uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE 1 , w szczególności jego art. 24 ust. 3 akapit trzeci i art. 25 ust. 9 akapit trzeci,
(1) Art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 596/2014 zobowiązuje właściwe organy do przekazywania Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) wszelkich informacji, które są mu niezbędne do wykonywania jego obowiązków zgodnie z art. 35 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 . Art. 25 rozporządzenia (UE) nr 596/2014 zobowiązuje właściwe organy do współpracy i wymiany informacji między sobą, a także z ESMA i Komisją (w odniesieniu do towarów wymienionych jako produkty rolne w załączniku I do Traktatu), z Agencją ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) i krajowymi organami regulacyjnymi (w odniesieniu do produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym) oraz z odpowiednimi krajowymi organami regulacyjnymi i organami regulacyjnymi państw trzecich odpowiedzialnymi za powiązane rynki kasowe (w tym w odniesieniu do uprawnień do emisji), z monitorującym aukcje i właściwymi organami, administratorami rejestru, w tym z centralnym administratorem, oraz innymi organami publicznymi, którym powierzono nadzór nad systemem handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
(2) Zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) nr 596/2014 w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/292 3 ustanowiono już procedury i wzory na potrzeby wymiany informacji i udzielania pomocy między właściwymi organami. Oczekuje się, że ustanowione zostaną odrębne przepisy dotyczące współpracy z organami regulacyjnymi państw trzecich odpowiedzialnymi za powiązane rynki kasowe. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem obejmować współpracę i wymianę informacji z ESMA na podstawie art. 24 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia oraz współpracę z innymi podmiotami na podstawie art. 25 tegoż rozporządzenia.
(3) Informacje powinny zwykle być wymieniane pisemnie. Komunikacja ustna powinna być jednak możliwa w odpowiednich przypadkach, w tym w szczególności przed wysłaniem wniosku pisemnego o współpracę lub wymianę informacji, aby przedstawić informacje o tym planowanym wniosku o współpracę lub aby omówić wszelkie kwestie, które mogą utrudnić realizację tego wniosku. W pilnych przypadkach powinno być również możliwe ustne przekazanie wniosku o współpracę, pod warunkiem że taka pilna potrzeba nie jest spowodowana po prostu opóźnieniem ze strony organu wnioskującego.
(4) Wniosek powinien zawierać wystarczające informacje na temat przedmiotu współpracy, w tym uzasadnienie wniosku i jego kontekst, tak aby umożliwić organowi współpracującemu sprawne i efektywne rozpatrzenie wniosku. Wskazanie faktów budzących podejrzenie nie powinno być uznawane za warunek wstępny udzielenia pomocy organowi wnioskującemu, jeżeli informacje, o które wystąpił we wniosku, są niezbędne temu organowi do wypełnienia jego obowiązków.
(5) W przypadku gdy ESMA i ACER wspólnie określą bezpieczny interfejs komunikacyjny, który ma być wykorzystywany przez właściwe organy i ESMA do wymiany informacji z ACER i krajowymi organami regulacyjnymi, korzystanie z tego konkretnego interfejsu powinno być wymagane w odpowiednich określonych celach.
(6) Procedury i wzory na potrzeby wymiany informacji i współpracy powinny zapewniać, aby wszelkie informacje wymieniane lub przekazywane były traktowane jako poufne, a także by przestrzegane były zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu danych osobowych.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(8) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani też nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem procedur i wzorów, które mają być stosowane przez organy i podmioty, do których zastosowanie ma niniejsze rozporządzenie, ponieważ byłoby to nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków tego projektu wykonawczych standardów technicznych, biorąc pod uwagę, że niniejsze rozporządzenie będzie miało wpływ jedynie na te organy i podmioty i nie będą miały wpływu na uczestników rynku.
(9) ESMA zwrócił się jednakże o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.325.7 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/1406 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i wzorów na potrzeby wymiany informacji i współpracy między właściwymi organami, ESMA, Komisją i innymi podmiotami zgodnie z art. 24 ust. 2 i art. 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w sprawie nadużyć na rynku |
| Data aktu: | 02/10/2020 |
| Data ogłoszenia: | 07/10/2020 |
| Data wejścia w życie: | 27/10/2020 |