a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 11 kwietnia 2019 r. Organ Rozstrzygania Sporów Światowej Organizacji Handlu ("WTO") przyjął zalecenia i postanowienia w sporze DS353 Stany Zjednoczone - Środki wpływające na handel dużymi cywilnymi statkami powietrznymi (druga skarga) - odwołanie się przez Unię Europejską do art. 21 ust. 5 uzgodnienia w sprawie zasad i procedur regulujących rozstrzyganie sporów, potwierdzające, że Stany Zjednoczone nie dostosowały swoich środków uznanych za niezgodne z Porozumieniem w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych ("porozumienie SCM"). W odniesieniu do ulg podatkowych w zakresie FSC/ETI Organ Apelacyjny potwierdził, że Stany Zjednoczone nie wycofały subsydiów oraz że pierwotne zalecenia i postanowienia pozostają aktualne 2 .
(2) W odniesieniu do innych odpowiednich środków, zgodnie z pkt 8 "Uzgodnionych procedur na mocy art. 21 i 22 Uzgodnienia w sprawie zasad i procedur regulujących rozstrzyganie sporów ("DSU") oraz art. 7 Porozumienia w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych" 3 między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi w odniesieniu do tego sporu, Unia Europejska zwróciła się do arbitra, o którym mowa w art. 22 ust. 6 DSU, o wznowienie swojej pracy. Arbiter wydał decyzję w dniu 13 października 2020 r. 4
(3) W decyzji arbitra stwierdza się, że Unia Europejska może zwrócić się do Organu Rozstrzygania Sporów WTO o upoważnienie do wprowadzenia środków zaradczych w odniesieniu do Stanów Zjednoczonych Ameryki ("Stany Zjednoczone") na poziomie nieprzekraczającym 3 993 212 564 USD rocznie. Środki zaradcze mogą przyjąć formę a) zawieszenia koncesji taryfowych i innych powiązanych zobowiązań wynikających z GATT 1994, b) zawieszenia koncesji i innych zobowiązań wynikających z Porozumienia w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych oraz c) zawieszenia zobowiązań horyzontalnych lub sektorowych zawartych w skonsolidowanej liście usług Unii Europejskiej w odniesieniu do wszystkich głównych sektorów określonych w sektorowym wykazie klasyfikacji usług.
(4) Zgodnie z art. 22 ust. 7 DSU strony akceptują decyzję arbitra jako ostateczną. W dniu 26 października 2020 r. Unia Europejska została upoważniona przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO do wprowadzenia środków zaradczych wobec Stanów Zjednoczonych zgodnie z decyzją arbitra. Środki zaradcze obejmą zawieszenie koncesji taryfowych oraz nałożenie nowych lub zwiększonych ceł.
(5) Opracowując i wybierając odpowiednie środki, Komisja wzięła pod uwagę i zastosowała wszystkie obiektywne kryteria zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. a) i art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 654/2014. Zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr 654/2014 Komisja umożliwia zainteresowanym stronom wyrażenie opinii i przedstawienie informacji dotyczących interesów gospodarczych Unii w tym zakresie 5 .
(6) Komisja dopilnowała, aby dodatkowe należności celne nie przekraczały poziomu zatwierdzonego przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO. Obecnie kwota ta jest uznawana za odpowiednią do skutecznego zachęcania do przestrzegania przepisów i zapewnienia pomocy unijnym podmiotom gospodarczym, ponieważ w obecnej sytuacji gospodarczej zezwala ona na wprowadzenie środków wobec wyprodukowanych w USA dużych samolotów cywilnych i innych produktów, które to środki uznaje się za wystarczająco podobne do środków zaradczych wprowadzonych przez Stany Zjednoczone.
(7) Środki te dotyczą przywozu produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych, od dostaw których Unia nie jest zasadniczo uzależniona. Takie podejście pozwala - na ile to możliwe - uniknąć negatywnego wpływu na różne podmioty na rynku unijnym, w tym na konsumentów.
(8) Środki polityki handlowej w formie dodatkowych ceł ad valorem na produkty wymienione w załącznikach I i II powinny być stosowane w następujący sposób:
a) dodatkowe cła ad valorem w wysokości 15 % na produkty określone w załączniku I;
b) dodatkowe cła ad valorem w stawce 25 % na produkty określone w załączniku II.
(9) Negocjacje między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi mające na celu zrównoważone rozstrzygnięcie sporów w ramach WTO dotyczących dużych cywilnych statków powietrznych nie przyniosły jak dotąd rezultatów. Jednocześnie Stany Zjednoczone nadal stosują środki zaradcze w wysokości 7,5 mld USD w odniesieniu do przywozu produktów z Unii Europejskiej. Komisja zamierza zmienić niniejsze rozporządzenie w celu uwzględnienia istotnych zmian, w tym w odniesieniu do przestrzegania przepisów przez USA lub jego braku. W szczególności Komisja zamierza zawiesić stosowanie rozporządzenia wykonawczego, jeżeli Stany Zjednoczone zawieszą środki zaradcze przeciwko przywozowi z Unii Europejskiej lub w stosownych przypadkach zmienią poziom ceł, aby odzwierciedlić środki zaradcze zastosowane przez Stany Zjednoczone.
(10) Niniejszy akt powinien wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Barier Handlowych ustanowionego na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 6 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
*Z dniem 11 lipca 2021 r. obowiązywanie nin. decyzji zostało zawieszone do dnia 11 lipca 2021 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2021/1123 z dnia 8 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.243.43).
1 Dz.U. L 189 z 27.6.2014, s. 50.
2 Sprawozdanie Organu Apelacyjnego, US - Large Civil Aircraft (USA - Duże cywilne statki powietrzne) (druga skarga) (art. 21 ust. 5 - UE), pkt 5.172 i 6.4 lit. b); Sprawozdanie Organu Apelacyjnego, US - Large Civil Aircraft (USA - Duże cywilne statki powietrzne)(druga skarga), pkt 1352 i przypis 2716; Sprawozdanie organu arbitrażowego, US - FSC (art. 22 ust. 6 US), pkt 8.1.
3 WT/DS353/14.
4 WT/DS353/ARB.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 z dnia 6 października 2015 r. ustanawiające procedury unijne w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Unii zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu (tekst jednolity) (Dz.U. L 272 z 16.10.2015, s. 1).