a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 3 sierpnia 2020 r. Hiszpania zwróciła się do Unii o pomoc finansową w celu uzupełnienia krajowych działań w celu uwzględnienia wpływu pandemii COVID-19 oraz odpowiedzenia na konsekwencje społeczno-gospodarcze tej pandemii dla pracowników i osób samozatrudnionych.
(2) Oczekuje się, że pandemia COVID-19 oraz nadzwyczajne środki wdrożone przez Hiszpanię, aby zapobiec jej rozprzestrzenianiu się oraz złagodzić jej skutki społeczno-gospodarcze i zdrowotne, będą miały ogromny wpływ na finanse publiczne. Zgodnie z prognozą Komisji z wiosny 2020 r. oczekuje się, że na koniec 2020 r. deficyt oraz dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w Hiszpanii wyniosą odpowiednio 10,1 % i 115,6 % produktu krajowego brutto (PKB). Jak wynika ze śródokresowej prognozy Komisji z lata 2020 r., przewiduje się, że PKB Hiszpanii zmniejszy się o 10,9 % w 2020 r.
(3) Pandemia COVID-19 wyłączyła znaczną część ludności Hiszpanii z aktywności zawodowej. Jak zostało to przedstawione w motywach 4-9, sytuacja ta doprowadziła do nagłego i znacznego wzrostu wydatków publicznych Hiszpanii w związku z mechanizmem zmniejszonego wymiaru czasu pracy, podobnymi mechanizmami skierowanymi do osób samozatrudnionych i pracowników w sektorze turystycznym, a także ze wsparciem środków z zakresu zdrowia publicznego.
(4) W szczególności "dekretem królewskim z mocą ustawy 8/2020", "dekretem królewskim z mocą ustawy 11/2020" i "dekretem królewskim z mocą ustawy 24/2020", o których mowa we wniosku Hiszpanii z dnia 3 sierpnia 2020 r., wprowadzono rekompensatę wynagrodzeń w wysokości do 70 % podstawowego wynagrodzenia dla pracowników objętych przestojem w ramach mechanizmu zmniejszonego wymiaru czasu pracy "ERTE" (Expediente de Regulación Temporal de Empleo). Górny pułap rekompensaty wynosi maksymalnie 1 098,09 EUR miesięcznie; kwota ta może zostać zwiększona do 1 254,96 EUR miesięcznie lub 1 411,83 EUR miesięcznie w zależności od liczby dzieci pozostających na utrzymaniu beneficjenta.
(5) Władze wprowadziły również całkowite lub częściowe zwolnienie z opłacania składek na ubezpieczenie społeczne, w zależności od wielkości przedsiębiorstwa pracodawcy oraz miesiąca roku, w odniesieniu do pracowników korzystających z "ERTE". Zwolnienie oznacza utratę dochodów przez rząd, co do celów wykonania rozporządzenia (UE) 2020/672 można uznać za równoważne z wydatkami publicznymi.
(6) Dla osób samozatrudnionych władze wprowadziły świadczenie z tytułu "zaprzestania działalności" (tzn. całkowitego lub częściowego zawieszenia działalności prowadzonej na własny rachunek) oraz powiązane zwolnienia z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. W ramach środka wypłacane są comiesięczne płatności w okresie, przez który przedsiębiorstwa muszą pozostać zamknięte, albo - jeżeli są otwarte - w przypadku spadku obrotów o ponad 75 %.
(7) "Dekretem królewskim z mocą ustawy 15/2020" oraz stosując "dekret królewski z mocą ustawy 8/2020", o których mowa we wniosku Hiszpanii z dnia 3 sierpnia 2020 r., szczególne środki wsparcia obejmujące świadczenia i zwolnienia z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne dla pracowników korzystających z "ERTE" zostały również wprowadzone na rzecz pracowników "stale pracujących sezonowo", którzy ze względu na pandemię COVID-19 nie byli w stanie powrócić do swojej działalności w planowanych terminach.
(8) "Dekretem królewskim z mocą ustawy 8/2019", "dekretem królewskim z mocą ustawy 12/2019", "dekretem królewskim z mocą ustawy 7/2020" i "dekretem królewskim z mocą ustawy 25/2020", o których mowa we wniosku Hiszpanii z dnia 3 sierpnia 2020 r., wprowadzono zwolnienie pracodawców z opłacania składek na ubezpieczenie społeczne (o 50 %) w celu wsparcia "ochrony zatrudnienia w sektorze turystycznym" podczas stanu nadzwyczajnego i w późniejszym okresie, przy jednoczesnym utrzymaniu minimalnego poziomu ochrony socjalnej dla kilku kategorii pracowników. Średnie miesięczne wydatki ogółem w przeliczeniu na liczbę osób, w odniesieniu do których przedsiębiorstwa otrzymały dofinansowanie, dają średnie wydatki na osobę miesięcznie w wysokości około 192 EUR.
(9) Ponadto na mocy "dekretu królewskiego z mocą ustawy 6/2020" i "dekretu królewskiego z mocą ustawy 13/2020", o których mowa we wniosku Hiszpanii z dnia 3 sierpnia 2020 r., Hiszpania przedłużyła wypłacanie świadczeń zdrowotnych dla pracowników nieobecnych w pracy ze względu na COVID-19 (pracowników objętych prewencyjną izolacją albo zakażonych). Środek ten jest podobny do mechanizmu dotyczącego wypadków przy pracy (tzn. świadczenia są wyższe i wypłaca je fundusz zabezpieczenia społecznego od pierwszego dnia zwolnienia), przy czym górny pułap świadczeń wynosi 75 % wynagrodzenia podstawowego.
(10) Hiszpania spełnia warunki dotyczące zwrócenia się z wnioskiem o pomoc finansową, które określono w art. 3 rozporządzenia (UE) 2020/672. Hiszpania przedstawiła Komisji odpowiednie dowody potwierdzające, że faktyczne i planowane wydatki publiczne wzrosły o 23 803 573 600 EUR od dnia 1 lutego 2020 r. w związku ze środkami krajowymi przyjętymi w celu złagodzenia skutków społeczno-gospodarczych pandemii COVID-19. Zwiększona kwota bezpośrednio związana z mechanizmem zmniejszonego wymiaru czasu pracy "ERTE" i podobnymi środkami skierowanymi do osób samozatrudnionych i pracowników z sektora turystycznego stanowi nagły i znaczny wzrost ze względu na niemal natychmiastowy i bezprecedensowy wzrost liczby beneficjentów objętych tymi mechanizmami oraz wysokość związanych z nimi świadczeń w Hiszpanii. Hiszpania zamierza sfinansować 1 660 000 000 EUR zwiększonej kwoty wydatków ze środków unijnych.
(11) Komisja skonsultowała się z Hiszpanią oraz zweryfikowała nagły i znaczny wzrost faktycznych i planowanych wydatków publicznych związanych bezpośrednio z mechanizmami zmniejszonego wymiaru czasu pracy oraz podobnymi środkami, a także z korzystaniem ze środków ochrony zdrowia związanych z pandemią COVID-19, o których mowa we wniosku z dnia 3 sierpnia 2020 r., zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2020/672.
(12) Należy zatem udzielić pomocy finansowej, aby pomóc Hiszpanii w złagodzeniu skutków społeczno-gospodarczych poważnych zakłóceń gospodarczych spowodowanych przez pandemię COVID-19. Komisja powinna podejmować decyzje dotyczące terminów zapadalności, wielkości i uruchamiania transz i podtransz w ścisłej współpracy z organami krajowymi.
(13) Niniejsza decyzja powinna pozostawać bez uszczerbku dla wyniku jakichkolwiek procedur dotyczących zakłóceń funkcjonowania rynku wewnętrznego, które mogą zostać podjęte, w szczególności na podstawie art. 107 i 108 Traktatu. Niniejsza decyzja nie uchyla obowiązku powiadomienia Komisji przez państwo członkowskie, na podstawie art. 108 Traktatu, o przypadkach potencjalnej pomocy państwa.
(14) Hiszpania powinna regularnie przedstawiać Komisji informacje dotyczące realizacji planowanych wydatków publicznych, aby umożliwić Komisji ocenę stopnia realizacji tych wydatków przez Hiszpanię.
(15) Decyzję o udzieleniu pomocy finansowej podjęto, uwzględniając istniejące i przewidywane potrzeby Hiszpanii, a także już przedłożone lub planowane wnioski pozostałych państw członkowskich o pomoc finansową na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672, z uwzględnieniem zasad równego traktowania, solidarności, proporcjonalności i przejrzystości. W szczególności kwotę pożyczki ustalono tak, aby zapewnić zgodność z normami ostrożnościo- wymi stosowanymi do portfela pożyczek, które określono w rozporządzeniu (UE) 2020/672,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: