a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dimetomorfu, fludioksonilu, piraklostrobiny i teflubenzu- ronu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP azynofosu metylowego określono w załączniku II oraz w części B załącznika III do wspomnianego rozporządzenia. NDP flufenoksuronu, oksadiazonu i fosalonu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. Środki odstraszające: olej talowy włączono do załącznika IV do tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną bentazon w odniesieniu do ziemniaków, porów, naparów ziołowych z liści i ziół, nasion maku i ziaren soi zwyczajnej złożono wniosek w sprawie zmiany obecnych NDP zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) W przypadku dimetomorfu wniosek taki złożono w odniesieniu do jeżyn i malin. W przypadku fludioksonilu wniosek taki złożono w odniesieniu do truskawek, rabarbaru, siemienia lnianego, ziaren sezamu, ziaren rzepaku, nasion gorczycy, nasion ogórecznika lekarskiego, nasion lnicznika siewnego i nasion konopi siewnych. W przypadku pira- klostrobiny wniosek taki złożono w odniesieniu do winogron stołowych, kukurydzy cukrowej i ziaren kawy. W przypadku teflubenzuronu wniosek taki złożono w odniesieniu do jabłek, brukselki/kapusty brukselskiej i kapusty głowiastej.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(6) W odniesieniu do bentazonu wnioskodawca przedłożył informacje wcześniej niedostępne w trakcie przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Informacje te dotyczą badań pozostałości, metod analitycznych, stabilności przy przechowywaniu oraz badań żywieniowych. W oparciu o nowe informacje Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do ziemniaków i produktów pochodzenia zwierzęcego oraz podwyższenie NDP w odniesieniu do naparów ziołowych z liści i ziół. W przypadku porów brakujące informacje dotyczące badań pozostałości nie zostały przedłożone. Należy zatem skreślić NDP w odniesieniu do porów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(7) W odniesieniu do dimetomorfu wnioskodawca przedłożył wcześniej niedostępne informacje dotyczące badań pozostałości. W oparciu o nowe informacje Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do jeżyn i malin do odpowiedniej granicy oznaczalności.
(8) W odniesieniu do fludioksonilu wnioskodawca przedłożył wcześniej niedostępne informacje dotyczące badań pozostałości i badań żywieniowych. W oparciu o nowe informacje Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego do odpowiedniej granicy oznaczalności.
(9) W odniesieniu do piraklostrobiny wnioskodawca przedłożył wcześniej niedostępne informacje dotyczące badań pozostałości i metod analitycznych. W oparciu o nowe informacje Urząd stwierdził, że istnieją obawy dotyczące spożycia w odniesieniu do obecnego zastosowania tej substancji czynnej w winogronach stołowych. Skonsultowano się z państwami członkowskimi, zwracając się do nich o zgłoszenie ewentualnych awaryjnych dobrych praktyk rolniczych, które nie stwarzałyby niedopuszczalnego ryzyka dla konsumentów. Państwa członkowskie określiły awaryjne dobre praktyki rolnicze w odniesieniu do winogron stołowych, dla których NDP należy ustalić na poziomie 0,3 mg/kg.
(10) W odniesieniu do teflubenzuronu wnioskodawca przedłożył wcześniej niedostępne informacje dotyczące hydrolizy, metabolizmu i metod analitycznych. W oparciu o nowe informacje Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego do odpowiedniej granicy oznaczalności.
(11) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(12) Zatwierdzenie substancji czynnej azynofos metylowy wygasło z dniem 1 stycznia 2007 r. 3 Substancji czynnej flufenoksuron nie zatwierdzono rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 942/2011 4 . Zatwierdzenie substancji czynnej oksadiazon wygasło z dniem 31 grudnia 2018 r. 5 . Substancji czynnej fosalon nie zatwierdzono decyzją Komisji 2006/1010/WE 6 . Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1125 7 wycofano zatwierdzenie substancji czynnej smoła oleju talowego. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1186 8 wycofano zatwierdzenie substancji czynnej olej talowy surowy.
(13) Wszystkie obowiązujące zezwolenia dla środków ochrony roślin zawierających te substancje czynne zostały cofnięte. Należy zatem skreślić obecne NDP określone dla tych substancji w załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 tego rozporządzenia w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a), z wyjątkiem NDP flufenoksuronu w herbacie, który jest bezpieczny dla konsumentów 9 i jest zgodny z wnioskiem Japonii dotyczącym tolerancji importowej, oraz NDP azynofosu metylowego i fosalonu w przyprawach, które odpowiadają najwyższym dopuszczalnym poziomom w ramach Kodeksu Żywnościowego ustanowionym na podstawie danych z monitorowania i w przypadku których narażenie z dietą jest wyjątkowo niskie 10 . Jeżeli chodzi o środki odstraszające: olej talowy, należy usunąć pozycję w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 i podać wartości wzorcowe dla tej substancji w załączniku V zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(14) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. Laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych produktów rozwój techniczny umożliwia ustalenie niższych granic oznaczalności. W przypadku substancji czynnych, których wszystkie NDP powinny zostać obniżone do odpowiednich granic oznaczalności, należy ująć wartości wzorcowe w wykazie w załączniku V zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(15) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(17) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć środek przejściowy dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(18) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
2 Sprawozdania naukowe EFSA są dostępne na stronie internetowej: http://www.efsa.europa.eu:"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for bentazone" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP bentazonu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2019;17(5):5704. "Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for bentazone in soyabeans and poppy seeds" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości bentazonu w ziarnach soi zwyczajnej i nasionach maku). Dziennik EFSA 2019;17(7):5798.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for dimethomorph" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP dimetomorfu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2018;16(10):5433.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fludioxonil in rhubarbs" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fludioksonilu w rabarbarze). Dziennik EFSA 2019;17(9):5815.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for fludioxonil" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP fludioksonilu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2019;17(9):5812.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fludioxonil in certain oilseeds" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fludioksonilu w niektórych nasionach oleistych). Dziennik EFSA 2020;18(1):5994.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for pyraclostrobin in sweet corn" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości piraklostrobiny w kukurydzy cukrowej). Dziennik EFSA 2019;17(10):5841.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for pyraclostrobin" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP piraklostrobiny zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2018;16(11):5472.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for teflubenzuron" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP teflubenzuronu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2018;16(10):5427.
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1335/2005 z dnia 12 sierpnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2076/2002 i decyzje 2002/928/WE, 2004/129/WE, 2004/140/WE, 2004/247/WE i 2005/303/WE w odniesieniu do okresu czasu, o którym mowa w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG i dalszego stosowania niektórych substancji nieobjętych załącznikiem I do dyrektywy 91/414/EWG (Dz.U. L 211 z 13.8.2005, s. 6).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 942/2011 z dnia 22 września 2011 r. w sprawie niezatwierdzenia substancji czynnej flufenoksuron, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, oraz zmiany decyzji Komisji 2008/934/WE (Dz.U. L 246 z 23.9.2011, s. 13).
5 Dyrektywa Komisji 2008/69/WE z dnia 1 lipca 2008 r. zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia do niej klofente- zyny, dikamby, difenokonazolu, diflubenzuronu, imazachinu, lenacylu, oksadiazonu, pikloramu i pyriproksyfenu jako substancji czynnych (Dz.U. L 172 z 2.7.2008, s. 9).
6 Decyzja Komisji 2006/1010/WE z dnia 22 grudnia 2006 r. dotycząca niewłączania fosalonu do załącznika I do dyrektywy Rady 91/ 414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję (Dz.U. L 379 z 28.12.2006, s. 127).
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1125 z dnia 22 czerwca 2017 r. w sprawie wycofania zatwierdzenia substancji czynnej środki odstraszające zapachem, pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego/smoła oleju talowego, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, oraz zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 (Dz.U. L 163 z 24.6.2017, s. 10).
8 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1186 z dnia 3 lipca 2017 r. w sprawie wycofania zatwierdzenia substancji czynnej środki odstraszające zapachem, pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego/olej talowy surowy, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, oraz zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 (Dz.U. L 171 z 4.7.2017, s. 131).
9 "Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for flufenoxuron in tea (dried leaves and stalks, fermented of Camellia sinensis)" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego NDP flufenoksuronu w herbacie (suszone liście, łodygi i kwiaty Camellia sinensis)). Sprawozdanie naukowe EFSA (2009); 267.