uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1 oraz art. 14 ust. 1 lit. a), a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) 1-metylocyklopropenu, bifenazatu, cyprodynilu, mandipropamidu i pirydabenu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP chlorantraniliprolu i chloromekwatu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. 1,4-diaminobutan, octan amonu, wapień, pieprz, środki odstraszające: mączka z krwi, wyciąg z wodorostów i chlorowodorek trimetyloaminy są włączone do załącznika IV do tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną 1-metylocyklopropen w odniesieniu do jabłek i bananów złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(3) W przypadku bifenazatu wniosek taki złożono w odniesieniu do bzu czarnego. W przypadku chloromekwatu wniosek taki złożono w odniesieniu do jęczmienia. W przypadku cyprodynilu wniosek taki złożono w odniesieniu do rabarbaru. W przypadku mandipropamidu wniosek taki złożono w odniesieniu do kalarepy oraz "ziół, kwiatów jadalnych". W przypadku pirydabenu wniosek taki złożono w odniesieniu do papryki rocznej.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wnioski dotyczące tolerancji importowej dla chlorantraniliprolu stosowanego w Malezji w odniesieniu do nasion palm olejowych i owoców palm olejowych oraz pirydabenu stosowanego w Stanach Zjednoczonych w odniesieniu do orzechów z drzew orzechowych. Wnioskodawcy twierdzą, że dozwolone zastosowania tych substancji na wspomnianych uprawach w powyższych krajach skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP wskazane w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) W odniesieniu do 1-metylocyklopropenu wnioskodawca przedłożył informacje wcześniej niedostępne w trakcie przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Informacje te dotyczą badań pozostałości i badań metabolizmu.
(8) W odniesieniu do chloromekwatu Urząd zalecił podwyższenie NDP dla niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego w związku z zastosowaniem tej substancji na jęczmieniu.
(9) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(10) 1,4-diaminobutan, octan amonu, wapień, pieprz, środki odstraszające: mączka z krwi, wyciąg z wodorostów i chlorowodorek trimetyloaminy 3 zostały tymczasowo włączone do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 do czasu zakończenia ich oceny zgodnie z dyrektywą Rady 91/414/EWG 4 lub rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 5 . Urząd ocenił te substancje i stwierdził, że wapień, pieprz, środki odstraszające: mączkę z krwi, wyciąg z wodorostów i chlorowodorek trimetyloaminy należy zatrzymać na stałe w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 6 (7 . W odniesieniu do 1,4-diaminobutanu i octanu amonu Urząd stwierdził, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Z punktu widzenia zarządzania ryzykiem należy zatrzymać te substancje na stałe w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 ze względu na ich naturalne występowanie w środowisku.
(11) Na podstawie uzasadnionych opinii, oświadczenia i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for 1-methylcyclopropene" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP 1-metylocyklopropenu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2020;18(1):5963.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for bifenazate in elderberries" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości bifenazatu w bzie czarnym). Dziennik EFSA 2019;17(11):5878.
"Reasoned opinion on the setting of import tolerances for chlorantraniliprole in oil palms fruits and oil palms kernels" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej dla chlorantraniliprolu w owocach palm olejowych i nasionach palm olejowych). Dziennik EFSA 2019;17(11):5877.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for chlormequat in barley and animal commodities" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chloromekwatu w jęczmieniu i towarach pochodzenia zwierzęcego). Dziennik EFSA 2020;18(1):5982.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for cyprodinil in rhubarbs" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości cyprodynilu w rabarbarze). Dziennik EFSA 2019;17(9):5813.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for mandipropamid in kohlrabies and herbs and edible flowers" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości mandipropamidu w kalarepie i w ziołach, kwiatach jadalnych). Dziennik EFSA 2020;18(1):5958.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for pyridaben in sweet pepper/bell pepper and setting of an import tolerance in tree nuts" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości piryda- benu w papryce rocznej i określenia tolerancji importowej dla orzechów z drzew orzechowych). Dziennik EFSA 2020;18(2):6035.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.358.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2020/1565 zmieniające załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości 1,4-diaminobutanu, 1-metylocyklopropenu, octanu amonu, bifenazatu, chlorantraniliprolu, chloromekwatu, cyprodynilu, wapienia, mandipropamidu, pieprzu, pirydabenu, środków odstraszających: mączki z krwi, wyciągu z wodorostów i chlorowodorku trimetyloaminy w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 27/10/2020 |
Data ogłoszenia: | 28/10/2020 |
Data wejścia w życie: | 17/11/2020 |