Decyzja EBC/2020/54 (2020/1575) w sprawie oceny i działań następczych w odniesieniu do informacji przekazywanych za pośrednictwem narzędzia do zgłaszania naruszeń w przypadku gdy osoba, której dotyczy zgłoszenie, jest pracownikiem wysokiego szczebla Europejskiego Banku Centralnego

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2020/1575
z dnia 27 października 2020 r.
w sprawie oceny i działań następczych w odniesieniu do informacji przekazywanych za pośrednictwem narzędzia do zgłaszania naruszeń w przypadku gdy osoba, której dotyczy zgłoszenie, jest pracownikiem wysokiego szczebla Europejskiego Banku Centralnego (EBC/2020/54)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W zasadach etyki zawodowej Europejskiego Banku Centralnego (EBC) wprowadzono w ostatnim czasie zmiany zasad EBC w zakresie zgłaszania naruszeń 1 . Informacje dotyczące naruszeń przekazywane za pośrednictwem wewnętrznej platformy utworzonej w tym celu przez EBC (zwanej dalej "narzędziem do zgłaszania naruszeń") mogą dotyczyć pracowników EBC wysokiego szczebla, to jest pracowników, o których mowa w art. 1 ust. 1, 2 oraz 4 Kodeksu postępowania dla pracowników wysokiego szczebla EBC 2 .

(2) Skuteczne działanie zasad przekazywania informacji o naruszeniach wymaga dokładnej oceny i działań następczych w odniesieniu do wszystkich informacji przekazywanych za pośrednictwem nowego narzędzia do zgłaszania naruszeń. Takie oceny i działania następcze powinny być przeprowadzane zgodnie z jednolitą procedurą, w ramach kompetencji wyznaczonego właściwego organu.

(3) Należy określić procedurę mającą zastosowanie do oceny i działań następczych w odniesieniu do informacji przekazywanych za pośrednictwem narzędzia do zgłaszania naruszeń w przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy pracownika wysokiego szczebla EBC jako osoby, która dopuściła się naruszenia lub która jest z tą osobą powiązana.

(4) Zapewnienie sprawnego wdrożenia zmienionych Zasad etyki zawodowej oraz pewności prawnej w zakresie oceny i działań następczych w odniesieniu do informacji przekazywanych za pośrednictwem narzędzia do zgłaszania naruszeń w przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy pracownika wysokiego szczebla EBC jako osoby, która dopuściła się naruszenia lub która jest z tą osobą powiązana, wymaga wejścia w życie niniejszej decyzji trzeciego dnia po dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

W braku odmiennych postanowień terminy użyte w niniejszej decyzji mają znaczenie nadane im w Zasadach etyki zawodowej EBC.

Artykuł  2

Właściwy organ

W przypadku gdy zgłoszenie przekazane za pośrednictwem narzędzia do zgłaszania naruszeń dotyczy pracownika wysokiego szczebla EBC jako osoby, która dopuściła się naruszenia lub która jest z tą osobą powiązana, właściwym organem w zakresie oceny takiego zgłoszenia, przekazania informacji zwrotnej sygnaliście lub przeprowadzenia działań następczych, jest:

a)
prezes EBC; lub
b)
jeżeli pracownikiem wysokiego szczebla, którego dotyczy zgłoszenie, jest prezes EBC - wiceprezes EBC.
Artykuł  3

Procedury oceny i działań następczych

1. 
Działania następcze w odniesieniu do informacji przekazywanych za pośrednictwem narzędzia do zgłaszania naruszeń w przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy pracownika wysokiego szczebla EBC jako osoby, która dopuściła się naruszenia lub która jest z tą osobą powiązana, przeprowadza się zgodnie z decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/456 (EBC/2016/3) 3 , jeżeli dany przypadek jest objęty zakresem zastosowania tej decyzji.
2. 
Działania następcze w odniesieniu do przypadków przekazania informacji o naruszeniach, o których mowa w ust. 1, które nie są objęte zakresem zastosowania decyzji (UE) 2016/456 (EBC/2016/3), przeprowadza się zgodnie z okólnikiem administracyjnym 01/2006 w sprawie wewnętrznych administracyjnych postępowań wyjaśniających (Administrative Circular 01/2006 on internal administrative inquiries) 4 .
3. 
Niezależnie od postanowień ust. 2 właściwy organ wyznaczony na podstawie art. 2:
a)
może - przed rozstrzygnięciem, czy otrzymane informacje uzasadniają przeprowadzenie dochodzenia wewnętrznego - przekazać otrzymane informacje Komitetowi ds. Etyki EBC w celu uzyskania jego stanowiska;
b)
jeżeli uzna, że otrzymane informacje uzasadniają przeprowadzenie wewnętrznego dochodzenia administracyjnego, może zdecydować - w drodze odstępstwa od postanowień art. 4 ust. 1-4 okólnika administracyjnego 01/2006 - o bezpośrednim wszczęciu dochodzenia administracyjnego oraz podjąć odpowiednie decyzje na podstawie art. 4 ust. 5 i 6 okólnika administracyjnego 01/2006, co obejmuje możliwość przeprowadzenia dochodzenia administracyjnego samodzielnie przez właściwy organ wyznaczony zgodnie z art. 2, przy czym do przeprowadzenia dochodzenia wyznacza w takim przypadku osobę lub komisję o odpowiedniej randze.
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w trzecim dniu po dniu jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 27 października 2020 r.
Christine LAGARDE
Prezes EBC
1 Zmiana Zasad etyki zawodowej EBC, dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym.
2 Kodeks postępowania dla pracowników wysokiego szczebla Europejskiego Banku Centralnego (Dz.U. C 89 z 8.3.2019, s. 2).
3 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/456 z dnia4 marca 2016 r. w sprawie warunków prowadzenia przez Europejski Urząd do spraw Zwalczania Nadużyć Finansowych dochodzeń w Europejskim Banku Centralnym w związku z zapobieganiem nadużyciom finansowym, korupcji oraz innej nielegalnej działalności na szkodę interesów finansowych Unii (EBC/2016/3) (Dz.U. L 79 z 30.3.2016, s. 34).
4 Okólnik administracyjny 01/2006 przyjęty w dniu21 marca 2006 r., dostępnych na stronie internetowej EBC.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.359.14

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2020/54 (2020/1575) w sprawie oceny i działań następczych w odniesieniu do informacji przekazywanych za pośrednictwem narzędzia do zgłaszania naruszeń w przypadku gdy osoba, której dotyczy zgłoszenie, jest pracownikiem wysokiego szczebla Europejskiego Banku Centralnego
Data aktu: 27/10/2020
Data ogłoszenia: 29/10/2020
Data wejścia w życie: 01/11/2020