KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 167/2013 silniki montowane w pojazdach rolniczych i leśnych muszą spełniać wymogi dotyczące wartości granicznych emisji zanieczyszczeń dla etapu V i przepisy przejściowe określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 2 .
(2) W wyniku zakłóceń spowodowanych przez pandemię COVID-19 rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1040 3 przedłużono okres przejściowy przewidziany w rozporządzeniu (UE) 2016/1628 w odniesieniu do niektórych podkategorii silników o 12 miesięcy.
(3) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/985 4 , które określa wymogi dotyczące wartości granicznych emisji i procedur homologacji typu UE w odniesieniu do pojazdów rolniczych i leśnych oraz ich silników.
(4) Biorąc pod uwagę fakt, że przedłużenie obowiązywania przepisów przejściowych nie będzie miało wpływu na środowisko, ponieważ przedmiotowe silniki przejściowe zostały już wyprodukowane, w połączeniu z faktem, że trudno jest przewidzieć dokładny czas trwania opóźnień spowodowanych zakłóceniami w związku z COVID-19, odnośne terminy należy przedłużyć o 12 miesięcy, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1040.
(5) Mając na uwadze, że okres przejściowy przewidziany w art. 13 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/985 dla niektórych rodzajów silników wygaśnie w dniu 31 grudnia 2020 r., a producenci mogli produkować pojazdy rolnicze i leśne wyposażone w silniki przejściowe tych podkategorii do dnia 30 czerwca 2020 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i powinno obowiązywać od dnia 1 lipca 2020 r. Taki przepis jest uzasadniony ze względu na nieprzewidywalny i nagły wybuch pandemii COVID-19 oraz konieczność zapewnienia pewności prawa i równego traktowania producentów niezależnie od tego, czy produkują pojazdy rolnicze i leśne przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia czy po nim,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: