/1807 państwa członkowskie mogą, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością uzyskania pilnego dostępu do danych oraz pod pewnymi warunkami, nałożyć środki tymczasowe mające na celu relokalizację danych. Jeżeli taki środek tymczasowy nakłada obowiązek relokalizacji danych na okres dłuższy niż 180 dni od dnia relokalizacji, należy zgłosić go Komisji. Ponadto Komisja zobowiązana jest wymieniać się z państwami członkowskimi informacjami dotyczącymi doświadczeń zdobytych w tym zakresie.
(5) System IMI mógłby stanowić skuteczne narzędzie wdrażania przepisów dotyczących współpracy administracyjnej ustanowionych w art. 5 ust. 2 i 4 oraz art. 7 ust. 2-5 rozporządzenia (UE) 2018/1807. Przepisy te powinny zatem stanowić przedmiot projektu pilotażowego realizowanego zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012.
(6) Współpraca administracyjna na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1807 może obejmować centralne punkty kontaktowe wyznaczone zgodnie z art. 7 ust. 1 tego rozporządzenia, właściwe organy, o których mowa w art. 3 pkt 6 tego rozporządzenia, oraz wszelkie podmioty odpowiedzialne za zgłaszanie środków zgodnie z art. 5 ust. 4 tego rozporządzenia. Do celów projektu pilotażowego należy je zatem uznać za właściwe organy w rozumieniu art. 5 akapit drugi lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1024/2012.
(7) System IMI powinien zapewniać funkcje techniczne umożliwiające właściwym organom, centralnym punktom kontaktowym, podmiotom odpowiedzialnym za zgłaszanie środków zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1807 oraz Komisji wypełnianie ich obowiązków w zakresie współpracy administracyjnej i przekazywania informacji wynikających z tego rozporządzenia.
(8) Zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1807 właściwy organ, który otrzymuje wniosek o dostęp do danych, jest zobowiązany do przekazania żądanych danych lub musi poinformować organ występujący z wnioskiem, że uważa, iż warunki uzasadniające wniosek o pomoc nie są spełnione. W celu przeprowadzenia wymiany danych państwo członkowskie, do którego skierowano wniosek, powinno przekazać państwu członkowskiemu występującemu z wnioskiem szczegółowe informacje niezbędne do uzyskania dostępu do żądanych danych lub szczegółowe informacje dotyczące sposobu i momentu dokonania transferu danych Państwo członkowskie, do którego skierowano wniosek, może również dostarczyć żądane dane bezpośrednio w odpowiedzi na wniosek, jeżeli zostanie to uznane za najskuteczniejszy sposób postępowania.
(9) Wniosek o pomoc oraz środki tymczasowe zgłoszone Komisji za pośrednictwem systemu IMI mogą obejmować wymianę zbiorów danych zawierających zarówno dane osobowe, jak i dane nieosobowe. Zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1807 do przetwarzania danych osobowych w zbiorze danych, w którym dane osobowe są nierozerwalnie związane z danymi nieosobowymi, zastosowanie mają przepisy rozporządzenia (UE) 2016/679 3 . Zapewnia to art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012, który określa zasady przetwarzania danych osobowych w systemie IMI.
(10) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 Komisja ma obowiązek przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie ocenę wyników projektu pilotażowego. Należy określić termin przedstawienia tej oceny. W celu zachowania spójności termin ten powinien być taki sam jak termin, w którym należy przedłożyć sprawozdanie wymagane na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1807.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu utworzonego na mocy art. 24 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.377.10 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/1669 w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie, za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym, niektórych przepisów dotyczących współpracy administracyjnej określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1807 w sprawie ram swobodnego przepływu danych nieosobowych w Unii Europejskiej |
Data aktu: | 10/11/2020 |
Data ogłoszenia: | 11/11/2020 |
Data wejścia w życie: | 01/12/2020 |