uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
(1) Kryzys uchodźczy z 2015 r. ujawnił słabości i luki w unijnych i krajowych systemach zarządzania na wypadek kryzysów migracyjnych, a także brak zdolności i narzędzi, z jakich mogłyby korzystać państwa członkowskie znajdujące się pod największą presją. Kryzys ujawnił potrzebę działania na kilku frontach jednocześnie: w państwach trzecich, które są krajami pochodzenia, tranzytu lub krajami docelowymi, na granicach zewnętrznych UE i w innych państwach członkowskich znajdujących się pod presją.
(2) Środki wprowadzone przez Unię i państwa członkowskie po kryzysie uchodźczym z 2015 r. uwzględniały wielorakie potrzeby polityczne, legislacyjne, operacyjne i finansowe i miały doprowadzić do bardziej zrównoważonego zarządzania migracją. Te bezprecedensowe wysiłki, obejmujące środki na poziomie krajowym, międzynarodowym i unijnym, przyczyniły się do stopniowego zmniejszania z roku na rok liczby migrantów o nieuregulowanym statusie, a w 2019 r. była ona najniższa od sześciu lat.
(3) Sytuacja na granicach zewnętrznych pozostaje jednak bardzo zmienna i potrzebne są dalsze usprawnienia, aby zapewnić lepsze przygotowanie na wypadek ewentualnych kryzysów migracyjnych na dużą skalę. Ponadto migranci, którzy uczestniczą w niedozwolonym przemieszczaniu się i składają wnioski o udzielenie azylu w kilku państwach członkowskich, mogą stanowić poważne obciążenie dla krajowych systemów azylowych.
(4) Aby uniknąć pojawienia się przepływów migracyjnych do UE, które sprawiają wrażenie niekontrolowanych, jak miało to miejsce w 2015 r., oraz aby zapewnić skuteczne funkcjonowanie krajowych systemów migracyjnych, należy skonsolidować dotychczasową współpracę operacyjną poprzez ustanowienie ram, które umożliwią bardziej skoordynowane stosowanie odpowiednich przepisów. Ustanowienie takich ram znacząco przyczyniłoby się do rozwinięcia przez państwa członkowskie oraz Unię odporności niezbędnej do skutecznego radzenia sobie z wszelkimi rodzajami kryzysów migracyjnych. Ponadto należy regularnie monitorować sytuację migracyjną, aby tam, gdzie jest to możliwe, decyzje były podejmowane na podstawie pełnego obrazu sytuacji. Proces ten powinien opierać się na doświadczeniach, jakie zgromadzono po kryzysie uchodźczym z 2015 r. w związku z monitorowaniem sytuacji migracyjnej, w tym także wydawaniem sprawozdań ze zintegrowanej orientacji i analizy sytuacyjnej (ISAA) w ramach uruchomienia przez Radę zintegrowanych uzgodnień dotyczących reagowania na szczeblu politycznym w sytuacjach kryzysowych (IPCR).
(5) Aby wzmocnić odporność Unii i państw członkowskich, wszystkie zainteresowane strony, w tym państwa członkowskie za pośrednictwem kanałów dwustronnych, powinny nadal aktywnie angażować się w zapobieganie konfliktom i ich rozwiązywanie, a także na bieżąco ostrzegać się wzajemnie o potencjalnych kryzysach, do jakich mogłoby dojść w państwach trzecich i które mogłyby doprowadzić do kryzysu migracyjnego w UE. Należy korzystać z wszelkich odpowiednich narzędzi UE zgodnie z ramami prawnymi, które ich dotyczą, oraz ich głównymi celami, aby wspierać kraje partnerskie w budowaniu zdolności i radzeniu sobie z takimi kryzysami, zanim ich skutki staną się odczuwalne w UE, a jednocześnie wzmocnić cele polityki migracyjnej.
