uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 18 ust. 1 lit. b) oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dimetomorfu, fludioksonilu, piraklostrobiny i teflubenzu- ronu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP azynofosu metylowego określono w załączniku II oraz w części B załącznika III do wspomnianego rozporządzenia. NDP flufenoksuronu, oksadiazonu i fosalonu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. Środki odstraszające: olej talowy włączono do załącznika IV do tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną bentazon w odniesieniu do ziemniaków, porów, naparów ziołowych z liści i ziół, nasion maku i ziaren soi zwyczajnej złożono wniosek w sprawie zmiany obecnych NDP zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) W przypadku dimetomorfu wniosek taki złożono w odniesieniu do jeżyn i malin. W przypadku fludioksonilu wniosek taki złożono w odniesieniu do truskawek, rabarbaru, siemienia lnianego, ziaren sezamu, ziaren rzepaku, nasion gorczycy, nasion ogórecznika lekarskiego, nasion lnicznika siewnego i nasion konopi siewnych. W przypadku pira- klostrobiny wniosek taki złożono w odniesieniu do winogron stołowych, kukurydzy cukrowej i ziaren kawy. W przypadku teflubenzuronu wniosek taki złożono w odniesieniu do jabłek, brukselki/kapusty brukselskiej i kapusty głowiastej.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(6) W odniesieniu do bentazonu wnioskodawca przedłożył informacje wcześniej niedostępne w trakcie przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Informacje te dotyczą badań pozostałości, metod analitycznych, stabilności przy przechowywaniu oraz badań żywieniowych. W oparciu o nowe informacje Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do ziemniaków i produktów pochodzenia zwierzęcego oraz podwyższenie NDP w odniesieniu do naparów ziołowych z liści i ziół. W przypadku porów brakujące informacje dotyczące badań pozostałości nie zostały przedłożone. Należy zatem skreślić NDP w odniesieniu do porów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(7) W odniesieniu do dimetomorfu wnioskodawca przedłożył wcześniej niedostępne informacje dotyczące badań pozostałości. W oparciu o nowe informacje Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do jeżyn i malin do odpowiedniej granicy oznaczalności.
(8) W odniesieniu do fludioksonilu wnioskodawca przedłożył wcześniej niedostępne informacje dotyczące badań pozostałości i badań żywieniowych. W oparciu o nowe informacje Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego do odpowiedniej granicy oznaczalności.
(9) W odniesieniu do piraklostrobiny wnioskodawca przedłożył wcześniej niedostępne informacje dotyczące badań pozostałości i metod analitycznych. W oparciu o nowe informacje Urząd stwierdził, że istnieją obawy dotyczące spożycia w odniesieniu do obecnego zastosowania tej substancji czynnej w winogronach stołowych. Skonsultowano się z państwami członkowskimi, zwracając się do nich o zgłoszenie ewentualnych awaryjnych dobrych praktyk rolniczych, które nie stwarzałyby niedopuszczalnego ryzyka dla konsumentów. Państwa członkowskie określiły awaryjne dobre praktyki rolnicze w odniesieniu do winogron stołowych, dla których NDP należy ustalić na poziomie 0,3 mg/kg.
(10) W odniesieniu do teflubenzuronu wnioskodawca przedłożył wcześniej niedostępne informacje dotyczące hydrolizy, metabolizmu i metod analitycznych. W oparciu o nowe informacje Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego do odpowiedniej granicy oznaczalności.
(11) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(12) Zatwierdzenie substancji czynnej azynofos metylowy wygasło z dniem 1 stycznia 2007 r. 3 Substancji czynnej flufenoksuron nie zatwierdzono rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 942/2011 4 . Zatwierdzenie substancji czynnej oksadiazon wygasło z dniem 31 grudnia 2018 r. 5 . Substancji czynnej fosalon nie zatwierdzono decyzją Komisji 2006/1010/WE 6 . Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1125 7 wycofano zatwierdzenie substancji czynnej smoła oleju talowego. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1186 8 wycofano zatwierdzenie substancji czynnej olej talowy surowy.
(13) Wszystkie obowiązujące zezwolenia dla środków ochrony roślin zawierających te substancje czynne zostały cofnięte. Należy zatem skreślić obecne NDP określone dla tych substancji w załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 tego rozporządzenia w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a), z wyjątkiem NDP flufenoksuronu w herbacie, który jest bezpieczny dla konsumentów 9 i jest zgodny z wnioskiem Japonii dotyczącym tolerancji importowej, oraz NDP azynofosu metylowego i fosalonu w przyprawach, które odpowiadają najwyższym dopuszczalnym poziomom w ramach Kodeksu Żywnościowego ustanowionym na podstawie danych z monitorowania i w przypadku których narażenie z dietą jest wyjątkowo niskie 10 . Jeżeli chodzi o środki odstraszające: olej talowy, należy usunąć pozycję w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 i podać wartości wzorcowe dla tej substancji w załączniku V zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(14) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. Laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych produktów rozwój techniczny umożliwia ustalenie niższych granic oznaczalności. W przypadku substancji czynnych, których wszystkie NDP powinny zostać obniżone do odpowiednich granic oznaczalności, należy ująć wartości wzorcowe w wykazie w załączniku V zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(15) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(17) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć środek przejściowy dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(18) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for bentazone" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP bentazonu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2019;17(5):5704. "Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for bentazone in soyabeans and poppy seeds" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości bentazonu w ziarnach soi zwyczajnej i nasionach maku). Dziennik EFSA 2019;17(7):5798.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for dimethomorph" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP dimetomorfu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2018;16(10):5433.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fludioxonil in rhubarbs" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fludioksonilu w rabarbarze). Dziennik EFSA 2019;17(9):5815.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for fludioxonil" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP fludioksonilu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2019;17(9):5812.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fludioxonil in certain oilseeds" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fludioksonilu w niektórych nasionach oleistych). Dziennik EFSA 2020;18(1):5994.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for pyraclostrobin in sweet corn" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości piraklostrobiny w kukurydzy cukrowej). Dziennik EFSA 2019;17(10):5841.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for pyraclostrobin" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP piraklostrobiny zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2018;16(11):5472.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for teflubenzuron" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP teflubenzuronu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2018;16(10):5427.
Sprawozdanie z 51. sesji Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów. Dodatek III. Makau, Chińska Republika Ludowa, 8-13 kwietnia 2019 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.367.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2020/1633 zmieniające załączniki II, III, IV i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości azynofosu metylowego, bentazonu, dimetomorfu, fludioksonilu, flufenoksuronu, oksadiazonu, fosalonu, piraklostrobiny oraz środków odstraszających: oleju talowego i teflubenzuronu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 27/10/2020 |
Data ogłoszenia: | 05/11/2020 |
Data wejścia w życie: | 25/11/2020, 25/05/2021 |