Rozporządzenie delegowane 2020/1302 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od kontrahentów centralnych mających siedzibę w państwach trzecich

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/1302
z dnia 14 lipca 2020 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od kontrahentów centralnych mających siedzibę w państwach trzecich
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

Uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 25d ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 25d rozporządzenia (UE) nr 648/2012 zobowiązuje Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA") do pobierania od kontrahentów centralnych ("CCP") z państw trzecich opłat związanych z wnioskami o uznanie, zgodnie z art. 25 wymienionego rozporządzenia, oraz opłat rocznych związanych z wykonywaniem przez ESMA zadań zgodnie z wymienionym rozporządzeniem w odniesieniu do uznanych CCP z państw trzecich. Zgodnie z art. 25d ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 wymaga się, aby takie opłaty były proporcjonalne do obrotów danego CCP i pokrywały wszystkie koszty poniesione przez ESMA w związku z procesem uznawania i z wykonywaniem jego zadań wobec CCP z państwa trzeciego, zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem.

(2) Opłaty związane z wnioskami o uznanie ("opłaty za uznanie") powinny być pobierane od CCP z państw trzecich w celu pokrycia kosztów rozpatrywania przez ESMA wniosków o uznanie, w tym kosztów sprawdzania kompletności wniosków, zwracania się o dodatkowe informacje, sporządzania projektów decyzji i kosztów związanych z oceną systemowego znaczenia CCP z państw trzecich ("klasyfikacja"). W przypadku CCP, którzy mają lub mogą mieć systemowe znaczenie dla stabilności finansowej Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich i którzy zostali uznani przez ESMA zgodnie z art. 25 ust. 2b rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ("CCP Tier II"), dodatkowe koszty ponosi ESMA. ESMA ponosi wspomniane dodatkowe koszty podczas przeprowadzania oceny zgodności z warunkami uznania określonymi w art. 25 ust. 2b rozporządzenia (UE) nr 648/2012 oraz oceny, czy spełniając mające zastosowanie ramy prawne państwa trzeciego, CCP może zostać uznany za spełniający wymogi określone w art. 16 i tytułach IV i V rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ("spełnienie porównywalnych wymogów"). Koszty związane z wnioskami składanymi przez CCP Tier II będą zatem wyższe niż koszty związane z wnioskami składanymi przez CCP z państw trzecich, których nie uznaje się za mających systemowe znaczenie ani za mogących nabrać systemowego znaczenia dla stabilności finansowej Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich ("CCP Tier I").

(3) Chociaż podstawową opłatę za uznanie należy nałożyć na wszystkich CCP z państw trzecich ubiegających się o uznanie na podstawie art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, na CCP Tier II należy nałożyć dodatkową opłatę w celu pokrycia dodatkowych kosztów poniesionych przez ESMA podczas procedury składania wniosków. Dodatkową opłatą za uznanie należy również obciążyć już uznanych CCP przy pierwszym ustaleniu przez ESMA, czy na podstawie analizy ich systemowego znaczenia zgodnie z art. 25 ust. 5 lub art. 89 ust. 3c rozporządzenia (UE) nr 648/2012 mają oni zostać sklasyfikowani jako CCP Tier II.

(4) Opłaty roczne mają być również pobierane od uznanych CCP z państw trzecich w celu pokrycia kosztów ESMA związanych z wykonywaniem jego zadań na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012 wobec takich CCP. Zarówno w przypadku CCP Tier I, jak i CCP Tier II zadania te obejmują okresowy przegląd systemowego znaczenia CCP na podstawie art. 25 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, wdrażanie i utrzymywanie porozumień o współpracy z organami państw trzecich oraz monitorowanie zmian w zakresie regulacji i nadzoru w państwach trzecich. W przypadku CCP Tier II ESMA ma również obowiązek bieżącego nadzorowania spełnienia przez tych CCP wymogów określonych w art. 16 oraz tytułach IV i V rozporządzenia (UE) nr 648/2012, w tym poprzez spełnianie porównywalnych wymogów, o ile zostanie uznane ich spełnienie. Właściwe jest zatem stosowanie różnych opłat rocznych wobec CCP Tier I i CCP Tier II.

(5) Opłaty za uznanie i opłaty roczne ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny pokrywać koszty, które ESMA - w oparciu o swoje doświadczenie w wykonywaniu zadań związanych z CCP z państw trzecich i innymi podmiotami nadzorowanymi, a także w oparciu o oczekiwane koszty określone w jego rocznym budżecie zadaniowym - spodziewa się ponieść podczas rozpatrywania wniosków o uznanie.

(6) Zadania wykonywane przez ESMA na mocy rozporządzenia (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do uznanych CCP Tier I będą w dużej mierze takie same dla każdego CCP Tier I, niezależnie od ich wielkości. Właściwe jest zatem, aby koszty poniesione przez ESMA w odniesieniu do uznanych CCP Tier I były pokrywane poprzez nałożenie opłaty rocznej w tej samej kwocie na każdego uznanego CCP Tier I. Jeżeli chodzi o uznanych CCP Tier II, aby zapewnić sprawiedliwy podział opłat, który jednocześnie odzwierciedla rzeczywisty wysiłek administracyjny ze strony ESMA związany z wykonywaniem jego zadań w odniesieniu do każdego CCP Tier II, opłaty roczne powinny również uwzględniać obroty CCP Tier II.

(7) Opłaty roczne nakładane na CCP z państw trzecich za pierwszy rok, w którym zostały one uznane na podstawie art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, powinny być proporcjonalne do tej części tego roku, w której ESMA wykonuje zadania w odniesieniu do tych CCP zgodnie z wymienionym rozporządzeniem. Ta sama zasada powinna mieć zastosowanie do roku, w którym CCP uznany za CCP Tier I, zostaje po raz pierwszy sklasyfikowany jako CCP Tier II, zgodnie z art. 25 ust. 5 wspomnianego rozporządzenia.

(8) Aby zapewnić terminowe finansowanie kosztów ponoszonych przez ESMA w związku z wnioskami o uznanie złożonymi zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, opłaty za uznanie należy uiszczać na rzecz ESMA przed rozpatrzeniem wniosków o uznanie lub przed przeprowadzeniem przez ESMA oceny, czy CCP Tier II spełniają wymogi dotyczące uznania określone w art. 25 ust. 2b rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Aby zapewnić terminowe finansowanie kosztów ponoszonych przez ESMA w związku z wykonywaniem zadań w odniesieniu do uznanych CCP z państw trzecich, opłaty roczne należy uiszczać na początku roku kalendarzowego, za który są uiszczane. Opłaty roczne w pierwszym roku uznania należy uregulować wkrótce po przyjęciu decyzji o uznaniu.

(9) W celu zniechęcenia do składania powtarzających się lub nieuzasadnionych wniosków opłaty za uznanie nie powinny być zwracane w przypadku wycofania wniosku przez wnioskodawcę. Z uwagi na fakt, że prace administracyjne wymagane w przypadku odrzucenia wniosku o uznanie są takie same jak prace wymagane w przypadku wniosku, który został przyjęty, opłaty za uznanie nie powinny podlegać zwrotowi w przypadku odmowy uznania.

(10) Wszelkie koszty poniesione przez ESMA po wejściu w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2099 2  w odniesieniu do CCP z państw trzecich, którzy zostali już uznani zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 przed dniem 22 września 2020 r., powinny być pokryte środkami z opłat. Od tego rodzaju CCP z państw trzecich należy zatem wymagać uiszczania tymczasowej opłaty rocznej za 2020 r. i każdy kolejny rok do momentu przeprowadzenia przeglądu ich systemowego znaczenia na podstawie art. 89 ust. 3c rozporządzenia (UE) nr 648/2012.

(11) Niniejsze rozporządzenie delegowane powinno wejść w życie w trybie pilnym, aby zapewnić finansowanie ESMA w odpowiednim czasie i we właściwy sposób po wejściu w życie rozporządzenia (UE) 2019/2099,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

OPŁATY

Artykuł  1

Opłaty za uznanie

1. 
CCP mający siedzibę w państwie trzecim, który składa wniosek o uznanie na podstawie art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, uiszcza podstawową opłatę za uznanie w wysokości 50 000 EUR.
2. 
CCP mający siedzibę w państwie trzecim uiszcza dodatkową opłatę za uznanie w wysokości 360 000 EUR, jeżeli ESMA ustali, że zgodnie z art. 25 ust. 2a rozporządzenia (UE) nr 648/2012 dany CCP ma lub może mieć systemowe znaczenie dla stabilności finansowej Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich ("CCP Tier II"). CCP Tier II uiszcza dodatkową opłatę za uznanie w każdym z poniższych przypadków:
a)
CCP występuje z wnioskiem o uznanie;
b)
CCP, który został już uznany zgodnie z art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, w wyniku przeglądu przeprowadzonego przez ESMA na podstawie art. 25 ust. 5 wspomnianego rozporządzenia zostaje uznany za CCP Tier II.
Artykuł  2

Opłaty roczne

1. 
Uznany CCP uiszcza opłatę roczną.
2. 
W przypadku gdy ESMA uznaje CCP na podstawie art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ("CCP Tier I"), opłata roczna dla każdego CCP Tier I za dany rok (n) jest łączną opłatą roczną podzieloną równo pomiędzy wszystkich CCP Tier I uznanych na dzień 31 grudnia poprzedniego roku (n-1).

Do celów akapitu pierwszego łączna opłata roczna za dany rok (n) stanowi szacunkową kwotę wydatków związanych z zadaniami, które ESMA ma wykonać w odniesieniu do wszystkich uznanych CCP Tier I na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012, uwzględnioną w budżecie ESMA na dany rok.

3. 
W przypadku gdy ESMA uznaje CCP na podstawie art. 25 ust. 2b rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ("CCP Tier II"), opłata roczna za dany rok (n) jest łączną opłatą roczną podzieloną pomiędzy wszystkich CCP Tier II uznanych na dzień 31 grudnia poprzedniego roku (n-1), pomnożoną przez odpowiednią wagę ustaloną na podstawie art. 4 niniejszego rozporządzenia.

Do celów akapitu pierwszego łączna opłata roczna za dany rok (n) stanowi szacunkową kwotę wydatków związanych z zadaniami, które ESMA ma wykonać w odniesieniu do wszystkich uznanych CCP Tier II na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012, uwzględnioną w budżecie ESMA na dany rok.

Artykuł  3

Opłaty roczne w roku uznania

1. 
W odniesieniu do roku, w którym ESMA uznaje CCP z państwa trzeciego zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, opłatę roczną oblicza się w następujący sposób:
a)
w przypadku gdy ESMA uznaje CCP za CCP Tier I, opłatę roczną określa się jako proporcjonalną część podstawowej opłaty za uznanie określonej w art. 1 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, obliczoną według następującego stosunku:
Liczba dni kalendarzowych od daty uznania do dnia 31 grudnia
Liczba dni kalendarzowych w roku
b)
w przypadku gdy ESMA uznaje CCP za CCP Tier II, opłatę roczną określa się jako proporcjonalną część podstawowej opłaty za uznanie określonej w art. 1 ust. 2 niniejszego rozporządzenia, obliczoną według następującego stosunku:
Liczba dni kalendarzowych od daty uznania do dnia 31 grudnia
Liczba dni kalendarzowych w roku
2. 
W przypadku gdy CCP uiścił tymczasową opłatę roczną zgodnie z art. 9 za rok, w którym uznano go za CCP Tier I, nie pobiera się opłaty rocznej obliczonej zgodnie z ust. 1 lit. a).
3. 
W przypadku gdy CCP uiścił tymczasową opłatę roczną zgodnie z art. 9 lub opłatę roczną zgodnie z art. 2 ust. 2 za rok, w którym uznano go za CCP Tier II, kwotę tej opłaty odlicza się od opłaty, którą CCP ma uiścić zgodnie z ust. 1 lit. b).
Artykuł  4

Obroty mające zastosowanie w odniesieniu do CCP Tier II

1. 
Odpowiednimi obrotami CCP Tier II są jego ogólnoświatowe dochody uzyskane z tytułu świadczenia usług rozliczeniowych (opłaty członkowskie i opłaty rozliczeniowe netto po odliczeniu kosztów transakcji) w ostatnim roku obrotowym danego CCP.

CCP Tier II co roku przekazują ESMA dane zweryfikowane przez biegłego rewidenta, które potwierdzają jego ogólnoświatowe dochody uzyskane z tytułu świadczenia usług rozliczeniowych, o których mowa w akapicie pierwszym. Dane zweryfikowane przez biegłego rewidenta są przedkładane ESMA nie później niż do dnia 30 września każdego roku. Dokumenty zawierające dane zweryfikowane przez biegłego rewidenta dostarczane są w języku zwyczajowo stosowanym w dziedzinie usług finansowych.

Jeżeli dochody, o których mowa w akapicie pierwszym, są wykazywane w walucie innej niż euro, ESMA przelicza je na euro z zastosowaniem średniego kursu wymiany euro obowiązującego w okresie, w którym odnotowano te dochody. W tym celu stosuje się referencyjny kurs wymiany euro publikowany przez Europejski Bank Centralny.

2. 
Na podstawie obrotów określonych zgodnie z ust. 1 za dany rok (n) CCP uznaje się za należącego do jednej z następujących grup:
a)
grupa 1: roczny obrót poniżej 600 mln EUR;
b)
grupa 2: roczny obrót w wysokości 600 mln EUR lub wyższy.

Do CCP Tier II należącego do grupy 1 przypisuje się wagę obrotów równą 1.

Do CCP Tier II należącego do grupy 2 przypisuje się wagę obrotów równą 1,2.

3. 
Łączna waga obrotów wszystkich uznanych CCP Tier II za dany rok (n) jest sumą wag obrotów określonych zgodnie z ust. 2 wszystkich CCP Tier II uznanych przez ESMA na dzień 31 grudnia poprzedniego roku (n-1).
4. 
Do celów art. 2 ust. 3 obowiązującą wagą CCP Tier II w danym roku (n) jest waga jego obrotów określona zgodnie z ust. 2, podzielona przez całkowitą wagę obrotów wszystkich uznanych CCP Tier II określoną zgodnie z ust. 3.

ROZDZIAŁ  II

WARUNKI PŁATNOŚCI

Artykuł  5

Ogólne zasady dokonywania płatności

1. 
Wszystkie opłaty uiszcza się w euro.
2. 
Wszelkie opóźnienia w płatnościach pociągają za sobą odsetki za zwłokę, które określono w art. 99 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 3 .
3. 
Komunikacja między ESMA a CCP z państw trzecich odbywa się drogą elektroniczną.
Artykuł  6

Uiszczanie opłat za uznanie

1. 
Podstawową opłatę za uznanie, o której mowa w art. 1 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, uiszcza się w momencie złożenia przez CCP wniosku o uznanie.

W drodze odstępstwa od akapitu pierwszego, w przypadku gdy Komisja nie przyjęła aktu wykonawczego zgodnie z art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do państwa trzeciego, w którym dany CCP ma siedzibę, na dzień złożenia przez niego wniosku o uznanie, podstawową opłatę za uznanie uiszcza się najpóźniej w dniu wejścia w życie takiego aktu wykonawczego.

2. 
Termin uiszczenia dodatkowej opłaty za uznanie, o której mowa w art. 1 ust. 2 niniejszego rozporządzenia, ustala się w nocie debetowej przesyłanej przez ESMA do CCP po wezwaniu tego CCP przez ESMA do przedłożenia dodatkowych informacji na potrzeby oceny spełniania przez CCP wymogów ustanowionych w art. 25 ust. 2b rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Termin płatności zapewnia CCP co najmniej 30 dni kalendarzowych na zapłatę, począwszy od dnia, w którym ESMA wysłał notę debetową do CCP.
3. 
Opłaty za uznanie nie podlegają zwrotowi.
Artykuł  7

Uiszczanie opłat rocznych

1. 
Opłaty roczne przewidziane w art. 2 za dany rok (n) są uiszczane najpóźniej do dnia 31 marca roku (n).

ESMA wysyła noty debetowe, w których określa się kwotę opłaty rocznej, do wszystkich uznanych CCP z państw trzecich najpóźniej w dniu 1 marca roku (n).

2. 
Wysokość opłaty rocznej przewidzianej w art. 3 w roku uznania oraz termin uiszczenia opłaty rocznej określa się w nocie debetowej wysyłanej przez ESMA do CCP. Termin płatności zapewnia CCP co najmniej 30 dni kalendarzowych na zapłatę, począwszy od dnia, w którym ESMA wysłał notę debetową do CCP.
3. 
Opłaty roczne uiszczone przez CCP nie podlegają zwrotowi.

ROZDZIAŁ  III

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

Artykuł  8

Złożone już wnioski o uznanie

1. 
W przypadku gdy CCP z państwa trzeciego złożył wniosek o uznanie przed dniem 22 września 2020 r., a ESMA nie przyjął jeszcze decyzji o uznaniu lub odmowie uznania tego CCP, CCP uiszcza opłatę za uznanie, o której mowa w art. 1 ust. 1, do dnia 22 października 2020 r.
2. 
W drodze odstępstwa od ust. 1, jeżeli ESMA zawiesił rozpatrywanie wniosku o uznanie CCP z państwa trzeciego przed dniem 22 września 2020 r., wspomniany CCP uiszcza opłatę za uznanie, o której mowa w art. 1 ust. 1, w terminie płatności określonym w nocie debetowej przesłanej przez ESMA do tego CCP, po uprzednim powiadomieniu, że rozpatrywanie jego wniosku nie jest już zawieszone. Termin płatności zapewnia CCP co najmniej 30 dni kalendarzowych na zapłatę, począwszy od dnia, w którym ESMA wysłał notę debetową do CCP.
Artykuł  9

Tymczasowa opłata roczna dla już uznanych CCP

1. 
CCP z państwa trzeciego, który w momencie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia jest już uznany przez ESMA zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, uiszcza tymczasową opłatę roczną w wysokości 50 000 EUR za 2020 r. i każdy kolejny rok do momentu przeprowadzenia przeglądu systemowego znaczenia danego CCP na podstawie art. 89 ust. 3c rozporządzenia (UE) nr 648/2012 i uznania na podstawie art. 25 ust. 2 albo art. 25 ust. 2b wspomnianego rozporządzenia lub odmowy takiego uznania.
2. 
Tymczasową opłatę roczną za 2020 r. uiszcza się w terminie 30 dni kalendarzowych od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Tymczasowe opłaty roczne za kolejny rok (n) są uiszczane najpóźniej do dnia 31 marca roku (n).
Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 lipca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2099 z dnia 23 października 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do procedur i organów związanych z udzielaniem zezwolenia CCP oraz wymogów dotyczących uznawania CCP z państw trzecich (Dz.U. L 322 z 12.12.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.305.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2020/1302 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od kontrahentów centralnych mających siedzibę w państwach trzecich
Data aktu: 14/07/2020
Data ogłoszenia: 21/09/2020
Data wejścia w życie: 22/09/2020