a także mając na uwadze, co następuje:(1) Do przywozu do Unii podstawowych części rowerowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej ("|ChRL") ma obecnie zastosowanie cło antydumpingowe ("rozszerzone cło") będące wynikiem rozszerzenia zakresu cła na podstawie rozporządzenia (WE) nr 71/97.
(2) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 71/97 należy ustanowić system zwolnień w celu zezwolenia na zwolnienie z cła przywozu podstawowych części rowerowych, który to przywóz nie stanowi obejścia cła antydumpingowego. Przedmiotowe zwolnienie zostało ustanowione w art. 13 ust. 4 ("system zwolnień") rozporządzenia podstawowego. System zwolnień zwalnia przedsiębiorców zajmujących się montażem, nie obchodzącym środka zastosowanego wobec rowerów, i umożliwia im przywóz chińskich części rowerowych wolny od cła antydumpingowego.
(3) Ramy prawne dla funkcjonowania systemu zwolnień przyjęto w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 88/97 3 ("rozporządzenie w sprawie zwolnienia"). Rozporządzenie w sprawie zwolnienia zostało zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) nr 512/2013 4 m.in. w celu wprowadzenia przepisów dotyczących "kontroli przeznaczenia towaru" z myślą o montażu rowerów o napędzie elektrycznym.
(4) W następstwie przeglądu rozszerzenia cła antydumpingowego nałożonego na przywóz rowerów pochodzących z ChRL na przywóz niektórych części rowerowych z ChRL na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia podstawowego, Komisja w drodze rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1379 5 podjęła decyzję o utrzymaniu środków przeciwdziałających obejściu ceł przez kolejnych pięć lat.
(5) Zgodnie z motywem 44 rozporządzenia (WE) nr 71/97 Komisja stale monitoruje system zwolnień, tak aby mógł on zostać dostosowywany w razie konieczności w celu uwzględnienia doświadczeń zebranych w trakcie jego funkcjonowania.
(6) W ramach systemu zwolnień, jak określono w art. 14 rozporządzenia w sprawie zwolnienia, przywożone części rowerowe mogły być stosowane do montażu rowerów o napędzie elektrycznym na mocy zezwolenia dotyczącego "kontroli przeznaczenia towaru". Artykuł ten odnosi się jednak wyłącznie do niezwolnionych podmiotów zajmujących się montażem rowerów. Powinna również istnieć procedura pozwalająca zwolnionym unijnym podmiotom zajmującym się montażem rowerów na przywóz podstawowych części rowerowych do montażu rowerów o napędzie elektrycznym.
(7) W tym kontekście Komisja stwierdza, że rynek rowerów w Unii jest bardzo dynamiczny, a zwolnione podmioty zajmujące się montażem rowerów produkują zarówno rowery o napędzie elektrycznym, jak i rowery bezsilnikowe.
(8) Części do montażu rowerów o napędzie elektrycznym nie są objęte rozszerzonym cłem antydumpingowym. W związku z tym operacje montażu rowerów o napędzie elektrycznym pozostają poza zasięgiem rozporządzenia (WE) nr 71/97. W motywie 11 rozporządzenia (UE) nr 512/2013 potwierdzono, że wykorzystywanie podstawowych części rowerowych w montażu rowerów o napędzie elektrycznym nie miało w założeniu być objęte rozszerzonym cłem antydumpingowym na rowery. Co więcej, "[] obecnie obowiązujący system jest nieprzejrzysty w odniesieniu do przywozu części rowerowych wykorzystywanych w montażu rowerów wyposażonych w silnik pomocniczy, z wózkami bocznymi lub bez nich, czasami określanych jako rowery o napędzie elektrycznym. Kompletne rowery o napędzie elektrycznym, a zatem również części do montażu rowerów o napędzie elektrycznym, nie są objęte cłem antydumpingowym ani rozszerzonym cłem antydumpingowym, co oznacza, że czynności związane z montażem rowerów o napędzie elektrycznym pozostają poza zakresem obowiązywania rozporządzenia (WE) nr 71/97. Dlatego też uważa się za właściwe rozszerzyć przepisy obowiązujące na mocy art. 14 na »kontrolę przeznaczenia towaru« części rowerowych przeznaczonych do montażu rowerów o napędzie elektrycznym. Przepisy dotyczące »kontroli przeznaczenia towaru« umożliwiają krajowym organom celnym wyśledzenie, do jakich celów ostatecznie będą użyte dane części, tj. czy do montażu rowerów klasycznych, czy też do montażu rowerów o napędzie elektrycznym".
(9) Po przeanalizowaniu doświadczeń zebranych podczas funkcjonowania systemu zwolnień Komisja uważa za konieczne wprowadzenie pewnych zmian, które ułatwią jego funkcjonowanie w odniesieniu do zwolnionych podmiotów zajmujących się montażem rowerów.
(10) System zwolnień powinien określać odpowiednie przepisy w odniesieniu do podmiotów zajmujących się montażem pojazdów innych niż rowery, nawet o napędzie elektrycznym, na przykład niektórych hulajnóg 6 , w produkcji których również mogą być używane części rowerowe takie jak koła, widelce i kierownice. Niektóre hulajnogi nie są objęte cłem antydumpingowym ani rozszerzonym cłem antydumpingowym, co oznacza, że czynności związane z montażem hulajnóg pozostają poza zakresem obowiązywania rozporządzenia rozszerzającego. Dlatego też uważa się za właściwe rozszerzyć obecne przepisy obowiązujące na podstawie art. 14 rozporządzenia w sprawie zwolnienia na "kontrolę przeznaczenia towaru" w odniesieniu do części przeznaczonych do montażu innych produktów, w których wykorzystywane są części rowerowe. Przepisy dotyczące "kontroli przeznaczenia towaru" umożliwiają krajowym organom celnym ustalenie, do jakich celów ostatecznie stosowane będą dane części, tj. czy do montażu rowerów, nawet o napędzie elektrycznym, czy też do montażu pojazdów innych niż rowery, nawet o napędzie elektrycznym.
(11) System zwolnień powinien również określać odpowiednie przepisy w odniesieniu do podmiotów zajmujących się montażem części rowerowych takich jak układy hamulcowe, ponieważ w produkcji układów hamulcowych również mogą być wykorzystywane części rowerowe takie jak dźwignie hamulca. Uznaje się za konieczne, aby podmioty zajmujące się montażem części rowerowych podlegały takim samym przepisom, jak podmioty zajmujące się montażem kompletnych rowerów, w szczególności obowiązkom zwolnionych stron, o których mowa w art. 8 rozporządzenia w sprawie zwolnienia.
(12) W związku z tym oraz ze względu na zachowanie pewności prawa, uważa się za właściwe rozszerzenie zakresu zwolnień na przywóz podstawowych części rowerowych, które są wykorzystywane w montażu pojazdów innych niż rowery wyposażone w silnik pomocniczy. W tym celu należy odpowiednio zmienić art. 1, art. 4 ust. 1 lit. a), art. 8 ust. 1 lit. b) oraz art. 14 ust. d) rozporządzenia w sprawie zwolnienia.
(13) Podstawowe części rowerowe mogą być ponadto dostarczane przez zwolnionych producentów rowerów ich klientom do celów świadczenia usług posprzedażnych i napraw gwarancyjnych z pominięciem cła nałożonego w wyniku obchodzenia środków. W tym kontekście Komisja uważa, że objęte zwolnieniem podstawowe części rowerowe mogą być wykorzystywane podczas świadczenia usług posprzedażnych i napraw gwarancyjnych. Pułap określony w art. 14 lit. c) rozporządzenia w sprawie zwolnienia nie ma zastosowania do takich części dostarczanych przez strony zwolnione. Podkreśla się jednak, że dostarczone w tym celu ilości muszą być rozsądne i proporcjonalne do operacji montażu prowadzonej przez stronę zwolnioną zgodnie z art. 8 rozporządzenia w sprawie zwolnienia i nie mogą podważać skutków naprawczych cła zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia podstawowego.
(14) Zgodnie z zasadą dobrej administracji zmiany do rozporządzenia w sprawie zwolnienia ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć jak najszybciej zastosowanie do wszystkich nowych oraz wszystkich toczących się dochodzeń.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 88/97.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: