Rozporządzenie delegowane 2020/1477 zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 95/93 w odniesieniu do tymczasowego przedłużenia obowiązywania nadzwyczajnych środków w celu zaradzenia skutkom pandemii COVID-19

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/1477
z dnia 14 października 2020 r.
zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 95/93 w odniesieniu do tymczasowego przedłużenia obowiązywania nadzwyczajnych środków w celu zaradzenia skutkom pandemii COVID-19
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 95/93 z dnia 18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty 1 , w szczególności jego art. 10a ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pandemia COVID-19 doprowadziła do gwałtownego spadku natężenia ruchu lotniczego w wyniku znacznego spadku popytu i bezpośrednich środków zastosowanych przez państwa członkowskie oraz państwa trzecie w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się pandemii.

(2) Zaistniała sytuacja jest poza kontrolą przewoźników lotniczych, a wynikające z niej dobrowolne lub narzucone odwoływanie usług lotniczych przez przewoźników lotniczych stanowi konieczną lub uzasadnioną reakcję na te okoliczności.

(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/459 2  zmieniło rozporządzenie (EWG) nr 95/93 w celu ochrony kondycji finansowej przewoźników lotniczych i uniknięcia niekorzystnych skutków środowiskowych wynikających z wykonywania pustych lub prawie pustych przelotów wyłącznie w celu zachowania związanych z nimi czasów na start lub lądowanie. Zmiana ta przewiduje, że koordynatorzy przydziałów czasu na start lub lądowanie powinni uznawać, że czasy na start lub lądowanie przydzielone na okres od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 24 października 2020 r. zostały wykorzystane przez przewoźnika lotniczego, któremu zostały pierwotnie przydzielone.

(4) W rozporządzeniu (UE) 2020/459 przyznano również Komisji przekazane uprawnienia do zmiany okresu przewidzianego w art. 10a rozporządzenia (EWG) nr 95/93 w przypadku, jeżeli Komisja stwierdzi na podstawie danych liczbowych opublikowanych przez Eurocontrol, który jest menedżerem sieci ds. funkcji sieciowych ruchu lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, że utrzymuje się i prawdopodobnie utrzyma się ograniczenie natężenia ruchu lotniczego w porównaniu z poziomem w analogicznym okresie roku poprzedniego, i stwierdzi również, na podstawie najlepszych dostępnych danych naukowych, że wynika to z wpływu wystąpienia ognisk choroby COVID-19.

(5) Zgodnie z art. 10a ust. 5 rozporządzenia (EWG) nr 95/93 Komisja przedstawiła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie podsumowujące w tej sprawie do dnia 15 września 2020 r., w którym stwierdzono, że warunki wymienione w art. 10a ust. 4 dotyczące zmiany terminu określonego w ust. 1 tego samego artykułu są spełnione.

(6) Pomimo stopniowego wzrostu poziom ruchu lotniczego jest nadal niski w porównaniu z tym samym okresem w 2019 r. - na podstawie danych Eurocontrol; ruch lotniczy w sierpniu 2020 r. był nadal niższy o -47 % w porównaniu z sierpniem 2019 r. Pomimo trudności w dokładnym przewidywaniu ścieżki przywracania poziomu ruchu lotniczego uzasadnione jest oczekiwanie, że w najbliższej przyszłości sytuacja się nie zmieni. W oparciu o scenariusz skoordynowanego podejścia Eurocontrol (przy założeniu wspólnego podejścia do wprowadzania procedur operacyjnych i zniesienia ograniczeń krajowych) oczekuje się, że w lutym 2021 r. ruch lotniczy będzie niższy o -15 % w porównaniu z lutym 2020 r. W przypadku scenariusza nieskoordynowanego podejścia (brak wspólnego podejścia do wprowadzania procedur operacyjnych i zniesienia ograniczeń krajowych) oczekuje się, że spadek ruchu lotniczego w tym samym odpowiednim okresie wyniesie -25 %.

(7) Utrzymujący się spadek ruchu lotniczego wynika ze skutków pandemii COVID-19. Na podstawie dostępnych danych dotyczących zaufania konsumentów w obliczu epidemii COVID-19, podczas gdy w kwietniu 2020 r. około 60 % respondentów odpowiadało, że prawdopodobnie wróci do podróży lotniczych w ciągu kilku miesięcy po wygaśnięciu pandemii, odsetek ten spadł do 45 % w czerwcu 2020 r. Dostępne dane wskazują na związek pandemii COVID-19 z zapotrzebowaniem konsumentów na ruch lotniczy.