(6) Skuteczna reakcja operacyjna na kryzys migracyjny zależy od gotowości poszczególnych państw członkowskich i ich zdolności do rozmieszczenia niezbędnego sprzętu i zasobów, a także od skoordynowanych działań opierających się na istniejących strukturach unijnych. Ponadto konieczna jest szybka i skuteczna współpraca wszystkich właściwych podmiotów. Skuteczny mechanizm sprawnego zarządzania kryzysowego wykorzystuje zatem procedury współpracy, które ustanowiono wcześniej na wypadek sytuacji kryzysowych i w których wyraźnie określono role i obowiązki najważniejszych podmiotów na poziomie krajowym i unijnym.
(7) Konieczny jest ustrukturyzowany mechanizm zarządzania migracją, obejmujący monitorowanie w czasie rzeczywistym, wczesne ostrzeganie oraz scentralizowaną, skoordynowaną reakcję UE w celu zmobilizowania potrzebnych struktur, narzędzi, zasobów ludzkich i finansowych we wszystkich instytucjach i agencjach UE oraz we współpracy z państwami członkowskimi.
(8) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1896 1 w sprawie Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej stanowi, że Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) oraz właściwe organy państw członkowskich ponoszą wspólną odpowiedzialność za wdrażanie europejskiego zintegrowanego zarządzania granicami. Rozporządzenia zawiera także wymóg dotyczący zapewnienia znajomości sytuacji i przewiduje zintegrowane planowanie na potrzeby europejskiego zintegrowanego zarządzania granicami, w tym planowanie awaryjne.
(9) Plan gotowości do reagowania w obszarze migracji i na wypadek kryzysu migracyjnego powinien opierać się na takich zasadach przewodnich, jak: przewidywanie, solidarność i sprawiedliwy podział odpowiedzialności, koordynacja, reagowanie w odpowiednim czasie i elastyczny przydział zasobów.
(10) Głównym celem planu gotowości do reagowania w obszarze migracji i na wypadek kryzysu migracyjnego jest zapewnienie, z jednej strony, znajomości sytuacji i lepszego przygotowania, a z drugiej strony, skutecznego zarządzania i reagowania w odpowiednim czasie.
(11) Plan gotowości do reagowania w obszarze migracji i na wypadek kryzysu migracyjnego powinien zapewnić ramy operacyjne na użytek monitorowania i przewidywania przepływów migracyjnych i sytuacji migracyjnych, budowania odporności oraz organizowania skoordynowanych działań w reakcji na kryzys migracyjny. Cele te odzwierciedlają dwa kluczowe etapy przedstawione w planie gotowości do reagowania w obszarze migracji i na wypadek kryzysu migracyjnego: monitorowanie i gotowość, z jednej strony, oraz zarządzanie kryzysowe, z drugiej strony.
(12) Na użytek planu gotowości do reagowania w obszarze migracji i na wypadek kryzysu migracyjnego kryzys migracyjny należy zdefiniować jako każdą sytuację lub zmianę zachodzącą w UE lub w państwie trzecim, która wywiera wpływ na system azylowy, migracyjny lub system zarządzania granicami państwa członkowskiego i powoduje znacznie obciążenie takiego systemu albo która może taki wpływ wywołać lub spowodować takie obciążenie. Obejmuje to, ale nie ogranicza się do okoliczności określonych w art. 1 ust. 2 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie reagowania na sytuacje kryzysowe i spowodowane działaniem siły wyższej w dziedzinie migracji i azylu lub okoliczności określonych w art. 2 lit. w) wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie zarządzania azylem i migracją.
(13) Plan gotowości do reagowania w obszarze migracji i na wypadek kryzysu migracyjnego jest spójny z ustanowionymi unijnymi mechanizmami zarządzania kryzysowego, w szczególności z Unijnym Mechanizmem Ochrony Ludności obejmującym Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego (ERCC), przyjętymi przez Radę zintegrowanymi uzgodnieniami dotyczącymi reagowania na szczeblu politycznym w sytuacjach kryzysowych (IPCR), systemem ARGUS stworzonym przez Komisję i mechanizmem reagowania kryzysowego ESDZ, które mogą być uruchamiane równolegle lub po uruchomieniu planu gotowości do działań w związku z migracją i na wypadek kryzysu migracyjnego, a także uzupełnia te mechanizmy. Plan gotowości do reagowania w obszarze migracji i na wypadek kryzysu migracyjnego ma wspierać współdziałanie i współpracę tych ogólnych mechanizmów kryzysowych poprzez zapewnienie im aktualnych informacji na temat sytuacji kryzysowej.
(14) Chociaż plan gotowości do reagowania w obszarze migracji i na wypadek kryzysu migracyjnego opiera się na odpowiednich obowiązujących przepisach, ma on również wspierać wdrażanie nowych instrumentów zaproponowanych przez Komisję, w tym rozporządzenia w sprawie zarządzania azylem i migracją oraz rozporządzenia w sprawie reagowania na sytuacje kryzysowe i spowodowane działaniem siły wyższej w dziedzinie migracji i azylu.
(15) Na etapie monitorowania i gotowości plan gotowości do reagowania w obszarze migracji i na wypadek kryzysu migracyjnego powinien przewidywać szereg kroków, które zagwarantują regularne zapewnianie znajomości sytuacji oraz wczesne ostrzeganie/prognozowanie, jak również pomoc w przygotowaniu rocznego sprawozdania z zarządzania migracją sporządzanego przez Komisję zgodnie z art. 6 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie zarządzania azylem i migracją. Znajomość sytuacji, jaką zapewnia się w ramach planu gotowości do reagowania w obszarze migracji i na wypadek kryzysu migracyjnego, może m.in. umożliwić prezydencji Rady deeskalację uruchomionych uzgodnień IPCR w związku z kryzysem migracyjnym. Na etapie zarządzania kryzysowego plan gotowości do reagowania w obszarze migracji i na wypadek kryzysu migracyjnego powinien zapewniać wszystkim podmiotom dostęp do aktualnych, kompleksowych informacji na temat sytuacji migracyjnej, co umożliwi im podejmowanie decyzji w odpowiednim czasie oraz zapewni właściwe monitorowanie i koordynowanie wdrażania tych decyzji.
(16) W celu urzeczywistnienia planu gotowości do reagowania w obszarze migracji i na wypadek kryzysu migracyjnego państwa członkowskie, Rada, Komisja, Europejska Służba Działań Zewnętrznych (ESDZ), Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu (EASO), Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex), europejska agencja ds. egzekwowania prawa (Europol), Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w dziedzinie Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) oraz Agencja Praw Podstawowych (FRA) powinny współpracować jako unijna sieć ds. reagowania w obszarze migracji i na wypadek kryzysu migracyjnego ("sieć"). Głównym celem sieci powinno być zapewnienie odpowiedniej wymiany informacji istotnych z punktu widzenia obu etapów przewidzianych w planie gotowości do reagowania w obszarze migracji i na wypadek kryzysu migracyjnego.
(17) Sieć ta powinna wspierać monitorowanie i przewidywanie przepływów migracyjnych, zwiększać odporność i usprawniać koordynację techniczną działań podejmowanych w odpowiedzi na kryzys, przy pełnym poszanowaniu obowiązujących przepisów oraz z wykorzystaniem istniejących narzędzi, a także stanowić uzupełnienie tych narzędzi.
(18) Odpowiednie państwa trzecie, które są krajami pochodzenia, tranzytu lub krajami docelowymi, powinny być również, w miarę możliwości, angażowane doraźnie w funkcjonowanie planu gotowości do reagowania w obszarze migracji i na wypadek kryzysu migracyjnego. Zaangażowanie to powinno przyczynić się do sprawnej wymiany informacji, jak również działań służących zapewnianiu odpowiedniej znajomości sytuacji w zakresie migracji w tych krajach oraz ich działań w związku z potencjalnymi kryzysami,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
W imieniu Komisji | |
Ylva JOHANSSON | |
Członek Komisji |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.317.26 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie 2020/1366 w sprawie unijnego mechanizmu na potrzeby zapewnienia gotowości i zarządzania kryzysami związanymi z migracją (plan gotowości do reagowania w obszarze migracji i na wypadek kryzysu migracyjnego) |
Data aktu: | 23/09/2020 |
Data ogłoszenia: | 01/10/2020 |
Data wejścia w życie: | 23/09/2020 |