uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 78 ust. 2, art. 79 ust. 2 i 4, art. 82 ust. 1, art. 84 i art. 87 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) Państwa członkowskie odczuwają na bezprecedensową skalę skutki pandemii COVID-19. Pandemia COVID-19 ma wpływ na migrację, bezpieczeństwo i zarządzanie granicami w państwach członkowskich, co z kolei pogłębia poważne niedobory płynności państw członkowskich spowodowane nagłym i znaczącym wzrostem inwestycji publicznych potrzebnych w wielu sektorach. Stworzyło to wyjątkową sytuację, której rozwiązanie wymaga użycia szczególnych środków.
(2) Konieczne jest zapewnienie państwom członkowskim dodatkowej elastyczności, aby mogły one reagować na ten bezprecedensowy kryzys poprzez zwiększenie możliwości pełnego wykorzystania dostępnego okresu wdrażania programów krajowych, o czym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 2 , do momentu zamknięcia tych programów do dnia 31 grudnia 2023 r. W odpowiedzi na tę potrzebę terminy umorzenia i terminy składania wniosków o płatność salda rocznego powinny być takie same. Ostateczny termin składania wniosków o płatność salda rocznego upływa w dniu 15 lutego roku następującego po odpowiednim roku finansowym, który to termin może zostać w wyjątkowych przypadkach przedłużony przez Komisję do dnia 1 marca tego roku, podczas gdy pierwotnie przewidziany termin umorzenia przypada na dzień 31 grudnia drugiego roku następującego po roku, w którym podjęto dane zobowiązanie budżetowe. Dzięki dostosowaniu terminu umorzenia do odpowiedniego terminu składania wniosków o płatność Komisja będzie miała możliwość uwzględniania do celów procesu umorzenia wniosków o płatność salda rocznego przedłożonych przez państwo członkowskie odpowiednio w dniu 15 lutego lub w dniu 1 marca.
(3) W celu zapewnienia państwom członkowskim pełnej możliwości wykorzystania dodatkowych środków przydzielonych w 2018 i 2019 r. należy dostosować rok, w którym zobowiązanie budżetowe jest wykonywane. Te dodatkowe środki zostały ujęte w budżecie ogólnym Unii Europejskiej na lata budżetowe 2018 i 2019, a następnie przeznaczone na zobowiązania w ramach programów krajowych.
(4) Z uwagi na pilny charakter sprawy związany z wyjątkowymi okolicznościami wywołanymi pandemią COVID-19 należy przewidzieć wyjątek od terminu ośmiu tygodni, o którym mowa w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
(5) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie maksymalne wykorzystanie Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 516/2014 3 , oraz Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego, ustanowionego rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 513/2014 4 i (UE) nr 515/2014 5 , w celu zaradzenia bezpośrednim i pośrednim skutkom bezprecedensowego kryzysu w dziedzinie zdrowia publicznego w kontekście pandemii COVID-19, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary lub skutki proponowanych działań możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 TUE. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 514/2014.
(7) W celu zapewnienia państwom członkowskim pewności prawa odnośnie do terminu umorzenia niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
D. M. SASSOLI | M. ROTH |
Przewodniczący | Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.356.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2020/1543 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 514/2014 w odniesieniu do procedury umorzenia |
Data aktu: | 21/10/2020 |
Data ogłoszenia: | 26/10/2020 |
Data wejścia w życie: | 27/10/2020 |