(8) Dane Światowej Organizacji Zdrowia pokazują, że liczba rejestrowanych codziennie przypadków zachorowań w Europie osiągnęła najwyższy poziom w dniu 1 kwietnia 2020 r. i wyniosła 43 326 nowych przypadków. W okresie od maja do połowy lipca 2020 r. wskaźnik ten zmniejszył się, a przez większość dni odnotowano mniej niż 20 000 nowych przypadków dziennie. Pod koniec sierpnia 2020 r. liczba ta wzrosła jednak ponownie i przez wiele dni odnotowano ponad 30 000 nowych przypadków.

(9) Z tygodniowego sprawozdania z nadzoru Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) wynika, że na dzień 26 sierpnia 2020 r. 14-dniowy wskaźnik zgłaszania przypadków w UE/EOG i Zjednoczonym Królestwie wynosił 46 (zakres państw: 2-176) na 100 000 mieszkańców. Wskaźnik ten wzrastał przez 38 dni. Liczba osób przebywających w szpitalach i na oddziałach intensywnej opieki medycznej oraz przyjmowanych do szpitali ze względu na zakażenie COVID-19 wzrosła ostatnio w Bułgarii, Czechach, Grecji, Polsce, Rumunii i na Słowacji.

(10) WE wrześniu 2020 r. ECDC oszacowało, że ryzyko dalszej eskalacji COVID-19 we wszystkich państwach UE lub EOG oraz w Zjednoczonym Królestwie jest umiarkowane (w przypadku państw, które nadal wdrażają i egzekwują wiele środków, w tym dystansowanie fizyczne, i dysponują wystarczającymi zdolnościami w zakresie ustalania kontaktów zakaźnych i przeprowadzania testów) i bardzo wysokie (w przypadku państw, które nie wdrażają lub nie egzekwują wielu środków, w tym dystansowania fizycznego i nie dysponują wystarczającymi zdolnościami w zakresie ustalania kontaktów zakaźnych i przeprowadzania testów).

(11) Ograniczenia lotów wprowadzone przez niektóre państwa członkowskie w wyniku zastosowania środków sanitarnych i zdrowotnych związanych z COVID-19 wpływają również na zaufanie konsumentów i wynikające z niego zapotrzebowanie na ruch lotniczy. Chociaż liczba takich ograniczeń lotów zmniejszyła się na początku lata 2020 r., niektóre państwa członkowskie wprowadziły nowe ograniczenia lotów od września 2020 r., co zbiegło się w czasie z ponownym wystąpieniem przypadków COVID-19 w wielu państwach członkowskich.

(12) W świetle obecnych rezerwacji lotów i prognoz epidemiologicznych można racjonalnie oczekiwać, że w nadchodzącym zimowym sezonie lotniczym, trwającym od dnia 25 października 2020 r. do dnia 27 marca 2021 r., będzie wiele odwołanych lotów ze względu na pandemię COVID-19. Niewykorzystanie przydziałów czasu na start lub lądowanie przydzielonych na ten okres nie powinno prowadzić do utraty przez przewoźników lotniczych możliwości, które w przeciwnym razie przysługiwałyby im na podstawie art. 8 ust. 2 i art. 10 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 95/93.

(13) Konieczne jest zatem rozszerzenie wyjątku od wymogu zawartego w tych przepisach polegającego na wykorzystaniu do pewnego stopnia serii przedmiotowych czasów na start lub lądowanie poza letni sezon lotniczy 2020 na cały zimowy sezon lotniczy 2020/2021, tj. na okres od dnia 25 października 2020 r. do dnia 27 marca 2021 r.

(14) Przewiduje się, że niniejsze rozporządzenie delegowane wejdzie w życie po upływie okresu przewidzianego w art. 10a ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 95/93. Aby uniknąć braku pewności prawa, w szczególności w odniesieniu do koordynatorów przydziałów czasu na start lub lądowanie i przewoźników lotniczych, niniejsze rozporządzenie powinno zostać przyjęte w trybie pilnym określonym w art. 12b rozporządzenia w sprawie przydzielania czasu na start lub lądowanie i powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 95/93 art. 10a ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Na użytek art. 8 ust. 2 i art. 10 ust. 2 koordynatorzy przyjmują, że czasy na start lub lądowanie przydzielone na okres od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 27 marca 2021 r. zostały wykorzystane przez przewoźnika lotniczego, któremu zostały pierwotnie przydzielone.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 października 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 14 z 22.1.1993, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/459 z dnia 30 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 95/93 w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty (Dz.U. L 99 z 31.3.2020, s. 1).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.338.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2020/1477 zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 95/93 w odniesieniu do tymczasowego przedłużenia obowiązywania nadzwyczajnych środków w celu zaradzenia skutkom pandemii COVID-19
Data aktu: 14/10/2020
Data ogłoszenia: 15/10/2020
Data wejścia w życie: 16/10/2020